Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 61 2005 530 da/218hv vinkit...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pannari Petteri
    Newbiemmer
    • Aug 2010
    • 16
    • Savo

    E 61 2005 530 da/218hv vinkit...

    Eli tuli hankittua "perheen" 3.autoksi ks.farmari.
    Auto on M-sport varusteinen,nahkasisusta(muistipaikat kuljettajan istuin),panoraamakatto,navgaattori(2010),DVD,tv jne.
    Autolla ajettu 101 tkm. mittarin/huoltokirjan/yleisen siistyden mukaan.
    Olen auton pitäjänä sellainen "ylitarkka" ja tarkoitus olisi pitää tätä ks. autoa
    perheellä pidempään.
    Kysymyksiä/mielipiteitä ks.autoon:
    1.Mukana tuli aluvanteet 18(245,40 renkailla) , jotka tuntuvat varsin urheilullisilta eli varsin uraherkiltä.Voitteko suositella jotakin muuta renkaskokoa 18 tuuman vanteillee joka ei niin uraherkkä?
    2.Automaattiloota? Kannattaako öljyn
    vaihto? Ja jos niin mikä öljy?
    3.Peräöljyn vaihto ja koska?
    4.Ruosteenestokäsittely, laaja vai säästöohjelma? (hinnat 460/360€)
    5.Moottorissa käytetty "long-life" öljyjä tähän saakka.....kannattaako jatkaa samaan malliin vai olisiko perusöljy/tiheämpi vaihtoväli järkevämpi?
    6.Karalan "päivitys" ks.koneeseen? Onko ongelmia talviajossa?
    7.Lohkolämmitin? Saako ks. malliin ns. letkulämmitintä vai joutuuko tyytymään säteilylämmitykseen?
    8.Riittääkö saksanmallin vakio akku vai löytyykö ks.paikalle isompi suomiakku?
    9. Onko ks. automallissa E61 jokin kohta johonka kannattaisi erityisesti kinnittää huomiota?:think
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Originally posted by Pannari Petteri View Post
    Eli tuli hankittua "perheen" 3.autoksi ks.farmari.
    Auto on M-sport varusteinen,nahkasisusta(muistipaikat kuljettajan istuin),panoraamakatto,navgaattori(2010),DVD,tv jne.
    Autolla ajettu 101 tkm. mittarin/huoltokirjan/yleisen siistyden mukaan.
    Olen auton pitäjänä sellainen "ylitarkka" ja tarkoitus olisi pitää tätä ks. autoa
    perheellä pidempään.
    Kysymyksiä/mielipiteitä ks.autoon:
    1.Mukana tuli aluvanteet 18(245,40 renkailla) , jotka tuntuvat varsin urheilullisilta eli varsin uraherkiltä.Voitteko suositella jotakin muuta renkaskokoa 18 tuuman vanteillee joka ei niin uraherkkä?
    2.Automaattiloota? Kannattaako öljyn
    vaihto? Ja jos niin mikä öljy?
    3.Peräöljyn vaihto ja koska?
    4.Ruosteenestokäsittely, laaja vai säästöohjelma? (hinnat 460/360€)
    5.Moottorissa käytetty "long-life" öljyjä tähän saakka.....kannattaako jatkaa samaan malliin vai olisiko perusöljy/tiheämpi vaihtoväli järkevämpi?
    6.Karalan "päivitys" ks.koneeseen? Onko ongelmia talviajossa?
    7.Lohkolämmitin? Saako ks. malliin ns. letkulämmitintä vai joutuuko tyytymään säteilylämmitykseen?
    8.Riittääkö saksanmallin vakio akku vai löytyykö ks.paikalle isompi suomiakku?
    9. Onko ks. automallissa E61 jokin kohta johonka kannattaisi erityisesti kinnittää huomiota?:think
    1. Jaa'a. Pistä vähän faktaa kehiin, ei tuo kerro mitään. Onko runfaltit vai tavalliset? merkki, malli, rengaspaineet jne? Alustan kunto vaikuttaa aika paljolti ja toki jos on runflatit niin syy lienee niissä.
    2. Monta koulukuntaa, kannattaa lukea automaattilaatikon öljynvaihto topicit läpi ja muodostaa oma mielipide.
    3. Myös ns. ikiöljyt. En näe itse tarpeelliseksi vaihtaa, harvemmin näistä perät kuluvat, kunhan öljyä on riittävästi eikä vuoda.
    4. Ei todellakaan mitään mömmöjä pohjaan, suurin virhe tässä vaiheessa. Korin muovipinnoitteen idea on hengittää ja jos menet sinne sotkemaan jotain paskaa niin homma ei toimi.
    5. En ota kantaa, miten itse tykkää.
    6. Mitä tarkoitat ongelmilla talvella? Kyllä vakiotehoilla saa auton holtittomaksi jos niikseen on. Ei kyllä varmaankaan mitään hyötyä talvella kun pitoa ei muutenkaan ole tarpeeksi. Kesäksi ihan hyvä päivitys.
    7. Parempi säteilijä on kuin letkulämmitin, säteilijä lämmittää yleensä kuitenki öljyjä mikä on koneelle parempi kuin jäähdytinnesteiden lämmitys.
    Mutta lämmittiminä kummatkin ovat tehottomia vaihtoehtoja, webasto/eberi järkevin.
    8. Ei ole mitään saksan ja suomen malleja Jos meinaat eberin tai webaston asentaa niin toki sinne kannattaa isoin mahdollinen akku iskeä jos nykyinen on finaalissa. AGM akku parempi mikäli lompakko antaa myödän, näissä pitää sitten akun tyyppi koodata autolle + vaihto.
    9. Perän tasonsäädön kompuralta lähtevä letku on usein murtunut ja jos on pitkään rikki aiheuttaa lisälaskun uuden kompuran myötä (vajaa tonni). Startti on myös alimitoitettu e60 korisissa 6-diisseleissä joten jos käynistys tuntuu laiskalta kannattaa startti vaihtaa jollei ole jo vaihdettu ennenkuin lähtee akkukaupoille.
    Sitten perusasioita on tietysti imusarjan läpät, nämä kannattaa poistaa jollei ole jo tehty.

    Ja sitten kannattaa opetella käyttämään hakua. Veikkaampa että kaikkia kysymiäsi asioita on jo puitu moneen otteeseen foorumilla.
    Last edited by Supa; 11-09-2010, 01:25.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1968
      • Seinäjoki

      #3
      Letkulämmitin helppo asentaa ja lämmittää jäähdytysnesteen pakkaskeleillä aika nopeasti reilusti plussan puolelle. Asensin edellistalvena itelle ja mitään ongelmia ei ole ilmaantunut. En ymmärrä mistä tuo käsitys "tehoton" on tullut mutta paikkansa se ei ainakaan pidä. Ei sillä konetta saa yhtä kuumaksi kun polttoainekäyttöisellä lämppärillä mutta eipä sitä saa perinteisellä lohkolämmittimelläkään.
      Vois ennempää kyllä kyseinalaistaa säteilylämppärin tehon, pieni vastus öljypohja pinnassa ja valtavasti lämmitettävää pinta-alaa. Ei ole missään autossa meillä ollut kyseistä vekotinta mutta sen toimintaan/tehoon suhtautuisin kyllä pienellä varauksella. Varsinkin kun letkulämppärin saa samaan rahaan.
      Perä ja laatikkoöljyjen vaihdosta löytyy varmaan satasivua puolesta ja vastaan joten voit sieltä vähän puntaroida vaihtaakko vai ei. Mutta jos samaa kaavaa nyt noudatetaan niin miksei moottoriinkin ole pistetty "ikiöljyjä"? Varmasti se perä ja laatikko niillä alkuperäisillä öljyilläkin pelaa pitkään (+300tkm) mutta mutta jos rahasta ei ole niin tarkkaa niin vaihtoon vain ihmeessä.
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3851
        • Nokia

        #4
        Originally posted by Pannari Petteri View Post
        1.Mukana tuli aluvanteet 18(245,40 renkailla) , jotka tuntuvat varsin urheilullisilta eli varsin uraherkiltä.Voitteko suositella jotakin muuta renkaskokoa 18 tuuman vanteillee joka ei niin uraherkkä?
        2.Automaattiloota? Kannattaako öljyn
        vaihto? Ja jos niin mikä öljy?
        3.Peräöljyn vaihto ja koska?
        4.Ruosteenestokäsittely, laaja vai säästöohjelma? (hinnat 460/360€)
        5.Moottorissa käytetty "long-life" öljyjä tähän saakka.....kannattaako jatkaa samaan malliin vai olisiko perusöljy/tiheämpi vaihtoväli järkevämpi?
        6.Karalan "päivitys" ks.koneeseen? Onko ongelmia talviajossa?
        7.Lohkolämmitin? Saako ks. malliin ns. letkulämmitintä vai joutuuko tyytymään säteilylämmitykseen?
        8.Riittääkö saksanmallin vakio akku vai löytyykö ks.paikalle isompi suomiakku?
        9. Onko ks. automallissa E61 jokin kohta johonka kannattaisi erityisesti kinnittää huomiota?:think
        1. Runflateista tavallisiin siirtyminen auttaa aikalailla
        2. kts. Supan kommentti
        3. ei maksa paljoakaan niin voihan sen vaihtaa
        4. ei minkäänlaista
        5. itse puolittaisin vaihtovälin ja käyttäisin autoon tarkoitettua öljyä
        6. ei havaintoa
        7. joutuu tyytymään jos seuraa valmistajien suosituksia, harmillinen juttu..
        8. hohhoijaa.. ei kannata muuttaa akun kokoa
        9. edellä mainittujen lisäksi ainakin takaluukun johtosarja leipoo jossain vaiheessa, ellei ole jo korjattu. Panoraamaluukustakin voi tulla harmia, mut kyllä sen sitten huomaa.
        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

        ex. 53*BMW

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎