Joo se olis hienoa Janne S jos viitsit laittaa forumille infoa oikeista osista, asennuksesta ja vaikutuksesta lataushäiriöihin, niin päästään muut sitten vähän helpommalla.
Tänään oli autosta purettu laturi paikaltaan ja todettu huonokuntoiseksi. Hiilet olivat ainakin menneet ja jotain muutakin häikkää siinä oli. En tiedä ihan tarkkaan keskustelun kulkua, kun emäntä oli asialla. Huoltomies (ei merkkiliike) oli sitä mieltä, että vaihdettaisiin koko laturi uuteen. Auto on nyt levällään siellä, kun ei Jyväskylästä saanut tälle päivälle uutta laturia. Huomenna pitäis olla auto taas läjässä ja toivottavasti latausongelmat & merkkivalot historiaa
Bmw 330i Cabrio M-sport -02, MB GLK 220cdi -12,
ex. MB C 220cdi -11, ex. CC Passat -09, ex. Audi A6 Avant 3.0 Tdi -09, ex. E61 530D, ex. E36 328i M-sport touring -98, ex. S4 avant 2001, ex. E36 328i touring -95 "M3 look", ex. A4 Avant 1.8T
Tänään oli autosta purettu laturi paikaltaan ja todettu huonokuntoiseksi. Hiilet olivat ainakin menneet ja jotain muutakin häikkää siinä oli. En tiedä ihan tarkkaan keskustelun kulkua, kun emäntä oli asialla. Huoltomies (ei merkkiliike) oli sitä mieltä, että vaihdettaisiin koko laturi uuteen. Auto on nyt levällään siellä, kun ei Jyväskylästä saanut tälle päivälle uutta laturia. Huomenna pitäis olla auto taas läjässä ja toivottavasti latausongelmat & merkkivalot historiaa
olis muuten ihan kiva aina tietää paljonko itse kunkin autolla on ajettu kun vika ilmenee. Vois sitten itse haarukoida mikä omasta kulkineesta seuraavana mahdollisesti poikii. Mulla ajettu liki 200tkm ja orggis laturi paikallaan. vielä ainaskin lataa...
olis muuten ihan kiva aina tietää paljonko itse kunkin autolla on ajettu kun vika ilmenee. Vois sitten itse haarukoida mikä omasta kulkineesta seuraavana mahdollisesti poikii. Mulla ajettu liki 200tkm ja orggis laturi paikallaan. vielä ainaskin lataa...
Empiirisen tutkimuksen perusteella liukurengas ja hiilet häviää hetkessä kun laturin jäähdytys häiriintyy. Tuohonhan riittää sitten esim laturi täynnä lehtiä.
olis muuten ihan kiva aina tietää paljonko itse kunkin autolla on ajettu kun vika ilmenee. Vois sitten itse haarukoida mikä omasta kulkineesta seuraavana mahdollisesti poikii. Mulla ajettu liki 200tkm ja orggis laturi paikallaan. vielä ainaskin lataa...
Autolla on ajettu n. 156 tkm...
Bmw 330i Cabrio M-sport -02, MB GLK 220cdi -12,
ex. MB C 220cdi -11, ex. CC Passat -09, ex. Audi A6 Avant 3.0 Tdi -09, ex. E61 530D, ex. E36 328i M-sport touring -98, ex. S4 avant 2001, ex. E36 328i touring -95 "M3 look", ex. A4 Avant 1.8T
Kerroppas samjokin sitten, paljonko koko laturin vaihto tuli kustantamaan, että osaa taas arvostaa omaa hyvin kulutettua vapaa-aikaa. Niin mun autolla nyt ajettu 160, ongelmien alkaessa viime talvena noin 145.
ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah
Empiirisen tutkimuksen perusteella liukurengas ja hiilet häviää hetkessä kun laturin jäähdytys häiriintyy. Tuohonhan riittää sitten esim laturi täynnä lehtiä.
okay. itse olen silloin tällöin putsannut laturille menevän jäähdytysilmakanavan lehdistä. Liekö siksi pelaa vieläkin?
Kaverilta "paloi" laturi E39stä aikoinaan juuri tuon ilmakanavan tukkeutumisen seurauksena. kilsoja oli about 80tkm.
Laturin vaihto töineen maksoi 660 euroa. Nyt vaan testaillaan miten pelittää...
Emäntä on just Lahdessa työmatkalla autolla ja soitteli äsken huolestuneena, että nyt tulee reilusti höyryä konehuoneesta. Katsoi lämmöt salavalikosta ja olivat sillä hetkellä n. 96-97 astetta. Aika korkealla mielestäni. Ei kai se nyt seuraavaksi meinaa ruveta keittämään...
Jos se vielä nostaa lämpöjä, niin kai se on huollossa käytettävä vielä siellä Lahdessa ennen paluumatkaa Jyväskylään. Olisko suositella jotain paikkaa? Katsoin netistä, että paikallinen merkkiliike on Mega-Auto...
Bmw 330i Cabrio M-sport -02, MB GLK 220cdi -12,
ex. MB C 220cdi -11, ex. CC Passat -09, ex. Audi A6 Avant 3.0 Tdi -09, ex. E61 530D, ex. E36 328i M-sport touring -98, ex. S4 avant 2001, ex. E36 328i touring -95 "M3 look", ex. A4 Avant 1.8T
Laturin vaihto töineen maksoi 660 euroa. Nyt vaan testaillaan miten pelittää...
Emäntä on just Lahdessa työmatkalla autolla ja soitteli äsken huolestuneena, että nyt tulee reilusti höyryä konehuoneesta. Katsoi lämmöt salavalikosta ja olivat sillä hetkellä n. 96-97 astetta. Aika korkealla mielestäni. Ei kai se nyt seuraavaksi meinaa ruveta keittämään...
Jos se vielä nostaa lämpöjä, niin kai se on huollossa käytettävä vielä siellä Lahdessa ennen paluumatkaa Jyväskylään. Olisko suositella jotain paikkaa? Katsoin netistä, että paikallinen merkkiliike on Mega-Auto...
Hyvässä lykyssä kyse on vain siitä että siellä jossain koneen päällä on kosteutta joka on sitten haihtunut. Lämmöt nousee tuonne asti DPF-polton aikana jos termarit on kunnossa. Ei siis ongelmaa jos ei höyryä jatkuvasti,
ja lämmöt eivät nouse yli 100 asteen.
E39 530d sammuttaa auton jossain 110 asteen jälkeen...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Tuolla alussa oli keskuteltu Vartan akusta. Aikanaan niitä vertailin, kun tuli kiireessä ostettua BMW:n oma musta agm , niin jotain kautta tulin siihen päätökseen, että ne on samaa tavaraa. Varta siis alkuperäinen valmistaja.
Käsittääkseni Bosch myös samaa tavaraa. Varta noista halvin.
Korjatkoon joku, jos parempaa tietoa.
Toyota Avensis -12, Toyoya Proace -20. EX - e36 316i M-look -94, e30 316/320 -84, e36 325i sedan -91, e36 318i -95, e46 320d sedan -01, e39 530Da Touring -04, E60 LCI 520 Da -08, E36 328 Cab -96, F30 316 D -12 Yaris 1.3 -02, Avensis D4D -00, Corolla -06, Rav4 2.0 4x4 -04, Mazda Premacy -02, Nissan Almera SR -98, Smart for two -03, Leon 2.0 TFSI -06, Land Cruiser D4D -04, PT-Cruiser -01, Hiace Pegabus -07, Mazda 6 stw -07, Volvo V70 2.0F -08, Smart ForFour -15, Peugeot Expert -16
No niin, laturi ois käytetty irti ja säätimen sain vaihettua, mut liukurengas jäi vaihtamatta, kun en saanut/osannut/uskaltanut purkaa laturia osiin. Onneksi se ei ollut kovin paljoa kulunut. Vähempi tullu noiden laturien kans värkättyä, tiä sitten oisko tuon liukurenkaan saanu vaihettua tuosta takakautta, ei viittiny väkisin alkaa vääntämään. Ilmanputsarikotelon joutu ottaan eestä pois, myös tuon alaosan. Pirun tiukka oli vääntää laturi takas paikalleen, piti vähän viilata korvakkeita, ja cersaa väliin niin sinne se sit lopsahti. Työkaluja tarvi räikkäsetin(16 ja 17mm) laturin irrotukseen, 7mm lenkki säätimen irrotukseen, puukolla piti vähän vuolla vanhaa säädintä et sai lenkkiavaimen paikalleen(näkyy kuvassa), tuo muovisuoja oli vaan painettu paikalleen, lähti meisselillä vääntämällä irti, torxinokka putsarikotelon irrotukseen, en muista kokoa.
ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah
[QUOTE=Janne S;2225807]No niin, laturi ois käytetty irti ja säätimen sain vaihettua, mut liukurengas jäi vaihtamatta, kun en saanut/osannut/uskaltanut purkaa laturia osiin. Onneksi se ei ollut kovin paljoa kulunut. Vähempi tullu noiden laturien kans värkättyä, tiä sitten oisko tuon liukurenkaan saanu vaihettua tuosta takakautta, ei viittiny väkisin alkaa vääntämään.
Moro
hyvä kuntoinenhan tuo liukurengas oli kuvassa.
Eli ei tarvitse vaihtaa. Olisi edellyttänyt laturin purkua ja ulosvetäjän käyttöä,
tinakolvia, käämilakkaa ja samallahan siihen olisi laakeritkin vaihtanut.
mitenkäs niiden jännitteiden kanssa onko asettuneet max 15V:iin ??
__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Tutkin tuota asiaa omaan 530d:iin ja realoem näyttää jännitteensäätimen olevan erilainen, mutta laturi näyttää perästään aivan samanlaiselta kuin tuo Janne S:n 150A laturi. Dieselissä siis pitäisi olla 170A malli. Ja koko laturikin on dieseliin erinäköinen, mutta uskaltaako tuohon realoemiin nyt sitten luottaa, vai suosiolla samanlaiset osat tilaukseen? Tosiaan tuo väli on senverran ahdas että kahdesti sitä ei viitsisi aukoa. Aktiiviohjauksen osat syö tuota tilaa entisestään.
Valeon kataloogi tuntee kahta erinäköistä laturia, toinen on sellaisella ilmeisesti tuuletustorvella, mutta oma on tuon Janne S kuvien kaltainen. Ilmeisesti osat siis käyvät. Täytyypä käydä marmorilla, tai josko varaosaliikkeestä ihan löytyisi..
Comment