Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 520D perushuoltoa + osiin ja öljyihin selvennystä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pex
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 353
    • Kuusamo

    E61 520D perushuoltoa + osiin ja öljyihin selvennystä?

    Viimeksi vuosi sitten tuli käytettyä paikallisessa merkkiliikkeessä perushuollossa, omalla kohdalla ekaa kertaa. Kohta olis taas huolto edessä ja huvikseni tsekkailin tuota viimekertaista laskua ja ajattelinpa yrittää säästää nyt jossakin kohtaa.

    Moottori-ilmansuodatin vaihdettiin viimeksi. Mikähän lienee tuon suositeltava vaihtoväli, kun ei löydy manuskasta?

    Ajotietokone huutaa nyt, että mikrofiltteri pitäisi vaihtaa. Eli siis ilmastoinnin suodatinko? Löytyiskö tuolle varaosanumeroa niin vois katella muuta kuin "alkuperäistä"

    Öljyt on näköjään Castrol 0W30 SLX LL04. Tilalle käynee ilmeisesti mikä vaan, jossa LL04 tai LL01 merkintä. Onko suosituksia merkistä? Näkyy merkkiliikkeellä olevan Castrolilla hintaa 17,05 eur/litra.

    Työn osuus näyttäisi noiden osien vaihdolle olevan merkkiliikkeessä kohdallaan:
    -Ilmansuodattimen vaihtotyö (kuitissa: intake silencer service, lieneeköhän oikea eng. kielinen käännös?) 61,87 eur
    -Polttoaineensuodattimen vaihtotyö 46,94 eur.

    Ei prkl voi olla että kahden suodattimen vaihtotyöstä joutuu maksamaan melkein 110 ekee! Tuohon tietysti osien hinnat päälle (osat yht. 112,48 eur). Vai onko nuo oikeasti noin isotöisiä vaihtaa? Enpä jaksa uskoa. Tai sitten purkavat puoli autoa ihan muuten vaan huvikseen. Olisivat muuten samassa puotissa irrottaneet umpiot + raottaneet etulokareitakin kiinnikkeistään!! kun jokin aika sitten kyselin josko toisin auton parkkilamppujen vaihtoon ..no onneksi en vienyt.
    Nykyään mennään Volkkarilla

    Ex. E61 520dA 2006
  • Metalgod
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 201
    • Helsinki

    #2
    Moottorin ilmansuodattimen vaihto joka 3 öljynvaihdon yhteydessä, mutta vaihto onnistuu helposti itsekin. Joutuu hieman purkamaan osia edestä.
    Osa nro 11 kuvassa : http://www.realoem.com/bmw/showparts...62&hg=13&fg=20

    Raitisilma suodattimen vaihto onnistuu lapseltakin, vaihdan oman kerran vuoteen , eli osa nro 6 kuvassa : http://www.realoem.com/bmw/showparts...38&hg=64&fg=10


    Moottori öljyt itselläni Mobil New Life 0-40... longlife... käy sinullekin ja on huomattavasti halvemmat kuin Castrollit. Suodatin vaihtoon osa nro 2 kuva : http://www.realoem.com/bmw/showparts...22&hg=11&fg=30

    Kaikki työt siis onnistuu kotioloissa ilman mitään merkkiliikkeitä. Joudut vaan kuittaamaan itse huollot tehdyksi piilovalikoiden kautta tai jollain ohjelmalla, esim. INPA:lla ... ainut miinus on se että huoltovihko jää ilman merkintöjä, mutta who cares...
    -530dA 600 Nm
    - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

    Comment

    • viktor
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1272
      • ...

      #3
      Ilmanputsari kannattaa ainakin puhdistaa kerran vuoteen, voi kerätä iloisesti kaikkea isompaakin skeidaa. On työläs vaihtaa jos kunnolla tehdään, siksi se maksaa merkkiliikkeessäkin tuon verran. Ja liikehän laskuttaa ohjeellisten työtuntien mukaan eikä siten kuinka aikaa kului oikeasti. Esim xenonpolttimoiden vaihto vaatisi ohjeen mukaan puskurin irrotuksen jne. Ja hinta sen mukainen.

      Polttissuodatin, jos nyt vuosittain haluaa vaihtaa, kannattaa ehkä jättää loppusyksylle. Tosin näissä taitaa olla jo pöllö-öljyn eilämmitys, mutta kuitenkin.

      Öljynsuodattimen "kanteen" kannattaa sitten vaihtaa myös ne pienet o-rengastiivisteet jos ei ole tietoa onko vaihdettu ikinä. Tuosta realoemin kuvasta näkee hyvin, olikohan osat 4 & 5. Sieltä kun alkaa falskaamaan tekee taas hankalasti diagnosoitavia tempauksia.
      ///M5
      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

      Comment

      • DerPastor
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 145
        • Tku

        #4
        Originally posted by viktor View Post
        Öljynsuodattimen "kanteen" kannattaa sitten vaihtaa myös ne pienet o-rengastiivisteet jos ei ole tietoa onko vaihdettu ikinä. Tuosta realoemin kuvasta näkee hyvin, olikohan osat 4 & 5. Sieltä kun alkaa falskaamaan tekee taas hankalasti diagnosoitavia tempauksia.
        Kerrotko tarkemmin millaisia tempauksia saattaa tulla tai miten oireilee?

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #5
          Originally posted by DerPastor View Post
          Kerrotko tarkemmin millaisia tempauksia saattaa tulla tai miten oireilee?
          Öljynpaineet karkaa suoraan suodattimelta öljypohjaan.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • viktor
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1272
            • ...

            #6
            Originally posted by DerPastor View Post
            Kerrotko tarkemmin millaisia tempauksia saattaa tulla tai miten oireilee?
            Hmm muistelen että tälläkin foorumilla oli jollakulla ongelmana. Öljynpaineita taisi herjailla. Johonkin siitä kauitenkin pääsi falskaamaan väärään paikkaan öljyä. Omasta vaihdoin silloin, oli aika kovettuneet, tiedä sitten oliko kuinka iso apu, mutta puhutaan niin mitättömän hintaisesta osasta että kannattaa ainakin tarkistaa. Haulla koitin verestää muistia, mutta on niin paljon ollut ongelmia tässä korimallissa ettei jaksa kyllä nyt selata.

            Pitäisi katsoa mihin se kanava menee.

            EDIT: Clavu ehtikin jo vahvistaa saman tällä välin kun etsiskelin vanhoja topikkeja.
            Eli aika tärkeäkin nippeli on kyseessä.
            ///M5
            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

            Comment

            • Pex
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 353
              • Kuusamo

              #7
              Originally posted by viktor View Post
              Tuosta realoemin kuvasta näkee hyvin, olikohan osat 4 & 5. Sieltä kun alkaa falskaamaan tekee taas hankalasti diagnosoitavia tempauksia.
              kiitokset kaikille.

              Meinaan Saksasta laittaa tilaukseen isomman setin muutakin, samalla nämä. Mitkä osat tuosta RealOEM:n öljynsuodatinkuvasta pitää ottaa?
              Ainakin 2, 4 ja 5. Muuta vissiin ei?
              Nykyään mennään Volkkarilla

              Ex. E61 520dA 2006

              Comment

              • viktor
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1272
                • ...

                #8
                Originally posted by Pex View Post
                kiitokset kaikille.

                Meinaan Saksasta laittaa tilaukseen isomman setin muutakin, samalla nämä. Mitkä osat tuosta RealOEM:n öljynsuodatinkuvasta pitää ottaa?
                Ainakin 2, 4 ja 5. Muuta vissiin ei?
                Korkki vaihtoon kanssa jos siinä näkyy jotain halkeilua, tuskin on, mutta hyvä sekin on katsoa. Uusi maksoi ~20€. Ei väännä sitten autokeskuksen pojat sitä paskaksi..

                Auton iästä tai maileista ei ollut mainintaa, mutta hehkut kannattaa laittaa listalle jos on paljon yli 150tkm menty. Ja samalla jumpalla vaihtaa huohottimen suotimen vaikka siihen päivitettyyn malliin. Osa nro 15.
                http://www.realoem.com/bmw/showparts...68&hg=11&fg=15
                ///M5
                "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎