Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 ja lastenistuin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raaseri
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 118
    • Helsinki

    #16
    Voitte heti lopettaa kiistelyn tälläsestä mutusta. Ei ole tän thredin tarkoitus. Jos Suomessa 5,5 miljoonaa uskoo selkä menosuuntaan on oikea tapa, Saksassa 81miljoonaa päinvastoin.

    Aivan turha alkaa minua käännyttää suomalaisen turvaistuinkauppiaan aivopesulla joka on sattunut menemään läpi. Mun puolesta lukkoon, vastaukset on saatu ja lisäarvoa tähän ei näytä tulevan.
    En oo ollu siellä päinkään!

    Comment

    • touring39
      BTCF Member
      • May 2005
      • 3901
      • Kaarina

      #17
      Originally posted by Raaseri View Post
      Voitte heti lopettaa kiistelyn tälläsestä mutusta. Ei ole tän thredin tarkoitus. Jos Suomessa 5,5 miljoonaa uskoo selkä menosuuntaan on oikea tapa, Saksassa 81miljoonaa päinvastoin.

      Aivan turha alkaa minua käännyttää suomalaisen turvaistuinkauppiaan aivopesulla joka on sattunut menemään läpi. Mun puolesta lukkoon, vastaukset on saatu ja lisäarvoa tähän ei näytä tulevan.
      Saksan sisäministeriön tutkimuksen mukaan 8% kolareista on peräänajoja. Suurin osa kolareista on törmäämisiä johonkin muuhun, eli törmäysvoimat tulevat muualta kuin takaapäin.

      Sun väittämä tuossa on vähän sama kuin sanoisi, että kannattaa mielummin ostaa Toyota kuin BMW, kun niin monet miljardit muutkin ovat iskeneet kätensä *skaan.

      Siinä sulle mutua.
      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

      Ex:
      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

      Comment

      • Aksa P
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 394
        • Sawo

        #18
        En ota kantaa, mihin suuntaan lasten nokan tulisi osoittaa autossa istuessa. Sen saa jokainen vastuullinen aikuinen itse päättää oman perheensä osalta. Molempia koulukuntia tukee mitä ihmeellisimmät tutkimukset ja testitulokset.

        Se kuitenkin sanon, että eipä ole BMW:n inssillä kokemusta perheellisen ihmisen elämästä ja varsinkaan siitä, miten lasten kuljettamistarpeet ja haasteet muuttuvat varsinkin 0-5 ikävuoden aikana. Ihmettelen suunnattomasti, miksi etuistuimen airbag ei ole vakiovarusteena poiskytkettävissä. kokemukseni pohjautuvat e39 ja e60 mallisarjoihin.

        On aivan turhaa kiistellä siitä viekö lapsi etu vai takapenkillä enemmän huomiota ja millon se luo vaaratilanteen. Kun oma lapsi alkaa kakoa kuolon kielissä (tai niin ainakin iskä tai äippä luulee) se lelu tai nyrkki suussaan, on huomion siirtyminen pois liikenteestä varmaa. Sitten vedetään motarin laitaan parkkiin ja aletaan hyysätä, tai ropelletaan siitä kuskin paikalta vänkärin puolelle. Molemmat vaihtoehdot turvallisia eikö totta. Tätä maalailua voisi jatkaa loputtomiin… ei kannata.

        Oleellisinta olisi, että autossa olisi vaihtoehtoja valita useampi tapa kuljettaa lapsia. Minkä mittainen reissu, onko useampi aikuinen matkassa, onko useampia lapsia ja minkä ikäisiä he ovat, vaikuttaisivat ainakin omalla kohdallani siihen, missä lapsia haluaisin kuljettaa. Toki Turvallisuus on se kaikkein oleellisin asia mikä huolettaa, kun kyseessä on omat lapset.

        Vaikka BMW onkin ”paska” perheauto, ajan ko. merkillä jatkosakin… Sellaisten marginaaliryhmien, kuin kaksosperheiden kuljetushaasteista en ala edes avautumaan
        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

        Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
        E21 M50B20
        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
        E34 10/1990 520i
        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

        Comment

        • jussi_r
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1655
          • Nurmijärvi

          #19
          Originally posted by touring39 View Post
          Saksan sisäministeriön tutkimuksen mukaan 8% kolareista on peräänajoja. Suurin osa kolareista on törmäämisiä johonkin muuhun, eli törmäysvoimat tulevat muualta kuin takaapäin.

          Siinä sulle mutua.
          Etsi parempi tutkimus. Luettuani tuon, listaan tähän ne kohdat mihin kompastuit:

          1. Tutkimus koskee ajoneuvoluokkia N2, N3 ja M3, eli ei henkilöautoja. Lähinnä siis traktoreita, kuorkkeja, busseja jne.

          2. Se löytämäsi 8% ei ollut osuus niille kolareille, joissa traktorin perään ajetaan, vaan osuus niistä traktorien onnettumuuksista, joissa traktori ajaa jonkun perään.

          3. Tutkimus ei eritellyt mitenkään lastenistuimella varustettujen traktoreiden osuutta.

          Nyt etsit sellaisen tutkimuksen, jossa eritellään turvaistuimissa lapsia kuljettavien onnettomuustyypit. Sen perusteella kohtalonuskoiset ihmiset voivat tehdä tilastollisesti perusteltuja päätöksiä. Osa, kuten minä, voimme silti jatkaa uskossamme että omiin törmäilyihin voi vaikuttaa ratkaisevasti omalla ajotavallaan, mutta oman auton perään ajaviin huomattavasti vaikeammin.
          Last edited by jussi_r; 11-08-2010, 21:30.
          M3 Cabrio Individual
          530d GT xDrive
          GL420 CDI
          ZX-12R

          Comment

          • touring39
            BTCF Member
            • May 2005
            • 3901
            • Kaarina

            #20
            Originally posted by jussi_r View Post
            Etsi parempi tutkimus. Luettuani tuon, listaan tähän ne kohdat mihin kompastuit:

            1. Tutkimus koskee ajoneuvoluokkia N2, N3 ja M3, eli ei henkilöautoja. Lähinnä siis traktoreita, kuorkkeja, busseja jne.

            2. Se löytämäsi 8% ei ollut osuus niille kolareille, joissa traktorin perään ajetaan, vaan osuus niistä traktorien onnettumuuksista, joissa traktori ajaa jonkun perään.

            3. Tutkimus ei eritellyt mitenkään lastenistuimella varustettujen traktoreiden osuutta.

            Nyt etsit sellaisen tutkimuksen, jossa eritellään turvaistuimissa lapsia kuljettavien onnettomuustyypit. Sen perusteella kohtalonuskoiset ihmiset voivat tehdä tilastollisesti perusteltuja päätöksiä. Osa, kuten minä, voimme silti jatkaa uskossamme että omiin törmäilyihin voi vaikuttaa ratkaisevasti omalla ajotavallaan, mutta oman auton perään ajaviin huomattavasti vaikeammin.
            Oho, nyt todistustaakka onkin mulla ja mutut sulla. No mitä sanot siihen tilastoon, että lasten kuolleisuus liikenteessä on Suomessa ja muissa pohjoismaissa aivan eri luokkaa kuin Saksassa. Saksa painii Moldovan, Bulgarian ja Slovenian kanssa ihan eri luvuissa. Guuglaa nyt ittekin jotain. Mää meen nukkumaan.
            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

            Ex:
            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

            Comment

            • jussi_r
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1655
              • Nurmijärvi

              #21
              Originally posted by touring39 View Post
              Oho, nyt todistustaakka onkin mulla ja mutut sulla. No mitä sanot siihen tilastoon, että lasten kuolleisuus liikenteessä on Suomessa ja muissa pohjoismaissa aivan eri luokkaa kuin Saksassa. Saksa painii Moldovan, Bulgarian ja Slovenian kanssa ihan eri luvuissa. Guuglaa nyt ittekin jotain. Mää meen nukkumaan.
              Sinä se aloit tutkimuksia esittämään, ja ensimmäinen ei ainakaan liittynyt aiheeseen mitenkään. Kuten edellä viisaasti esitettiin, molemmille kuljetustavoille voi löytää pätevät perustelut ja aiheesta on turha kinata tai toisia ohjeistaa.

              Mä esitän kuitenkin lopuksi hypoteesin siitä, että suomalaisten tapa kuljettaa lapsia perä edellä johtaa lasten ja nuorten mielenterveysongelmiin, joissa Suomi vissiin painii ihan omassa sarjassaan.
              M3 Cabrio Individual
              530d GT xDrive
              GL420 CDI
              ZX-12R

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5419
                • S:t Karins

                #22
                Originally posted by jussi_r View Post
                Nyt etsit sellaisen tutkimuksen, jossa eritellään turvaistuimissa lapsia kuljettavien onnettomuustyypit. Sen perusteella kohtalonuskoiset ihmiset voivat tehdä tilastollisesti perusteltuja päätöksiä.
                Eiköhän tuo lapsen anatomia vaikuta tuohon selkä menosuuntaan asiaan:

                "Selkä ajosuuntaan on pienille lapsille turvallisin
                Pienille lapsille turvallisimpia ovat selkä ajosuuntaan asennettavat turvaistuimet tai -kaukalot. Valtaosa onnettomuuksista on etupäätörmäyksiä, jotka ovat myös voimakkaimpia. Lapsen kaularakenne ei ole riittävän vahva kestämään kolarivoimia, sillä aikuisiin verrattuna heidän päänsä on painavampi suhteessa kehoon. Selkä ajosuuntaan olevassa turvaistuimessa lapsen kaula saa tarvitsemansa tuen.
                Tutkimusten mukaan kasvot ajosuuntaan kiinnitettävissä istuimissa riski kuolla ja loukkaantua vakavasti on suurempi kuin selkä ajosuuntaan kiinnitettävässä turvaistuimessa."

                :think:think:think

                Originally posted by jussi_r View Post
                Osa, kuten minä, voimme silti jatkaa uskossamme että omiin törmäilyihin voi vaikuttaa ratkaisevasti omalla ajotavallaan, mutta oman auton perään ajaviin huomattavasti vaikeammin.
                Totta tuo on, mutta kun tuolla liikenteesä on aika monta muuta liikujaa joiden tekemisiin et voi mitenkään vaikuttaa.

                Joten kuljetetaan turvallisesti ne lapset autossa, kukin tavallaan.
                Ikävän paljon näkee nykyään pieniä lapsia täysin ilman turvaistuinta ja ilman tuvavyötä auton etupenkillä...

                Riskejä voi ottaa mutta ei koskaan lasten turvallisuudella. Eikä siten herneitä...
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #23
                  Vale, emävale, tilasto... Noita tarttis tutkia pirun tarkkaan, ennenkuin niistä saisi selvyden ja voisi vetää järkeviä johtopäätöksiä. Se, miksi vaikka Saksan ja Moldovan tilastot ovat samaa luokkaa voi johtua monesta asiasta, jotka eivät käy tilastosta ilmi. Syyt voivat olla aivan muut. Liikenteen määrä saksassa on helvetillinen, jotain sattuu varmasti. Moldovassa taas kaikki on muuten vaan päin persettä ja siksi sattuu ja tapahtuu. Tilastossa nämä voivat olla jotenkin verrannollisia, todellisuudessa eivät.

                  Kyllä mä sen uskon, että varmaan olis turvalisempaa kuskata selkä menosuuntaan, mutta en nyt kyllä menisi ketään syyttämän välinpitämättömyydestä, jos autoon ei penkki mahdu selkä menosuuntaan. Golffiin (iv) ei mahtunut recaron kaukalo edes takapenkille, niin että olis pystynyt edessä istuman. Polvet otti kii koelautaan 177cm jannulla. Näillä autoilla niitä muksuja kuitenkin täytyy kuskata. Monet tutut palomiehet sanovat, ettei ole mitään asiaa laittaa kaukaloa etupenkille, jos koelaudan sisällä on airbag, oli sitten johdot kiinni tai ei. Eikö yhtä välinpitämätöntä ole silloin laittaa se kaukalo siihen bägin päälle ja luottaa, ettei se sieltä kuitenkaan lähde...

                  Tohon "muksu naama menosuuntaan etupenkillä" asiaan haluaisin kyllä saada jotain tietoa. Minkä ikäisen jannun voi turvallisesti laittaa etupenkille naama menosuuntaan. Lähinnä se bagin laukeamisen aiheuttama vaara mietityttää... Olisiko parempi laittaa penkki niin taakse kuin saa, vai sitten eteen, niin että bagista olisi hyötyä onnettomuuden sattuessa...

                  3.5v jannun päivän kuulumiset olis paljon mukavampi vaihtaa automatkalla hoidosta kotiin, kun se vielä muistaa mitä tapahtui. Jokainen sen tietää, että pikkujäbät haluaa eteen istumaan. Oon mä jannua ajeluttanut etupenkillä turvaistuimessa ja korokkeessa pikkureissuilla. Se on ihan fiilareissa, kun näkee oikein eteenpäin.
                  Last edited by Juppe; 12-08-2010, 11:19.

                  Comment

                  • Raaseri
                    Bimmer Rookie
                    • May 2007
                    • 118
                    • Helsinki

                    #24
                    Selvennettäköön fanatikoille sen verran, että selkä menosuuntaan jannu matkustaa kunnes on riittävän iso kulkemaan toisinpäin. Mutta etupenkille sen haluan pidemmillä vedoilla joissa ollaan kahdestaan.

                    Moni asia tässä vanhemmuudessa on vimesen 5kk aikana yllättänyt. Mutta eniten se konkreettinen fanaattisuus joka lähes jokaisella vanhemmalla siihen että hänen tapansa tehdä on ainoa oikea, ja muut täysin vääriä.

                    Onneksi on ollut lämmin kesä, niin ei ainakaan itse ole tarvinnut liian kireitä pipoja käytellä. Jatkakaa, mä haen popcornia.
                    En oo ollu siellä päinkään!

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎