Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 hehkut ja rele

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jusv
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 145
    • Turenki

    E61 hehkut ja rele

    Moro,

    Onko kellään kokemusta tämmösestä....vuos sitten syksyllä kun imusarjan läpät revittiin poies Rahun toimesta vaihdettiin kaikki hehkut samassa. Talvella oli kuitenkin käynnistysongelmia ja kun tota äimisteltiin Spetken kanssa vaihdettiin toi hehkurele uuteen. Tämä oli siinä kevättalvella..olisko helmikuuta.

    Kiesi lähti lopputalven tulille ihan ok.

    Vaan nyt kun tuli ekat kylmät keli, sama juttu taas. Vikakoodeja jokaisesta hehkusta...noin 160 kpl. Että semmosta, en nyt oikein usko, että näitä hehkuja ja hehkureleitä on tarkotus vaihdella joka vuosi...vai mitäs ootte mieltä?

    Onko ideoita jotta mitä swiddua?

    2006 E61 525 TD, 152tkm ajettuna.

    Jussi
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Se voi olla että ne hehkut on taas pimeenä koska vanha rikkinäinen ohjainyksikkö on saattanut ne jo finaaliin eikä ole enää kovinkaan pitkään uudella yksiköllä toimineet, sen takia kannattaa AINA vaihtaa hehkut kun yksikkökin vaihdetaan. Muutenkin jos haluaa ottaa varman päälle näissä N-koneissa niin kannattaa vaihtaa molemmat kerralla ihan suosiolla niin ei tule tällaista jälkivitutusta.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • jusv
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 145
      • Turenki

      #3
      Semmonen mulla vähän kävi mielessä. Duoda, kannattaako ny sitte vaihtaa koko setti vai olisko toi rele sittenkin elossa...eh eh Halapaa lystiä sano

      Voiko tota relettä testata jollain keinoin?

      Thänks

      Jussi

      Originally posted by Rahu View Post
      Se voi olla että ne hehkut on taas pimeenä koska vanha rikkinäinen ohjainyksikkö on saattanut ne jo finaaliin eikä ole enää kovinkaan pitkään uudella yksiköllä toimineet, sen takia kannattaa AINA vaihtaa hehkut kun yksikkökin vaihdetaan. Muutenkin jos haluaa ottaa varman päälle näissä N-koneissa niin kannattaa vaihtaa molemmat kerralla ihan suosiolla niin ei tule tällaista jälkivitutusta.

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by jusv View Post
        Semmonen mulla vähän kävi mielessä. Duoda, kannattaako ny sitte vaihtaa koko setti vai olisko toi rele sittenkin elossa...eh eh Halapaa lystiä sano

        Voiko tota relettä testata jollain keinoin?

        Thänks

        Jussi
        releestä en tiedä mutta hehkut voi mitata ihan yleismittarilla.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by jusv View Post
          Semmonen mulla vähän kävi mielessä. Duoda, kannattaako ny sitte vaihtaa koko setti vai olisko toi rele sittenkin elossa...eh eh Halapaa lystiä sano

          Voiko tota relettä testata jollain keinoin?

          Thänks

          Jussi
          Hehkut kannattanee nyt mitata ihan yleismittarilla ja todeta ne riikkinäisiksi, sitten uudet tilalle ja testerillä sen jälkeen testaa ohjainyksikön toimivuuden, tämän jälkeen uskoisin kaiken olevan ok.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1366
            • Lempäälä

            #6
            hehkut vastusalueella

            ohjainlaitteen lähtöpuolen voi taasen testata diodipuolella syöttöjännitteeseen nähden.
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #7
              Ne hehkureleet hajoaa itsestään, vaikka hehkuja ei käytettäisikään. Ensinnäkin releet ovat rakenteeltaan paskoja, ja sen lisäksi nero suunnittelija on sijoittanut ne paikkaan, mikä ei niiden selviytymistä ainakaan helpota.

              Eli vaikka kesällä vaihtais uuden releen, niin huonolla tuurilla se saattaa olla ennen talvea jo paskana. Rele on pultattu moottorin kylkeen, ja moottorin tärinä katkoo releen sisältä johtimet. Helvetin hieno keksintö kertakaikkiaan.


              Comment

              • jusv
                Bimmer Rookie
                • Aug 2010
                • 145
                • Turenki

                #8
                Nonnii...tässä vähän jatkoa tälle.

                Hehkut on edelleen samat kun ennenkin....samoin on tuo relekin.

                Vaan sitte tulee se isompi kysymys. Olen nollannu vikakoodit pariin otteeseen. No...nyt niitä ei enää tule ja pirssi käynnistyy kun palmun alta. Et semmosta...lähinnä tulee mieleen funtsia et mitäs nyt sitte...taidan vartoo vaan vaihdon kanssa vielä tovin...vaan ei ymmärrä tommosta. Ymmärtääkö joku?

                Jussi

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3452
                  • Janakkala

                  #9
                  Originally posted by jusv View Post
                  Nonnii...tässä vähän jatkoa tälle.
                  Hehkut on edelleen samat kun ennenkin....samoin on tuo relekin.
                  Vaan sitte tulee se isompi kysymys. Olen nollannu vikakoodit pariin otteeseen. No...nyt niitä ei enää tule ja pirssi käynnistyy kun palmun alta. Et semmosta...lähinnä tulee mieleen funtsia et mitäs nyt sitte...taidan vartoo vaan vaihdon kanssa vielä tovin...vaan ei ymmärrä tommosta. Ymmärtääkö joku?
                  Jussi
                  Ajele nyt tovi ja seuraa tilannetta aika näyttää kattotaan kun tulee pakkasia, että miten pirssi käyttäytyy...
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • vierailija
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2004
                    • 113

                    #10
                    Vaihda laturin ja hehkujen ohjainlaitteen välinen johto, siinä on varmaankin liitin sulanut...

                    Comment

                    • jusv
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2010
                      • 145
                      • Turenki

                      #11
                      No niin. Vähän hämmästyttää nämä nykyaikaiset vehkeet Kuulkaas tämmöstä. Nimittäin en ole vaihtanut hehkuja, en relettä enkä mitään muutakaan osaa. Olen ottanut käyttöön uuden käynnistysproseduurin(ihan kun jossain Apollo13:sta).

                      Ennen tuuppasin murkulan pesään, jalan jarrulle ja painoin nappia. Pirssi ravisteli joskus jopa lämpimästä tallista käynnistettäessä siihen malliin, että ei varmasti tapahtunu minkään asteen hehkutusta. Vikakoodeja oli kuten alkuperäisessä postissa laitoinkin noista hehkuista.

                      Uusi proseduuri on murkula sisään, napista virrat 2 asentoon, parin sekan odotus ja sitten jalka jarrulle ja napista käyntiin. Ja lähtee kun palmun alta nikottelematta. Eikä ole sen koommin vikakoodeja hehkuistakaan tullut. Vaan...

                      Minusta nyt pukkaa sitten nuita koodeja säännöllisesti kolmesta kohteesta; 1) CAS:sta...koodit vähän vaihtelee....2) CID:ltä No LVDS eli no low voltage signal ja 3) Ilmajousien mokkulasta joka pottuilee loss of network management.

                      Koomista on, että CID toimii ihan hyvin. Ilmajouset pelaa, perä ei roiku jne. Eikä muutenkaan ole minusta mitään vialla.

                      Päissäni olen asiaa miettinyt ja suunnannut röntgenkatseeni tuonne perään akun tietämille. Olisko pirulauta akku menossa. Jotenkin tuntuu nimittäin siltä, että kun tuo kiesi saa "rauhassa" kurlutella ja suhistella sen pari sekkaa virrat 2 asennossa ennen käynnistystä vaikuttaa se jotenkin tuon hehkuhässäkän toimintaa tyyliin "ei tule jännitedipppiä kun kaikkea ei lyödä jännitteiseksi samaan aikaan". Mitään hyvää perustetta mulla ei ole kuin pelkkä Mu-Tu / perstuntuma mutta kuuntelen mielelläni, josko joku osais kumota/vahvistaa teoreeman :think

                      Comment

                      • samtheman1
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 208
                        • Mikkeli

                        #12
                        Ite vaihdatin nyt käynnistysongelmien vuoksi hehkut ja hehkun releen sekä uusin akun. Vikakoodeja oli kaikilta hehkuilta. Jälkeenpäin ajateltuna olis voinut pelkkä akun uusiminen riittää. Oli alkuperäinen, eli 12 vuotta vanha. Eipähän tartte nyt ihmetellä vikakoodeja vähään aikaan.
                        -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                        Exiä E39 520D, E38 735

                        Nykyisiä E61 525D, E65 745

                        Comment

                        • samppa.re
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2015
                          • 100
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by vierailija View Post
                          Vaihda laturin ja hehkujen ohjainlaitteen välinen johto, siinä on varmaankin liitin sulanut...
                          Tämä. Kannattaa tuo piuhakin vaihtaa aina samalla. Omassa autossakin kesti hehkuboksi muutaman kuukauden ja syyllinen hajoamiseen oli huono kontakti virtajohdon liittimessä -> liitin sulanut. Boksia ja hehkuja edellisen kerran vaihtaessa liitin oli ok eikä mitään merkkejä huonosta kontaktista ollut.

                          Nyt uuden virtajohdon ja hehkuboksin vaihdon jälkeen toistaiseksi toiminut ok. Hehkut tietenkin mittasin ehjäksi ennen uutta boksia.

                          Tuo hehkuboksi on kyllä ihan käsittämätön keksintö. Vähänkin virtaa kuluu yli lasketun esim. huonon hehkun tai kontaktin takia niin ne ohuet langat boksin sisällä kärähtää poikki -> boksi vaihtoon.
                          530d E61 Saphirschwarz

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            Lämmönkestävää kontaktipastaa hehkun kierteisiin ja samalla tuohon boksin virtaliittimen pinniin.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4628
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Lämmönkestävää kontaktipastaa hehkun kierteisiin ja samalla tuohon boksin virtaliittimen pinniin.
                              Mitäs tuo tuollainen on?
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎