Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 puhaltimen siili vai AC-moduuli sökö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Izzman
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 97

    E60 puhaltimen siili vai AC-moduuli sökö

    Lakkasi yhtäkkiä puhallin toimimasta ja purin tuossa rakkineen esiin. Oli laakerit ruostuneet / puhallin käytännössä jumiutunut, irrotin sen ja sen kyllä sai käsin taas pyörimään (kunhan alkujumista liikahti) ja akkuvaraajallakin pyöri.

    Hommasin sitten uuden puhaltimen moottorin ja iskin kiinni, laitoin liittimiin kiinni myös radion ja ilmastoinnin "ohjauspaneelin". Puhallin ei inahtanutkaan, ei vaikka INPAlla laittoi "activation level"iä ylös.

    Tutkin sitten sitä siiliä eli pääteastetta ja tähän toivoisinkin asiantuntijakommenttia / arvausta siitä, onko vika siilissä vai peräti ilmastoinnin ohjausmoduulissa:

    Pääteasteeseen tulee kolme johtoa, musta ja punainen virtajohto sekä kolmas joku ohjausjohto. Mustasta ja punaisesta eli virtajohdoista mitattuna siilille tulee 13+ volttia, ja sitten siihen ohjausjohtoon (tai mikä onkaan) n. 1.65 volttia riippumatta missä asennossa ilmastoinnin/puhaltimen säätimet ovat. En kylläkään tiedä ohjataanko sitä edes jännitteellä vai jollain signaalilla oikein. Siilistä puhaltimelle lähtevästä liittimestä ei tule virtaa lainkaan, missään vaiheessa.

    Avasin siilinkin ja silmin tarkasteltuna ei näy mitään kärähtämisjälkiä tai muuta, mutta eipä se tietysti mitään tarkoita.

    Uusi siili auttanee, mikäli ei ole niin, että siihen ohjausjohtoon kuuluisi tulla vaihteleva ohjausjännite?
    BMW 135is Coupe manuaali
  • Izzman
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 97

    #2
    Uusi puhallin alkoi pyöriä siilin vaihdolla. Tämä postaus siis siksi jos joku tulevaisuudessa searchailee vastaavaa ongelmaa.
    BMW 135is Coupe manuaali

    Comment

    • niksude`
      Newbiemmer
      • Apr 2011
      • 21
      • Imatra

      #3
      Viikko sitten oman e60 puhallin alkoi sekoilemaan. Huomasin kun hiljensin radiota, että puhaltimen puhallus ns. "seilaa" eli ei puhalla tasaisesti. Saman illan aikana, käänsin manuaalille puhalluksen ja kokeilin jospa se toimii eriasennossa normaalisti. Hetken kuluttua alkoivat ikkunat huurtumaan ja laitoin tuulilasille puhalluksen. Huurut hävisivät. Tyrkkäsin takaisin automaatille ja ikkunat alkoivat huurtua jälleen. Kokeilin säätää manuaalisesti kovemmalle puhallusta, mutta tässä vaiheessa huomasin että puhaltimessa oli todellakin jotain vikaa koska nyt se ei tottele enää lainkaan käskyjä, missään asennossa. :think

      Olen mitannut akun jännitten, ilman että auto olisi käynnissä 12,81V ja meidän toisessa perheen e60 oli 12,32V ja siinä ainakin pelaa moitteetta. Katsoin vikakoodit, siellä oli ilmaantunut että "tuulilasi on huurtunut, ja "sisäilmakiertoa ei voida käyttää, koska ilmassa saasteita" koodit.

      Annoin auton olla hetken ilman akun toista kaapelia, ja kävin ajamassa testilenkin seuraavana päivänä. Ei noteerannut manuskanapin kääntöön lainkaan, vähän puhalti kojelaudan yläsuulakkeista, lie ajoviiman mukanatuomaa?

      Nyt kuitenkin päätin, että korjataan tämä todella häiritsevä vika. Ostin uuden puhaltimen moottorin ja etuvastuksen eli siilin. Menee vaihtoon 2vkon kuluttua. Olisiko tässä vielä jotain ideoita, joita kannattaisi kokeilla autoon? :think

      Sulakkeet olen katsonut, että ne ovat ehjät. Apuja kaivataan, samasta viasta kärsineiltä. Ei ole koskaan herjannut että akussa olisi huono jännitevaraus, niinkuin monella on korjautunut uuden akun vaihdolla tämä vika. Mutta tosiaan onko hiilet loppu föönistä, kun ei puhku lainkaan? Eli uutta sisään.

      Comment

      • niksude`
        Newbiemmer
        • Apr 2011
        • 21
        • Imatra

        #4
        Eikö kellään ole ollut vastaavaa, jotta voisi antaa vinkkejä?? :think

        Comment

        • Safiiri
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 51
          • Leivonmäki

          #5
          Originally posted by niksude` View Post
          Eikö kellään ole ollut vastaavaa, jotta voisi antaa vinkkejä?? :think
          Ratkesiko ongelma puhaltimen ja siilin vaihdolla vai miten?

          Mulla on E61 jossa manuaali ilmastointi. Puhallus on hävinnyt muutaman kerran 1-3 kk sitten, mutta palannut taas seuraavalla ajokerralla. Nyt puhallus on ollut kateissa parin päivän ajan, joten vinkkiä kaivattaisiin mistä vikaa kannattaa alkaa etsimään. Motarilla ilmaa tulee hissukseen lienee ajoviiman ilmanpaiseesta johtuen, mutta taajamassa ikkunat huurtuu eikä puhallus tottele tehonsäätöä.

          Comment

          • Juker
            Bimmer Rookie
            • Aug 2011
            • 80
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Safiiri View Post
            Ratkesiko ongelma puhaltimen ja siilin vaihdolla vai miten?

            Mulla on E61 jossa manuaali ilmastointi. Puhallus on hävinnyt muutaman kerran 1-3 kk sitten, mutta palannut taas seuraavalla ajokerralla. Nyt puhallus on ollut kateissa parin päivän ajan, joten vinkkiä kaivattaisiin mistä vikaa kannattaa alkaa etsimään. Motarilla ilmaa tulee hissukseen lienee ajoviiman ilmanpaiseesta johtuen, mutta taajamassa ikkunat huurtuu eikä puhallus tottele tehonsäätöä.
            Onko vikakoodeja katottu? Tuolla http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=310708 omia kokemuksia vähän vastaavasta tilanteesta. (Ei siis lopulta puhallin ollut pyörinyt ollenkaan, vaikka aluksi niin kuvittelin)

            Tuolla ketjussa tais olla linkki johonkin toiseenkin vanhaan puhallinkeskusteluun.
            F10 530d xDrive///M Sport
            Audi S4 B5 2.7 BiTurbo
            Ex F31 320d xDrive///M Sport
            Ex E60 530dA
            Ex E61 520d ///M Sport

            Comment

            • Saarikoski
              R.I.P.
              • Feb 2005
              • 726
              • KOKKOLA

              #7
              Loppuunkuluneet puhaltimen hiilet on helppo diagnosoida potkasemalla muutaman kerran kunnolla keskikonsoliin.
              Helahtaa sen verran että puhallin tärähtää käyntiin jos hiilet loppu.
              Vaihtoehtoisesti säätää puhallusta vähän isommalle ja ajaa mukulakivikatua tms....jos puhallin syttyy tästä on hiilivika.

              En tiedä e60 stä, mutta ainakin x5 siilin rikkoontuminen näky siten että puhallin pyöri manuaaliasennossa täysillä tai ei ollenkaan.?
              Last edited by Saarikoski; 01-11-2014, 11:24.

              Comment

              • Safiiri
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 51
                • Leivonmäki

                #8
                Originally posted by Saarikoski View Post
                Loppuunkuluneet puhaltimen hiilet on helppo diagnosoida potkasemalla muutaman kerran kunnolla keskikonsoliin.
                Helahtaa sen verran että puhallin tärähtää käyntiin jos hiilet loppu.
                Vaihtoehtoisesti säätää puhallusta vähän isommalle ja ajaa mukulakivikatua tms....jos puhallin syttyy tästä on hiilivika.

                En tiedä e60 stä, mutta ainakin x5 siilin rikkoontuminen näky siten että puhallin pyöri manuaaliasennossa täysillä tai ei ollenkaan.?
                Pari starttia meni ettei puhallin toiminut ja sitten ajoin sattumalta reikään asfaltissa, ja puhallin toimi taas parin startin ajan. Eli vian syy selvisi - puhaliltimen hiilet finaalissa 340tkm ja 10v4kk ajon jälkeen.

                Kiitos vinkeistä.

                Comment

                • Saarikoski
                  R.I.P.
                  • Feb 2005
                  • 726
                  • KOKKOLA

                  #9
                  Originally posted by Safiiri View Post
                  Pari starttia meni ettei puhallin toiminut ja sitten ajoin sattumalta reikään asfaltissa, ja puhallin toimi taas parin startin ajan. Eli vian syy selvisi - puhaliltimen hiilet finaalissa 340tkm ja 10v4kk ajon jälkeen.

                  Kiitos vinkeistä.
                  Vaihda se puhallin itte sitte. Merkkihuollossa ohjeaika 7h ja foorumin ohjeiden mukaan itse vaihdettuna 2-3h

                  Ohjeita löydät searchilla puhaltimen vaihtoon

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎