Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 livedatan luku ei onnistu ja muutakin murhetta

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • enins
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 520
    • Rauma

    E60 livedatan luku ei onnistu ja muutakin murhetta

    Potilas on E60 9/2003 530 da. Vikakoodinluvut ja nollaukset sujuvat normaalisti, mutta livedatan luku ei kunnolla onnistu pätkivästä yhteydestä johtuen. Eli yhteys toimii sekunnin puolikkaan aina hetkittäin, kylmänä vähän lämpöistä paremmin.
    Olisiko kenelläkään hyvää arvausta syystä, mikä tuota yhteyttä pätkii?
    Latausjännitettä pitää yllättävänkin ylhäällä (14,5 - 15,5 V), mutta ylijänniteherjoja ei ole tullut.
    Last edited by enins; 27-03-2011, 11:47.
    Autokalusto: 320d f30
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Ja millähän laitteistolla/ohjelmistolla luentaa on yritetty, auttaisi kovasti.
    Jos käytössä perus k-linja adapteri ja inpa niin sen virtuaalisarjaportin ajureista pitää vääntää vastaanotto ja lähetyspuskurit 2048:siin ja latenssiajastin (en muista nyt tarkkaa nimeä) alas 1ms:iin niin yhteys toimii myös e60 kanssa.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • enins
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 520
      • Rauma

      #3
      GT1:llä tuota olen tsekkaillut (DIS V57), diaghead kytkettynä. Eikä mitään tietoa mitä protokollaa tuo käyttää. VMWaresta kai löytyisi nuo portit, pitää tutkailla.
      Autokalusto: 320d f30

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Jos sulla on siis keltanen OPS pää niin tuo ei koske sitä.
        Mutta tarkista vmwarea pyörittävän koneen palomuurit yms pois ainakin päältä.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • enins
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2009
          • 520
          • Rauma

          #5
          Jep, keltainen möykky, joka lienee juurikin OPS pää, on käytössä.
          Löytyisi kyllä INPA/Ediapas, mutten ole oikein sisäistänyt niitä ja ne ovat asentamatta.
          Autokalusto: 320d f30

          Comment

          • enins
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2009
            • 520
            • Rauma

            #6
            Livedata ja vähän muutakin

            Jatketaanpa tätäkin, ettei vaan kukaan erehdy luulemaan bemarin olevan kunnossa.

            Hetimiten (noin 1 s jälkeen), kun moottorin käynnistää, DIS:in herjaa vikaa "Diagnosis bus error. Error number 200.20". Kun moottori ei käy, niin DIS toiminta ok.
            Tämä estää livedatan saamisen ja nyt akuuttina olevan latausjänniteongelman syyn löytämisen.

            Latausjännite on pysytellyt yläkantissa (15,2 - 15,6 V) IBS vaihdon jälkeen (vaihto, koska herjasi vikaa ja latausjännite pysytteli 12 V tienoilla). Viime yön oli laturin päässä ja latausjännite pysyy edelleen täydellä akulla ylhäällä. DIS mukaan IBS toiminta ok. IBS muistia selaillessa pisti silmään akun varauskapasiteetin tila, joka on pyörinyt jatkuvasti (näyttää viimeiset 5 vrk) 87 - 91 % välillä. Akku on kuitenkin juuri uusittu (eikä vanhassakaan mitään vikaa ollut). Ainoa tekemättä oleva asia on akun koon rekisteröinti (DDE 90 Ah ja nykyinen, kuten edellinenkin akku 100 Ah). Eli akun uusiminen on autolle kerrottu, mutta kapasiteettia en saanut oikeaksi Progmanilla tuntemattoman ohjelmakoodin johdosta (autossa lienee uudempi ohjelma, mitä Progmannissani?)

            Tällä latausjänniteasialla ei kuitenkaan ole yhteyttä tuohon väylän sulkeutumiseen, sillä se teki samaa vanhallakin IBS:llä.

            Toiset kaksi aktiivista vikaa löytyvät M-ASK-BO User interface:sta (ABCB M-ASK-BO: Fault in aerial voltage supply ja ABCA M-ASK-BO: Aerial open or short circuit).
            Näillä lienee paljonkin tekemistä radion heikkoon kuuluvuuteen, mutta mistä noita vikoja voisi alkaa metsästämään? - Tyypillisiä kohteita siis??
            Autokalusto: 320d f30

            Comment

            • viktor
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1272
              • ...

              #7
              Oliko farkku? Varsinkin jos farmari niin kosteutta perinteisissä paikoissa, ja antennivahvistin luultavasti kastunut. Kenties vuotaa sieltä koko ajan maihin jonka vuoksi korkea latausjännite. Myös sedanissa on ollut kostuneita tapauksia. Haulla löydät infoa miten paikantaa.
              ///M5
              "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

              Comment

              • enins
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2009
                • 520
                • Rauma

                #8
                Niin, sedanihan e60 on. Vararenkaan alla on paikat kuivat, eikä mitään vanhojakaan merkkejä kosteudesta ole. Ei kai antennivahvistimen virta, - edes maahan vuotaessaan, voi aiheuttaa maksimilatausjännitettä? Uskoisin mahdollisen vuotovirran olevan paljon suurempi, luokkaa 100 A.

                Kirjoittavat näissä olevan starttivikoja. Miten ne ilmenevät? Omassa ei ainakaan startatessa huomaa mitään poikkeavaa?
                Autokalusto: 320d f30

                Comment

                • enins
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2009
                  • 520
                  • Rauma

                  #9
                  Päivitystä tännekin:
                  Syy korkeaan latausjännitteeseen taisi vihdoin löytyä; lämmityslaitteen sähkövastukset makasivat päällä koko ajan. Irroitettaessa johto sulakerasialta (takaa), tippui latausjännite 0,7 V. Johdon uudelleenkytkentä ei näyttäisi nostavan jännitettä enää ylös. Taitaa kuitenkin olla sähkövastuksen vaihto jossain vaiheessa edessä.
                  Autokalusto: 320d f30

                  Comment

                  Working...
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎