Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530dA outo ääni ja voimattomuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiree äMMä
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 309
    • Jyväskylä

    E61 530dA outo ääni ja voimattomuus

    Näitä on toki puitu jo useammassa otsikossa, mutta aivan vastaavilla oireilla olevia verrokkeja ei ole tullut vastaan.
    Eli kyseessä M57N2 koneella oleva 530d ajettu n.190tkm.
    Omistukseni alusta asti kuulunut heti tyhjäkäynniltä kiihdyttäessä outo ääni jota kuvaisin ehkä lähinnä roklotukseksi. Ei terävä metallinen ääni eikä varsinaisesti naputuskaan vaan jotain siltä väliltä. Ääni kuuluu vain kierroksilla < 2500rpm ja sitten häviää (ehkä muun melun sekaan). Parhaiten äänen huomaa pienillä kierroksilla vedättäessä, jolloin ääni on samanlainen kuin bensavehje detonoisi, sellainen metallinen roklotus joka hyvin kuuluu auton sisällä kun sulkee radion. Jos vaihde on tarpeeksi pieni ts. kuormitusta ei ole, niin ääntä ei kuulu ainakaan selvästi.
    Huomion arvoisia huomioita tähän ääneen liittyen:
    1)ei ole muuttunut miksikään 50tkm:n aikana
    2)ei kuulu isoilla kierroksilla
    3)ei kuulu jos ei ole kuormitusta
    4)ei kuulu vastaavilla kierroksilla jos vaihde N:llä(eli vain D:llä vedättäessä kuuluu)
    5)ei ole korvien välissä

    Sen olen huomannut, että turbo on alkanut hieman ulista, ei savuta kuitenkaan ja vetoja löytyy vielä ainakin jonkin verran keskikierrosalueella. Alakierroksilla ehkä on pientä tehon puutetta, mutta erityisesti aivan yläkierrokset n.500-700rpm ennen vaihtokohtaa(D:llä) ovat aivan hengettömät. Tämän huomaa erittäin hyvin siten että kun kaasu pohjassa kiihdyttää, meno silmin nähden ja persiissä tuntien hyytyy aivan isoimmilla kierroksilla, ja sitten kun laatikko vaihtaa isompaa, niin tulee selvä "veto penkkiin".

    Pakosarjaa ei ole tarkastettu/vaihdettu. Tyhjäkäynnillä ääntä ei kuitenkaan erota eikä paikallaan kaasutellessakaan,vaan ainoastaan veto päällä ja reilulla kuormalla. En kuitenkaan osaa yhdistää kumpaakaan havaitsemistani ongelmista suoranaisesti mahdolliseen pakosarjaongelmaan koska tuo ääni ei kuulu vaihde N:llä. Vaihdelaatikko vaihtaa suht sulavasti, ei isompaa nykinää. Tosin nykyisin tuntuu että saisi vaihtaa vähän herkemmin pienemmälle; olisiko alaväännön puutetta..?...

    Onko muilla ollut vastaavia ääniä/ tehon puutosta yläkierroksilla?Ratkaisu? Voisiko vika olla kuitenkin automaattilaatikossa ja jos voi, niin mikä vika se voisi olla kun autolla kuitenkin ajettu 50tkm eikä ääni juurikaan ole muuttunut? Ja onko tuo tehon selvä puutos vain turbodieselin ominaisuus?

    ...Niin ja jäähdytysnestettä häviää tasaisesti hieman, n. 0,5l/30tkm eli ei paljon mutta putoaa kuitenkin selvästi alle mitta-asteikon alarajan. Onko näistä vesipumppuja mennyt millä km:illa?
  • irppa85
    Bimmer Fanatic
    • May 2011
    • 228
    • Jyväskylä, Finland

    #2
    Olikos tässä koneessa ne imusarjan läpät...?
    Ja jos on niin onko poistettu?

    Ja kyllä. Tämä siis ihan lonkalta - jo noin tiedoitusmielessä !
    Päivittäisessä ajossa: E93 335i DCT -09
    Kesäkäytössä: E39 M5 -02

    Aiemmin:
    @TZ
    Nismo-Mule; Nissan March (Micra) 1.0l K11C "Highrise"
    Toyota IST 1.5l 1NZ-FE "Tuned by H&R"
    @FIN
    E39 530dA M-Sport -02
    Fiat Croma 2.0ie 8v -92

    Comment

    • Kiree äMMä
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 309
      • Jyväskylä

      #3
      On läpät tässä mallissa mutta olen 95% varma, että ne on tästä yksilöstä poistettu(muistelen että oli joku kuitti ko.operaatiosta). Enpä sitten tiedä voisiko sitten läppävika muutenkaan aiheuttaa tuollaista ääntä huomioiden että ääni on voimakkuudeltaan pysynyt lähestulkoon samanlaisena koko 50tkm, jonka olen autolla ajanut.

      Ääni on joka tapauksessa aika voimakas, kuulostaa tosi rumalta, kun vedättää pienillä kierroksilla juuri ja juuri siinä rajoilla, että vaihtaako laatikko isompaa ja pitää radion pois päältä. Toisaalta jos olisi laatikossa vikaa niin luulisi senkin(esim. momentinmuunnin) jo antautuneen reilummin tällä ajetulla kilometrimäärällä.

      Niin ja tosiaan mitään savun hajua ei ole tullut kabiiniin ja kun kaasu pohjassa kiihdyttää aivan pienillä vaihteilla niin vetoakin tuntuu olevan ihan ok siinä 2000-3800krpm.

      Niin, ja hyvää uutta vuotta vaan kaikille!
      Last edited by Kiree äMMä; 30-12-2011, 13:07.

      Comment

      • Mlatvala
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 3553
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by Kiree äMMä View Post
        Näitä on toki puitu jo useammassa otsikossa, mutta aivan vastaavilla oireilla olevia verrokkeja ei ole tullut vastaan.
        Eli kyseessä M57N2 koneella oleva 530d ajettu n.190tkm.
        Omistukseni alusta asti kuulunut heti tyhjäkäynniltä kiihdyttäessä outo ääni jota kuvaisin ehkä lähinnä roklotukseksi. Ei terävä metallinen ääni eikä varsinaisesti naputuskaan vaan jotain siltä väliltä. Ääni kuuluu vain kierroksilla < 2500rpm ja sitten häviää (ehkä muun melun sekaan). Parhaiten äänen huomaa pienillä kierroksilla vedättäessä, jolloin ääni on samanlainen kuin bensavehje detonoisi, sellainen metallinen roklotus joka hyvin kuuluu auton sisällä kun sulkee radion. Jos vaihde on tarpeeksi pieni ts. kuormitusta ei ole, niin ääntä ei kuulu ainakaan selvästi.
        Huomion arvoisia huomioita tähän ääneen liittyen:
        1)ei ole muuttunut miksikään 50tkm:n aikana
        2)ei kuulu isoilla kierroksilla
        3)ei kuulu jos ei ole kuormitusta
        4)ei kuulu vastaavilla kierroksilla jos vaihde N:llä(eli vain D:llä vedättäessä kuuluu)
        5)ei ole korvien välissä

        Sen olen huomannut, että turbo on alkanut hieman ulista, ei savuta kuitenkaan ja vetoja löytyy vielä ainakin jonkin verran keskikierrosalueella. Alakierroksilla ehkä on pientä tehon puutetta, mutta erityisesti aivan yläkierrokset n.500-700rpm ennen vaihtokohtaa(D:llä) ovat aivan hengettömät. Tämän huomaa erittäin hyvin siten että kun kaasu pohjassa kiihdyttää, meno silmin nähden ja persiissä tuntien hyytyy aivan isoimmilla kierroksilla, ja sitten kun laatikko vaihtaa isompaa, niin tulee selvä "veto penkkiin".

        Pakosarjaa ei ole tarkastettu/vaihdettu. Tyhjäkäynnillä ääntä ei kuitenkaan erota eikä paikallaan kaasutellessakaan,vaan ainoastaan veto päällä ja reilulla kuormalla. En kuitenkaan osaa yhdistää kumpaakaan havaitsemistani ongelmista suoranaisesti mahdolliseen pakosarjaongelmaan koska tuo ääni ei kuulu vaihde N:llä. Vaihdelaatikko vaihtaa suht sulavasti, ei isompaa nykinää. Tosin nykyisin tuntuu että saisi vaihtaa vähän herkemmin pienemmälle; olisiko alaväännön puutetta..?...

        Onko muilla ollut vastaavia ääniä/ tehon puutosta yläkierroksilla?Ratkaisu? Voisiko vika olla kuitenkin automaattilaatikossa ja jos voi, niin mikä vika se voisi olla kun autolla kuitenkin ajettu 50tkm eikä ääni juurikaan ole muuttunut? Ja onko tuo tehon selvä puutos vain turbodieselin ominaisuus?

        ...Niin ja jäähdytysnestettä häviää tasaisesti hieman, n. 0,5l/30tkm eli ei paljon mutta putoaa kuitenkin selvästi alle mitta-asteikon alarajan. Onko näistä vesipumppuja mennyt millä km:illa?
        Mulla olis snadisti toimiva tietokone ja kaapeli tuohon alkuun, tosin onko siitä mitään vikakoodia saatu/ luettu yleensä vielä?
        E61 535d alkuunsa viritetty.

        Comment

        • Kiree äMMä
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 309
          • Jyväskylä

          #5
          Ei ole luettu koodeja...

          Comment

          • Mlatvala
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 3553
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by Kiree äMMä View Post
            Ei ole luettu koodeja...
            Onko se alle 2006? siihen toimii paremmin, omaan 2006 jo vähän heikommin...
            E61 535d alkuunsa viritetty.

            Comment

            • Kiree äMMä
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 309
              • Jyväskylä

              #7
              olikohan 3/2006...

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Kiree äMMä View Post
                olikohan 3/2006...
                Voidaan sitä kokeilla onnistuuko niitä lukea siitä jos haluat..
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • Mlatvala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 3553
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Mlatvala View Post
                  Voidaan sitä kokeilla onnistuuko niitä lukea siitä jos haluat..
                  Auttakaa muut sillä aikaa miestä mäessä. Voihan se olla dpf tukossa jos vedot puuttuu? mut ääniin se ei vaikuta, enkä jaksa enää veikata mäntääkään, se ei oo ikinä osunu ennenkään
                  E61 535d alkuunsa viritetty.

                  Comment

                  • stimbe
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2011
                    • 34
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by Mlatvala View Post
                    Auttakaa muut sillä aikaa miestä mäessä. Voihan se olla dpf tukossa jos vedot puuttuu? mut ääniin se ei vaikuta, enkä jaksa enää veikata mäntääkään, se ei oo ikinä osunu ennenkään
                    Ei se dpf ääniä tuo tukkoisuuden mukana Noilla kilsoilla rupee pesu käymään ajankohtaiseksi pikku hiljaa. Ootko huomannu polttoväliä tarkkailla, vai polttaako ylipäätään?

                    Kannattaa alottaa sillä että käytät piuhan päässä ja ihmettelee sitten lisää.
                    730d E65 LCI

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6326
                      • P-Pohjanmaa

                      #11
                      Mullahan edellinen E61 530d piti hassua ääntä kun konetilassa oli joku ruuvi tai rauta suoraan sanoen löysällä.
                      Se sitten resonoi pahiten tietysti tyhjäkäynnillä.
                      Tuntuisi että jos tuo"vika" olisi 50tkm vaivannut niin olisi jo jotain rikkonunutkin.

                      Se Dpf:ä alkaa varmaan oleen kohta tukossa jos sille ei ole tehty mitään,onko putken päät muuten kirkkaat vai noesta mustat ?
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • KOMBI7
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2011
                        • 82
                        • Satakunta

                        #12
                        Kysymys tähän pakoputkien päiden puhtauteen, eli voiko pdf olla tukossa vaikka putkien päät ovat aivan puhtaat? Auto 165tkm ajettu 525dA -07 LCI ja putkien päät näyttää siltä että ainakaan dieseliä ei moottorissa ole poltettu, eli aivan teräspuhtaat.
                        Kysyn tätä, koska termarit falskas eikä lämmöt noussut kuin hädin tuskin 65 asteeseen, enkä tiedä kauanko termariviat on ollut. Kaikki kolme kun vaihdettiin niin rock rock, eli 88-91 astetta näyttelee lämpötilat nyt. On vaan alkanut pitämään pientä terävää nykimistä lähinnä kylmällä moottorilla lähettäessä liikenteeseen. Syyt voi tietenkin olla jossain aivan muualla. Vikakoodeja ei ongelma tuota. Tarkempi tutkinta on kuitenkin aloitettava ja pelottaa viedä autoa marmorille arvottavaksi kun ei niitä vikakoodeja ollut.

                        Comment

                        • LasseE
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 416
                          • Kontiolahti/Joensuu

                          #13
                          Omassani oli dpf aivan tukossa 195tkm ajetussa vaikka putket oli puhtaat..
                          Parhaiten tuon tukkoisuuden huomaa polttoaineen syöntinä ja tehonlaskuna
                          Ex. E46 330d -05
                          Ex. e61 530da -05
                          Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                          Member of Team EastAudio
                          Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                          Comment

                          • stimbe
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2011
                            • 34
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by KOMBI7 View Post
                            Kysymys tähän pakoputkien päiden puhtauteen, eli voiko pdf olla tukossa vaikka putkien päät ovat aivan puhtaat? Auto 165tkm ajettu 525dA -07 LCI ja putkien päät näyttää siltä että ainakaan dieseliä ei moottorissa ole poltettu, eli aivan teräspuhtaat.
                            Kysyn tätä, koska termarit falskas eikä lämmöt noussut kuin hädin tuskin 65 asteeseen, enkä tiedä kauanko termariviat on ollut. Kaikki kolme kun vaihdettiin niin rock rock, eli 88-91 astetta näyttelee lämpötilat nyt. On vaan alkanut pitämään pientä terävää nykimistä lähinnä kylmällä moottorilla lähettäessä liikenteeseen. Syyt voi tietenkin olla jossain aivan muualla. Vikakoodeja ei ongelma tuota. Tarkempi tutkinta on kuitenkin aloitettava ja pelottaa viedä autoa marmorille arvottavaksi kun ei niitä vikakoodeja ollut.
                            Karkeasti sanoisin että ~200tkm kohdilla rupee dpf olemaan pesua vaille.
                            730d E65 LCI

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎