Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 mystinen ongelma - ei starttaa / apuva!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juzbanator
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 12
    • Helsinki

    E61 mystinen ongelma - ei starttaa / apuva!

    Päivää vaan kaikille ja hyvää Joulun jälkeistä aikaa!

    Meikäläisellä ei Joulu sitten mennyt ihan maaliin, kiitos reilu viikko sitten hankitun E61 530xD:n (vm. 2006 start/stop napikalla). Laite on tuontivehje Vilnasta (hankittu tuontiliikkeestä Helsingistä). Huoltokirja jne. asianmukaisessa kunnossa ja muutenkin erittäin siisti ja hyvin pidetyn oloinen yksilö. Akku vaihdettiin + samalla hoidettiin ilmaputsarin vaihto, raitisilmasuotimet uusiksi ja öljyn vaihto sekä lohkon asennus. Kaiken piti siis olla kunnossa Joulua ja Uuden Vuoden Levinreissu varten...

    23.12 ei sitten masiina enää startannut kun ulkona -25 täällä Tampereen suunnalla. Lisävirralla jne koitettiin parin päivän aikana poikaa herätellä ja aikansa jaksoi lupailla mutta jossain vaiheessa lopetti lupailunkin kuin seinään. Startti vaan pyörittää mutta mitään yskimistä ei tapahdu.

    25.12 eli eilen saatiin sitten auto lavalla siirrettyä lämpimään. Tästähän homma pitäis suttaantua...right? No ei. Ongelmat sen kun muuttuvat mystisemmiksi. Nyt kun laittaa virtaa masiinaan niin iDrive herää mutta mittariston valot eivät syty eikä myöskään mittarien keskellä oleva monitoiminäyttö osoita mitään elonmerkkejä. Startti kyllä pyörii mutta kone ei lupaa eikä pukahda mitään. On annettu lisävirtaa, tarkistettu sulakkeet hanskalokerosta ja peräkontista - kaikki ok (onko konetilassa tms. jotain muuta mitä voisi testailla?). Akku napattu irti n. 20min ajaksi - jos olisi nollannut jotain tietokonehommia (taisin siitä täältä jotain lukea). Mikään ei auta.

    Olisko kellään mitään hajua mikä voisi olla avuksi / onko mitään kotikonsteja millä pojan saisi hereille? Jotenkin tuntuu, että se näytön pimeys liittyy johonkin sähkövikaan / koneen ohjausjärjestelmään / tietokoneeseen vaikka en tosiaan mikään ekspertti tässä ole...

    Loppukaneettina pakko todeta viimeiset 4 vuotta Subarulla ongelmitta ajelleena että nyt tuntuu virheliikkeeltä merkin vaihto mutta toivottavasti mieli tässä muuttuu ja saadaan poika hereille ja nokka kohti Lappia

    Kiitos jo etukäteen (koitin etsiä apuja forumeilta jo mutta ei ihan suoraan nyt osunut mitään vastaan mikä olisi sopinut tähän mun ongelmaan / oireisiin)!
    Last edited by Juzbanator; 26-12-2010, 13:21.
    BMW E61 530xd 2006
    Subaru Impreza WRX 06
  • pyyn0
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 1055
    • Fin

    #2
    saattaa olla tyhmä kysymys, mutta jos vasta on tuotu onhan polttoaine talvilaatua?
    -BMW F11 530xd -12
    -BMW E60 530dA -04
    -BMW E23 735iA -85
    Ex
    -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
    -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
    -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
    -BMW E39 528i 96

    Comment

    • Juzbanator
      Newbiemmer
      • Dec 2010
      • 12
      • Helsinki

      #3
      Eipä oo tyhmä - meikä on tyhmä kun ei sitä tuohon originaaliin postaukseen kirjannut

      Naftaa oli tankissa alle neljäsosa kun auton sain liikkeestä. Epäilys on, että olisi ollut sitä kesäplaatua mutta sen jälkeen on ajettu about pari tankillista talvilaadulla. En tiedä vieläkö sitä kesätavaraa siellä killuisi mukana ja aiheuttaisi hyhmää / tukoksia. Mutta eikös sen nyt pitäisi muuttua ihan ok tavaraksi kun on lämpöisessä. Naftasuodin pitäisi olla melko uusi (tarkistettiin huollossa) mutta tän hetkisestä tilanteesta en tiedä - onko siis tukossa. Mutta eikös sen pitäisi kanssa siitä ainakin vähän aueta jos nyt on lämmössä?

      Eniten nyt ihmetyttää toi mittariston monitoiminäytön ja kaikkien mittarivalojen pimeys...eli tuntuu siltä, että sieltä on jotain pamahtanut...mutta mitä ja voiko sille tehdä mitään?
      Last edited by Juzbanator; 26-12-2010, 13:31.
      BMW E61 530xd 2006
      Subaru Impreza WRX 06

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4929
        • Kotka

        #4
        Eipä tuossa muu taida auttaa kuin piuha
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Lisävirran antaminen on voinut aiheuttaa jotakin ongelmaa, lähinnä sulakkeisiin liittyen mutta pienellä varauksella jotakin muutakin voi olla. Kaikki sulakkeet eivät e6x ole näkösillä tai helposti löydettävissä. Toki DIS testerillä osaava käyttäjä näkee usein nopeimmin myös tämänkin puolen asiassa, osaamisessa sen sijaan en välttämättä ikävä kyllä luottaisi merkkiiliikeeseen joka käänteessä.

          Näihin nykyautoihin apuvirtaa annettaessa tulisi huomioida seuraavia asioita:

          1. Mieluiten ladataan oma akku täyteen akkulaturilla tai vaihdetaan tilalle valmiiksi varattu akku jos mahdollista.

          2. Jos virtaa annetaan avustavasta autosta on syytä käyttää kunnollisilla puristimilla varustettuja mielellään vähintään 16mm2 kaapeleita. Avustava auto voi toki olla käynnissä jollei avustettavan akku ole aivan finaalissa. Mikäli näin on on avustettavan akun annettava latautua jonkin aikaa ennen starttausyrityksiä. Jollei avustettavan akku ota virtaa vastaan ja/tai starttausyrityksistä tulee vaivalloisia on yrittäminen lopetettava. Kaapeleiden irtikytkenäällä ei ole mikään kiire lähti avustettav käyntiin eli ei, aina tulisi odottaa vähintään viisi minuttia! Tämä on tärkein kohta, tässä vaiheessa aiheutetaan jännitepiikkejä varsinkin jos avustettav käynnistyy koska avustettavan akku ei ota vielä kunnolla virtaa vastaan mutta avustavan akku sen sijaan ottaa antamansa virran ja avustettavan laturi syöttää myös sitä kaapeleiden kautta. Nyt jos kaapelit irroitetaan ennen varausten tasaantumista ei avustettavan laturin säätöelektroniikka ehdi reagoida kuorman muutokseen ja aiheuttaa jännitepiikin. Jos avustettava ei lähde käymään ja kaapelit irroitetaan liian nopeasti aiheutuu virtapiikki avutavalle mutta yleensä avustavan varauksessa oleva akku "syö" virran eikä jännite nouse kovin paljoa, jos avustavassa on surkea akku saattaa toki senkin elektroniikkaan tulla vaurioita. Toki surkeilla kaapeleilla yritettäessä nämä tekijät ovat vähäisempiä mutta niin on hyöty muutenkin. Nykyautoja alijännitteen ja normaalijännitteen välillä pitkään sahatessa voi jonkin ohjainyksikön ohjelmisto jumiutua joten tämän vuoksi olisi syytä kuitenkin käyttää kunnon kaapeleita eikä päästää avustavankaan akkua hyytymään yrittämällä liikaa.

          3. Pääsääntöisesti perinteisillä "starttibooster" latureilla ei pidä antaa apuvirtaa nykyaikaisille autoille.

          4. Akkuboosterilla voi apuvirtaa antaa joskin ilo on sellaisella usein lyhytaikainen. Jännitettä ei tällöinkään ole järkevää päästää turhan alas eli heti kun hyytymisen merkkejä pyörimisessä ilmenee niin tällöin lopetetaan.

          5. mitään teknistä estettä virranantamiseen tai ottamiseen autosta toiselle ei nykyaikaisillakaan autoilla ole KUNHAN OLLAAN VARMOJA SIITÄ MITÄ OLLAAN TEKEMÄSSÄ JA SE TEHDÄÄN OIKEIN JA OIKEILLA VÄLINEILLÄ. Joskus kuulee ettei saa / voi / tietokoneet menee rikki , tämä on pelkkää paskapuhetta mutta toki jos ei OSATA niin on parempi kieltäytyä millä verukkeella tahansa.

          6. Kaapelien kytkentäjärjestyksellä on varsinaista merkitysta vain jos jokin / jotkin kaapeli joudutaan kytkemään suoraan akun napoihin. Suoraan akun napoihin kiinni tulevat kaapelit kytketään aina ensin (tällä vältetään kipinöintiä akun läheisyydessä), koriin tai +/-terminaaleihin tulevat viimeisenä. Plus kaapeli voi osua helpommin maahan (koriin) kuin maakaapeli plussaan joten plus kytketään mieluummin aina ensin ja irroitetaan viimeisenä kuitenkin edellinen sääntö tärkeämpänä huomioiden. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin aina varmistua kytkennän oikeasta napaisuudesta ENNEN KYTKENNÄN SUORITTAMISTA!

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Mittariston toiminnan puuttuessa tulisi tarkistaa edestä sulakkeeet 41 (7,5A) , 18 (30A) ja takaa sulake 90 (200A), akun vieressä, tietysti sillätavoin mitaten että tuleeko sulakkeiden jälkeen myös akkujännite (pitäisi olla näissä koko ajan).
            jos sulakkeen 41 jälkeen on akkujännite mitattavissa (ja se on normaali) ei muita tällöin tietenkään tarvitse tarkistaa. Tällöin mittariston (ja auton) käynnistymättömyys voi johtua mm. can väyläliikenteen puuttumisesta/ongelmista / body-gw moduulin virransyötön /vast. ongelmista tai sisäisestä viasta mittaristolla/cas moduulilla.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎