Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 takaluukun lasi ei pysy kiinni & akun (uusi) varauksen vikakoodi-ilmoitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pex
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 353
    • Kuusamo

    E61 takaluukun lasi ei pysy kiinni & akun (uusi) varauksen vikakoodi-ilmoitus

    E61 touring 2006 takaluukun lasi alkoi eilen kesken ajon aukeilemaan vähän väliä. Kun laittaa kiinni menee aikaa vaihtelevasti 5 sek - 2 min, että aukeaa uudelleen.

    Vein tänään auton päiväksi lämpimään halliin kun ajattelin että johtuu pakkasesta. Kun starttasin illalla meni kello nollille ja tuli seuraavanlainen vikakoodi:

    Increased battery discharge!

    Vehicle battery
    Increased battery discharge while stationary. Electrical consumers may have been switched off. Reset date and time if necessary. In the event of recurrence, have the system checked by BMW service.

    Ihmetyttää tuo akun varauksen heikkeneminen (sitä tuo vissiin meinaa?), koska akku on 2 vkoa sitten uusittu. 100 Ah akun laitatin 80 Ah alkuperäisen tilalle. Akku alkoi silloin oireilemaan siten, että aamulla aina oli kello nollautunut kun käynnistin eikä jaksanut oikein startata. Mittasivat akun ja sanoivat olevan kaput.

    Pitääkö akun vaihdon yhteydessä tietokone siltä osin koodata uusiksi? Toisesta topicista luin.
    Koodausta eivät tehneet, ei ollut merkkiliike.

    Voiko olla, että nämä kaksi asiaa liittyy jotenkin toisiinsa?
    Eli että tuo luukun avausmekanismi (sähköinen kai se liene on?) esim. syö akun tyhjäksi? Voiko äin käydä yhdessä yössä?

    Lasi pysyy kyllä kiinni, jos keskuslukko on kiinni.
    Last edited by Pex; 14-01-2011, 21:22.
    Nykyään mennään Volkkarilla

    Ex. E61 520dA 2006
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    ohjelmoitiinko akunvaihto?

    jos lasin avauskytkin on samanlainen kuin e39:ssä niin kosteus ja suola tekee kiusaa :think
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Pex
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2010
      • 353
      • Kuusamo

      #3
      ei ohjelmoitu..lisäsin sen tuohon alkuperäiseen tekstiin, kun hokasin toisesta topicista aiheesta. Millanen homma tehdä?

      Tuo akun vikakoodi tuli vasta tänään, siis 2 vkoa akun vaihdon jälkeen. Kilsojakin ilman ongelmia yli 2000 tuona aikana
      Nykyään mennään Volkkarilla

      Ex. E61 520dA 2006

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by Pex View Post
        ei ohjelmoitu..lisäsin sen tuohon alkuperäiseen tekstiin, kun hokasin toisesta topicista aiheesta. Millanen homma tehdä?

        Tuo akun vikakoodi tuli vasta tänään, siis 2 vkoa akun vaihdon jälkeen. Kilsojakin ilman ongelmia yli 2000 tuona aikana
        joo auto ei osaa ladata akkua kunnolla jos sitä ei ohjelmoida eli voisi hyvinkin kuvitella että sen aiheuttamat ongelmat tulevat viiveellä kun akku pikkuhiljaa hiipuu.

        tuosta ohjelmoinnista on oma topikkinsa tuossa alla, mulla ei oo sen toteuttamisesta mitään hajua :think
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Johtosarja vikaa takaluukun johdotuksissa. Kannattaa ottaa kaikki johtoniput auki johtokouruista ja korjata asiallisesti juottamalla+kutistesukka päälle.
          Kestävin ratkaisu on vetää taittuvalle osalla kaikki piuhat silikonikaapelista.

          Akun koon muutos pitää kertoa autolle, onnistuu esim ncs expertillä FA varustekoodia muuttamalla. Myös akun vaihdon nollaus on hyvä tehdä, mutta tuo kapasiteetin muutos vaikuttaa enemmän tuohon varaustilan laskemiseen mikä menee nyt pieleen kun tiedot ei täsmää.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Akun koon muutos pitää kertoa autolle, onnistuu esim ncs expertillä FA varustekoodia muuttamalla. Myös akun vaihdon nollaus on hyvä tehdä, mutta tuo kapasiteetin muutos vaikuttaa enemmän tuohon varaustilan laskemiseen mikä menee nyt pieleen kun tiedot ei täsmää.
            Turhaa hifistelyä
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by Dunky View Post
              Turhaa hifistelyä
              Niin se naapurin leiffiki on sanonu öljynvaihdoista
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Pex
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 353
                • Kuusamo

                #8
                Originally posted by Supa View Post
                Johtosarja vikaa takaluukun johdotuksissa. Kannattaa ottaa kaikki johtoniput auki johtokouruista ja korjata asiallisesti juottamalla+kutistesukka päälle.
                Kestävin ratkaisu on vetää taittuvalle osalla kaikki piuhat silikonikaapelista.

                Akun koon muutos pitää kertoa autolle, onnistuu esim ncs expertillä FA varustekoodia muuttamalla. Myös akun vaihdon nollaus on hyvä tehdä, mutta tuo kapasiteetin muutos vaikuttaa enemmän tuohon varaustilan laskemiseen mikä menee nyt pieleen kun tiedot ei täsmää.
                ok. Mistäs nuo johtokourut löytyy? Ilmeisesti näkyy koko hoito kun luukun purkaa?

                Mikä on ncs expert? Löytyykö nyrkkipajoilta vai merkkiliikkeestä? Kuinka kallis homma päivittää?
                Jos akun kokoa ei olis muuttanu, niin silloin siis ei välttämättä tarvis tehdä mitään vai? Jos näin, niin taidanpa viedä akun takasin Vianorille ja vaatia laittamaan saman kokosen kuin vanha oli. Kysyin nimittäin huoltokaverilta ennen akun vaihtoa, että pitääköhän softaa päivittää...sehän meinas että ei tartte...niinpä.

                Kävin muuten juuri mittaamassa varauksen. Klo 18 startatessa tuli siis tuo häly - ajoin puoli tuntia, jonka jälkeen auto seisoi 3,5h. Mittasin klo 22 ennen käynnistystä, näytti 12,5V. Käynnistin ja lukemat oli 14,8V.

                Onko nyt siis kyse siitä, että tietokone vain sekoilee ja akku oikeasti on täynnä. Vai onko kyse latausongelmasta ja akun varaus laskee alas oikeasti?
                Ja miten ongelma tulee esille vasta 2 viikon päästä vaihdosta?
                Nykyään mennään Volkkarilla

                Ex. E61 520dA 2006

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by Pex View Post
                  ok. Mistäs nuo johtokourut löytyy? Ilmeisesti näkyy koko hoito kun luukun purkaa?

                  Mikä on ncs expert? Löytyykö nyrkkipajoilta vai merkkiliikkeestä? Kuinka kallis homma päivittää?
                  Jos akun kokoa ei olis muuttanu, niin silloin siis ei välttämättä tarvis tehdä mitään vai? Jos näin, niin taidanpa viedä akun takasin Vianorille ja vaatia laittamaan saman kokosen kuin vanha oli. Kysyin nimittäin huoltokaverilta ennen akun vaihtoa, että pitääköhän softaa päivittää...sehän meinas että ei tartte...niinpä.

                  Kävin muuten juuri mittaamassa varauksen. Klo 18 startatessa tuli siis tuo häly - ajoin puoli tuntia, jonka jälkeen auto seisoi 3,5h. Mittasin klo 22 ennen käynnistystä, näytti 12,5V. Käynnistin ja lukemat oli 14,8V.

                  Onko nyt siis kyse siitä, että tietokone vain sekoilee ja akku oikeasti on täynnä. Vai onko kyse latausongelmasta ja akun varaus laskee alas oikeasti?
                  Ja miten ongelma tulee esille vasta 2 viikon päästä vaihdosta?
                  Otappa yhteyttä nimimerkkiin Clavurion josko hän ehtisi tuon koodata, ei ole iso homma mutta ei onnistu välttämättä merkkiilleessä edes.
                  Ainakin näytätte olevan samalta "kylältä"
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • schwarze
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 2017
                    • Kangasala

                    #10
                    Juu akun kapasiteetti toki pitää IBS:lle esitellä. Muuten olen Peto2:n linjoilla, lukaseppa tuo -> http://www.btcf.fi/forum/showthread....aluukun+kytkin
                    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                    Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                    Comment

                    • viktor
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1272
                      • ...

                      #11
                      Originally posted by schwarze View Post
                      Juu akun kapasiteetti toki pitää IBS:lle esitellä. Muuten olen Peto2:n linjoilla, lukaseppa tuo -> http://www.btcf.fi/forum/showthread....aluukun+kytkin
                      +1

                      Auto ei mene horrokseen kun on napissa vikaa tai johdot poikki/oikosessa. Tottahan se syö uudenkin akun äkkiä tyhjäksi kun siellä erinäiset toiminnot on päällä koko ajan.

                      Tuntuu että E6X autot alkaa olla sellasia joiden huolloissa pitänee jättää nyrkkipajat väliin jollei ole varmaa tietoa itsellä, tai tieto siitä että paja tuntee kyseisen automallin.

                      Vanha akkusi luultavasti vaihdettiin turhaan. Voi toki olla ottanut jo ajan kanssa siipeensä, mutta hyvin tuntuu kestävän nuo vanhemmat orkkisakut.
                      Ne varmaan testaili sitä jollain lataukseen perustuvalla vehkeellä, jolla ei välttämättä koko totuutta näe. Tai näin ainakin on itseä kokeneempien mielipiteet olleet. Omaan autoon ehdotettiin akun vaihtoa merkkiliikkeessä noin vuosi sitten, vika oli muualla. Mutta olisi ne kivat rahat siinä tehneet, kannattavaahan se heille on.
                      Akkutyypin muutos kannattaa koodauttaa, mutta tuota akun tyhjenemisongelmaa sen tekemättömyys ei ole aiheuttanut.

                      Vianorikin voisi kenties pitäytyä rengashommissa, se ilmeisesti on sujunut kohtalaisesti.


                      Latausongelmien pitäisi sitten antaa muitakin kummallisuuksia ja sekoiluja. Tuon tekemäsi mittauksen perusteella akku oli ok jännitteinen ja latausjännite juuri kohdallaan. Eipä se muutamassa tunnissa ehdi sitä purkaa, varsinkin kun nyt taitaa sielläkin olla vähän kevyemmät pakkaset.
                      Last edited by viktor; 15-01-2011, 02:35.
                      ///M5
                      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                      Comment

                      • e46touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1327
                        • Tornio

                        #12
                        Originally posted by Dunky View Post
                        Turhaa hifistelyä
                        Perusteluja kommentille ???
                        __________________________________________________ ____________
                        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                        Comment

                        • Pex
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 353
                          • Kuusamo

                          #13
                          Originally posted by viktor View Post
                          +1
                          Vanha akkusi luultavasti vaihdettiin turhaan.

                          Latausongelmien pitäisi sitten antaa muitakin kummallisuuksia ja sekoiluja. Tuon tekemäsi mittauksen perusteella akku oli ok jännitteinen ja latausjännite juuri kohdallaan. Eipä se muutamassa tunnissa ehdi sitä purkaa, varsinkin kun nyt taitaa sielläkin olla vähän kevyemmät pakkaset.
                          en tiedä oliko turha vaihto? Käynnistäminen pakkasella silloin pari viikkoa sitten yli 20 pakkasissa oli kyllä aina työn ja tuskan takana vaikka oli tuntitolkulla roikassa. Mittasivat siellä Vianorilla akun heti ajon jälkeen ja sanoivat että loppu on. Käynnistyminen heti tämän jälkeen kylmänäkin uudella akulla oli melkein yhtä hyvä kuin kesällä. Eli akku ilmeisesti oikeasti oli tyhjä??

                          Mittasin taas aamulla noin 12h seisonnan jälkeen ennen käynnistystä: 12,4V ja käynnistyksen jälkeen 14,8V eli ei ollu purkanu jostain syystä viime yönä vaikka oli parikymmentä pakkasta.
                          Nykyään mennään Volkkarilla

                          Ex. E61 520dA 2006

                          Comment

                          • viktor
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1272
                            • ...

                            #14
                            Originally posted by Pex View Post
                            en tiedä oliko turha vaihto? Käynnistäminen pakkasella silloin pari viikkoa sitten yli 20 pakkasissa oli kyllä aina työn ja tuskan takana vaikka oli tuntitolkulla roikassa. Mittasivat siellä Vianorilla akun heti ajon jälkeen ja sanoivat että loppu on. Käynnistyminen heti tämän jälkeen kylmänäkin uudella akulla oli melkein yhtä hyvä kuin kesällä. Eli akku ilmeisesti oikeasti oli tyhjä??

                            Mittasin taas aamulla noin 12h seisonnan jälkeen ennen käynnistystä: 12,4V ja käynnistyksen jälkeen 14,8V eli ei ollu purkanu jostain syystä viime yönä vaikka oli parikymmentä pakkasta.
                            Eihän sitä varmaksi voi sanoa. Akutkin on yksilöitä ja tuollainen vika kyllä tekee äkkiä tuhoa jos akku pääsee vähän väliä liian tyhjäksi.

                            Jälkimmäiseen, jos on johtovika niin voivat välillä jäädä eri asentoon ettei ole ainakaan juuri autoa hereillä pitävät johdot oikosessa. Sama sen napin kanssa, voi sekin hetkellisesti olla vähemmän oireileva. Pakkanenkin voi "auttaa" kun kuivaa kosteutta pois. Kannattaa ne paikat nyt silti tutkia että onko vikaa. Jos ei niin sitten ihmettelemään lisää mistä johtuu.
                            ///M5
                            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                            Comment

                            • Pex
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 353
                              • Kuusamo

                              #15
                              Originally posted by viktor View Post
                              Eihän sitä varmaksi voi sanoa. Akutkin on yksilöitä ja tuollainen vika kyllä tekee äkkiä tuhoa jos akku pääsee vähän väliä liian tyhjäksi.
                              vielä tuosta vikakoodista, joka ilmaantui eilen. Mitä se tarkoittaa? Oliko akku tyhjä, latausjännite heikko vai mistä kyse? Voiko olla että koodi oli "väärä" eli tietsikka sekoili?

                              Mitä tuhoa tuo akun tyhjeneminen käytännössä voi saada aikaan?
                              Nykyään mennään Volkkarilla

                              Ex. E61 520dA 2006

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎