Announcement

Collapse
No announcement yet.

-04 E61 530dA lämmityslaitteen ongelma

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Asa74
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 13
    • Tampere

-04 E61 530dA lämmityslaitteen ongelma

Kyseessä "laajennettu" malli lämmityslaitteesta. Vika liittyy lämmönsäätöön kun säätää sen nuppia manuaaliasennolla: Lämmityslaitteesta kuuluu "juriseva" ääni joka on sidoksissa lämmönsäätö-nupin asentoon. Ilmastointi toimii ok, joten ei johdu kompurasta. Ääni kuuluu kun ilmastointi ei edes ole päällä.

Ääni ei riipu moottorin kierroksista tai lämmityslaitteen tuulettimen kierroksista vaan on suhteellisen hiljainen, taajuuttaan hieman vaihtava jurnuttava ääni joka kuuluu vain sisälle ja häviää aika nopeasti puhaltimen kohinan taakse kovemmalla puhinalla.

Jurnutus kuuluu selviten pienimmällä puhaltimen ykkösasennolla, mutta erottuu vielä pari pykälää kovemmallakin kunnes jää taustalle. Tästä saa jonkun käsityksen äänen voimakkuudesta. Ääni on kuitenkin erittäin erottuva ja häiritsevä, ei missään nimessä vaikuta normaalilta joka kuuluu olla. Sitä ja sen vaihtelua alkaa kuunnella ja v-käyrä nousee

Luulen että liittyy johonkin ilman ohjausläppiin, koska äänen taajuus muuttuu kun alkaa säätää lämpöä eestaas. Kuulostaa niinkuin joku pieni "moottori" yrittäisi vääntää jotain, mutta se onkin jumissa ja kampi pyörähtää ympäri ja yrittää uudelleen ja uudelleen.. miten tätä nyt kuvailee!

Vika on hämärä, välillä ääni alkaa kuulua heti käynnistyksessä, välillä se on ihanan hiljaa, kunnes lämpönuppiin koskee jolloin jurina alkaa eikä enää mene pois. Ikäänkuin yrittää loputtomasti säätää jotain...

Äänen lisäksi suuttimet näyttävät toimivan niin, että on tosi vaikea saada etulasin suutin puhaltamaan kylmää, se tahtoo puhaltaa kuumaa vaikka kaikki olisi säädetty kylmälle. Lisäksi en saa etupaneelin vartalosuuttimia puhaltamaan LAINKAAN kuumaa millään asennolla?? Jalkatilojen suuttimet tuntuvat puhaltavan kumpaakin ok, reagoivat vaan säätöihin todella hitaasti. Takapenkin säätimet toimivat kuin ihmisen mieli.

En osaa nyt sanoa tästä juuta enkä jaata, auto on ollut minulla vasta reilun kuukauden. Joilla on ollut E60/61 pitkään voivat kommentoida, kuulostaako tuo suuttimien toiminta oikealta, lähinnä tuo että tuulilasi tahtoo aina puhaltaa kuumaa ja naamalle kuumaa ei saa millään asetuksella?

Mitä tulee jurnuttavaan taustaääneen, otetaan ideoita vastaan? Onko kenelläkään ollut samaa vikaa? Olen rajannut aika tarkkaan tuon lähteen, on suoraan riippuvainen lämpönupin vääntämiseen ja katoaa jos sammuttaa koko roskan "OFF".

Anteeksi pitkä postaus, mutta yritin listata kaikki havaintoni, ettei tule turhia kysymyksiä. Haisee pahasti sellaiselta vialta, johon saa uppoamaan 10h koelaudan purkamista ja huoltamon työaikaa ilman selviämistä...
    E61 530dA Touring -04

Ex:
    Nissan Primera 2.0i -01
    E46 328i M-Sport -00
    E30/5 324td Touring -92
  • Asa74
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 13
    • Tampere

Kenenkään muun lämmityslaite ei jurnuta??
    E61 530dA Touring -04

Ex:
    Nissan Primera 2.0i -01
    E46 328i M-Sport -00
    E30/5 324td Touring -92

Comment

• dumpi
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 46
      • Salo

Oliskohan tuosta apua

Comment

• Asa74
        Newbiemmer
        • Mar 2010
        • 13
        • Tampere

Kiitos yrityksestä, mutta toi "high-pitch" ja AC ei kuulosta oikealta. Mun ääneni on tosi matala jurnutus, jonka taajuus ei koskaan nouse korkeaksi vaikka hieman vaihteleekin. Lisäksi AC:lla ei ole vaikutusta, ääni tulee AC pois päältäkin. Ainoa millä vaikutusta on painaa OFF manuaalitilassakin. Hiljaa ainostaan OFF asennossa.

Noi korkeat ulinat kuulostavat just pumppuääniltä. Tämä ei ole sellainen vaan kuulostaa lähinnä servolta tai sähkömoottorilta joka yrittää säätää jotain. Matala ääni, vähän samanlainen kuin miltä takajousituksen kompura kuulostaa sisälle.
        E61 530dA Touring -04

Ex:
        Nissan Primera 2.0i -01
        E46 328i M-Sport -00
        E30/5 324td Touring -92

Comment

• tjvirta
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 94
          • Espoo

Originally posted by dumpi View Post
          Mulla on juuri tämä ongelma omassa koslassa. Olen odotellut ilmastoinnin antautumista, jota ei ole kuitenkaan vielä tapahtunut (ääni ollut voimassa ainakin vuoden).

Osaako joku suomentaa/tunnistaa tuon "It's probably the electric aux water pump", johon "dieseltouring" kirjoittaja viittaa. Itse asiassa luulen, että mulle vaihdettiin toi takuuseen, kun herjasi vikakoodia...olisko siinä vaihdossa sitten ääni alkanut. Miksi toi pumppu humisee (jos on se) moottorin kierrosten mukaan ja miksi se humisee vain kun AC on päällä. Kiitos etukäteen.

Comment

• Asa74
            Newbiemmer
            • Mar 2010
            • 13
            • Tampere

Bump

Pikku bump tähän kun kylmä kausi alkaa taas kohta lähestyä. Onko kellään ilmennyt tuota alussa mainitsemaani jurnutusta? Toimiiko muiden autot niin, ettei keskeltä koskaan saa lämmintä ilmaa ja talvella tuulilasille menee VAIN lämmintä?
            E61 530dA Touring -04

Ex:
            Nissan Primera 2.0i -01
            E46 328i M-Sport -00
            E30/5 324td Touring -92

Comment

• peeämvee
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 283
              • Taivalkoski

Keskisuuttimista tulee samanlämpöistä ilmaa kun muualtakin. ootko käyttäny autoa piuhan päässä et löytyykö lämppäristä mitään vikoja? Ei tuo nyt varmaan oo ihan normaalia et keskisuuttimista tulee pelkästään kylmää. Joku täällä väitti et noiden keskisuuttimien lämpötilaa säädellään sähkövastuksien avulla, jos näin on niin onkohan sulla nuo vastukset kunnossa? Tosiaan lämppärin vikakoodinluvulla varmaan selviää onko kunnossa tuo systeemi. Mielestäni tuo bmw;n laajempi ilmastointi ei kyllä ole ihan sieltä huonoimmasta päästä, vaikka joltain valmistajalta saattaa parempikin systeemi löytyä.
              Last edited by peeämvee; 07-08-2010, 13:45.

Comment

Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎