memebuy23buy

E61 Takaikkunan lukko lakkas pelittämästä johtosarjan korjausen jälkkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tniemin
    BTCF Member
    • Apr 2010
    • 81
    • Tampere

    E61 Takaikkunan lukko lakkas pelittämästä johtosarjan korjausen jälkkeen

    Nyt tarvittais pikaista tietoa tietämättömälle.

    Lähdin korjaamaan takaluukun johtosarjaa, kun ratio ei kuulunut ollenkaan.
    Vaihtelin yksitellen johtoja ja sain kaikki johdot vaihdettua silikonipiuhoihin.

    Radiokin lähti toimimaan mutta...
    ...nyt sitten takaluukun ikkunan lukko lakkasi toimimasta.
    Ei aukee lukko ollenkaan.
    Yleismittarilla kokeilin, että katkaisija toimii ja kytkin yhdistää spoilerin alle tulevat piuhat nappia painettaessa.

    Omat juotoksetkin olen tarkastanut kahteen kertaan että ovat kunnossa ja johtosarjaa pitkin tulee tälle katkaisijan liittimelle toiseen (ruskea/sini) n.11V ja toinen ruskea uhdistää maihin.

    Onko tuolle takaluukun lasille jokin sulake jonka vois tarkastaa, vai mitä nyt kannattais tehdä.

    Pikaisia neuvoja kaivataan.


    .
    Last edited by tniemin; 31-10-2011, 13:59.
    E61 BMW 530dA M-Sport -05
    E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
    ---
    EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7035
    • Uusikaupunki

    #2
    Kannattaa kurkata aluksi koodit jotta näkee mitä boksi sanoo asiasta.

    Toiseksi, vaihdoitko kaikki neljä johtonippua? Antennihommelit ja lukko menee eri piuhanipuissa.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • tniemin
      BTCF Member
      • Apr 2010
      • 81
      • Tampere

      #3
      vaihdoin vain sen oikeanpuolen nipun, jossa on 4 piuhaa antennin vahvistimelle, 2 piuhaa takalasin mikrokytkimelle, 2 takajarruvalolle ja 1 takalasin grillille.

      Toi mikrokytkimen piuhahan ei mene edes antennin vahvistimen kautta.

      Mitenkäs toi boksi tarkastetaan ja mitä sen pitäis sanoo?



      Niin siis radion kuulumattomuuteen oli syynä antennin vahvistimelle menevän oikean puoleisesta johtonipusta oli 2 hitupuihaa poikki, nekun korjas niin radio rupes kuuluun. Vasempaan puoleen en edes koskenut... vielä, kun tuli tolla kuntoon.

      Meneekös sille lasin lukolle piuhat tossa oikeen puoleisessa toisessa nipussa, jos siellä olis katkennu joku piuha tätä toista nippua ropatessa?


      .
      Last edited by tniemin; 31-10-2011, 20:02.
      E61 BMW 530dA M-Sport -05
      E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
      ---
      EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3450
        • Janakkala

        #4
        Itse olen aina korjannut kaikki kerralla kuntoon, vaikka olisikin ollut vain muutama piuha poikki.
        Eli molemmat puolet kokonaan auki ja uusiksi, niin ei tarvitse olla alvariinsa niitä yksitellen uusimassa.
        Noista on tullut BMW:eeltä ihan järkihintaiset korjaus sarjat, kannattaa harkita.
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Spetke View Post
          Itse olen aina korjannut kaikki kerralla kuntoon, vaikka olisikin ollut vain muutama piuha poikki.
          Eli molemmat puolet kokonaan auki ja uusiksi, niin ei tarvitse olla alvariinsa niitä yksitellen uusimassa.
          Noista on tullut BMW:eeltä ihan järkihintaiset korjaus sarjat, kannattaa harkita.
          Voitko laittaa samantien ko. korjaussarjojen osanumerot näkysälle.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3874
            • Nokia

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Voitko laittaa samantien ko. korjaussarjojen osanumerot näkysälle.
            Valtaisan salapoliisityön jälkeinen löydös:

            BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 54*BMW

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Tomi T View Post
              Valtaisan salapoliisityön jälkeinen löydös:

              http://www.realoem.com/bmw/showparts...78&hg=61&fg=10
              Kiitos! Pitää ruveta reenaan tuota ETK:n käyttöä.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • tniemin
                BTCF Member
                • Apr 2010
                • 81
                • Tampere

                #8
                RealOEM:n kuvan mukaan toi ei näytä samalta johtosarjalta, mistä on kyse.
                Noi näyttäs olevan kokonaan luukun sisällä olevilta johtosatseilta.

                Tarttis saada niiden johtosarjojen, jotka menee takaluukun katossa siitä kajarien kohdalta takaluukun saranoille ja siitä soilerille ja ite luukkuun.
                E61 BMW 530dA M-Sport -05
                E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
                ---
                EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

                Comment

                • Tomi T
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 3874
                  • Nokia

                  #9
                  Originally posted by tniemin View Post
                  RealOEM:n kuvan mukaan toi ei näytä samalta johtosarjalta, mistä on kyse.
                  Noi näyttäs olevan kokonaan luukun sisällä olevilta johtosatseilta.

                  Tarttis saada niiden johtosarjojen, jotka menee takaluukun katossa siitä kajarien kohdalta takaluukun saranoille ja siitä soilerille ja ite luukkuun.
                  "Rep. wiring harness, hinge on trunk lid" - eipä tuohon käsittääkseni muita korjausjohtosarjoja saa, kuin sen ns. tarpeellisen.
                  Last edited by Tomi T; 31-10-2011, 21:07.
                  BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                  ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                  ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                  BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                  ex. 54*BMW

                  Comment

                  • tniemin
                    BTCF Member
                    • Apr 2010
                    • 81
                    • Tampere

                    #10
                    Saiskohan KL:stä noi johtoniput, vai pitääkö taas mennä marmoritiskille.
                    Toivottavasti ei oo tilaustavaraa.
                    E61 BMW 530dA M-Sport -05
                    E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
                    ---
                    EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

                    Comment

                    • Tomi T
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 3874
                      • Nokia

                      #11
                      Originally posted by tniemin View Post
                      Saiskohan KL:stä noi johtoniput, vai pitääkö taas mennä marmoritiskille.
                      Toivottavasti ei oo tilaustavaraa.
                      Jos se KL jotenkin mieltä enemmän lämmittää, kaikkihan siellä ei tosiaankaan ole halvempaa.
                      BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                      ex. 54*BMW

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7035
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Sieltä boksista näkee muistaakseni jos lukon piuha on poikki, vähän niinkuin oikotienä. Toisaalta se on vähän turhaa, koska jos et muita korjannut ja lukko ei nyt pelitä niin eiköhän niitä sököjä löydy lisää. Siellä takakontissa on kiva maata, nimim. viime vkl saman asian parissa viettäneenä
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • mattipuh
                          Bimmer Rookie
                          • May 2010
                          • 150
                          • Espoo, Finland

                          #13
                          tämähän oli hyvä vinkki että noita johtokorjaussarjoja saa settinä.

                          erikoista vaan että kuvassa johdot näyttävät ihan erilaisilta kuin mitä sitten livenä, lähinnä ettei johdoissa minusta tuollaisia liittimiä päissä ollut.

                          minne nuo johdot liittyy kaiuttimien edessä, jos vaihtaa koko saranoiden läpi menevän johtosarjan? joutuuko purkamaan verhoilua pois?
                          Matti
                          E61 530DA (2005)

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3450
                            • Janakkala

                            #14
                            Sieltähän ne korjausjohdot jo löydettiinkin
                            Eli suuri osa ETK katalogin kuvista on viitteellisiä kun samaa kuvaa käytetään useassa kohdassa tai mallissa vain numerot muuttuu,
                            että ei kannata peljästyä vaikka korjausjohdot ei näytä samalta ETK:oossa kuin luonnossa.
                            Eli idea noissa on, että takakaiuttimet otetaan pois tieltä ja kytkennät suoritetaan kaiuttimien viereisiin pikku poteroihin.
                            Korjaussarjojen lisäksi tulee ostaa ETK:oon suosittelemat liitinsarjat joilla korjausjohtimet kytketään katossa kulkeviin pääjohtosarjoihin.
                            Sitten korjausjohtimet pujoitellaan saranoiden läpi takaluukkuun oikeille paikoilleen, eli korjausjohdot menevät sinne luukkuun perille saakka.
                            Takaluukun verhoukset ja muoviosat tulee siis purkaa lähes alkutekijöihin saakka, ja katosta kaiutin lätkät pois.
                            Kannattaa muuten teipata vanhoihin johtoihin ennen niiden poisvetoa esim narut tms kiini joilla voi sitten vetää korjausjohtimet luukkuun takaisin päin. Helpottaa kummasti.
                            Ja sitten kun taas joskus tulevaisuudessa johdot katkea uudelleen niin kaiuttimien luona on jo liittimet valmiina josta on taas hyvä sujauttaa uudet korjausjohtimet
                            Last edited by Spetke; 01-11-2011, 08:00.
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • tniemin
                              BTCF Member
                              • Apr 2010
                              • 81
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Spetke View Post
                              Itse olen aina korjannut kaikki kerralla kuntoon, vaikka olisikin ollut vain muutama piuha poikki.
                              Eli molemmat puolet kokonaan auki ja uusiksi, niin ei tarvitse olla alvariinsa niitä yksitellen uusimassa.
                              Noista on tullut BMW:eeltä ihan järkihintaiset korjaus sarjat, kannattaa harkita.
                              Kävin hakemassa uudet johtosarjat takaluukkuun ja niiden mukana tuli nippu uusia riviliittimiä.
                              Eli ohjeen mukaan pitäis katkasta alkuperäiset johdot takaluukun kajareiden kohdalta ja tinata siihen uudet liittimet.
                              Paketin mukana ei vaan tullut mitään asennusohjeita liittimille (ja Autokeskuksen mukaan niitä ohjeita ei saa edes luovuttaa asiakkaalle, kun kyseessä ei ole retro-fit asennussarja).

                              Olisko kellään kokemusta tai tietoa tohon johtosarjaan kuuluvasta asennusohjeesta.

                              Vai pitääkö vaan kylmästi katkoo piuhat ja kolvata väri-väriin tyylillä johtosarja kiinni?

                              .
                              Last edited by tniemin; 01-11-2011, 09:04.
                              E61 BMW 530dA M-Sport -05
                              E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
                              ---
                              EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

                              Comment

                              Working...
                              X