Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyhjä akku - lataaminen? e61:ssä... Apua!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fjonga
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 13
    • Helsinki

    Tyhjä akku - lataaminen? e61:ssä... Apua!

    Tyhjäs tuon akun tuo auto, eikä lähtenyt enää sitten käyntiin tuossa äskettäin. Tekniikkavelhona tietysti popsautin konepellin auki ja ajattelin kaapeleilla käynnistellä. Mutta mutta... Tuota missäs e61:n akku oikein onkaan? Internet, joka tietää kaiken osaa kertoa että se on takahutlarissa. Ei pikavilkaisulla näkynynnä laisinkas.

    Miten e61 (535d) auton kaapelikäynnistys suoritetaan? Konehuoneessakin on vain punainen plus, sinistä miikkaa ei mailla eikä halmeilla. Sillon joskus kun näiden kaapeleiden kanssa on puuhailtu, on tarvittu aina + ja -...

    Eli siis yksinkertaisia ohjeita odottelen... Ei kait mun pidä takaosaa purkaa että pääsen akkuun käsiksi?
    E39 540ia Touring
  • Römpsä
    BTCF Member
    • Jun 2010
    • 821
    • Jyväskylä

    #2
    Korjatkoon joku jos oon väärässä,mutta e39:siin annettu ainakin virtaa niin että plussa vain kiinni ja sit maa jostain muualta,mistä nyt maata saakin ? :think

    Pitäis siellä konehuoneessa jotain maapaikkoja olla.
    Bmw F11 520dA Touring -12
    EX:Bmw E61 530dA -04
    EX:Volkswagen Passat 2.0tdi 4-Motion -07
    EX:BMW E46 320d Touring -04
    EX:Bmw E39 525iA Touring -02
    EX:Bmw E46 320d Touring -03
    EX:Bmw E36 318Is Limited Edition Class II -94

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Jos ei muuta maata löydy niin iskaritornin muttereihin miinuskaapeli kiinni.

      Comment

      • Vesper
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2010
        • 240
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by Römpsä View Post
        Korjatkoon joku jos oon väärässä,mutta e39:siin annettu ainakin virtaa niin että plussa vain kiinni ja sit maa jostain muualta,mistä nyt maata saakin ? :think

        Pitäis siellä konehuoneessa jotain maapaikkoja olla.
        Pitää paikkansa, maakaapelille löytyy kiinnityskohta läheltä iskunvaimentimen kiinnitystä, näyttää sellaiselta isolta pultinpäältä

        Comment

        • Bemu525D
          Newbiemmer
          • Dec 2010
          • 17
          • Helsinki

          #5
          Akku löytyy.....

          Takakontista oikealta puolelta! Avaat sen luukun joka on siis siinä sivulla, niin sieltä pitäis akun löytyä ja tätä myöten myös tarvittavat navat

          Akun tyhjennyttyä totaalisesti noilla on ollu tapana totella pelkkää laturia, eli perus huoltoaseman tarvikekaapeleilla ei jaksa lähteä käyntiin

          Comment

          • MrBubbles
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2009
            • 799
            • Seinäjoki

            #6
            ja mieluusti lataa konehuoneen navoista se että auto tietää että lataat sitä. en tiedä onko tällä merkitystä mutta jostain muistaisin lukeneeni että näin kannattaa tehdä..
            No life, no friends, just motorsport!

            -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
            -jokunen e30.
            -e28

            Comment

            • Pretoriaani
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2009
              • 3842
              • Hyvinkää, Finland

              #7
              Mulle taasen on kerrottu kouluttajien taholta, ettei uusille autoille kannata antaa apuvirtaa kaapeleilla. Voi ohjausboksit ottaa kipeetä siitä. Mutta jos ihan akkulaturin kanssa täyteen lataus, niin konehuoneen puolelta. Plussa siihen mihin kuuluukiin ja maa sinne mistä sen saa.
              I don't lose sleep over the opinion of sheep.

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #8
                Eikö uudempien (e60, e61 yms) käyttöohjekirjoissa ole enään ohjeita esim. kaapeleilla käynnistämiseen ja lataamiseen?

                Itse katsoin juuri e46 330d ohjekirjaa, ja siinä vielä neuvotaan todella yksityiskohtaisesti vaikkapa kaapeleiden kiinnityspisteet, apuvirran anto (avustavan moottori käynnissä) ja mahdollinen hinaamalla käynnistäminen. Jos nämä ei käy se on kyllä mainittu.
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • Vesper
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2010
                  • 240
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Esal View Post
                  Eikö uudempien (e60, e61 yms) käyttöohjekirjoissa ole enään ohjeita esim. kaapeleilla käynnistämiseen ja lataamiseen?

                  Itse katsoin juuri e46 330d ohjekirjaa, ja siinä vielä neuvotaan todella yksityiskohtaisesti vaikkapa kaapeleiden kiinnityspisteet, apuvirran anto (avustavan moottori käynnissä) ja mahdollinen hinaamalla käynnistäminen. Jos nämä ei käy se on kyllä mainittu.
                  Nämä kaikki tiedot löytyvät kyllä E6x:n käyttöohjekirjasta

                  Comment

                  • dieseljussi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 592
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by Pretoriaani View Post
                    Mulle taasen on kerrottu kouluttajien taholta, ettei uusille autoille kannata antaa apuvirtaa kaapeleilla. Voi ohjausboksit ottaa kipeetä siitä.
                    Tuossa ei ole käytännössä mitään riskiä silloin jos:

                    - Apuakku kytketään kipinöintiä välttäen kaapeleilla konehuoneen pistokkeisiin (tai mihin ikinä ohjekirja käskee) siten, ettei kumpikaan auto ole käynnissä.
                    - Annetaan virran siirtyä jonkin aikaa; irroitetaan kaapelit, käynnistetään hyytynyt auto.

                    Comment

                    • Esal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1344
                      • Lempäälä

                      #11
                      Originally posted by dieseljussi View Post
                      Tuossa ei ole käytännössä mitään riskiä silloin jos:

                      - Apuakku kytketään kipinöintiä välttäen kaapeleilla konehuoneen pistokkeisiin (tai mihin ikinä ohjekirja käskee) siten, ettei kumpikaan auto ole käynnissä.
                      - Annetaan virran siirtyä jonkin aikaa; irroitetaan kaapelit, käynnistetään hyytynyt auto.
                      Kaikki muuten ok, mutta viimeinen kohta ei toteudu. Ainakaan dieselissä.
                      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                      Comment

                      • dieseljussi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 592
                        • Suomi

                        #12
                        Originally posted by Esal View Post
                        Kaikki muuten ok, mutta viimeinen kohta ei toteudu. Ainakaan dieselissä.
                        Se vähän riippuu. Jos auto hyytyy vaikka sen takia, että on jäänyt valot päälle, käynnistyy se melko pienellä apuvirralla. Taas sitten vaikka viikon -30C pakkasessa hytissyt pirssi voi jäädä paikoilleen.
                        Boksien yms kannalta oleellista on kuitenkin vähintään se, ettei piuhoja irroiteta lennossa, ts autot käyntiin - autot sammuksiin - piuhat irti, on toiseksi paras vaihtoehto.

                        Comment

                        • fjonga
                          Newbiemmer
                          • Dec 2010
                          • 13
                          • Helsinki

                          #13
                          Jahas - näit ku lukee niin tuntuu että mä tein varmaan kaikki mokat.

                          Omassa ohjekirjassa ei paljoa piuhoista yms puhuttu. Vähissä on ohjeistus siitä mitä itse voi konepellin alla tehdä. Kuitenkin, laitettiin punaseen plussaa ja siihen mutteriin miikkaa. Hyvin lähti käyntiin. Auton tietoteknologia nyt siinä vähän sekoili, kun näytti -640000km matkaa seuraavaan huoltoon jne. Lopulta kun auto taas hyrräsi, oli oikeastaan ainoa korjattava asia tuo kellon laittaminen oikeaan aikaan.

                          Kiitoksia avuista.
                          E39 540ia Touring

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            #14
                            Originally posted by fjonga View Post
                            Jahas - näit ku lukee niin tuntuu että mä tein varmaan kaikki mokat.

                            Omassa ohjekirjassa ei paljoa piuhoista yms puhuttu. Vähissä on ohjeistus siitä mitä itse voi konepellin alla tehdä. Kuitenkin, laitettiin punaseen plussaa ja siihen mutteriin miikkaa. Hyvin lähti käyntiin. Auton tietoteknologia nyt siinä vähän sekoili, kun näytti -640000km matkaa seuraavaan huoltoon jne. Lopulta kun auto taas hyrräsi, oli oikeastaan ainoa korjattava asia tuo kellon laittaminen oikeaan aikaan.

                            Kiitoksia avuista.
                            Ja tuo huoltomittarikin voinut seota jo siinä ensimmäisessä starttausyrityksessä kun jännitteet putoaa alas, eikä kaapelikäynnistyksessä.

                            E46 330d tullut häikkejä juuri siinä kun ei jaksa startata ja lyö startin ja koneen "jumiin". On kaikki jarruihin ja ajovakautukseen liittyvät häiriövalot päällä, automaattilaatikolla joku can-väylä vikakoodi, ajovalot syttyneet vaikka katkaisin 0-asennossa, radion asemat sekaisin esivalinnoissa, ilmastoinnin asetukset muuttuneet, kojelaudan takaa kuulunut joku "pumpun ääni" vaikka virrat pois yms.
                            Nuo asemat ja ilmastoinnin asetukset yllätyksekseni palautuneen ajon jälkeen kun auto ollut parkissa välillä.
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #15
                              tärkeää on myös muistaa pitää kaapeleita hetken kiinni autettavan käynnistymisen jälkeen, muutoin ongelmia voi tulla lähinnä autettavalle autolle jonka laturi lataa tällöin auttavan akkuun potkua kun oma ei ota sitä todennäköisesti kylmänä vastaan, jos kaapelit nyt äkkiä irroitetaan ei latauksen säätö ehdi reagoida ja autettavassa syntyy hetkellinen jännitepiikki.

                              Eli virtaa annettaessa:

                              1. varmistutaan että auttavan akku on ainakin kohtuullisessa varauksessa ja toimintakuntoinen eikä autettava ole ainakaan oikosulussa (autettavan sähkölaitteissa on ainakin jotakin elämää tai auto on toiminut varmuudella aikaisemmin). Jos autettavan akku on jäässä (ollut tyhjänä pakkasessa pitkään) kannattaa virran annon sijaan tai ennen sitä mieluummin laittaa autoon jokin edes kohtuullisesti toimiva akku.
                              2. kytketään kaapelit varmasti oikein päin (plussa plussaan ja miinus miinukseen) ja viimeinen miinus jonnekin muualle kuin akun napaan. + ja - kaapeleiden ei pidä missään vaiheessa antaa koskettaa toisiaan. Kytkennän voi tehdä myös auttava auto sammutettuna mikäli pelkää/tietää auttavan laturin olevan diodien kestoltaan heikkoa tyyppiä tai auttettavan akun olevan erityisen heikossa kunnossa.
                              3. odotetaan jonkin aikaa (muutamia minutteja) akkujen varautumista (auttava käynnissä!) ennen ekaa starttausyritystä. Jollei olla varmoja auttavan auton akun kunnosta tai laturin kestävyys herättää kysymyksiä voi auttavan auton sammuttaa starttausyritysten ajaksi, näin käynnistysyritykset eivät kuormita auttavan laturia. Tällä menetelmällä täytyy tietysti latausaikojen olla pidempiä.
                              4. ei jauhateta ylimääräisen pitkään jollei lähde. Parikymmentä sekuntia voi pyörittää ja annetaan latautua 5 minuuttia välillä.
                              5. jos autettava käynnistyy odotellaan kaksi - viisi minuuttia akkujen varautumista ennen kaapelien irroitusta (riippuen akkujen oletetusta kunnosta). Jollei käynnisty ja päätetään luovuttaa kaapelit voi toki irroittaa heti.

                              Näillä ohjeilla voi virtaa antaa ja ottaa turvallisesti uusissakin autoissa. Mieluummin kannattaa käyttää kunnon kaapeleita narujen sijasta, näin päästään helpommin toivottuun tulokseen.

                              Latureiden diodien kesto virtaa annettaessa on ollut ongelma mm. joissakin japanilaisissa latureissa. Useimmissa latureissa diodien kesto hetkellisesti (muutaman sekunnin starttaus) ylittää kyllä laturin virrantuoton ja mikäli auttavan akku on varmasti kunnossa ja varautunut se puskuroi kyllä riittävästi. Laturi voi vikaantua jos auttavan akku on myös huono tai laturi lämpenee liikaa pitkästä ylikuormituksesta johtuen (yritetään käynnistyksiä liian kauan). Itse ajoneuvojen sähköjärjestelmä ei vikaannu alijännitteestä mutta voi joskus vaatia akkukaapelin käyttämisen irti toimiakseen kunnolla alijännitetilanteen jälkeen (ohjainlaitteiden ohjelmisto voi jumiutua tilapäisesti alijännitteestä jolloin tarvitaan "boottaus").

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎