Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530xi -06 vetelee urissa (ja muuallakin) - ratkaistu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aLIBUBA
    Newbiemmer
    • Jun 2006
    • 10

    E60 530xi -06 vetelee urissa (ja muuallakin) - ratkaistu

    Oheessa kokemukseni E60 530xi:stä, sekarengastuksesta, runflateista ja uraherkkyydestä - jos vaikka olisi jollekin muulle apua vastaavassa tilanteessa.

    Ostin auton (E60 530xi 2006, n. 106tkm mittarissa) pari viikkoa takaperin. Autossa oli alla edessä kuluneet (<3mm kulutuspintaa) Goodyear NCT5 EMT 245/40R18:t, takana uudet Nokian Hakka Z 245/40R18 XL 97Y:t. Autoliike oli pihtaillut ja uusinut ainoastaan takarenkaat.

    Kuten ounastelinkin, oli auto erittäin "mielenkiintoinen" ajettava. Uraherkkyys on lievä termi ajo-ominaisuuksista puhuttaessa. Pikeminkin kokemus oli levoton ja ajoittain jopa pelotava. Huonokuntoisella ja uraisella tiellä auto vaati jatkuvaa ohjaamista - vuoronperään oltiin menossa vastaantulijoiden kaistalle tai ojaan. Hyvällä asvaltilla auto kulki kuin juna, eikä melukaan ollut kummoinen. Karhealla pinnalla ohjaamoon kantautui puolestaan melkoiset jyrinät.

    Ensisijaisesti pidin huonosti kuluneita (rengaspaineet ostettaesa 1,5 bar, renkaat kuluneet keskeltä enemmän kuin laidoilta) syypäänä vetelyyn, mutta kilometrien karttuessa mielessä kävi myös muita mahdollisia tekijöitä, kuten kulunut alusta, välykset ohjauksessa ja pielessä olevat ohjauskulmat. Renkaat olikin tarkoitus vaihtaa samantien, mutta toimitusvaikeuksien vuoksi alkuun onnistui vain nelipyöräsuuntaus. VT ja OE renkaiden caster-kulmat heittivätkin aika pahasti. Näiden korjaaminen korjasi tilannetta jo havaittavasti, mutta vetely ei tässä yhteydessä poistunut. Samalla korjasin myös rengaspaineet tehtaan suosituksista (2,0/2,4) rengasasiantuntijoiden suosituksiin (2,8/3,0).

    Todella kiharaisen viikonloppureissun jälkeen sain viimein myös eteen Hakka Z:t. Auton käyttäytyminen muuttui kertaheitolla. Ohjaus muuttui hieman raskaammaksi run flat -renkaisiin nähden. Rengasmelu pieneni huomattavasti ja kaikenlainen vetely ja uraherkkyys katosi käytännössä täysin.

    Renkaanvaihdon yhteydessä kävi myös ilmi, että toinen runflateista oli paikattu aikaisemmin. Jos renkaalla on ajettu täysin tyhjänä saattoi se osaltaan selittää huonoa ajotuntumaa. Lisäksi saman renkaan vanne oli hieman kiero. Heittoa on sen verran vähän, ettei mitään puistelua kuitenkaan esiinny.

    Kuluneiden renkaiden perusteella on huono tehdä kovin kauaskantoisia johtopäätöksiä, mutta tuskin tulen ROF-renkailla autoa jatkossakaan pilaamaan, vaan päästelen menemään tyytyväisenä paikka-ainepurkki takakontissa!

    Laitetaan nyt kuvakin pirssistä, vaikka huono kuva onkin:

    Last edited by aLIBUBA; 06-07-2010, 00:03. Reason: Muokattu otsikkoa
  • karppa29
    Bimmer Rookie
    • Jul 2014
    • 52
    • Suomessa brgl

    #2
    Ee oo paljoo kommentteja herunu. Kiva olis kuulla onko muilla ollu samanlaista?
    _____________________________________

    -e61 530xda LCI -08 black

    Comment

    • AnttiMH
      Bimmer Rookie
      • Oct 2013
      • 146
      • Esbo

      #3
      Oma auto pre LCI 530DA, jolla rullailtu 142tkm. Vetelyä oli urissa, vaikka "kohtuu uudet" kumit alla n 15tkm ajetut ContiSport 5 muistaakseni, ja rengaskoko sama kuin aLIBUBAlla.

      Vetely urissa loppui siihen kun nostin rengaspaineet valmistajan suositusten vastaisesti n. 3 baariin joka nurkassa. Tosin samalla tuli alustaan vaihdettua lievästi välyksellinen raidetangon pää.

      Yleisestikin erilaisia ajettavuuteen vaikutavia seikkoja opiskelleena, moni tietävämpi todennut että renkaiden kunto ja erityisesti niiden tasapainotus, rengaspaineet ja pyörien kulmien auraukset (pystyyn ja auraukset minimiin) pitää olla täysin kunnossa jotta ei heikennä ajo-ominaisuuksia. Kuulemma eri nopeuksilla esiintyvä tärinäkin johtuu tyypillisimmin juuri em. asioista. Eli noista kuuleman mukaan paras aloittaa, ja ovat "korjauksista" sieltä halvimmasta päästä.

      Minulla ainakin parantanut monin tavoin ajettavuutta.

      Comment

      • Mnederst
        Bimmer Rookie
        • Sep 2014
        • 88
        • Espoo

        #4
        Sama juttu meikäläisellä, etukumeissa on tällä hetkellä Conti Sport vitosissa (225/50 R17) 2.8 ja takana 3.0 baria. Kaikenlainen vetely, jota oli aikaisemmin tehtaan suosituspaineilla, katosi. Nyt auto kulkee melkein yhtä suoraan kuin Volvo.

        Comment

        • heifetz
          Bimmer Fanatic
          • May 2015
          • 429
          • Finland

          #5
          Minulla on säädetty kulmat, vaihdettu vanteet sekä renkaat ja silti vetelee. Puslat ovat menossa vaihtoon seuraavaksi, jospa se auttaisi. Voisin myös kokeilla nostaa paineet tuonne 2.8/3.0. Kiitti vinkistä.
          Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
          Ex. E81 118d LCI Bluewater

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            #6
            Mitä ne urat on?

            Alla jo toinen satsi "alikoko" 215/55-17v kesäkumeja. Vaikka auto olisi täysin kunnossa, suomen teille väärät renkaat voi tehdä ajamisesta mielenkiintoisen kokemuksen.
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • Kesäromu
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2011
              • 228
              • Espoo

              #7
              Tehtaan suosituksilla ei tee hittojakaan jo vanhoissa/muutaman vuoden vanhoissa autoissa, renkaat kehittyneet "hieman" kymmenessä vuodessa.
              F10 -11
              E21 315 -83

              Comment

              • JarnoE36
                BTCF Member
                • Jun 2009
                • 253
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by 205/65-15H View Post
                Mitä ne urat on?

                Alla jo toinen satsi "alikoko" 215/55-17v kesäkumeja. Vaikka auto olisi täysin kunnossa, suomen teille väärät renkaat voi tehdä ajamisesta mielenkiintoisen kokemuksen.
                Minkämerkkiset ja malliset? Onko miten hassun näköiset?

                Omassa tuntuu misukat 225/50/17 Primacy 3 3barin paineilla ja 4mm kulutuspinnoilla vetelevän niin että pitää vähän varoa. Ei paha kuitenkaan mutta haluaisin että auto menisi kuin juna. Seuraavaksi itsekin mietin tuota alikokoa. Kulmat on säädetty pystyyn ja auraukset minimiin. Varmaan auttaisi jos vaihtaisi tukivarret ja puslat mutta ennemmin laittaisi rahaa renkaisiin tai alustasarjaan. Jos kaikki tekisi niin menisi rahaa 3ke. Kyllä näihin uppoaa rahaa perkeleesti, samalla vuosikustannuksilla ostaa jo uuden Passatin voi kele.
                Jarppa

                Toyota GT86
                (330d Sport F31 N57 2014)
                ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                ( 530da E60 M57N2 2006)
                ( 520da E60 2006)
                ( 520 E39x3)
                (E46x2)
                (Z3)

                Comment

                • saM5
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 496
                  • Pori

                  #9
                  Originally posted by 205/65-15H View Post
                  Mitä ne urat on?

                  Alla jo toinen satsi "alikoko" 215/55-17v kesäkumeja. Vaikka auto olisi täysin kunnossa, suomen teille väärät renkaat voi tehdä ajamisesta mielenkiintoisen kokemuksen.
                  Alla alkuperäiskoko 255/35 19" - 275/30 19" kumit ja auto menee kuin juna, näillä todella paskoilla porin/suomen teillä.
                  E91 335i xDrive
                  -----------------------------------------------
                  ex: E61 535d ¤ E30 318i Touring ¤ E61 ///M5 ¤ E91 335i M-Sport ¤ E46 325i M-Sport II Touring ¤ E36 328i M-Sport Touring ¤ E34 3.6 ///M5 ¤ E30 318is ¤ E30 327 ¤ E30 325i

                  Comment

                  • Wikke
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 80
                    • Fsdfg

                    #10
                    Originally posted by Kesäromu View Post
                    Tehtaan suosituksilla ei tee hittojakaan jo vanhoissa/muutaman vuoden vanhoissa autoissa, renkaat kehittyneet "hieman" kymmenessä vuodessa.
                    Samaa puhetta oli jo yli 10 vuotta sitten. Rengasvalmistajien suositukset eivät ole niistä juuri muuttuneet kyseessä olevaan kokoluokkaan. Silti autonvalmistajilla ovat omat suositukset reippaasti alakanttiin.

                    Te joilla on max. 2 vuotta vanha BMW, millaisia paineita valmistaja suosittelee esim. 18" tuuman kokoluokkaan, 40-profiiliseen?

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10036
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by Wikke View Post
                      Te joilla on max. 2 vuotta vanha BMW, millaisia paineita valmistaja suosittelee esim. 18" tuuman kokoluokkaan, 40-profiiliseen?
                      Taitaa olla pelkästään RFT renkaita,joissa on hieman eri paineet vs. tavalliset renkaat.

                      Comment

                      • JarnoE36
                        BTCF Member
                        • Jun 2009
                        • 253
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by saM5 View Post
                        Alla alkuperäiskoko 255/35 19" - 275/30 19" kumit ja auto menee kuin juna, näillä todella paskoilla porin/suomen teillä.
                        Millä renkailla? Omat misukat menee kohta vaihtoon ja ehdolla alle Uniroyal Rainsport 3:t, Nangkang NS2, GY Efficiant Grip ja Hankook. Menisiköhän joillain noista suoraan alkuperäiskoossa 225/50/17?
                        Jarppa

                        Toyota GT86
                        (330d Sport F31 N57 2014)
                        ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                        (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                        ( 530da E60 M57N2 2006)
                        ( 520da E60 2006)
                        ( 520 E39x3)
                        (E46x2)
                        (Z3)

                        Comment

                        • herja
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1649

                          #13
                          Miksei Linglong Greenmaxeja tai Landsailin LS588?
                          Retard Member

                          Comment

                          • saM5
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2003
                            • 496
                            • Pori

                            #14
                            Originally posted by JarnoE36 View Post
                            Millä renkailla? Omat misukat menee kohta vaihtoon ja ehdolla alle Uniroyal Rainsport 3:t, Nangkang NS2, GY Efficiant Grip ja Hankook. Menisiköhän joillain noista suoraan alkuperäiskoossa 225/50/17?
                            Nexen N8000 toimivat myös hyvin myös ex. autossa ( 335i ).
                            E91 335i xDrive
                            -----------------------------------------------
                            ex: E61 535d ¤ E30 318i Touring ¤ E61 ///M5 ¤ E91 335i M-Sport ¤ E46 325i M-Sport II Touring ¤ E36 328i M-Sport Touring ¤ E34 3.6 ///M5 ¤ E30 318is ¤ E30 327 ¤ E30 325i

                            Comment

                            • Maili
                              BTCF Member
                              • Aug 2011
                              • 446
                              • E-pohjanmaa

                              #15
                              Mielestäni aika ratkaiseva tekijä bmw renkaissa on myös kuvio. Itellä on e61 alla 275/30/19 milestone ja 245/35/19 landsail renkaat. Takana suorakuvio ja ei pyörimis suuntaa. Edessä myös suora kuvio , näissä kumminkin on pyörimissuunta. Kesä näillä ajettu ja vieläkin menee suoraa. Auto e61 ja alusta koni fsd ja m-Sport jouset edessä ja takapäätä myös laskettu. Ihan tyytyväinen olen näihin Intian ihmeisiin ollut. Suht hiljaisetkin ovat. Eli ite ostan kesäksi aina mahdollisimman suoralla kuviolla olevat. Esim. Vredesteinillä on hyvä runkoisia ja suora kuvioisia renkaita.
                              E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                              Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎