Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530D tehot hukassa ja outo "kierrostenrajoitin"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    E61 530D tehot hukassa ja outo "kierrostenrajoitin"

    Ongelmakapistus on 530D -04, DPF:llä. Alunperin DPF poistettiin koska tuli vikakoodia tukkeutumisesta -> ei apua. Poiston jälkeen selvisi (kun ei ennen ymmärtänyt edes katsoa) että näytti vastapaineeksi ~240mbar vaikka kone ei ollut käynnissä tai edes anturi kiinni. Johdot on ehjät, olivat sulaneet liittimestä mutta tuo on nyt korjattu ja paine nousee anturiin puhaltaessa oikein, nollataso vain on ~240mbar.

    Auto vetää n. 3200rpm asti hienosti, ja sitten nyykähtää. Laatikosta katsoen vääntöä on tuonne asti lähes normaalit 400-420, mutta sen jälkeen se putoaa tarkasti 160-164nm tasolle, jossa on 4070rpm asti ja siitä ei yli kierrä. Tuota rajaa vasten vedättäessä ei anna vaihtaa myöskään isompaa vaihdetta.

    Vikakoodia ei tule muusta kuin pakopaineista tuon nollatason vääristymisen takia, ilmamassat on ihan ok, samoin ahtopaineet ja rail-paineet. Polttoainesuodatin vaihdettu ja pumppu tuntuis pelittävän ihan normaalisti kun ajelee inpalla.

    Mitäs seuraavaksi?
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Kukkuu, clavurion ym. dieselmiehet, heitelkääpä nyt edes arvauksia

    Lisätietona, auto on ohjelmoitu jollain pajalla, joka lähettää orkkissoftan germaaniaan ja sieltä takas tuleva pökätään ilmeisesti obd-portin kautta boksiin.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • jsr85
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1375
      • Oulainen

      #3
      Taitaa olla tästä ja tässä samasta autosta kyse? Asiaahan on jo puitu enemmän ja vähemmän.

      Eikö nyt olis viisain käydä siel Harisella ja pyytää se orkkis softa takaisin.
      Last edited by jsr85; 08-08-2010, 14:27.
      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Ei ole sama auto eikä ole Harisen softa.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • jsr85
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 1375
          • Oulainen

          #5
          Ok, se siitä.
          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Tässä auttaisi kovasti, jos pääsisi toisesta autosta vertaamaan vastapainetta anturi irrotettuna. Eli pitäisikö sen todella näyttää nollaa, vai onko tuo 240 mbar joku default-arvo, jonka antaa, jos anturilta ei tule signaalia.
            Joka tapauksessa ajaisin siihen uudelleen alkuperäisen softan. Jos vika ei muutu, niin haiskahtaa komponenttivialta DDE:n vastapaineen anturin piirissä.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Tässä auttaisi kovasti, jos pääsisi toisesta autosta vertaamaan vastapainetta anturi irrotettuna. Eli pitäisikö sen todella näyttää nollaa, vai onko tuo 240 mbar joku default-arvo, jonka antaa, jos anturilta ei tule signaalia.
              Joka tapauksessa ajaisin siihen uudelleen alkuperäisen softan. Jos vika ei muutu, niin haiskahtaa komponenttivialta DDE:n vastapaineen anturin piirissä.
              Tuskinpa vain on default-arvo, koska anturilta tulee signaali ja lisäksi tuon painetiedon perusteella tulee "partikelfilter stark beladen" ja "motorschutz regeneration activated". Itse anturista ei tule mitään koodia. Letkuun puhallellessa mittaus liikkuu ihan oikein, sekä ecu antaa vikakoodin jos anturin irroittaa. Vika voi tosiaan olla ecussakin, jännitevuoto signaalilinjaanhan aiheuttaisi tällaisen.

              Alkuperäistä softaa pitänee alkaa kyselemään seuraavaksi. Voiko vastapainemittaus vaikuttaa ruiskutusmääriin?
              Last edited by Cell; 08-08-2010, 16:44.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                #8
                Originally posted by Cell View Post
                Lisätietona, auto on ohjelmoitu jollain pajalla, joka lähettää orkkissoftan germaaniaan ja sieltä takas tuleva pökätään ilmeisesti obd-portin kautta boksiin.
                Toi germaniaan lähetys on kyllä puutaheinää (helpompi pyytää yleis softasta monta sataa Euroa kun näyttää hienommalta), miksi lähetellä softia mihinkään kun riittää pelkkä VIN siihen että mikä softa sinne käy.
                Orkkis softa tilalle ja uutta testiä sitten kehiin.
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Dunky View Post
                  Toi germaniaan lähetys on kyllä puutaheinää (helpompi pyytää yleis softasta monta sataa Euroa kun näyttää hienommalta), miksi lähetellä softia mihinkään kun riittää pelkkä VIN siihen että mikä softa sinne käy.
                  Orkkis softa tilalle ja uutta testiä sitten kehiin.
                  Mahdollista näinkin, joka tapauksessa suomessa istuva jamppa käyttää vain down/uploaderia eikä tajua asioista oikein mitään
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • retroman
                    Newbiemmer
                    • Aug 2006
                    • 6
                    • Kokkola

                    #10
                    selvisiköhän tämä vika ikinä?

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Joo ja ei. Sulaneen liittimen korjauksen jälkeen n. viikko ja omistaja soitti että tehot tuli kuin taikaiskusta takaisin. Nollakohta oli siirtynyt oikealle paikalleen eikä vika koskaan palannut sen reilun kahden vuoden aikana kun tuo auto täällä pyöri.

                      Selkeästi se tuohon sulaneeseen liittimeen oli yhteydessä, mutta miten ja miksi se hävis vasta hetki korjauksen jälkeen
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • retroman
                        Newbiemmer
                        • Aug 2006
                        • 6
                        • Kokkola

                        #12
                        itselläni täysin samat oireet lukuunottamatta anturin paineita. Herjaa ennen dpf suodatinta olevan paineanturin signaalia. Kokeiltiin uutta anturia paikalleen eikä mitään vaikutusta, mutta arvot vaikuttaisivat suhteellisen normaaleilta tyhjäkäynnillä 4,9 mbar ja 2000rpm 41,9 mbar. Yhtäkkiä auto toimi hetken normaalisti, mutta sitten meni aivan hengettömäksi, nostaa kierrokset hitaasti max 3100 rpm. Missähän vika? Itse en päässyt inpalla ollenkaan moottorinohjaus puolelle sisään?!

                        Comment

                        • BFI18
                          BTCF Member
                          • Aug 2012
                          • 1456
                          • Turku

                          #13
                          Samaa ongelmaa itelläkin, kuten tuolla otsikolle 'E61 530d hyytyy' kirjoitinkin. Muuten vetää hyvin mutta outo kierrostenrajoitin puuttuu peliin jossain 3000-4000 rpm välimaastossa.
                          Vikakoodien lukuun ja pa-suodattimen vaihto olis ekat toimenpiteet.
                          G26 i4 M50 Black Sapphire

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎