Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d päätermostaatin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TROCK
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 435
    • Tampere

    E60/61 530d päätermostaatin vaihto

    Tämä on kyllä varmasti jossain jo kerrottu, mutta kun ei löydy sörtsillä ja kiirekin olisi...

    Onks jotain erikoistyökaluja, joita tarvii termarin vaihdossa? Lähinnä tulee mieleen fanin ropellin irrottaminen. Siinä vissiin tarvitaan iso/isoja kiintoavaimia? Minkä kokoisia? Siksi kyselen kiireellä, että piti vaihdella termaria viikonloppuna ja jos tarvitaan isoja avaimia, niin ne tarvitsisi lainata työmaalta, huomenna, ja tietty virka-aikana.

    Ja jotta uusi thread palvelisi mahdollisimman monia vastaisuudessa, niin joku voisi vielä lyhesti kertoa mitä kaikkea tarvitsee purkaa ja missä järjestyksessä. Jos vaikka joku TIS:stä kopioisi ohjeistuksen.
    - - - - - - -
    F10 520dA
    ex E61 530dA, ex E39 530dA
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7544
    • Jyväshyvä

    #2
    Torx avaimia tarttee...

    Vaiheet 353d, passanee myös 530d...

    Koneen suojamuovi pois koneen päältä.
    Flekti pois,
    saa reilusti lisää tilaa,
    flekti lähtee irroittamalla sen päälle olevan pellin (~12 kpl torxeja)
    ja taittamalla syrjään (konepellin lukon vaijereita ei tarvi irroittaa),
    sen alta 3 kpl torxeja ja suojaa syrjään.
    Kaasuläpälle menevä ahtoletku irti ja syrjään...

    Sen jälkeen flekti lähtee nostamalla, piuhat tietysti pitää irroittaa,
    ja flektin alareunassa menee letku laatikon lämmönvaihtimelle (jos automaagi),
    ei kannata repiä kiinnikkeitä irti, ensin irroittaa apukuskin puolelta letkun ja sen jälkeen
    kuskin puolelta.

    Egr-termarista letku irti.
    Lämmönvaihtimesta alapuolelta letku irti.
    EGR-lämmönvaihtimen irroitus
    (pakosarjalta 2 torxia laipasta + 2/3 itse lämmönvaihtimesta).
    Termarille menevä letkut irti.
    Termari on tuon jälkeen "käsillä".

    Em. tapaa tehtynä nesteet tietysti valuu minne sattuu (pohjapanssarin päälle),
    jos asian haluaa tehdä siististi,
    pitäisi auto tunkata ylös, pohjamuovi irti,
    ja laskea koneesta nesteet jostakin letkusta.
    Em. tapaa tehtynä tarttee jäähdytysnestettä n. 3 litraa
    (joka siis lantarataan 6:ksi litraksi).
    Last edited by MajorDrake; 03-12-2012, 09:53.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Reiska56
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 185
      • Kerava

      #3
      Originally posted by TROCK View Post
      Tämä on kyllä varmasti jossain jo kerrottu, mutta kun ei löydy sörtsillä ja kiirekin olisi...

      Onks jotain erikoistyökaluja, joita tarvii termarin vaihdossa? Lähinnä tulee mieleen fanin ropellin irrottaminen. Siinä vissiin tarvitaan iso/isoja kiintoavaimia? Minkä kokoisia? Siksi kyselen kiireellä, että piti vaihdella termaria viikonloppuna ja jos tarvitaan isoja avaimia, niin ne tarvitsisi lainata työmaalta, huomenna, ja tietty virka-aikana.

      Ja jotta uusi thread palvelisi mahdollisimman monia vastaisuudessa, niin joku voisi vielä lyhesti kertoa mitä kaikkea tarvitsee purkaa ja missä järjestyksessä. Jos vaikka joku TIS:stä kopioisi ohjeistuksen.
      TIS:n kannattaa hankkia itselle, selviää useimmat osien vahdot. Kustannus E-baystä 9€ kotiovelle toimitettuna. Ei paha kustannus.

      Comment

      • 338LM
        Bimmer Rookie
        • Dec 2006
        • 191

        #4
        Kiitti näistä, tuli itselläkin ajankohtaiseksi.. :-(

        Minkähän väristä syylarinnestettä bemari käyttää, tietäisi varata sopivaa täydennykseksi/vaihtoa varten. Ja kaikkien nesteiden vaihtoa varten ei varmaan 5l (10l lantrattua) riitä?
        2007 E61 LCI 530xd M-sport

        Comment

        • ptikkala
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 1575

          #5
          TIS löytyy myös netistä, tis.spaghetticoder.org

          Comment

          • Mlatvala
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 3553
            • Kuopio

            #6
            Sinistä tai vihreää nestettä. Omaan viime remonttiin varasin jo valmiiks uudet pakosarjan torx pultit. Toisinaan vanhat ei meinaan mene takaisin, kuin voihin..
            E61 535d alkuunsa viritetty.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7544
              • Jyväshyvä

              #7
              Päivitin vähän ohjetta, flekti kannattaa ehdottomasti irroittaa niin
              saa lisätilaa, nopeuttaa hommaa ja säästää rystysiä.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • 338LM
                Bimmer Rookie
                • Dec 2006
                • 191

                #8
                Tein homman tänään 2007 E61 530xda LCI:n kanssa, listaa modattu omien havaintojen perusteella:

                Koneen suojamuovi pois koneen päältä.
                Flekti pois,
                saa reilusti lisää tilaa,
                flekti lähtee irroittamalla sen päälle olevan pellin (~8 kpl torxeja)
                ja taittamalla syrjään (konepellin lukon vaijereita ei tarvi irroittaa),
                sen alta 5kpl pienempiä torxeja ja suojaa syrjään.
                Kaasuläpälle menevä ahtoletku irti ja syrjään...

                Sen jälkeen flekti lähtee nostamalla, piuhat tietysti pitää irroittaa,
                ja flektin alareunassa menee letku laatikon lämmönvaihtimelle (jos automaation),
                Lämmönvaihdin on pirullisesti laturin alla, auto ylös ja pohjamuovi pois edestä että letkun saa irti kiinnikkeistään. Voi periaatteessa kammeta irti yläkauttakin, mutta käsi ei mahdu väliin.
                Kun muovin irrottaa on bonuksena myös helpompi bongailla vuotoja homman valmistuttua.

                -Suosittelen erittäin vahvasti ottamaan tässä vaiheessa myös jäähdyttäjän irti. Vaatii ainoastaan kahden pikaliittimen avaamista sekä pesunesteen täyttöputken kiinnitysruuvin avaamista. Sitten lähtee nostamalla. Omassa oli paskaa aivan käsittämätön määrä- neljännes tai kolmannes syyläristä täysin tukossa. Näki vasta kun oli irti. Samaten ilmastointikennon ja jäähdyttimen välissä oli tuuma paskaa kasana alhaalla "välitilassa". Paha puhdistaa jäähdytintä irroittamatta, pelkällä paineilmalla ei meinannutkaan irrota. Mutta pahinta oli syylärin alin kennorivi, muurautunut umpeen kivettyneestä suolasta. Materiaali on niin ohutta että ei kestä paljon hapettua että vuotaa...

                Egr-termarista letku irti.
                Lämmönvaihtimesta alapuolelta letku irti.
                EGR-lämmönvaihtimen irroitus
                (pakosarjalta 2 torxia laipasta + 3 itse lämmönvaihtimesta).
                Termarille menevä letkut irti.
                Termari on tuon jälkeen "käsillä".


                Omassa operaatiossani oli tarvetta myös M8 kierrepakalle sekä tapille. EGR:n kiinnityspultit pakosarjaan olivat saaneet siipeensä pahemman kerran- pelkäsin jo avatessa että katkeaa. Oli senverta tiukassa. Elvytin sekä pultit että toisen pakosarjan kierteen. Molyrasvaa jenkaan kasatessa.

                Em. tapaa tehtynä nesteet tietysti valuu minne sattuu (pohjapanssarin päälle),
                jos asian haluaa tehdä siististi,
                pitäisi auto tunkata ylös, pohjamuovi irti,
                ja laskea koneesta nesteet jostakin letkusta.
                Em. tapaa tehtynä tarttee jäähdytysnestettä n. 3 litraa
                (joka siis lantarataan 6:ksi litraksi).[/QUOTE]
                Last edited by 338LM; 04-12-2012, 23:37.
                2007 E61 LCI 530xd M-sport

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎