Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 driving stability

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JNJL
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 447
    • Imatra

    e60 driving stability

    Tänään näyttöön ilmestyi Driving stability varoitus (drive control system failure) ja luistoneston varoitusvalo jäi palamaan. Ei siinä mitään mutta auto otti kierroksia ainoastaan 1500 ja piti ne siellä vaikka kaasun painoi pohjaan. Välillä laski tyhjäkäynnille mutta sitten perään nosti takaisin.

    Sammutin auton ja luettiin vikakoodit, ja nollattiin ne. Vika poistui nollaamisella hetkeksi ja palasi takaisin tyhjäkäynnillä. Onkohan e60 missä kaikki maadotus pisteet? yksi vikakoodi viittasi puutteelliseen maadotukseen, yksi oli pakokaasun takaisinkierrätys jne. En usko että mitään on välttämättä rikki vaan kostea ja sateinen keli tekee sen?

    Kävin ajamassa myöhemmin lenkin ja auto toimi ihan normaalisti. Toisella lenkillä autoon syttyi luistoneston valot ja hetkeksi hävisi kaasu mutta alkoi toimia muuten paitsi valo jäi palamaan.

    Auto on E60 530d -05

    Vinkkejä ja kokemuksia vastaavasta kaivataan!
    JNJL
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    #2
    vastaava tapaus on tullu vastaan ja siinä vika oli kaasupolkimessa jonka elektroniikkaan oli päässyt vettä
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by JNJL View Post
      Tänään näyttöön ilmestyi Driving stability varoitus (drive control system failure) ja luistoneston varoitusvalo jäi palamaan. Ei siinä mitään mutta auto otti kierroksia ainoastaan 1500 ja piti ne siellä vaikka kaasun painoi pohjaan. Välillä laski tyhjäkäynnille mutta sitten perään nosti takaisin.

      Sammutin auton ja luettiin vikakoodit, ja nollattiin ne. Vika poistui nollaamisella hetkeksi ja palasi takaisin tyhjäkäynnillä. Onkohan e60 missä kaikki maadotus pisteet? yksi vikakoodi viittasi puutteelliseen maadotukseen, yksi oli pakokaasun takaisinkierrätys jne. En usko että mitään on välttämättä rikki vaan kostea ja sateinen keli tekee sen?

      Kävin ajamassa myöhemmin lenkin ja auto toimi ihan normaalisti. Toisella lenkillä autoon syttyi luistoneston valot ja hetkeksi hävisi kaasu mutta alkoi toimia muuten paitsi valo jäi palamaan.

      Auto on E60 530d -05

      Vinkkejä ja kokemuksia vastaavasta kaivataan!
      Oisit ny vielä kertonu mitä vikaa se herjasi. Ne vikakoodit ei ole olemassa nollaamista varten vaan vianmäärityksen lähtökohdiksi.

      Missäkö maadoituspisteet.. No , veikkaan että ihan jumalattoman monessa paikassa pitkin autoa. Ja jos ohjainlaite kertoo jotain maadoituskatkoksesta ni sekään nyt ei oo ihan niin suoraviivanen juttu vaan vaatii vähä tulkintaa & tutkimista.
      Last edited by petrolhead; 04-12-2011, 12:02.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • JNJL
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 447
        • Imatra

        #4
        Originally posted by petrolhead View Post
        Oisit ny vielä kertonu mitä vikaa se herjasi. Ne vikakoodit ei ole olemassa nollaamista varten vaan vianmäärityksen lähtökohdiksi.

        Missäkö maadoituspisteet.. No , veikkaan että ihan jumalattoman monessa paikassa pitkin autoa. Ja jos ohjainlaite kertoo jotain maadoituskatkoksesta ni sekään nyt ei oo ihan niin suoraviivanen juttu vaan vaatii vähä tulkintaa & tutkimista.
        Voin kyllä laittaa vikakoodeja tänne, mutta en usko että ne hirveästi auttaa kun ne vaihtuu kun edelliset nollaa niin sen takia en pääse tutkimaan mikä se oikeasti on.

        Taitaa olla niin että vesikelit on tehnyt kepposet eli väärään paikkaan on eksynyt vettä ja maadoitus ei toimi.

        Auto on nyt ollut kuivumassa reilu päivän lämpimässä ja käyn kokeilemassa mitä koodeja se antaa tällä kertaa jos edes niitä tulee.
        JNJL

        Comment

        • JNJL
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 447
          • Imatra

          #5
          Originally posted by sirkus View Post
          vastaava tapaus on tullu vastaan ja siinä vika oli kaasupolkimessa jonka elektroniikkaan oli päässyt vettä
          Taisi olla samanlainen tapaus täälläkin, kävin ajamassa 100km pikku lenkin ja auto toimi hyvin ja vikakoodejakaan ei tullut. Näköjään vettä kun menee johonkin väärään paikkaan niin alkaa valot ja himmelit palamaan...
          JNJL

          Comment

          • JNJL
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 447
            • Imatra

            #6
            menee ihan yksinpuheluksi tämä homma, mutta nyt vika tuli taas uudestaan ja tässä vikakoodit mitä ilmoittaa

            4671 käyttöjännitteen tunnistin 1
            4166 PDF puuttuu (joo tiedetään että puuttuu)
            4CF3 pakokaasun paine-erotunnistin dynaamisesti epäjohdonmukainen (varmaan johtuu pdf puuttuu)
            5F74 Can-signaali EGAS/ajonopeuden säädin viallinen


            Mikä on käyttöjännitteen tunnistin tai EGAS? muuta tietoa?
            Last edited by JNJL; 10-12-2011, 10:43.
            JNJL

            Comment

            • walde
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 947
              • Melkein Espoo

              #7
              Originally posted by JNJL View Post
              menee ihan yksinpuheluksi tämä homma, mutta nyt vika tuli taas uudestaan ja tässä vikakoodit mitä ilmoittaa

              4671 käyttöjännitteen tunnistin 1
              4166 PDF puuttuu (joo tiedetään että puuttuu)
              4CF3 pakokaasun paine-erotunnistin dynaamisesti epäjohdonmukainen (varmaan johtuu pdf puuttuu)
              5F74 Can-signaali EGAS/ajonopeuden säädin viallinen


              Mikä on käyttöjännitteen tunnistin tai EGAS? muuta tietoa?
              EGAS=Sähköinen kaasupoljin.
              E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
              F20 LCI2 118dA M-Sport '19

              Comment

              • JNJL
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 447
                • Imatra

                #8
                Eikö kenelläkään ole vastaavaa tapahtunut? onko ongelma kaasupolkimessa vai kenties jossain muualla.

                Auto toimi muutaman viikon ihan hyvin ja nyt taas tuli sama homma. Vika tulee ihan yhtäkkiä ajossa. ikinä ei ole valot syttynyt kun auton käynnistää eli voisi kuvitella että liittyy liikkeeseen jotenkin.

                t. jani
                JNJL

                Comment

                • Whispi
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 131
                  • Tampere

                  #9
                  Mielestäni samainen herja tulee jos ohjauskulmat on reilusti päin persettä.
                  -12 E70 40d

                  Ex:
                  -11 Porsche 958
                  -11 F11 535dA
                  -09 E90 330dA
                  -09 E61 530dA
                  -09 E60 530xdA
                  -04 E60 530dA

                  +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

                  Comment

                  • DaJackal
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2018
                    • 43
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Aihe vanha kuin mikä, mutta kun oireet natsaa melko justiinsa niin kirjoitetaan tähän jatkoksi.


                    Taustaa:
                    -Potilas: '05 E61 530dA, ajettu n. 480t

                    -Auto teki juuri vastaavaa (=luistoneston vikavalo tauluun, ei reagoi kaasuun, tyhjäkäynti todella rajua ja sammuileekin välillä) viime keväänä (muistaakseni); tällöin vika paikannettiin ystävällisen foorumilaisen avulla kaasupolkimeen. Vaihdoin tilalle käytetyn purkuosan ja taas mentiin.
                    -Syksyllä teki uudestaan saman tempun pariin otteeseen, mutta korjaantui itsestään ennen kuin ehdin ihmettelemään sen kummempia. Lähikorjaamolla sanoivat, että antaa kaasuläpästä vikakoodin. Auto toimi kuitenkin normaalisti silloin kun vika ei ole päällä.
                    -Autossa on AJ Techin softa ja DPF on heitetty kuikkaan.



                    Nyt auto kävi korjaamolla akun purkaantumisen takia ja se fiksattiin, mutta tämä luistonesto-ongelma jäi jäljelle (eivät sitten kehdanneet käydä koeajolla että toimiiko, kuitenkin tästäkin asiasta sanoin ). Korjaamolla olivat ennen akkuongelman ratkaisua lukeneet koodit. Niitä oli iso lista, mutta jos nyt filtteröidään asiaan liittymättömät elektroniikkavarusteet pois niin:


                    4513 Öljyntasoanturi, signaali viallinen (tiedossa, anturi pätkii, vaihdan seuraavan öljynvaihdon yhteydessä jos jaksan)
                    483D Kaasuläpän säädin, virhetoiminto
                    4548 Akkujen hallinta/lepovirta, liian korkea virta
                    4671 Käyttöjännitteen tunnistin 1, oikosulku maihin
                    3F57 Ahtopainesäädin, sähköinen/mekaaninen vika
                    44D2 Generaattori, sähköinen vika
                    5F74 CAN-signaali EGAS/ajonopeuden säädin, viallinen
                    5DCE Jännitteensyöttö Uz, lievä alijännite (<9,3 V)
                    51A8 CAN-signaali moott. ohjainlaitteesta, kuristinl./kaasupoljinsignaalivika
                    5141 CAN-tiedonsiirto ABS/ASR/ESP, viallinen


                    Yllä mainitut siis luettu Bosch ESI[tronic] 2.0:lla. Näistä osa varmaan liittyy tuohon akkuongelmaan ja siihen, että oli päässyt virtanen vähiin. (Tämä muuten johtui puhelinmoduulista, imi virtaa lepotilassa ampeerikaupalla.)


                    Korjaamovisiitin jälkeen kun ajelin auton takaisin omaan pihaan (luistoneston vikakoodi päällä), niin luin omalla Delphi Cars:lla koodit. Nyt niitä ei löytynytkään enää kuin muutama:


                    483D Throttle actuator, intermittent
                    4513 Thermal oil level sensor, intermittent
                    4671 Power supply 1, intermittent
                    3F13 Accelerator pedal sensor 1, intermittent
                    3F31 Rail pressure sensor, intermittent

                    3F40 Rail pressure sensor, offset test, intermittent


                    Tässä välissä vaihdoin kaasupolkimen, koska olin uuden (käytetyn) jo tilannut kun ajattelin että sama vika se on kuitenkin. Tuloksena aivan sama tilanne noin auton käyttäytymisen kannalta, mutta vikakoodit vähenivät:


                    483D Throttle actuator, intermittent
                    4513 Thermal oil level sensor, intermittent
                    4671 Power supply 1, intermittent


                    ...tosin nyt kun mietin, niin enpä tainnut kaasua painaa kertaakaan kun vikakoodi tärähti tauluun miltei heti. Joten myös nuo kolme muuta ovat mahdollisia että olisivat vieläkin ajankohtaisia.


                    Kysymyksiä:
                    1) Ilmeisesti tuon rail-painesensorin liitin ja johto kannattaa tarkistaa ensin? Missä ko. sensori sijaitsee, ja jos sensori on rikki niin kuinka hintava on uusi?
                    2) Voiko kaasuläppäkotelo vioittua noin pahasti (ts. mennä oikoseen), että aiheuttaa tällaista? Sitähän ei käytetä dieselissä käytännössä mihinkään nyt kun DPF:kin on poistettu. Voiko tämän testata jotenkin (liitin jostain irti tms)? Paikallinen Fixus huuteli uudesta Pierburgin kotelosta 360 euroa, en oikein purematta niele tätä pyyntiä. Saksasta varmaan löytyy halvemmalla, mutta haluaisin silti olla ainakin suhteellisen varma ongelman aiheuttajasta ennen kuin pistän tilaukseen.

                    Comment

                    • Jesse93
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2012
                      • 940
                      • Mustio

                      #11
                      Railpaine anturi on koneen etuosassa polttoainekiskon päässä näkyy heti kun otat koneen suojamuovin irti
                      E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎