Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 520D vm-08, Letkulämppäri vai ei ???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nupaha
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 275
    • Pohojanmaa

    E61 520D vm-08, Letkulämppäri vai ei ???

    Moro !

    Elikkäs otsikon mukainen menopeli on omistuksessa ja talvea kohden mennään. Säteilylämmittäjä ei kiinnosta tehottomuuden takia, niin onko tähän malliin asennettavissa letkulämppäriä, niin ettei heitä mitään herjoja tule tauluun. Merkkiliikkeessä vain katsoivat, että tähän malliin saa säteilylämmittimen, mutta ei letkulämppäriä, mutta suoraan sanoen ei oikein vakuuttanut tuo merkkiliikeen toiminta eikä heitä kiinnostanut lisäselvittelyt. Voisko joku heittää omakohtaisia kokemuksia. Webasto on vähän liian kallis, kun kummassakin päässä eli kotona ja töissä on aina lämmityspistoke mahdollisuus.
    työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
    kauppakassina Audi A3 sedan
    kesäkissana Jaguar XKR
  • BCS-Beemer
    Newbiemmer
    • Aug 2010
    • 16
    • Vantaa

    #2
    Itse asiassa toi säteilylämmitin taitaa olla tehokkaampi kuin letkulämppäri, moottorin lämmityksessä.
    Uusiin autoihin on aika riski hamma alkaa laittaa letkulämmitintä kiinni jos semmosta ei siihen suositella.
    Noita oon jonkun verran työnpuolesta nähny ja yleensä ongelmaksi muodostuu talvisin epäloogiset lämpötilatiedot joka taas johtaa huonoon käynnistykseen.

    Comment

    • Tomi T
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 3851
      • Nokia

      #3
      Ainoa järkevä vaihtoehto on säteilylämmitin. Ei tarvitse mysöä autoa paskaksi eikä aiheuta ongelmia.
      BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

      ex. 53*BMW

      Comment

      • Omega
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 30
        • Kainuu

        #4
        Itse laitoin entiseen s400cdi mersuun letkulämmittimen kun siihen ei ollut säteilijöitä edes saatavilla. Mulle kyllä joka paikassa kehuivat että on tehokkaampi kuin säteilijä. Itse en ensin täysin vakuuttunut ollut mutta kyllä se sitten tosi hyvin toimi. Lämmitti nopeasti vaikka iso kone olikin ja hyvin lähti käyntiin. Se miten hyvin se toimii riippuu varmasti myös siitä missä kohti on koneen lämpötila-anturi sillä jos se lämpiää ensimmäisenä niin ei varmaan auto tajua että on kylmä kone ja sitten ei lähde kunnolla käyntiin. Itsellä oli tuo ongelma 740ia:ssa eberin kanssa. Tai sitten jos ei lämmitintä saa sellaiseen letkuun mistä neste pääsee hyvin kiertämään koneeseen niin saattaa olla ettei toimi kovin hyvin. Jotenki vaan tuntuu että bemarien nestekierrot on sitä luokkaa että saattaa olla ettei hirveän hyvin lähde neste kiertämään letkulämmittimellä.
        MB c270 cdi
        MB c180
        MB 190 2.0 -88
        E38 730d -99
        MB Vito 112 Cdi
        MB S400Cdi L -00
        E38 740iA -94

        Vikakoodien ihmettelyä Kuhmon seudulla. 044-5517444

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7531
          • Jyväshyvä

          #5
          Kyllä minäkin laittaisin letkulämmittimen...



          Calixilta löytyy ja on todennäköisesti halvempi kuin Defan säteilijä.

          Koneen tyyppi on sitten N47...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Raine
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2603
            • N/A

            #6
            .........
            Last edited by Raine; 19-06-2013, 14:57.
            ///Motorporot

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Originally posted by Raine View Post
              vaikka säteilijä oli jatkuvasti päällä niin moottorin lämmöt salavalikosta katsottuna aamulla oli 0 astetta pikku pakkasilla. Kovemmilla pakkasilla ei toivoakaan, että olisi edes nollan tuntumassa.
              Oliko tarkoituksena lämmittää mieltä, lämpömittaria vai moottoria? Ilmeisesti ei ainakaan viimeistä. Suosittelen poistamaan lämpöanturin ja laittamaan sopivan kiinteän vastuksen tilalle, sitten ei kone kylmene enää ollenkaan, sähköäkin säästyy kun ei tartte lämmittimiä!

              Ei liene mikään yllätys, että vesi lämpeää enemmän jos lämmitin sitä lämmittää suoraan. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita, että kone olis yhtään lämpimämpi, ja öljyt on ihan marmeladia letkulämppärillä joka tapauksessa. Järkevillä öljyillä lämmitys ei näy kuin hieman polttoainekustannuksissa, joten sinänsä ei ole väliä mitä käyttää, kunhan on hyvä mieli. Tietysti sopivilta osin epäkunnossa oleva kone tarvitsee lämmitintä käyntiinlähtöön. Jos kulumisen kannalta yrittäis ajatella, olis öljypohjan säteilijä paras vaihtoehto mutta eihän se oo kiva kun ei mittarissa näy, ja sitäpaitsi kuluminen on lämmittämättäkin niin olematonta ettei sitä mistään näe.

              Vaan kaipa nämä keskustelut on käyty, tulosta ei tule ikinä ja jokainen laittaa kuitenkin mitä haluaa.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • MakeH
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1170
                • Vantaa

                #8
                Mulla nykyisessä (530D) on sekä säteily- että letkulämmitin. Voi siis pistoketta vaihtamalla valita kumpaa käyttää. Jos käyttää säteilijää, kovalla pakkasella 2 tunnin lämmitys ei tunnu oikein missään. Siis käynnistysherkkyydellä mitattuna. Sama aika letkulämppärillä on kuin kesäkeleissä starttaisi.

                Comment

                • LasseE
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 416
                  • Kontiolahti/Joensuu

                  #9
                  Mulla oli edellisessä autossa (volvo s60 d5) webaston apuna letkulämppäri pikkupakkasille,taisi olla juurikin Calix. Hyvin suli lumet konepellin päältä pakkasellakin eli kyllä kai ne öljytkin jonkin verran letkulämppärillä lämpiää,kone ainakin. Moottori saavutti täyden lämpötilan nopeammin letkulämppärillä kuin +10C tallista ajoon otettuna.
                  Ex. E46 330d -05
                  Ex. e61 530da -05
                  Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                  Member of Team EastAudio
                  Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                  Comment

                  • Raine
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2603
                    • N/A

                    #10
                    .........
                    Last edited by Raine; 19-06-2013, 14:57.
                    ///Motorporot

                    Comment

                    • nupaha
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2008
                      • 275
                      • Pohojanmaa

                      #11
                      Kiitti tiedoista. Tuntuu olevan joillekin herkkä aihe.

                      Letkulämmittimen laitan, kun sellaisen näyttää saavan. Edellisestä työmatkakiiturista on sen verran hyvät kokemukset tuon letkulämppärin kanssa ja kaikki kaverini ovat tuon säteilylämmittimen mananneet, että sen käytön huomaa ainoastaan sähkömittarissa.
                      työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
                      kauppakassina Audi A3 sedan
                      kesäkissana Jaguar XKR

                      Comment

                      • zanta
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 2908
                        • Oulu

                        #12
                        Mulla oli N47:ssa Defan säteilylämmitin ja riitti ihan hyvin -30°C keleilllekin.
                        Ei tarvetta letkulämmittimille.

                        Ei ollu ees kallis asennuksineen. ~150€ muistelisin...
                        Last edited by zanta; 16-09-2011, 22:41.
                        LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                        eksälista:
                        E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                        Comment

                        • nupaha
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2008
                          • 275
                          • Pohojanmaa

                          #13
                          Moro !

                          Letkulämmitin on ollut nyt asennettuna kuukaudenpäivät ja muutamaan kertaan kokeiltukin. Mitään herjoja ei oo heittäny lämmityksen jälkeen eli voisin olettaa, että nesteetkin kiertää lämmitettäessä. Marmorilla suosittelivat tuota säteilijää, koska eivät itsekkään olleet varmoja tuosta letkulämmittien toiminnasta eli toisin sanoen eivät vaan viitsineet etsiä vaihtoehtoa tuolle, joka löytyy Calix:in kotisvuilta. Lämmitystehosta ei näillä keleillä voi sanoa mitään, mutta ainakin edellisessä autossa lämmitti hyvin.
                          Osat + asennus, sisähaaralla, vähä alta 400€.
                          työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
                          kauppakassina Audi A3 sedan
                          kesäkissana Jaguar XKR

                          Comment

                          • jms-btcf
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 696
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by nupaha View Post
                            Moro !

                            Letkulämmitin on ollut nyt asennettuna kuukaudenpäivät ja muutamaan kertaan kokeiltukin. Mitään herjoja ei oo heittäny lämmityksen jälkeen eli voisin olettaa, että nesteetkin kiertää lämmitettäessä.
                            Jos unohdetaan vikakoodit tms. herjat niin onko tietoa miten kierto käytännössä toimii? Esim. kokeiletko joskus letkuja eri kohdista ja ehkä lohkon kylkeäkin?
                            Calixin mukaan kyse on itsekiertoon perustuvasta systeemistä jolloin sisääntulo (kylmä neste) tulee alhaalta ja ulostulo (lämmitetty) lähtee ylhäältä, mutta itseä vähän epäilyttää että lämmittäminen saa käytännössä liemet liikkeelle kun ei ole ko. lämmittimestä mitään kokemusta...
                            e61 535d

                            Comment

                            • nupaha
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 275
                              • Pohojanmaa

                              #15
                              Originally posted by jms-btcf View Post
                              Jos unohdetaan vikakoodit tms. herjat niin onko tietoa miten kierto käytännössä toimii? Esim. kokeiletko joskus letkuja eri kohdista ja ehkä lohkon kylkeäkin?
                              Calixin mukaan kyse on itsekiertoon perustuvasta systeemistä jolloin sisääntulo (kylmä neste) tulee alhaalta ja ulostulo (lämmitetty) lähtee ylhäältä, mutta itseä vähän epäilyttää että lämmittäminen saa käytännössä liemet liikkeelle kun ei ole ko. lämmittimestä mitään kokemusta...
                              Niin, kuten mainitsin, niin lämmitystehosta ei ole näillä keleillä saanut kuvaa eli siitä kuinka hyvin tai huonosti neste kiertää. Eiköhän tälle talvea noita pakkasiakin saada, niin selviää tuo lämmitysteho tuolla koneenkin puolella... ainakin vesiletkulämpeää.
                              Last edited by nupaha; 25-12-2011, 10:07.
                              työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
                              kauppakassina Audi A3 sedan
                              kesäkissana Jaguar XKR

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎