Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tasonsäätö - 2 eri vikailmoitusta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pex
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 353
    • Kuusamo

    E61 tasonsäätö - 2 eri vikailmoitusta?

    Pari vuotta sitten iDrive antoi "Level control system failure!" ilmoituksen ja perä laahasi tosi alhaalla. Silloin korjasin kompuran painepuolen putken vuodon itse.

    Viime lauantaina kärry ja moottorikelkka perässä alkoi antamaan "Level control system fault!" ilmoitusta ja ainakaan silmin nähden ei perä laskenut yhtään. Ilmoitus hävisi kun otin kuorman pois.

    Eli "failure" -sana oli muuttunut "fault" -muotoon nyt. Onko tämä nyt joku muu vikakoodi kuin tuo perus-failure?
    Nykyään mennään Volkkarilla

    Ex. E61 520dA 2006
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Taitaa kompura olla ehtoopuolella. Kuorman kanssa kompuran käyttöaika ylittyy ja ilmoitus lävähtää tauluun.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Pex
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2010
      • 353
      • Kuusamo

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Taitaa kompura olla ehtoopuolella. Kuorman kanssa kompuran käyttöaika ylittyy ja ilmoitus lävähtää tauluun.
      eli tämä fault kertoo siis eri viasta kuin failure?

      Näyttäis olevan niin, että kun tulee faulttina niin kojetaulun kellon/lämpötilan päälle tuleva varoitussymbooli palaa vain hetken ja häviää sitten. iDriven vikalistalle se kuitenkin jää.
      Sitten jos antaa failuren, varoitusmerkki jää palamaan yhtäjaksoisesti kojetauluun.

      Tuossa kompurasysteemissäkö on sen verran älyä, että ei hurruuttele maailman tappiin jos ei saa perää nousee vaan katkasee sen jossakin vaiheessa? Onko tietoa mikä tuon max käyntiaika on?
      Nykyään mennään Volkkarilla

      Ex. E61 520dA 2006

      Comment

      • Pex
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 353
        • Kuusamo

        #4
        Originally posted by Pex View Post
        Viime lauantaina kärry ja moottorikelkka perässä alkoi antamaan "Level control system fault!" ilmoitusta ja ainakaan silmin nähden ei perä laskenut yhtään. Ilmoitus hävisi kun otin kuorman pois.

        Eli "failure" -sana oli muuttunut "fault" -muotoon nyt. Onko tämä nyt joku muu vikakoodi kuin tuo perus-failure?
        jatketaanpas tätä kojetaulun joulukuusi-ilmiön selvittelyä tässäkin rimpsussa.
        Nyt antoi viime viikolla parina pakkasaamuna myös tuon "failure"-herjan, ilman kuormaa. Perä ei silmin nähden laskenut silloinkaan.
        Ajelin lauantaina kärry-kelkka-yhdistelmän kanssa jotain 100 km, eikä nyt tullut minkäänlaista herjaa koko aikana :think
        Sitten taas tänä aamuna kun oli -8C niin antoi failuren heti käynnistäessä ilman kuormaa, eikä perä laskenut taaskaan. Tuo herja tuli tänä aamuna niin pian käynnistyksen jälkeen, että ei kompura kyllä ehtinyt montaa sekuntia edes käydä.

        Alkaa epäilyttää, että joku tasontunnistusanturi (tai mikä siellä nyt tuota asentoa mittaakaan) on rikki tai ei tykkää pakkasesta. Mistäs tuo anturi löytyy ja voiko sen toimintaa jotenkin testata?
        Nykyään mennään Volkkarilla

        Ex. E61 520dA 2006

        Comment

        • Malax
          Bimmer Rookie
          • Jun 2011
          • 118
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by Pex View Post
          jatketaanpas tätä kojetaulun joulukuusi-ilmiön selvittelyä tässäkin rimpsussa.
          Nyt antoi viime viikolla parina pakkasaamuna myös tuon "failure"-herjan, ilman kuormaa. Perä ei silmin nähden laskenut silloinkaan.
          Ajelin lauantaina kärry-kelkka-yhdistelmän kanssa jotain 100 km, eikä nyt tullut minkäänlaista herjaa koko aikana :think
          Sitten taas tänä aamuna kun oli -8C niin antoi failuren heti käynnistäessä ilman kuormaa, eikä perä laskenut taaskaan. Tuo herja tuli tänä aamuna niin pian käynnistyksen jälkeen, että ei kompura kyllä ehtinyt montaa sekuntia edes käydä.

          Alkaa epäilyttää, että joku tasontunnistusanturi (tai mikä siellä nyt tuota asentoa mittaakaan) on rikki tai ei tykkää pakkasesta. Mistäs tuo anturi löytyy ja voiko sen toimintaa jotenkin testata?
          lue/lueta vikakoodit jossain, voisi olla hieman helpompaa kuin arvailla vikaa.
          perä ei juurikaan laske jos jossain ei ole vuotoa.

          pusseissa oleva ilmanpaine pienenee kylmässä kelissä,joten se voi sen takia olla esim 1cm matalemmalla vrt lämpimään keliin ja kompura lähtee painamaan pusseihin ilmaa nostaakseen perän oikealle tasolle.
          herja tulee tauluun jos täyttöaika on liian pitkä ts. joko venttiili ei avaudu tai kompura ei jaksa tehdä painetta.
          Voihan siellä joku anturikin kiukutella/olla jäätä suodattimessa, mutta vikakoodeista kannattaisi lähteä liikkeelle.
          superb Combi 2,0 TDI Ambition Business

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            #6
            Mulla myös aikanaan herjaili tasonsäädöstä ja inpa näytti vasemman anturin vikaa. Inpalla ajelin varmaan puoli tuntia ylös ja alas, aivan ääriasennosta toiseen ja sen jälkeen vikaa ei tullut minun aikanani.
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • vetkulilm
              Newbiemmer
              • Sep 2013
              • 10
              • Iisalmi

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Taitaa kompura olla ehtoopuolella. Kuorman kanssa kompuran käyttöaika ylittyy ja ilmoitus lävähtää tauluun.
              Joo, eli fault vikaa mullakin lävähtelee.. melkein joka startilla. Perä pysyy oikeella korkeudella eikä pussit vuoda tyhjäks yönkään aikaan(auton). Imuletkun kunnon katoin syksyllä, oli virheetön.. Failurea ei ole tullut. Valot kyllä jumppaa normaalisti kun virrat laittaa eli vissiin vasen anturi on ok..(taka-akselin asento)Joo en oo käyny vikakoodeja lukemassa. Jos vaan jollain ois vinkkiä mistä lähteä ekaks tutkimaan..
              Ja auto on 530d-08

              Comment

              • Pex
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 353
                • Kuusamo

                #8
                Originally posted by vetkulilm View Post
                Joo, eli fault vikaa mullakin lävähtelee.. melkein joka startilla. Perä pysyy oikeella korkeudella eikä pussit vuoda tyhjäks yönkään aikaan(auton). Imuletkun kunnon katoin syksyllä, oli virheetön.. Failurea ei ole tullut. Valot kyllä jumppaa normaalisti kun virrat laittaa eli vissiin vasen anturi on ok..(taka-akselin asento)Joo en oo käyny vikakoodeja lukemassa. Jos vaan jollain ois vinkkiä mistä lähteä ekaks tutkimaan..
                Ja auto on 530d-08
                Juuri samat oireet oli mullakin alussa, eli faulttia ja perä silmämääräisesti normiasennossa. Olen taistellut alkuperäisen vm. 2006 kompuran kanssa ja edelleen kampe käy ja kukkuu ok. Metrejä lasissa 306 tkm.
                Ellet ole jo tätä tehnyt niin kannattais kokeilla kuivata kompuran kuivaimen silikapallerot


                itselläni vastaavat fault/failure-ongelmat on pääosin pysyneet sen jälkeen poissa kun olen alkanut kuivailee noita.

                Toinen ongelma on ollut kompuran paineilmaletkujen liitosten pettäminen. Tämä aiheuttaa myös fault/failurea.


                Oma arvioni on, että tämänkin forumin heppuleista aika moni on vaihtanu kompuran aivan turhaan (moni hullu vielä merkkiliikkeessä) pelkästään noiden märkien pelleroiden takia.
                Nykyään mennään Volkkarilla

                Ex. E61 520dA 2006

                Comment

                • hrajasso
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 213
                  • Järvenpää

                  #9
                  Kannattaa myös vilkaista sinne vararenkaan alle, ettei peränsäädön ECUn ympäristö ole muuttunut akvaarioksi.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎