Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 vikavalot villiintyivät (transmission fault, abs, dynamic drive jne...)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kvt
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2009
    • 236
    • Satakunta

    #31
    Joo se olis hienoa Janne S jos viitsit laittaa forumille infoa oikeista osista, asennuksesta ja vaikutuksesta lataushäiriöihin, niin päästään muut sitten vähän helpommalla.
    -12 F11 530Da

    Comment

    • Samjokin1
      Bimmer Rookie
      • Dec 2006
      • 49

      #32
      Tänään oli autosta purettu laturi paikaltaan ja todettu huonokuntoiseksi. Hiilet olivat ainakin menneet ja jotain muutakin häikkää siinä oli. En tiedä ihan tarkkaan keskustelun kulkua, kun emäntä oli asialla. Huoltomies (ei merkkiliike) oli sitä mieltä, että vaihdettaisiin koko laturi uuteen. Auto on nyt levällään siellä, kun ei Jyväskylästä saanut tälle päivälle uutta laturia. Huomenna pitäis olla auto taas läjässä ja toivottavasti latausongelmat & merkkivalot historiaa
      Bmw 330i Cabrio M-sport -02, MB GLK 220cdi -12,

      ex. MB C 220cdi -11, ex. CC Passat -09, ex. Audi A6 Avant 3.0 Tdi -09, ex. E61 530D, ex. E36 328i M-sport touring -98, ex. S4 avant 2001, ex. E36 328i touring -95 "M3 look", ex. A4 Avant 1.8T

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3118

        #33
        Originally posted by Samjokin1 View Post
        Tänään oli autosta purettu laturi paikaltaan ja todettu huonokuntoiseksi. Hiilet olivat ainakin menneet ja jotain muutakin häikkää siinä oli. En tiedä ihan tarkkaan keskustelun kulkua, kun emäntä oli asialla. Huoltomies (ei merkkiliike) oli sitä mieltä, että vaihdettaisiin koko laturi uuteen. Auto on nyt levällään siellä, kun ei Jyväskylästä saanut tälle päivälle uutta laturia. Huomenna pitäis olla auto taas läjässä ja toivottavasti latausongelmat & merkkivalot historiaa
        olis muuten ihan kiva aina tietää paljonko itse kunkin autolla on ajettu kun vika ilmenee. Vois sitten itse haarukoida mikä omasta kulkineesta seuraavana mahdollisesti poikii. Mulla ajettu liki 200tkm ja orggis laturi paikallaan. vielä ainaskin lataa...
        Kulkineet/projektit:

        M2 F87
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #34
          Originally posted by poke View Post
          olis muuten ihan kiva aina tietää paljonko itse kunkin autolla on ajettu kun vika ilmenee. Vois sitten itse haarukoida mikä omasta kulkineesta seuraavana mahdollisesti poikii. Mulla ajettu liki 200tkm ja orggis laturi paikallaan. vielä ainaskin lataa...
          Empiirisen tutkimuksen perusteella liukurengas ja hiilet häviää hetkessä kun laturin jäähdytys häiriintyy. Tuohonhan riittää sitten esim laturi täynnä lehtiä.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Samjokin1
            Bimmer Rookie
            • Dec 2006
            • 49

            #35
            olis muuten ihan kiva aina tietää paljonko itse kunkin autolla on ajettu kun vika ilmenee. Vois sitten itse haarukoida mikä omasta kulkineesta seuraavana mahdollisesti poikii. Mulla ajettu liki 200tkm ja orggis laturi paikallaan. vielä ainaskin lataa...
            Autolla on ajettu n. 156 tkm...
            Bmw 330i Cabrio M-sport -02, MB GLK 220cdi -12,

            ex. MB C 220cdi -11, ex. CC Passat -09, ex. Audi A6 Avant 3.0 Tdi -09, ex. E61 530D, ex. E36 328i M-sport touring -98, ex. S4 avant 2001, ex. E36 328i touring -95 "M3 look", ex. A4 Avant 1.8T

            Comment

            • kvt
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2009
              • 236
              • Satakunta

              #36
              Mun autolla on nyt ajettu 166tkm. Niin ja samoja ongelmia oli jo viime talvena varmaan 146tkm ajettuna, mutta vika ei ole oikeastaan pahentunut.
              Last edited by kvt; 15-12-2010, 19:20.
              -12 F11 530Da

              Comment

              • Janne S
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 437
                • Keminmaa

                #37
                Kerroppas samjokin sitten, paljonko koko laturin vaihto tuli kustantamaan, että osaa taas arvostaa omaa hyvin kulutettua vapaa-aikaa. Niin mun autolla nyt ajettu 160, ongelmien alkaessa viime talvena noin 145.
                ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                Comment

                • poke
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 3118

                  #38
                  Originally posted by Cell View Post
                  Empiirisen tutkimuksen perusteella liukurengas ja hiilet häviää hetkessä kun laturin jäähdytys häiriintyy. Tuohonhan riittää sitten esim laturi täynnä lehtiä.
                  okay. itse olen silloin tällöin putsannut laturille menevän jäähdytysilmakanavan lehdistä. Liekö siksi pelaa vieläkin?

                  Kaverilta "paloi" laturi E39stä aikoinaan juuri tuon ilmakanavan tukkeutumisen seurauksena. kilsoja oli about 80tkm.
                  Kulkineet/projektit:

                  M2 F87
                  530iA E39
                  635 CSi E24
                  518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                  1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                  Comment

                  • Samjokin1
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2006
                    • 49

                    #39
                    Laturin vaihto töineen maksoi 660 euroa. Nyt vaan testaillaan miten pelittää...

                    Emäntä on just Lahdessa työmatkalla autolla ja soitteli äsken huolestuneena, että nyt tulee reilusti höyryä konehuoneesta. Katsoi lämmöt salavalikosta ja olivat sillä hetkellä n. 96-97 astetta. Aika korkealla mielestäni. Ei kai se nyt seuraavaksi meinaa ruveta keittämään...

                    Jos se vielä nostaa lämpöjä, niin kai se on huollossa käytettävä vielä siellä Lahdessa ennen paluumatkaa Jyväskylään. Olisko suositella jotain paikkaa? Katsoin netistä, että paikallinen merkkiliike on Mega-Auto...
                    Bmw 330i Cabrio M-sport -02, MB GLK 220cdi -12,

                    ex. MB C 220cdi -11, ex. CC Passat -09, ex. Audi A6 Avant 3.0 Tdi -09, ex. E61 530D, ex. E36 328i M-sport touring -98, ex. S4 avant 2001, ex. E36 328i touring -95 "M3 look", ex. A4 Avant 1.8T

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7544
                      • Jyväshyvä

                      #40
                      Originally posted by Samjokin1 View Post
                      Laturin vaihto töineen maksoi 660 euroa. Nyt vaan testaillaan miten pelittää...

                      Emäntä on just Lahdessa työmatkalla autolla ja soitteli äsken huolestuneena, että nyt tulee reilusti höyryä konehuoneesta. Katsoi lämmöt salavalikosta ja olivat sillä hetkellä n. 96-97 astetta. Aika korkealla mielestäni. Ei kai se nyt seuraavaksi meinaa ruveta keittämään...

                      Jos se vielä nostaa lämpöjä, niin kai se on huollossa käytettävä vielä siellä Lahdessa ennen paluumatkaa Jyväskylään. Olisko suositella jotain paikkaa? Katsoin netistä, että paikallinen merkkiliike on Mega-Auto...
                      Hyvässä lykyssä kyse on vain siitä että siellä jossain koneen päällä on kosteutta joka on sitten haihtunut. Lämmöt nousee tuonne asti DPF-polton aikana jos termarit on kunnossa. Ei siis ongelmaa jos ei höyryä jatkuvasti,
                      ja lämmöt eivät nouse yli 100 asteen.

                      E39 530d sammuttaa auton jossain 110 asteen jälkeen...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • K2Ri
                        BTCF Member
                        • Oct 2007
                        • 1829
                        • London, UK & Germany

                        #41
                        Originally posted by Samjokin1 View Post
                        Olisko suositella jotain paikkaa? Katsoin netistä, että paikallinen merkkiliike on Mega-Auto...
                        Autosalpa on tätänykyä BMW:n merkkiliike Lahdessa. Tosin, eiköhän ne osaa vanhasta muistista vielä Mega-Autossakin arpoa vikaa..
                        sigpic
                        BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                        Comment

                        • sasu
                          BTCF Member
                          • Feb 2003
                          • 135
                          • Tuusula

                          #42
                          Tuolla alussa oli keskuteltu Vartan akusta. Aikanaan niitä vertailin, kun tuli kiireessä ostettua BMW:n oma musta agm , niin jotain kautta tulin siihen päätökseen, että ne on samaa tavaraa. Varta siis alkuperäinen valmistaja.
                          Käsittääkseni Bosch myös samaa tavaraa. Varta noista halvin.

                          Korjatkoon joku, jos parempaa tietoa.
                          Toyota Avensis -12, Toyoya Proace -20. EX - e36 316i M-look -94, e30 316/320 -84, e36 325i sedan -91, e36 318i -95, e46 320d sedan -01, e39 530Da Touring -04, E60 LCI 520 Da -08, E36 328 Cab -96, F30 316 D -12 Yaris 1.3 -02, Avensis D4D -00, Corolla -06, Rav4 2.0 4x4 -04, Mazda Premacy -02, Nissan Almera SR -98, Smart for two -03, Leon 2.0 TFSI -06, Land Cruiser D4D -04, PT-Cruiser -01, Hiace Pegabus -07, Mazda 6 stw -07, Volvo V70 2.0F -08, Smart ForFour -15, Peugeot Expert -16

                          Comment

                          • Janne S
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 437
                            • Keminmaa

                            #43
                            Laturiremppaa

                            No niin, laturi ois käytetty irti ja säätimen sain vaihettua, mut liukurengas jäi vaihtamatta, kun en saanut/osannut/uskaltanut purkaa laturia osiin. Onneksi se ei ollut kovin paljoa kulunut. Vähempi tullu noiden laturien kans värkättyä, tiä sitten oisko tuon liukurenkaan saanu vaihettua tuosta takakautta, ei viittiny väkisin alkaa vääntämään. Ilmanputsarikotelon joutu ottaan eestä pois, myös tuon alaosan. Pirun tiukka oli vääntää laturi takas paikalleen, piti vähän viilata korvakkeita, ja cersaa väliin niin sinne se sit lopsahti. Työkaluja tarvi räikkäsetin(16 ja 17mm) laturin irrotukseen, 7mm lenkki säätimen irrotukseen, puukolla piti vähän vuolla vanhaa säädintä et sai lenkkiavaimen paikalleen(näkyy kuvassa), tuo muovisuoja oli vaan painettu paikalleen, lähti meisselillä vääntämällä irti, torxinokka putsarikotelon irrotukseen, en muista kokoa.



                            ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                            Comment

                            • e46touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1329
                              • Tornio

                              #44
                              [QUOTE=Janne S;2225807]No niin, laturi ois käytetty irti ja säätimen sain vaihettua, mut liukurengas jäi vaihtamatta, kun en saanut/osannut/uskaltanut purkaa laturia osiin. Onneksi se ei ollut kovin paljoa kulunut. Vähempi tullu noiden laturien kans värkättyä, tiä sitten oisko tuon liukurenkaan saanu vaihettua tuosta takakautta, ei viittiny väkisin alkaa vääntämään.

                              Moro

                              hyvä kuntoinenhan tuo liukurengas oli kuvassa.
                              Eli ei tarvitse vaihtaa. Olisi edellyttänyt laturin purkua ja ulosvetäjän käyttöä,
                              tinakolvia, käämilakkaa ja samallahan siihen olisi laakeritkin vaihtanut.

                              mitenkäs niiden jännitteiden kanssa onko asettuneet max 15V:iin ??
                              __________________________________________________ ____________
                              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                              Comment

                              • viktor
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1272
                                • ...

                                #45
                                Tutkin tuota asiaa omaan 530d:iin ja realoem näyttää jännitteensäätimen olevan erilainen, mutta laturi näyttää perästään aivan samanlaiselta kuin tuo Janne S:n 150A laturi. Dieselissä siis pitäisi olla 170A malli. Ja koko laturikin on dieseliin erinäköinen, mutta uskaltaako tuohon realoemiin nyt sitten luottaa, vai suosiolla samanlaiset osat tilaukseen? Tosiaan tuo väli on senverran ahdas että kahdesti sitä ei viitsisi aukoa. Aktiiviohjauksen osat syö tuota tilaa entisestään.

                                Valeon kataloogi tuntee kahta erinäköistä laturia, toinen on sellaisella ilmeisesti tuuletustorvella, mutta oma on tuon Janne S kuvien kaltainen. Ilmeisesti osat siis käyvät. Täytyypä käydä marmorilla, tai josko varaosaliikkeestä ihan löytyisi..
                                Last edited by viktor; 08-01-2011, 23:37.
                                ///M5
                                "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎