E60 520d -08 Racechip Pro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #31
    Niin eli paskaa softaa tuuppaa mm. Motorbit, Karala ja Harinen?? Sillä minun 530d:stä Karala nosti 100bar painetta ja Harinen 50bar, pääsemättä kumpikaan haluttuun lopputulokseen! Accordin aikana Motorbit nosti 50bar painetta ja pääsi siihen mitä tavoiteltiin. Siinä nyt oli Suomen yhdet "gurut" jotka käyttävät tätä "väärää" konstia tehojen nostamiseen. Kaikilta edellämainituilta kuului lause, että suuttimet ei riitä ja on pakko nostaa paineita, jotta ruikkausaika ei venyisi liian pitkäksi, turbon sanoivat kyllä riittävän!! 193hv 530d antoi Karalla 217hv Harisella 225hv ja toisaalla 245hv ja ilman käryä yli 4000rpm!! Accordista 140hv Motorbit sai 196hv ja 467Nm.
    Last edited by VolvoTDi; 18-07-2012, 19:32.
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2979
      • Uusimaa

      #32
      [QUOTE=VolvoTDi;2758543]Niin eli paskaa softaa tuuppaa mm. Motorbit, Karala ja Harinen?? Sillä minun 530d:stä Karala nosti 100bar painetta ja Harinen 50bar, pääsemättä kumpikaan haluttuun lopputulokseen! /QUOTE]

      Öö, eli mikä olikaan sanomasi?
      Kuten kirjoitin, rusikupainetta nostamalla teho lisääntyy, mutta pumpun ikä lyhenee. En tiedä ottavatko suuttimet liian korkeasta paineesta itseensä.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        #33
        [QUOTE=jaki;2758652]
        Originally posted by VolvoTDi View Post
        Niin eli paskaa softaa tuuppaa mm. Motorbit, Karala ja Harinen?? Sillä minun 530d:stä Karala nosti 100bar painetta ja Harinen 50bar, pääsemättä kumpikaan haluttuun lopputulokseen! /QUOTE]

        Öö, eli mikä olikaan sanomasi?
        Kuten kirjoitin, rusikupainetta nostamalla teho lisääntyy, mutta pumpun ikä lyhenee. En tiedä ottavatko suuttimet liian korkeasta paineesta itseensä.
        Tarkoitin tuota Tuikun kertomaa viestiä, että varmuuden vuoksi nostetaan paineita, joka vihjaa siihen suuntaan, että se on väärä tapa! Väärä tapa se tosiaan onkin, mutta jossain tapauksessa välttämätön ja käyttäähän sitä tekniikkaa gurutkin Tuikun mukaan ilma loppuu kesken, mutta gurujen mukaan suuttimet?! Periaatteessa asia voisi ollakin noin kuten Tuikku kertoo, että turbo loppuu ennen kesken kuin suuttimet, mutta penkissä homma kääntyy päälaelleen, joten paperilla lasketut tuotot ja ilmamäärät eivät enää pädekään?!
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • Fabsu
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1754

          #34
          Hieman offtopic, mutta mikäs ois nyt sitten kuningaspaikka, jossa saisi hieman lisätehoa kutiteltua tuohon sigun autoon? Onkohan nelivetopenkkiä missään, ois kiva nähä toteutuneet tehot?
          AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

          ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
          e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
          e30 318i -88

          Comment

          • Matson^
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2008
            • 2113
            • Seinäjoki

            #35
            Originally posted by Fabsu View Post
            Hieman offtopic, mutta mikäs ois nyt sitten kuningaspaikka, jossa saisi hieman lisätehoa kutiteltua tuohon sigun autoon? Onkohan nelivetopenkkiä missään, ois kiva nähä toteutuneet tehot?
            Kuningaspaikkahan on tietenkin aina se missä omat vehkeet on ohjelmoitu!

            .. Omia kokemuksia on Karala, Voimaa.Com + LTR-Racing ja Aj-Tech .. siinähän ne oikeastaan tulikin about käännetyssä järjestyksessä.
            Aj-Tech taisi just menneellä viikolla vastaavan (?) takavedon softata (m57n2), vakiona pyörällä oli jotain vajaa 210 ja softalla reilu 280.. savua kuulemma vakio e39 530d:n verran.
            Nelivedon penkitys mahdollisuus pitäisi löytyä kahdesta jälkimmäisestä.. kysymällä selviää!
            | BMW G30 X-Drive M-Sport |
            | Nissan Navara TREK-1 |
            ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              #36
              .
              No, minä en todellakaan halua haukkua ketään, tai kehua toista.
              Kerron vain, niinkuin mielestäni asia on.

              Kun kerran teillä aika monella niitä testereitä on, niin kattokaa itse se ruiskutusmäärä.
              Jos softan tekijä oikealla tavalla saa ne pienempienkin suuttimien 85mg käyttöönsä, niin se näkyy sillä testerillä myös.
              Samoin railpaine.
              Jos kaiken saa käyttöönsä, ei tarvi huijata sitä syöttöä.
              Tehoja/vääntöjä tulee liikaakin, ihan oikeinkin kerrottuna, monenmoista herjaa liiasta kuumuudesta, tai hiukkassuodattimen paineesta saa aikaiseksi.

              Moottoriin menevälle ja mikä vielä tärkeämpää, ecun huomioon ottavalle ilman määrälle on monta rajoitinta bemarin ohjelmassa.
              Lamdaohjattu ecu laskee max syöttömäärää maffin mittaamasta, moottoriin menevästä ilman määrästä.

              Suuttimista ja niiden koosta sen verran että suunnilleen saman kokoisilla suuttimilla vanhassa mersun rottelossa, 1800bar paineella ainakin kuvittelen hätyytteleväni neljääsataa heppaa ja tuhatta nyyttonia, eikä mittausten perusteella ihan metsissä ollakkaan....
              Montakohan cdi,tä nämä lausuntoja antavat herrat ovat itse rakennelleet...
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • Fabsu
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1754

                #37
                Originally posted by Matson^ View Post
                Kuningaspaikkahan on tietenkin aina se missä omat vehkeet on ohjelmoitu!

                .. Omia kokemuksia on Karala, Voimaa.Com + LTR-Racing ja Aj-Tech .. siinähän ne oikeastaan tulikin about käännetyssä järjestyksessä.
                Aj-Tech taisi just menneellä viikolla vastaavan (?) takavedon softata (m57n2), vakiona pyörällä oli jotain vajaa 210 ja softalla reilu 280.. savua kuulemma vakio e39 530d:n verran.
                Nelivedon penkitys mahdollisuus pitäisi löytyä kahdesta jälkimmäisestä.. kysymällä selviää!
                Kuulostaa ihan hyvältä. Tavoitteena olisi vakio 535d:n teho- ja vääntötaso.
                AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                e30 318i -88

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1577

                  #38
                  liekköhän tuo antti tuota minun 530d:tä meinasi, 283hp eikä sauhua, m57n2 kone... tuosta kyllä on hiukkasen yli kuukausi aikaa. reilu vko sitten käytin vaihdattamassa ohikulku matkalla hehkut ja niiden releen, lootan ölpät ja läpät otettiin kokonaan pois.

                  Comment

                  • Fabsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1754

                    #39
                    Teittekö dpf:lle mitään? Sehän on näissä katin kanssa yhtä puuta...
                    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                    e30 318i -88

                    Comment

                    • ptikkala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1577

                      #40
                      Laitettiin se semmoseen harmaaseen isoon pönttöön

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1374
                        • Lempäälä

                        #41
                        Originally posted by tuikku View Post
                        .
                        Aika harvassa on ne softat, joilla ruiskutuspaine oikeasti nousee, edc-16 boxeissa se ei yli sen 1600baarin ihan helposti nousekkaan.
                        Yritystä asian suhteen kyllä näkee, kun on varulta nostettu kaikkea, jotta saataisiiin lisää vetoja.

                        Oikeasti yleistä on sen suuttimien ruiskutusaika-kartan vääntely.
                        Sillä kun ei ole mitään "suojausta", niin kun sitä naplaa, niin aina tapahtuu.
                        Loppupelissä lamda sitten leikkaa niitä syöttöjä, mutta tuolla tavalla tehtyihin autoihin myös sitä on osattu vääntää kummalliseksi.

                        Noiden 1600bar bemareiden, alkupäänkin mallien suutinkartassa on syöttöjä 85mg/1000työtahti, se on paljon.
                        Max paineella max syöttö vielä ~1ms luokkaa, joka on vähän.
                        Vakioissa on käytössä, mallista riippuen noin 60mg, max.
                        535 ja 335 hiukan päälle 70mg.

                        Vaikkapa vertaamalla noihin tehokkaimpiin malleihin, havaitsee kyllä että nuo pienemmätkin suuttimet sopivilla ahtimilla riittää ++650nm ja reilusti yli 300hv, ilman mitään huijauksia, tai kummallisuuksia.

                        Näissä kaikissa (bemareissakin), ahdin määrää tahdin.
                        Todellisen, moottoriin menevän ilman määrä on lopulta tehonnoston lukkona.

                        Sen syöttömäärän voi ohjelmassa kertoa niin, että se näkyy testerissäkin aivan oikein, tai sitten ei ...
                        tulkitsenko väärin - toivottavasti en - että tuosta 2.5dööstä voisi siis saada ihan kohtuullisesti menohaluja vain vaihtamalla vähän uudemman ja isomman moottorin ahtimen, ilman suutinswappeja siis ?
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          #42
                          Originally posted by repsa View Post
                          tulkitsenko väärin - toivottavasti en - että tuosta 2.5dööstä voisi siis saada ihan kohtuullisesti menohaluja vain vaihtamalla vähän uudemman ja isomman moottorin ahtimen, ilman suutinswappeja siis ?
                          Yleensä vaihdetaan suuremmat suuttimet, mutta saman asian ymmärsin tuosta kuin sinäkin!
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • exautisti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 1267
                            • oulu

                            #43
                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            Yleensä vaihdetaan suuremmat suuttimet, mutta saman asian ymmärsin tuosta kuin sinäkin!
                            No miten minä asian ymmärtäisin niin on näin.... Lambda on avain,eli se määrää savun määrän,ja jos sitä on liikaa se leikkaa syöttöä siihen pisteeseen,että savun määrä on määrättyllä arvolla.Syöttöä voi lisätä monella tapaa mutta pelkkä suutinkartan muuttaminen taitamattomalla lisää syöttöä ikäänkuin syöttöajan keskelle,josta taas lambda leikkaa "liian myöhäselle savua tuottavan osan pois",eli ei hyvä. Mutta jos ecu saadaan "pyytämään" syöttöä tavoite-arvo niin on silloin savut,ennakot ym. kohillaan.Eli nämä on niitä virityksiä missä auto ja kaikki sen anturit toimii juuri niin kuin valmistaja on suunnitellutkin,eikä virityksiä ole laskettu yhden kortin varaan kuten näissä chipeissä.(Tuikku korjaa virheet)(Ehkä)
                            -99 punane passatti

                            https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                            Tuikun softat
                            Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                            BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                            Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                            Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                            www.mcars.fi

                            Kysy 041-5056506

                            https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                            INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                            Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              #44
                              Originally posted by repsa View Post
                              tulkitsenko väärin - toivottavasti en - että tuosta 2.5dööstä voisi siis saada ihan kohtuullisesti menohaluja vain vaihtamalla vähän uudemman ja isomman moottorin ahtimen, ilman suutinswappeja siis ?
                              Kyllä tulkitset, riippuu tieten mitä lopulta, tarkoitat kohtuullisella, mutta luulen että samaa tarkoitetaan, etua siis tulee.
                              Suuremmilla suuttimilla tieten aina saa enemmän tehoa, myös pienellä ahtimella, kuin pienillä suuttimilla.
                              Mitä lyhyempi ruiskutus/palamisaika, käytännössä sen parempi palamisen hyötyduhde.
                              Minulla ei kamalasti ole bemareista kokemusta, mutta käsittääksen juuri 318 ja X25 malleissa on pienemmät ahtimet ja pienemmät suuttimet.
                              Jotta suuremman ahtimen saa toimimaan, "kuten" entinen, täytyy ohjelman kanssa tietysti pikkuisen enemmän askarrella.
                              Sama suuttimilla, jotta suuremmat suuttimet saadaan oikeasti toimimaan kunnolla, täytyy suutikalibraatio-karttakin, muunmuassa kopioida sieltä, mistä suuttimetkin tulee - näin vaan ei tehdä.

                              Niin hmm... omituiselta, kun se saattaa kuulostaa, niin ruiskutuksen tärkein kohta taitaa olla se lopetus, suorasuihkarin parhaan palamistuloksen/hyötysuhteen kannalta ruiskutus pitäisi suunnilleen joka tilanteessa lämpimällä moottorilla loppua 5-7 astetta jälkeen ykk.
                              Tällöin sylinterin paineennousun huippukohdan pitäisi sattua moottorin toiminnan kannalta parhaalle kohden.
                              palamislämpö tekee työnsä parhaiten, ei kuumenna moottoria, eikä pakosarjaa, vaan "tuhlaa" voimaansa max määrän pukkaamalla mäntää.
                              Ruiskutuksen lopetuskohtaa säädellään muuttamalla ruiskutusennakkoa tilanteeseen nähden oikeaksi, joka työtahdilla se lasketaan erikseen.

                              Muunmuassa tämän takia olisi tärkeää kertoa se haluttu ruiskutusmäärä ecussa oikein.
                              Kun suutinkarttaa lisätään (huijataan) ruiskutusaikaa, siirtyy ruiskutus myöhäiselle, kun se ecu luulee ruiskuttavansa vaikkapa 40mg ja laskee sen ennakon sen mukaiseksi, jotta se lopetus tulisi oikein, mutta jos ruiskutusaika ei enää olekkaan sitä, mitä se vakiona on, jatkuu ruiskutus vielä liian myöhäänkin, ajatellen tehokasta palamistapahtumaa.
                              Tällöin aivan viimeisenä ruiskutettu polttoaine ei enää palakkaan kunnolla, vaan aiheuttaa sitä savua.
                              Siis, savutus ei periaatteessa johdu liian suuresta ruiskutusmäärästä, vaan pieleen menneestä ruiskutuksen ajoituksesta.
                              Ruiskutuksen ajoitukselle on ecussa monta karttaa, sitä korjaillaan monelta kantilta.
                              Joku jo kirjoittikin minusta hyvin, toisella ohjelmalla savuttaa, toisella ei, vaikka samasta autosta vähintään sama teho tulee, kyse on juurikin tästä asiasta.
                              Lopussa tieten ilma loppuu, tehtiinpäs se ohjelma miten tahansa ja savutus alkaa.
                              Lamdaohjatussa ecussa anturi valvoo tosiaan, ettei savua tule liikaa, mutta osaavatpa nuo kaikki sitäkin riittävän rikkaalle väännellä, jotta haluamansa tehon saavat.

                              Lamda-arvo 1 antaa kyllä parhaan tehon, mutta savuttaa jo aika ankarasti.
                              1,1 on sellainen arvo, jonka jälkeen ei enää näkyvää savua tule.
                              Tuohon väliin kun tällää sen lamdan ja kertoo syötön oikein, niin saa varmasti sen tehon ja väännön, jonka ko. tekniikka voi antaa ja oikeinkin kohtuullisella tupruttelulla.
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • Matson^
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2008
                                • 2113
                                • Seinäjoki

                                #45
                                Asian hyvin tuntevaa tekstiä pukkaa tuikulta

                                Saako näin alasta kiinnostuneena maalikkona kysyä ohimennen muutamaan asiaa mikä herätti mielenkiinnon / jäi mietityttämän?

                                "suuremmat suuttimet saadaan oikeasti toimimaan kunnolla, täytyy suutikalibraatio-karttakin, muunmuassa kopioida sieltä, mistä suuttimetkin tulee - näin vaan ei tehdä." = Ei saa tehdä, vai ei ikävä kyllä yleensä tehdä?

                                "Ruiskutuksen ajoitukselle on ecussa monta karttaa, sitä korjaillaan monelta kantilta"
                                Mitä nämä on? Olen luullut että pelkästään muutama ennakkokartta, jota auto sitten käyttää "ajotilanteen" mukaan, eli lämpötiloille yms omat.. mitä uudempi ecu sen enemmän karttoja .. vai vaikuttaako ruiskutuksen ajoitukseen myös jotkut muut kartat?

                                Entäs kun lambda-ohjattu eku laskee ruiskutusmäärän ilmamäärästä, niin entäs jos massamittarin karttoja roplaa näyttämään vähemmän (ettei herjaisi ilmamäärää liian suureksi) niin koko hommahan kellahtaa päälaelleen ja on huijattu vain itseään ja savua (siis voimaa) ei tule sitäkään vähää? Auttaako tähän smokelimitterin roplaus (eli lambda kartan?)?
                                | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                                | Nissan Navara TREK-1 |
                                ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                                Comment

                                Working...
                                X