Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 - Right front door thorax airbag resistance too high

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huppe
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 371
    • Suomi

    E61 - Right front door thorax airbag resistance too high

    Airbag-merkkivalo syttyi ja launchilla tarkempi vikakoodi: Right front door thorax airbag resistance too high.

    Lähti pois nollaamalla mutta tuli noin viikossa takaisin. Nyt onkin sitten pulma, mistä lähteä vikaa etsimään? Oven saranassa oleva johtonippu on ainakin siististi "putkessa", eikä näkyviä katkoksia ole.
    ex E61 530da 2004
  • vekkuli
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1326
    • Liminka

    #2
    Originally posted by huppe View Post
    Airbag-merkkivalo syttyi ja launchilla tarkempi vikakoodi: Right front door thorax airbag resistance too high.

    Lähti pois nollaamalla mutta tuli noin viikossa takaisin. Nyt onkin sitten pulma, mistä lähteä vikaa etsimään? Oven saranassa oleva johtonippu on ainakin siististi "putkessa", eikä näkyviä katkoksia ole.
    Kannattaa tsekata se liitin bägistä on nimittäin aika hengetön.
    E93 ///M3
    E60 530dA aka M5
    F11 525dA Xdrive
    Tesla model 3 LR MY22

    Comment

    • huppe
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 371
      • Suomi

      #3
      Originally posted by vekkuli View Post
      Kannattaa tsekata se liitin bägistä on nimittäin aika hengetön.
      Kiitos, pitää pistää kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja toivoa että liitin olisi huonona/irronnut.
      Oliskos vielä ohjeita oven purkamiseksi?
      ex E61 530da 2004

      Comment

      • huppe
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 371
        • Suomi

        #4
        Originally posted by huppe View Post
        Oliskos vielä ohjeita oven purkamiseksi?
        Hetken kun itsekin googlettaa niin löytyy hyvät ohjeet:


        Vaatii rekisteröitymisen, mutta kukapa E60/E61 kuski ei olisi tuonne rekisteröitynyt...

        Tuosta vielä PDF:t:
        ex E61 530da 2004

        Comment

        • huppe
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 371
          • Suomi

          #5
          Pientä vaikeutta oli purkaa tuo ovi. Ovenkahvan kohdalla keskellä ovea oli yksi klipsu mikä ei tahtonut lähteä irti, ovi"pahvia" pitikin nostaa aika voimakkaasti ylöspäin jolloin muoviklipsu jäi oveen ja irtosi ovipahvista, kasatessa klipsi piti irrottaa pihtien kanssa ovesta varovasti, pujottaa takaisin ovipahviin jonka jälkeen oven kasaus olikin helppo homma. Ensi kerralla myös purkaminen on aika helppoa. Tsekkasin nyt liitokset, irrotin kaikki kaapelit, pistin takaisin ja kasasin oven. Pitää huomenna käydä jälleen nollaamassa vikakoodit ja toivoa että auttaa. Aika onnettomat on kyllä liittimet yhdessä auton tärkeimmistä turvallisuusvarusteista. Yhtä pitävän tuntuinen kuin kaksi legopalikkaa toisissaan. Jos ei auta niin paikallinen marmoritiski ehdotti paria eri osaa: ohjausmoduuli, 205 euroa ja airbag 285 euroa, josta epäili vian olevan moduulissa. En kyllä löytänyt koko moduulia, mikäli sitten ei tarkoiteta ovimoduulia johon taisi mennä kaikki oven kaapelit?

          Laakkonen taas kertoi että ei voi oikein tehdä mitään muuta kuin vaihtaa kaiken, kustannusarvio 800 euroa Laakkos-tyyliin, eikä takeita korjautumisesta
          Last edited by huppe; 07-06-2011, 20:41.
          ex E61 530da 2004

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Originally posted by huppe View Post

            Laakkonen taas kertoi että ei voi oikein tehdä mitään muuta kuin vaihtaa kaiken, kustannusarvio 800 euroa Laakkos-tyyliin, eikä takeita korjautumisesta
            Kyllähän airbag vikoja voi rajoittaa monellakin tavalla...

            Johtohan kannattaa toki mitata niin että se on melommista päistä irti, tällöin välin kunnon näkee kyllä yleismittarilla johdin kerrallaan, resistanssi ei saa poiketa johtimissa keskenään ja resistanssin tulee olla mahdollisimman pieni, kuitenkin alle ohmin luokkaa.
            Itse bagin vian voi rajoittaa kytkemällä bagin sijasta sen liittimeen bagin resistanssilimiitteihin sopivan arvoisen resistorin (3 ohm tienoilla kelvannee, mutta täytyy tarkistaa kuitenkin yksikön raja-arvolimiiteistä, väärästä vastuskoosta ei testauksessa ole muuta haittaa kuin vikakoodi ei vain poistu, jolloin vaihdetaan vastus).
            HUOM! Bagin suuntaan ei tule mitata millään instrumentilla!
            - myös resistorin pinnit tulee saada liittimeen niin että mahdollinen oikosulkuliuska aukeaa (tätä ei välttämättä ole itse liittimen puolella aina).

            Tietysti tässä on hankaluutena se että resistorin kanssa täytyy ajella viikko jos vika on harvoin ilmenevää sorttia ja kyseinen bagi ei tällöin tietenkään toimi, tosin eipä se toimi vian ollessa päälläkään.

            Toinen mahdollisuus on vaihtaa oveen esim. käytetty bagi. Tai ovien bagit keskenään / takaovaesta eteen ja päinvastoin mikäli käyvät (usein ei taida onnistua, realoem :sta näkee...) ja katsoa siirtyykö vika toiselle puolelle...

            Jos vika näyttää olevan yksikössä niin sen ko bagin laukaisupiirin liitäntään voi kytkeä em. resistorin (tällöin johdot täytyy irroittaa myös bagilta ettei staattinen / indusoituva sähkö aiheuta tahatonta laukaisua) ja katsoa muuttuuko vikatilanne siten. Toki yksikkövian ollessa kyseessä voi myös avata yksikön ja tutkia että liittimen ja piirikortin väliset juotokset ovat kunnossa. ellei mikään näistä auto se on sitten yksikön vaihto, purku-osanakin niitä löytyy yleensä.
            Last edited by WSE1; 07-06-2011, 23:24.

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              Minulta löytyy tuhannen uusi airbag ECU jos sille ilmenee tarvetta.
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • huppe
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 371
                • Suomi

                #8
                Originally posted by Dunky View Post
                Minulta löytyy tuhannen uusi airbag ECU jos sille ilmenee tarvetta.
                Onko se siis se metallin värinen mötikkä ovipahvissa etuosassa johon menee kaikki oven piuhat, vai joku muu laatikko jossain muualla?
                ex E61 530da 2004

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4929
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by huppe View Post
                  Onko se siis se metallin värinen mötikkä ovipahvissa etuosassa johon menee kaikki oven piuhat, vai joku muu laatikko jossain muualla?
                  Puhut nyt varmasti ovimodulista... Airbag ECU on jossain ihan muualla. Katso WDS:stä.
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • huppe
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 371
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by Dunky View Post
                    Puhut nyt varmasti ovimodulista... Airbag ECU on jossain ihan muualla. Katso WDS:stä.
                    En osaa katsoa tuolta.
                    ex E61 530da 2004

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎