e60 ohjauksen kankeus?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hankkija
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 56
    • Lieksa

    #1

    e60 ohjauksen kankeus?

    Tervehdys.
    Ihan vallan arvelin kysymyksen esittää kun en itse suoralta kädeltä keksi et mikä se nyt tällä kertaa on vaivana.
    Auto on otsikon mallia oleva 530 da -04. Ajettu mittarin mukaan n. 160tkm.
    Heräsin tässä taannoin töihin ajaessani huomaamaan, että ohjaus ei jotenkin keskitä kunnolla.
    Eli normaalisti suoraan ajaessa kun rattia kääntää aavistuksen vinoon, niin se myös jää vinoon vaikka kädet päästäisi irti. Muutenkin tuntuu sellaselta vähä nihkeeltä se ratin olemus kun yrittää sitä kevyesti heilutella ajaessa. Periaatteessa siis auto jää vaikka kulkemaan ympyrää jos tila riittää, kun ratin jättää aavistuksen vinoon. Onko kukaan kuullut moisesta tässä mallissa?
  • Mlatvala
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 3553
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by hankkija View Post
    Tervehdys.
    Ihan vallan arvelin kysymyksen esittää kun en itse suoralta kädeltä keksi et mikä se nyt tällä kertaa on vaivana.
    Auto on otsikon mallia oleva 530 da -04. Ajettu mittarin mukaan n. 160tkm.
    Heräsin tässä taannoin töihin ajaessani huomaamaan, että ohjaus ei jotenkin keskitä kunnolla.
    Eli normaalisti suoraan ajaessa kun rattia kääntää aavistuksen vinoon, niin se myös jää vinoon vaikka kädet päästäisi irti. Muutenkin tuntuu sellaselta vähä nihkeeltä se ratin olemus kun yrittää sitä kevyesti heilutella ajaessa. Periaatteessa siis auto jää vaikka kulkemaan ympyrää jos tila riittää, kun ratin jättää aavistuksen vinoon. Onko kukaan kuullut moisesta tässä mallissa?
    Jossain välystä? Ohjaustehostimen öljyt miltei pilalla? Aurauskulmat pielessä?

    mitä noista ollaan jo tarkastettu?
    E61 535d alkuunsa viritetty.

    Comment

    • hankkija
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 56
      • Lieksa

      #3
      Tehostajan öljyistä en mene sanomaan... normaalilta näyttävät väriltään.
      Pyöräkulmat säädettiin syksyllä sen takia kun auto veteli mahdottomasti.
      Silloin aurausta oli edessä aivan liikaa jostain syystä. Liekö kyläseppä vaihtanut raidepäitä?
      Tässä yhteydessä ei ainakaan löydetty välyksiä, mutta vetelyongelma saatiin korjattua. Oikeastaan sen jälkeen olenkin tuon ohjauksen tahmeuden huomannut, kun ei enää ratista tartte rystyset valkeina kiinni pitää tiellä pysyäkseen. Ihan niinkuin ohjausakselin laakeroinnit jotenkin olisivat tahmeat tms.
      Pitää vielä kokeilla nosturilla onko samaa jäykkyyttä ilman kuormitusta.
      Onkohan näissä ollut ongelmia hammastangon herkkäliikkeisyyden kanssa tai esim. joustintukien yläpään laakeroinneissa?

      Comment

      • AlpinWeiss
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 927
        • West coast

        #4
        Jos olet ennemmin ajanut esim. jollain japsiautolla jossa ratin käännön jälkeen kun irrotat ohjauspyörästä niin se pyörii kuin vieteri takaisin keskelle, saattaa bmw:n ohjaus tuntuakin jäykältä. Sama mersuissa, eli ei keskitä kauhealla voimalla japsityyliin. Itse pidän tästä keskittämättömyydestä enemmän!

        Tai sitten autosi käyttäytyminen oli muuttunut itsestään, mikä antaa aihetta ihmettelylle.
        MBCLK240 -02
        E36 318 -93
        E46 320 Ci -01
        E46 330 CiA -01
        E60 520i -04
        E93 325i -07
        F36 420xi -16

        Comment

        • hankkija
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 56
          • Lieksa

          #5
          Originally posted by AlpinWeiss View Post
          Jos olet ennemmin ajanut esim. jollain japsiautolla jossa ratin käännön jälkeen kun irrotat ohjauspyörästä niin se pyörii kuin vieteri takaisin keskelle, saattaa bmw:n ohjaus tuntuakin jäykältä. Sama mersuissa, eli ei keskitä kauhealla voimalla japsityyliin. Itse pidän tästä keskittämättömyydestä enemmän!

          Tai sitten autosi käyttäytyminen oli muuttunut itsestään, mikä antaa aihetta ihmettelylle.

          Tämän ilmiön tunnistan kyllä C, E, ja S-sarjalaisen omistaneena Tämä e60 on ensimmäinen Bemu joka minulla on. Jotenkin tässä tuntuu että sen heikon keskittämisen lisäksi ohjauksen liikkuvat osat jotenkin olisivat ikäänkuin huonossa rasvassa. Eli ratti ei ole herkkäliikkeinen, siis vähän kuin pyörittelisi rengasta jossa jarru aavistuksen laahaa.

          Comment

          • AlpinWeiss
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2007
            • 927
            • West coast

            #6
            Originally posted by hankkija View Post
            Tämän ilmiön tunnistan kyllä C, E, ja S-sarjalaisen omistaneena Tämä e60 on ensimmäinen Bemu joka minulla on. Jotenkin tässä tuntuu että sen heikon keskittämisen lisäksi ohjauksen liikkuvat osat jotenkin olisivat ikäänkuin huonossa rasvassa. Eli ratti ei ole herkkäliikkeinen, siis vähän kuin pyörittelisi rengasta jossa jarru aavistuksen laahaa.
            Tarkistappa se öljymäärä niin että kääntelet rattia ekaks ääriasentoihin ja sitten auto käynnissä katot ne.. Jotenkin vaan tuntuisi että olis enemmän ominaisuus kuin vika, tai siis siltä kuulostaisi..
            MBCLK240 -02
            E36 318 -93
            E46 320 Ci -01
            E46 330 CiA -01
            E60 520i -04
            E93 325i -07
            F36 420xi -16

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6327
              • P-Pohjanmaa

              #7
              Onko aktiiviohjausta ?
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                #8
                ^ Mun aktiiviohjauksen öljyt oli ainakin ihan sököt kun vaihdoin 195 tkm ajettuun. Tosin ohjaus ei mielestäni muuttunut yhtään kevyemmäksi.

                Aikanaan tosin hakuille ajetut nankkangit oli mulla syynä tuohon vittumaisen jäykkään ohjaukseen.
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • hankkija
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2011
                  • 56
                  • Lieksa

                  #9
                  Originally posted by AlpinWeiss View Post
                  Tarkistappa se öljymäärä niin että kääntelet rattia ekaks ääriasentoihin ja sitten auto käynnissä katot ne.. Jotenkin vaan tuntuisi että olis enemmän ominaisuus kuin vika, tai siis siltä kuulostaisi..
                  Pitääpä vielä katsastaa nuo öljyt varalta. Ja voihan se tosiaan olla et on ominaisuus. Pitää etsiä kyliltä joku samanlainen ja testata onko samat kujeet:think
                  Aktiiviohjausta tässä ei ole... kai? Jos sillä tarkoitetaan tuota ohjauksen välityksen muuttumista tilanteen mukaan. Tätä onkin pitänyt kysyä et onkos näissä tuo nopeuden mukaan tehostusta säätävä ohjaus vakiona vai onko sekin lisävaruste kuten tuo aktiiviohjaus? Sen verran vielä et ei tuo mikään todella kevyt oli parkissakaan veivata. Esim Ässämersussa ohjaus on maantienopeuksissa melko jämäkkä, mutta parkissa ratti pyörii vaikka vaimon pikkusormella

                  Comment

                  • Pete--
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2011
                    • 65
                    • JKL

                    #10
                    Minulla on ainakin ratti kevytliikkeinen, eli ei kuulostaisi olevan kaikki kunnossa. Antaisin toki testata ja verrata, mutta vähän turhan kaukana asut
                    E61 535d M-Sport Touring

                    Comment

                    • Mlatvala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 3553
                      • Kuopio

                      #11
                      Mulla aktiiviohjauksineni ohjaus on huomattavasti kevyempi kuin esmes renu laguna II sessa jolla välillä myös ajellaan.
                      E61 535d alkuunsa viritetty.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        E60:tä on saanut vakio-ohjauksella, Servotronicilla ja aktiviiohjauksella.

                        Joten autossa ei välttämättä ole mitään vikaa jos siitä puuttuu Servotronic (nopeuden mukaan säätyvä ohjaus). Eikä tuon Servotronickaan mikään erityisen kevyt ollut (jos kokeilemassani oli se kunnossa).

                        Lisäksi, jos tuossa on Servotronic, niin noihin on olemassa lisäaine joka poistaa hammastangon narinaa (tyyppivika) ja samalla se myös keventää ohjausta. Eli se poistaa ohjauksesta tunteen kuin joku kumipusla ahdistaisi ratin liikettä.
                        Tuolla siitä juttua:
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Mlatvala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 3553
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by TJJ View Post
                          E60:tä on saanut vakio-ohjauksella, Servotronicilla ja aktiviiohjauksella.

                          Joten autossa ei välttämättä ole mitään vikaa jos siitä puuttuu Servotronic (nopeuden mukaan säätyvä ohjaus). Eikä tuon Servotronickaan mikään erityisen kevyt ollut (jos kokeilemassani oli se kunnossa).

                          Lisäksi, jos tuossa on Servotronic, niin noihin on olemassa lisäaine joka poistaa hammastangon narinaa (tyyppivika) ja samalla se myös keventää ohjausta. Eli se poistaa ohjauksesta tunteen kuin joku kumipusla ahdistaisi ratin liikettä.
                          Tuolla siitä juttua:
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=98408
                          Hyvä tietää tuokin korjauskeino. Kaveri käytti avainvaunussa kuopiossa valohoidossa eivätkä saaneet ääntä kuriin, lienet joitain satoja kuitenkin meni siihen remonttiinkin (valohoitoon) rahaa.

                          Olisi hyvä ollut neuvoa asia nyt mutta autohan on jo myyty..
                          E61 535d alkuunsa viritetty.

                          Comment

                          • hankkija
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2011
                            • 56
                            • Lieksa

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            E60:tä on saanut vakio-ohjauksella, Servotronicilla ja aktiviiohjauksella.

                            Joten autossa ei välttämättä ole mitään vikaa jos siitä puuttuu Servotronic (nopeuden mukaan säätyvä ohjaus). Eikä tuon Servotronickaan mikään erityisen kevyt ollut (jos kokeilemassani oli se kunnossa).

                            Lisäksi, jos tuossa on Servotronic, niin noihin on olemassa lisäaine joka poistaa hammastangon narinaa (tyyppivika) ja samalla se myös keventää ohjausta. Eli se poistaa ohjauksesta tunteen kuin joku kumipusla ahdistaisi ratin liikettä.
                            Tuolla siitä juttua:
                            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=98408
                            Mistähän sen sitten tietää et onko servotronic?
                            Tuolta kuvista olin katsovinani et ainakin aktiiviohjauksessa ja dynamic drivessä on erilainen koko systeemi, mutta onko servotronicissa nuo ohjauksen osat perinteisen näköiset niinkuin tässä minun autossa? Tosiaan se tuntuma on just niinkuin se pusla ahistas. Tai että sitä linkin keskustelussa esiintyvää taikaruuvia olis hivenen liikaa kiristetty
                            Ja tuo kolahdus on myös tuttu ilmiö, kuin myös rattiakselin ajoittainen narina. Täytynee ottaa auto nosturille ja ruveta tutkimaan...

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by hankkija View Post
                              Mistähän sen sitten tietää et onko servotronic?
                              Tuolta kuvista olin katsovinani et ainakin aktiiviohjauksessa ja dynamic drivessä on erilainen koko systeemi, mutta onko servotronicissa nuo ohjauksen osat perinteisen näköiset niinkuin tässä minun autossa?
                              Varustelistasta sen tietää, siis ainakin sen oliko autossa tuo alunperin (sehän on voitu vaihtaa perusmalliin). Jos merkkiliikkeessä käynti ei innosta, niin auton varustelistan näkee myös tuolta:

                              Kun lopulta pääsee EPC:hen ja syöttää VIN-koodin 7 viimeistä numeroa, näkee Options-valikosta auton varusteet.

                              Tai sitten katsot meneekö hammastangolle sähköjohto. Itse hammastanko on melkein identtinen vakiomallin ja Servotronicin välillä, lähinnä erona on vain Servotronicissa lisänä olevassa säätöventtiilissä jota ohjataan sähköisesti. Venttiili ja sähköjen liitin on hammastangon siinä osassa joka menee ohjauspyörälle päin.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X