E61 - taka-akselin automaattinen tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aVe
    Bimmer Rookie
    • Dec 2009
    • 47
    • Kerava

    E61 - taka-akselin automaattinen tasonsäätö

    Moip,

    hankin 3kk sitten 535d farkun ja alusta saakka autossa on ollut "ryhtivika". Eli oikea takapää on 1-3cm alempana kuin vasen. Autossa on automatic tasonsäätö taka-aksellilla, toimii jotenkin ilmapumpulla. Autoliike lupasi korjata ja auto onkin ollut jo 4 kertaa pajalla tämän takia. Eka kerralla vaihdettu ilmapumppu (en tosin ole enää varma) ja seuraavat kerrat on yritetty säätää sitä sun tätä, jopa Laakkosella asti vaan ei oo suorassa vieläkään!

    Lukisin mielelläni toisten vastaavia kokemuksia ja onko vikaa löytynyt?

    Pumppu toimii, ääni kuuluu ja taso nousee/laskee, mutta ilmeisesti ei tasapuolisesti. Itse tarjosin viaksi eka korjauskeikan jälkeen, että voisko vika olla tasoantureissa, niin että kertovat erilaista dataa perän asennosta. Korjaamo vastaa tiukasti, että "ei ole koskaan tarvinnut vaihtaa"... ja eivätpä ole vaihtaneetkaan...

    Loppuu kohta hermot, näinkin yksinkertainen asia voi rasittaa muuten hyvän tuntuista autoa..

    aVe
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Eipä ole itsellekään tullut vastaan tällaista vikaa. Itse kompuroissa on ollut paljonkin ongelmia, kun tuloilmaletku murtuu ja kompura vetää paskat sisään.

    Jos perän korkeus säädetään DIS:llä (merkkiliikkeen käytössä oleva softa), siinä ensin mitataan molempien puolten etäisyydet navasta kaareen. Mitat syötetään sisään ja sitten valitaan haluttu korko. Tuon jälkeen pitäisi olla vaaterissa ja varsin tarkasti tuo yleensä toimii suoraan toivottuihin mittoihin. Eri asia sitten, jos tuon säädön jälkeen on vaaterissa, mutta myöhemmin taas toinen puoli jää alemmas. Jos tasonsäätö ei tietyssä ajassa saavuta tavoitekorkeutta, niin se antaa kyllä mittaristoonkin herjan tasonsäädöstä. Todennäköisesti myös tasoantureilta voi lukea arvoja, toimiiko loogisesti. Jos ei muuten, niin toki käsipelillä yleismittarilla. Ihan yksinkertaisia potikoita ne tasoanturit ovat.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • viktor
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1272
      • ...

      #3
      Originally posted by aVe View Post
      Moip,

      hankin 3kk sitten 535d farkun ja alusta saakka autossa on ollut "ryhtivika". Eli oikea takapää on 1-3cm alempana kuin vasen. Autossa on automatic tasonsäätö taka-aksellilla, toimii jotenkin ilmapumpulla. Autoliike lupasi korjata ja auto onkin ollut jo 4 kertaa pajalla tämän takia. Eka kerralla vaihdettu ilmapumppu (en tosin ole enää varma) ja seuraavat kerrat on yritetty säätää sitä sun tätä, jopa Laakkosella asti vaan ei oo suorassa vieläkään!

      Lukisin mielelläni toisten vastaavia kokemuksia ja onko vikaa löytynyt?

      Pumppu toimii, ääni kuuluu ja taso nousee/laskee, mutta ilmeisesti ei tasapuolisesti. Itse tarjosin viaksi eka korjauskeikan jälkeen, että voisko vika olla tasoantureissa, niin että kertovat erilaista dataa perän asennosta. Korjaamo vastaa tiukasti, että "ei ole koskaan tarvinnut vaihtaa"... ja eivätpä ole vaihtaneetkaan...

      Loppuu kohta hermot, näinkin yksinkertainen asia voi rasittaa muuten hyvän tuntuista autoa..

      aVe
      Tasoantureita näihin kai on pumpun ohella vaihdettu. Pumpun laukeaminen kai tipauttaa koko perän alas.
      ///M5
      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

      Comment

      • Pex
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 353
        • Kuusamo

        #4
        Eilen korjasin omasta kulkupelistä tuon takapään vian jeesusteipillä


        Tuli tutkailtua tuota rakennetta illalla tarkemmin..mekanismi menee ymmärtääkseni niin (voin olla väärässäkin), että kompura tuottaa ilman, sen jälkeen ilma menee yhtä putkea/letkua (tämä putki oli minulla rikki) pitkin jakoventtiilille, joka on kompurasta erillinen osa. Tämä venttiilipaketti jakaa paineilman kahta erillistä letkua/putkea pitkin molemmille puolille, vasen/oikea. Eli ihan maalaisjärjellä ajateltuna, jos toinen puoli laahaa alempana ja toinen puoli kuitenkin on normaalisti ylhäällä, niin ei vika voi olla kompurassa. Koska jos kompura olisi rikki, ei se tuottaisi paineilmaa sille toiselle puolellekaan, joka on ylhäällä. Eikö niin? Eli tuntuisi että kompuran vaihto uuteen oli ihan turha toimenpide.

        Vika voisi ehkä olla tuossa jakoventtiilisysteemissä, en tiedä oikeaa nimeä tuolle osalle mutta katso tuosta kuvasta. Osaa ei ole numeroitu, mutta se on tuo mokkula johon menee tuollainen puhekuplan nuoli osan nro 19 suurennoksesta.


        Vaihtoehtoisesti vika voisi olla tuosta jakoventtiililtä oikealle puolelle lähtevässä paineilmaletkussa/putkessa, osa numero 11. Letku on aika lailla samanoloista materiaalia kuin tuo minulla rikki hankautunut letku.
        Eli jos siinä on pieni vuoto, tarkoittaa se sitä että paineet karkaa hiljalleen oikealta puolen ja oikea puoli laahaa alempana...Pyydäpä huollon heppuja tarkistamaan onko tuossa parin euron hintaisessa (merkkiliikkeessä se maksaa tod.näk. ainakin satasen) letkussa vuotoa. Hyvinkin se on voinut hankautua puhki jostakin kohtaa.

        Itse olen törmännyt etenkin merkkihuollossa aika usein siihen, että ne huoltokaverit ei oikeasti ajattele maalaisjärjellä...osaa vaihdetaan suinpäin uuteen ajattelematta tai tutkimatta yhtään pidemmälle. Ja laskuttaa ne osaa turhistakin osan vaihdoista.
        Ja meneppä ehdottelemaan että kannattaisiko tutkia niitä, niin saat vain vittuiluja vastineeksi...

        nimim. tyhmäksi leimattu insinööri
        Nykyään mennään Volkkarilla

        Ex. E61 520dA 2006

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #5
          Sunnilleen noihan se menee. Testerillä voi ajaa nurkan kerrallaan alas ja ylös. Siinä kyllä näkee, toimiiko itse paineilmajärjestelmä ylipäätään.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • aVe
            Bimmer Rookie
            • Dec 2009
            • 47
            • Kerava

            #6
            Moip,

            kiitoksia jo kommenteista. Eihän tämä tähtitiedettä ole ja asiat korjataan tavalla tai toisella. Tässä tapauksessa toisella, vai pitäiskö sanoa viidennellä.

            Myyjän kanssa juteltiin tänään ongelmasta ja auto pidemmäksi aikaa heille hoitoon (ja sieltä Laakkoselle). Jospa nyt vaihtuisi oikeitakin osia. Kiitos Pex noista räjäytyskuvista netissä, tuo on hyvä sivu ja varmasti iloa jatkossa!

            Ja se on opittu ettei kannata mennä neuvomaan korjaamolla...

            aVe

            Comment

            Working...
            X