Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 Pakoputki koluttaa runkoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sepi77
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 46
    • Kotona

    E61 Pakoputki koluttaa runkoon

    Onkos muilla moisesta vaivasta kokemuksia? Autona vm. 2004 530D eli erillisellä katalysaattorilla ja dpf:llä. Kolina alkoi kuulua kuoppiin ajaessa ja paheni matkan aikana. Kurkkasin alle ja teräspunos on irtipoikki haitarin ympäriltä joka on katalysaattorin ja dpf:lle vievän putken välissä. Tuo haitarihan on kiinteästi katalysaattorissa ja sekun ei taas maksa "kuin" yhden tonnin niin kävi mielessä että saako noita haitari/teräspunospaloja jostain irrallisena jos vaikka katkaisis putken ja hitsais tuollaisen siihen? Eli linkissä olevassa kuvassa ei ole omaa osanumeroa tuolle haitarille, mutta sehän on osassa numero 1 tuo paksumpi putken osa.



    Se mikä jäi itselle epäselväksi pikaisen katselun jälkeen oli se, että mikä tuon teräspunoksen on rikkonut vai onko se vain tullut tiensä päähän. Voiko koko putki olla tuon varassa koska se oli tuosta katalysaattorilta alkaen tippunut alemmas ja otti siihen n. auton puolivälissä olevaan levyyn. Lisäksi kumit joilla putki roikkuu auton alla olivat melko paljon "väännätyksissä".
    .
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Uusia haitareita saa tarvikeliikkeistä kyllä, ei tarvetta vaihtaa etuputkea. Useimmiten ikä nuo tappaa mutta tänverran uudemmassa tuntuu vähän hassulta, vai kuinka paljon autolla on ajettu?
    Kannattaa tarkistaa moottorin tukikumit, jos ovat paskana niin kone pääsee liikkumaan ylimääräisesti ja rikkoo uudenkin haitarin aika nopsaan.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • sepi77
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 46
      • Kotona

      #3
      Originally posted by Supa View Post
      Uusia haitareita saa tarvikeliikkeistä kyllä, ei tarvetta vaihtaa etuputkea. Useimmiten ikä nuo tappaa mutta tänverran uudemmassa tuntuu vähän hassulta, vai kuinka paljon autolla on ajettu?
      Kannattaa tarkistaa moottorin tukikumit, jos ovat paskana niin kone pääsee liikkumaan ylimääräisesti ja rikkoo uudenkin haitarin aika nopsaan.
      Autolla ajettu n. 180tkm. Täytyy tutkia kumit, realoem:stä löytynee kuvat... Tämä voinee juontaa juurensa siitä parin viikon takaisesta tehon häviämisestä jossa kone ravisti niin että koko auto heilui eikä kulkenut kuin pintakaasulla max 100km/h. Tuo ravistaminen oli niin voimakasta että se on voinut tuon teräspunoksen rikkoa. Silloin tuo kolina alkoi kuulumaankin.
      .

      Comment

      • sepi77
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 46
        • Kotona

        #4
        Tuossa katselin vielä kuvia realoem:stä noista moottorinkannatinkumeista. Onko jokin selvä merkki mistä huomaa että nuo on rikki? Miten nuo ylipäätään toimii kun sinne menee alipaineletkut? :think
        Tämä lienee kuitenkin oikea kuva?
        .

        Comment

        • gubbe89
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 315
          • Mouhijärvi

          #5
          Tuli mieleen, että kannattaa tarkistaa koko putken kunto. Isän e46 320d toukassa putki kolisi jatkuvasti johonkin ja siihen tehtiin vaikka mitä, vaihdettiin downpipe-katalysaattoripakettia ja sitten koitettiin joustopätkää vanhaan putkeen ja eri asentoja, jottei kolisisi. Suurin syy kolinaan olikin, että putki oli lähes kokonaan poikki noin auton puolesta välistä, jonkinlaisen teräsrungon päältä, jonka päällä koko putki makasi sitten, eikä sitä nähnyt sitä runkoa irrottamatta.

          Putkihan ei ole suoranaisesti rosteria, mutta melko haurasta ja lähes ruostumatonta silti. Kuitenkin, putki on nyt hitsattu kokoon ja kolina loppui lähes täysin. Joskus kylmänä silti vähän pärisee, mutta syytä tälle ei ole vielä löytynyt. Toinen asia, joka kannattaa katsoa, on takapöntön kiinnitys. Tässä isän yksilössä takapönttö oli vain toisesta reunastaan kiinni ja putken ollessa lähes poikki koko vaimennin heilui kuin hullun mulkku huolettoman perseessä. Nyt pysyy hienosti paikallaan, kun toisellekin puolelle on tehty kiinnike. Todennäköisesti vaimentimen ja oikeastaan koko putken puutteellinen kiinnitys aiheutti tuon katkeamisenkin. Liekö toinen kannake jäänyt tehtaalla pois, vai liekö kuuluu olla niin, mutta valmis paikka toisellekin siellä oli. Koko putkikaan ei ole, eikä jostain syystä kuulukaan olla katalysaattorin ja takapöntön väliltä millään kiinni.

          Jos joustopätkää lähtee hitsaamaan, kannattaa huomata, ettei materiaali ole ihan mustaa rautaa. Jos haluaa, että liitos pitää ja kestää pitkään kannattaa se hitsata TIGillä ja vähän tarkistaa lisäaineen sopivuutta. Jos ei kotoa TIGiä löydy, niin kannattaa hitsaus jossain teettää.

          En sitten noista ohjeista tiedä, kuinka e60/61:een auttaa, mutta voisin kuvitella, että samat materiaalit ja ongelmat ovat sielläkin.
          nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
          nyk. Yamaha XJR 1200 -98
          nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
          ex. E34 525 TDS Touring -93
          ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
          ex. Yamaha YZF 1000R -02
          ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
          ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
          ex. E34 535i -88
          ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
          ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎