Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 pakosarjan vaihto..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tumppa_525d
    Bimmer Rookie
    • Feb 2010
    • 47
    • Espoo

    E61 pakosarjan vaihto..

    Muutamia viestejä aiheesta luin, mutta löytyisikö jotain DYI-ohjeistusta toimenpiteestä? Googlettamalla en onnistunut löytämään maailmaltakaan.. Jos löytyy niin olisin kiitollinen linkistä.

    Hieman mietityttää jostain luettuani, että vaihdon jälkeen oli turbo(?)/tehot kadoksissa ja tiedossa lisää askareita. Yrittäisin välttää lisäaskareita ja puntaroisin, kannattako itse alkaa vaihtamaan autokatoksessa ollenkaan..:think

    Olisiko ajatusta sopivista korjaamosta Espoon/pk alueella?
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Kopoidaan nyt vaikka sama teksti mitä höpisin privassa erään kaverin kanssa.
    Itsellä työjärjestys jotakuinkin tällainen e61:ssä:

    - konehuoneesta kaikki suojamuovit pois, ilmansuodatin pois että pääsee turbon pultteihin käsiksi, tarvitset 12 kanttisen 12mm hylsyn 3/8" koossa, 1/2" ei mahdu! (oikean, ei semmonen yhdistelmä hylsy mikä käy tuuma+milli kokoihin)
    - ahtoputket, huohotinletkut, turbon ohjaushärpäkkekeet ja katin piuhat irti jos on uudempaa mallia missä paineanturit yms.
    - pohjamuovit + peltivahvike irti
    - turbon laipalta putki irti ja koko putkiston tiputus maahan, pitää ottaa keskeltä poikittaisrauta pois yms
    - öljyä pois jonkinverran jotta ei tule naamalle kun irroittaa turbon öljyn paluun.
    - turbo irti
    - pakosarja irti. Tarvitset 10mm pitkän hylsyn, pinnapultit on aika pitkät. Egr laipan irroitukseen sopivan kokoinen torxi, lähtee aika helposti kyllä.
    - kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, TIS ohjeistuksen mukaan olen laittanut kuparimuttereihin hieman kuparitahnaa ja tietysti sitten kiristys oikeaan momenttiin eli sopivan kokoinen momenttiavain olisi hyvä olla.

    Oon näitä pari vaihtanu ja viimeks kun tuttavan autoon vaihdoin oli hän hakenut "pakosarjan huoltosarjan" merkkiliikkeestä joka sisälsi siis pakosarjan tiivisteet, uudet kuparimutterit, turbon laipan tiivisteen sekä uudet pultit turbolle. Kuulemma löytyy nykyään ihan valmiina sarjana, kai niitä menee niin paljo paskaks sitten.
    Mutta eipä siinä muita osia tartte, kasa hermoja on hyvä olla varsinkin kun irroittaa putkiston laippaa turbosta, ne mutterit aukeaa muistaakseni 14mm avaimella mutta vääntötila on pieni joten vaatii nitkuttelua. Samaten voi tuottaa vittuuntuneisuutta myös pakosarjan irroitus itsessään. Vaikka mutterit on pois niin se jumahtaa aika kivasti kiinni, itse kampesin sopivalla vääntöraudalla varovasti ja mahdollisimman tasaisesti ulospäin.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9156
      • Oulu

      #3
      Turbon ja putkiston välisen laipan muttereiden irrotuksessa räikkälenkki toimii melkein parhaiten.

      Jossain keskustelussa ehdotin kuljettajanpuoleisen moottorin tukikumin irrotusta, että konetta pääsisi hieman kallistamaan. Olisiko Supa tuossa mitään ideaa, vai onko suoraan "shot in flames"?
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Turbon ja putkiston välisen laipan muttereiden irrotuksessa räikkälenkki toimii melkein parhaiten.

        Jossain keskustelussa ehdotin kuljettajanpuoleisen moottorin tukikumin irrotusta, että konetta pääsisi hieman kallistamaan. Olisiko Supa tuossa mitään ideaa, vai onko suoraan "shot in flames"?
        Joo räikkälenkki on jees jos on semmonen malli joka mahtuu tonne väliin ilman että ottaa kattiin kiinni. Itellä ainakin Wurthin räikkälenkit on niin leveitä etteivät mahtuneet, tosin semmonen "monikoko" wurth räikkä voisikin mahtua :think

        Hmm? Miksi konetta pitäisi saada kallistettua, mielestäni se ei juuri prosessia nopeuta. Vai oliko sulla joku viisaampi ajatus tuossa mitä en nyt älyä?
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9156
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Supa View Post
          Hmm? Miksi konetta pitäisi saada kallistettua, mielestäni se ei juuri prosessia nopeuta. Vai oliko sulla joku viisaampi ajatus tuossa mitä en nyt älyä?
          Lähinnä tuli mieleen, että yläkautta lähestyttäessä saisi vähän lisätilaa, kun ilmansuodatinkotelo ei olisi niin pahasti tiellä. :think
          Last edited by Clavurion; 31-10-2010, 22:18.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Ehkä siihen vähän saa lisätilaa mutta itelle ainakin riittää tila mikä siinä on vakiona. Oon irrottanut pakosarjan pultit etupäässä ylhäältä ja ihan viimeset sitten alakautta. Momenttiin kiristys on kuitenkin onnistunut kaikkiin yläkautta sopivalla jatkolla.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • peeämvee
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2005
              • 283
              • Taivalkoski

              #7
              Pakosarja irtoaa oikeilla avaimilla ihan nätisti (noin 3h) yläkautta ilman turbon tahi pakoputken irrottamista. Mutta tosiaan vaatii ainakin tuon pitkän 12mm hylsyn tai räikkälenkin jotta turbon laipalta saa pultit veke.

              Comment

              • Jungar
                BTCF Member
                • Jun 2014
                • 60
                • Kolari

                #8
                Otetaas vähä ylöspäin tätä. Itellä ois X5 sama homma eessä, mutta kattoin alkuunsa, että moottori-ilmanputsarikotelo on osa venttiilikoppaa. Onko näin vai irtoaako ilmanputsari kotelo erikseen?

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2712
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Jungar View Post
                  ...kattoin alkuunsa, että moottori-ilmanputsarikotelo on osa venttiilikoppaa. Onko näin vai irtoaako ilmanputsari kotelo erikseen?
                  M57 kohdalla ilmansuodatinkotelon yläosa (se joka irroitetaan mm. suodattimen vaihdon yhteydessä) ja lämpösuojalevy on muusta rakenteesta irtoava osa, mutta muuten on melko lailla yhtä puuta venttiilikopan kanssa.
                  IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • permanent
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 299

                    #10
                    -----
                    Last edited by permanent; 18-08-2020, 23:33.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎