Oheessa kokemukseni E60 530xi:stä, sekarengastuksesta, runflateista ja uraherkkyydestä - jos vaikka olisi jollekin muulle apua vastaavassa tilanteessa.
Ostin auton (E60 530xi 2006, n. 106tkm mittarissa) pari viikkoa takaperin. Autossa oli alla edessä kuluneet (<3mm kulutuspintaa) Goodyear NCT5 EMT 245/40R18:t, takana uudet Nokian Hakka Z 245/40R18 XL 97Y:t. Autoliike oli pihtaillut ja uusinut ainoastaan takarenkaat.
Kuten ounastelinkin, oli auto erittäin "mielenkiintoinen" ajettava. Uraherkkyys on lievä termi ajo-ominaisuuksista puhuttaessa. Pikeminkin kokemus oli levoton ja ajoittain jopa pelotava. Huonokuntoisella ja uraisella tiellä auto vaati jatkuvaa ohjaamista - vuoronperään oltiin menossa vastaantulijoiden kaistalle tai ojaan. Hyvällä asvaltilla auto kulki kuin juna, eikä melukaan ollut kummoinen. Karhealla pinnalla ohjaamoon kantautui puolestaan melkoiset jyrinät.
Ensisijaisesti pidin huonosti kuluneita (rengaspaineet ostettaesa 1,5 bar, renkaat kuluneet keskeltä enemmän kuin laidoilta) syypäänä vetelyyn, mutta kilometrien karttuessa mielessä kävi myös muita mahdollisia tekijöitä, kuten kulunut alusta, välykset ohjauksessa ja pielessä olevat ohjauskulmat. Renkaat olikin tarkoitus vaihtaa samantien, mutta toimitusvaikeuksien vuoksi alkuun onnistui vain nelipyöräsuuntaus. VT ja OE renkaiden caster-kulmat heittivätkin aika pahasti. Näiden korjaaminen korjasi tilannetta jo havaittavasti, mutta vetely ei tässä yhteydessä poistunut. Samalla korjasin myös rengaspaineet tehtaan suosituksista (2,0/2,4) rengasasiantuntijoiden suosituksiin (2,8/3,0).
Todella kiharaisen viikonloppureissun jälkeen sain viimein myös eteen Hakka Z:t. Auton käyttäytyminen muuttui kertaheitolla. Ohjaus muuttui hieman raskaammaksi run flat -renkaisiin nähden. Rengasmelu pieneni huomattavasti ja kaikenlainen vetely ja uraherkkyys katosi käytännössä täysin.
Renkaanvaihdon yhteydessä kävi myös ilmi, että toinen runflateista oli paikattu aikaisemmin. Jos renkaalla on ajettu täysin tyhjänä saattoi se osaltaan selittää huonoa ajotuntumaa. Lisäksi saman renkaan vanne oli hieman kiero. Heittoa on sen verran vähän, ettei mitään puistelua kuitenkaan esiinny.
Kuluneiden renkaiden perusteella on huono tehdä kovin kauaskantoisia johtopäätöksiä, mutta tuskin tulen ROF-renkailla autoa jatkossakaan pilaamaan, vaan päästelen menemään tyytyväisenä paikka-ainepurkki takakontissa!
Laitetaan nyt kuvakin pirssistä, vaikka huono kuva onkin:
Ostin auton (E60 530xi 2006, n. 106tkm mittarissa) pari viikkoa takaperin. Autossa oli alla edessä kuluneet (<3mm kulutuspintaa) Goodyear NCT5 EMT 245/40R18:t, takana uudet Nokian Hakka Z 245/40R18 XL 97Y:t. Autoliike oli pihtaillut ja uusinut ainoastaan takarenkaat.
Kuten ounastelinkin, oli auto erittäin "mielenkiintoinen" ajettava. Uraherkkyys on lievä termi ajo-ominaisuuksista puhuttaessa. Pikeminkin kokemus oli levoton ja ajoittain jopa pelotava. Huonokuntoisella ja uraisella tiellä auto vaati jatkuvaa ohjaamista - vuoronperään oltiin menossa vastaantulijoiden kaistalle tai ojaan. Hyvällä asvaltilla auto kulki kuin juna, eikä melukaan ollut kummoinen. Karhealla pinnalla ohjaamoon kantautui puolestaan melkoiset jyrinät.
Ensisijaisesti pidin huonosti kuluneita (rengaspaineet ostettaesa 1,5 bar, renkaat kuluneet keskeltä enemmän kuin laidoilta) syypäänä vetelyyn, mutta kilometrien karttuessa mielessä kävi myös muita mahdollisia tekijöitä, kuten kulunut alusta, välykset ohjauksessa ja pielessä olevat ohjauskulmat. Renkaat olikin tarkoitus vaihtaa samantien, mutta toimitusvaikeuksien vuoksi alkuun onnistui vain nelipyöräsuuntaus. VT ja OE renkaiden caster-kulmat heittivätkin aika pahasti. Näiden korjaaminen korjasi tilannetta jo havaittavasti, mutta vetely ei tässä yhteydessä poistunut. Samalla korjasin myös rengaspaineet tehtaan suosituksista (2,0/2,4) rengasasiantuntijoiden suosituksiin (2,8/3,0).
Todella kiharaisen viikonloppureissun jälkeen sain viimein myös eteen Hakka Z:t. Auton käyttäytyminen muuttui kertaheitolla. Ohjaus muuttui hieman raskaammaksi run flat -renkaisiin nähden. Rengasmelu pieneni huomattavasti ja kaikenlainen vetely ja uraherkkyys katosi käytännössä täysin.
Renkaanvaihdon yhteydessä kävi myös ilmi, että toinen runflateista oli paikattu aikaisemmin. Jos renkaalla on ajettu täysin tyhjänä saattoi se osaltaan selittää huonoa ajotuntumaa. Lisäksi saman renkaan vanne oli hieman kiero. Heittoa on sen verran vähän, ettei mitään puistelua kuitenkaan esiinny.
Kuluneiden renkaiden perusteella on huono tehdä kovin kauaskantoisia johtopäätöksiä, mutta tuskin tulen ROF-renkailla autoa jatkossakaan pilaamaan, vaan päästelen menemään tyytyväisenä paikka-ainepurkki takakontissa!
Laitetaan nyt kuvakin pirssistä, vaikka huono kuva onkin:
Comment