Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 liukastelee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • da520_08
    Newbiemmer
    • Jan 2012
    • 9
    • Satakunta

    E60 liukastelee?

    Tervehdys,
    uutena käyttäjänä heti kärkeen tyhmä kysymys (joita ei kai ole olemassakaan). Yritin jo samaa suomi24:ssä mutta siellä ei tainnut olla BMW:n omistajia, ainoastaan niitä haluavia parista vastauksesta päätellen ja nyt sitten löysin tämän palstan.

    Eli kirjoitin kutakuinkin tälläistä myös toisaalle:
    Onko tosiaan niin, että pari viime viikkoa on ollut ajokelien puolesta liukkaampia kuin normaalisti, koska ainakin itselleni ajo ei ole ollut nautintoa.
    Autoni on -08 520da ajettu n.90tkm ja välillä ihan suorallakin tai mäkeen ajaessa (n.80kmh) auto "luistaa" perän osalta ja välillä ihan kokonaankin. Kun auto luistaa niin luistonesto ei kuitenkaan ota kiinni asti, joten ruopimaankaan se ei tunnu olevan lähdössä (ainakaan paljoa). Asfaltti tiet ovat olleet kyllä aika kiillottuneita mutta ruvennut jo hieman mietityttämään, että onkohan autossa jotain vikaa. Alla nastat ja vielä kohtuullisessa kunnossakin.
    Tämä piirre tulee siis esiin ajaessa ns. kiillottuneella asfaltilla, ei ajettaessa esim. lumisella soratiellä.

    Voisikohan ohjauskulmat vaikuttaa näin paljon asiaan olettaen siis, että ne ovat aivan pielessä? Talvirenkaita alle vaihtaessa huomasin, että yksi kesärengas (oikea takakulma) oli kulunut huomattavasti enemmän keskeltä kuin sivuilta (liittyy mahdollisesti tähän?).

    Auto on itsellä ensimmäistä talvea ja muuten ollut aivan loistava valinta.

    Onko muut huomannut vastaavaa? Auto tuntuu välillä jopa vaaralliselta!
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    #2
    Kiillottunut jää on tietysti liukasta, mutta uskon että sen ymmärrät

    Sitten asiaan. ensimmäisenä tietysti ne renkaat. jos ne on kovettuneet viimevuosisadan mallia niin ei pidä vaikka mitkä nastat olisi alla.
    Entäpä rengaspaineet?
    voihan ne aurauskulmat ja muut alustan välykset (jouset)tarkastaa.

    Yleisesti ottaen "luisto" ei ole vielä mitään toimenpiteitä aiheuttava jos ei valot vilku näytössä
    520d:ssäkin on senverran jo vääntöä, että helposti se vääntää takapyörän luistoon
    Ainakin minä olen aikoinani oppimut, että bemarissa sen luiston huomaa kun taas joissain muissa autoissa sitä ei huomaa mistään.... tai ehkä siitä kun nopeusmittari hyppää sadasosasekunnissa siitä 80:istä 120:iin
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D

    Comment

    • Tuoppo
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 558
      • Joensuu

      #3
      Takavetoinen auto huomaa liukkaan tien pinnan ja varoittaa siitä huomattavasti aiemmin kuin etuvetoinen. Tämä johtuu pitkälti siitä, että takavetoisessa pyörät ikäänkuin työntävät autoa, kun etuvetoisessa autoa tavallaan vedetään. Bmw:n ajonvakautus antaa auton kulkea hiukan nykyisin, koska silloin autolla pääsee vähän paremmin liikkeelle ja auton liike on sulavampaa kokonaisuutena. Vanhemmat ajonvakautusjärjestelmät olivat herkempiä ja veto katkesi heti töksähtäen, kun pito loppui eikä sekään ollut mitenkään käytännöllista tai mukavaa. Talviajamista kannattaa käydä harjoittelemassa turvallisessa paikassa, jossa voi kokeilla miten auto käyttäytyy myös ilman ajonvakautusta.

      Pyöräkulmat voit käydä tarkastuttamassa merkkihuollossa tai rengasliikkeissä, mutta uskoisin että autossasi ei ole vikaa. Renkaan kuluminen on johtunut todennäköisesti liian matalasta rengaspaineesta.
      G30 530e xDrive iPerformance -20
      E70 X5 xDrive40d -10

      Comment

      • Mlatvala
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 3553
        • Kuopio

        #4
        Nimenomaan, liian vähän rengaspainetta, painava auto.

        Kuluvat keskeltä.

        Ei autossa luultavasti vikaa ole, takaveto vain on takaveto. Missäs kunnossa ne sinun kunnolliset nastat on? onko ne kuitenkin paistettu vuonna 2008 ja ajettu jotain 30-40 tkm?
        E61 535d alkuunsa viritetty.

        Comment

        • Basillicus
          Bimmer Rookie
          • Feb 2010
          • 153
          • Turku

          #5
          Kyllähän ton huomaa jäisellä tiellä, että perä meinaa lähteä luistelemaan jonkin verran, ja aika paljonkin luistonesto yms. antaa sen heijailla ennenkuin puuttuu peliin. Olen tuota huomannut lähinnä motarilla kun tule vähän jyrkempiä mäkiä, niin joskus 80-100 vauhdissa saattaa tuntua vähän levottomalta vaikka ei kaasua mitenkään erityisesti polkisi, ja jos sattuu polkaisemaan niin sitten etenkin.
          BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
          ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

          Comment

          • da520_08
            Newbiemmer
            • Jan 2012
            • 9
            • Satakunta

            #6
            Kiitoksia jo vastanneille!

            Junnuna tullut pelattua paljonkin takavetoisen jokkisauton kanssa jäällä, joten sinällään takaveto ei ihan uusi tuttavuus ole.

            Auto tuntuu juurikin vastaavalta kuin Basillicus tilanteen kuvaili. Alle 80kmh tätä ei tunnu mutta esim. leveäkaistaiselle 100kmh alueella muut painelee ohi kun itse köröttelen tuon 80-90kmh. Auto vaan on välillä niin levoton, että vauhtia ei viitsi kasvattaa.

            Mlatvala on siinä kyllä oikeassa, että kumit ovat muistaakseni "paistettu" 2008 ja kilometrejä olis arviolta 20tkm, joten uusia ne jo voisi. Nastat kyllä tallella mutta kai nekin pyöreäksi kulunee. Noh ehdein jo uusia kumeja kyselemään ja näyttäisi tulevan halvemmaksi kuin nelivedon osto
            edit:renkaat olivatkin kokoa 225/55/16 ja kysymys olisi, että onko kokoa muuttamalla mahdollista vaikuttaa pitoon sen kummemmin?
            Last edited by da520_08; 26-01-2012, 12:59.

            Comment

            • J-Beat
              Aluevastaava
              • Jun 2005
              • 3059
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by da520_08 View Post
              Kiitoksia jo vastanneille!

              kysymys olisi, että onko kokoa muuttamalla mahdollista vaikuttaa pitoon sen kummemmin?
              Pitoa et saa sen kummemmin vaikka kokoa muuttaisit ja toisekseen, kannattaa pitää se rengaskoko alkuperäisenä varsinkin tuon ulkokehän pituuden puolesta sillä nämä uudemmat bemut on aika tarkkoja siitä. Jos koko heittää paljonkin niin siellä saattaa olla luistonesto vähän pihalla, että mitä pitäis tehdä..
              Myydään:
              Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

              K-S Connection
              Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

              Comment

              • stimbe
                Bimmer Rookie
                • Jun 2011
                • 34
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by da520_08 View Post
                Tervehdys,
                uutena käyttäjänä heti kärkeen tyhmä kysymys (joita ei kai ole olemassakaan). Yritin jo samaa suomi24:ssä mutta siellä ei tainnut olla BMW:n omistajia, ainoastaan niitä haluavia parista vastauksesta päätellen ja nyt sitten löysin tämän palstan.

                Eli kirjoitin kutakuinkin tälläistä myös toisaalle:
                Onko tosiaan niin, että pari viime viikkoa on ollut ajokelien puolesta liukkaampia kuin normaalisti, koska ainakin itselleni ajo ei ole ollut nautintoa.
                Autoni on -08 520da ajettu n.90tkm ja välillä ihan suorallakin tai mäkeen ajaessa (n.80kmh) auto "luistaa" perän osalta ja välillä ihan kokonaankin. Kun auto luistaa niin luistonesto ei kuitenkaan ota kiinni asti, joten ruopimaankaan se ei tunnu olevan lähdössä (ainakaan paljoa). Asfaltti tiet ovat olleet kyllä aika kiillottuneita mutta ruvennut jo hieman mietityttämään, että onkohan autossa jotain vikaa. Alla nastat ja vielä kohtuullisessa kunnossakin.
                Tämä piirre tulee siis esiin ajaessa ns. kiillottuneella asfaltilla, ei ajettaessa esim. lumisella soratiellä.

                Voisikohan ohjauskulmat vaikuttaa näin paljon asiaan olettaen siis, että ne ovat aivan pielessä? Talvirenkaita alle vaihtaessa huomasin, että yksi kesärengas (oikea takakulma) oli kulunut huomattavasti enemmän keskeltä kuin sivuilta (liittyy mahdollisesti tähän?).

                Auto on itsellä ensimmäistä talvea ja muuten ollut aivan loistava valinta.

                Onko muut huomannut vastaavaa? Auto tuntuu välillä jopa vaaralliselta!

                Itellä aivan sama homma. Tuntuu että motarilla suoraa ajettaessa perä hakisi vähän väliä johki suuntaan. Ajonvakaus tai suttaamisen esto ei ota kiinni mutta tuntuu "perseessä" että perä ei pidä.

                Olen itse todennut että paska talviauto, vaihtoon menee ja nelikko alle
                730d E65 LCI

                Comment

                • enins
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2009
                  • 517
                  • Rauma

                  #9
                  Olen nyt jonkinverran (= vahvasti) eri mieltä auton normaalikäyttäytymisestä liukkaalla. Jos tie ei ole ollut pahasti urainen, vaikkakin kiiltävässä jäässä, niin ei auton menossa pitäisi/saisi olla moitittavaa.
                  Mars tsekkauttamaan pyöränkulmat ja mieluusti merkkiliikkeessä. Nivelien ja rengaspaineiden tarkistus kuuluu luonnollisesti osana ohjelmaan. En tiedä mitä mystistä näiden säätämisessä on, kun yleiskorjaamot ei meinaa saada kulmia kohdalleen.

                  Omassa kärryssä kitkat alla, eikä sekään luistele. Ennen pyöränkulmien säätöä sitä kylläkin teki (siis kesäkelillä).
                  Autokalusto: 320d f30

                  Comment

                  • peeämvee
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 283
                    • Taivalkoski

                    #10
                    Pyöränkulmat!

                    Pyöränkulmat säätöön ni johan kulkee lipsumatta. Ei saa suoraan ajettaessa luistella yhtään jos alusta/kulmat kunnossa. Kerran tullu oulusta 160km kesärenkailla E61:llä ja tiellä lunta 5-10 cm hyvin kulki sitä sallittua 80km/h.

                    Comment

                    • da520_08
                      Newbiemmer
                      • Jan 2012
                      • 9
                      • Satakunta

                      #11
                      Originally posted by stimbe View Post
                      Ajonvakaus tai suttaamisen esto ei ota kiinni mutta tuntuu "perseessä" että perä ei pidä.

                      Olen itse todennut että paska talviauto, vaihtoon menee ja nelikko alle

                      Been there, done that! Nelikkojakin jo ehditty katselemaan...

                      Originally posted by enins View Post
                      Mars tsekkauttamaan pyöränkulmat ja mieluusti merkkiliikkeessä.

                      Omassa kärryssä kitkat alla, eikä sekään luistele. Ennen pyöränkulmien säätöä sitä kylläkin teki (siis kesäkelillä).
                      Onkos arviota hintalapusta jos auton käyttää merkkiliikkeessä sisältäen mittauksen ja mahdollisen säädön? Ei kauheasti viitsisi satsata jos kuitenkin päädyn vaihtamaan ellei tilanne parane.


                      Tarjosivat muuten rengasliikkeestä vaihtoehtoisesti kokoa 205/60/16 ja sanoivat asentaneensa näitä paljon noiden leveämpien tilalle????

                      Comment

                      • huupi
                        BTCF Member
                        • Aug 2007
                        • 1189
                        • Tyrnävä

                        #12
                        Originally posted by da520_08 View Post
                        Tarjosivat muuten rengasliikkeestä vaihtoehtoisesti kokoa 205/60/16 ja sanoivat asentaneensa näitä paljon noiden leveämpien tilalle????
                        Ei se taida olla renkaan leveydestä kiinni. Itellä oli viime talvena uudet 205/60/16 Bridgestonen nastat ja oli todella onneton ajaa, löysä kuin mikä. Täksi talveksi vaihdoin Contin nastat kokoa 235/40/18 ja menee kuin juna ja on paljon jämympi ajaa.

                        Noiden 205/60/16 ja 225/55/16 välillä en usko juuri eroa olevan, veteliä molemmat.
                        I01 i3s 94

                        Comment

                        • enins
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2009
                          • 517
                          • Rauma

                          #13
                          Originally posted by da520_08 View Post
                          ...Onkos arviota hintalapusta jos auton käyttää merkkiliikkeessä sisältäen mittauksen ja mahdollisen säädön? Ei kauheasti viitsisi satsata jos kuitenkin päädyn vaihtamaan ellei tilanne parane...
                          Reilun satasen ottavat, hinta voi vähän vaihdella paikasta riippuen.
                          Autokalusto: 320d f30

                          Comment

                          • LeMansBlau
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1060
                            • Insomniac

                            #14
                            E60:sessä 16" ja 60 profiiliset kumit sulla ton kuulalaakeri efektin tekee. Raskas auto kun ei tunnista tota renkaitten nuokkumista ja sen seurauksena aiheutuvaa pito-ongelmaa yrittää sitten parhaansa mukaan korjata. Tätä dominopalikka efektiä, kun auto alkaa sitten myöhässä korjaan, niin tilanne on sama, kun kuvailemasi.

                            Ite en E60:seen laittais alle pienempää 18" edes talvella. Itseasiassa, kun vaihto kesäsistä 20" kitkoihin, mitkä 18", niin tunto tiehen meni ihan olemattomiin ja tota edelläkuvailtua ongelmaa esiintyy jo 45 profiilisillakin kumeilla.

                            Kunnon merkkinastat koossa 18" alle ja kulmien tarkastus, niin unohtuu noi autonvaihto suunnitelmat.

                            Bmw:hän ilmoittaa kyllä hienosti ennen luistonestoja ja ajonvakautuksia koska on liukasta jos palikat on kunnossa. Vähän tunnokas toi tosin voi olla luiston suhteen, eli oudokseltaan varmaan tuntuu pahemmalta, kun on.

                            t. E61, loppuunajetut kitkat, ja ilmeisemmin tämän maan e6x eniten vääntöö. Ajelen 90km/pvä moottoritieajo ja vauhtia useinmiten se +100km/h ja hyvin pärjää, kunhan tunnistaa rajat ja "tilanteissa" osaa tehdä riittävän rauhalliset korjaukset. Auto korjailee sitten loput.
                            ///MADE IN FINLAND

                            sigpic

                            TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                            E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                            F32 COUPE PERFORMANCE
                            F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                            Comment

                            • huupi
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 1189
                              • Tyrnävä

                              #15
                              Originally posted by LeMansBlau View Post
                              E60:sessä 16" ja 60 profiiliset kumit sulla ton kuulalaakeri efektin tekee. Raskas auto kun ei tunnista tota renkaitten nuokkumista ja sen seurauksena aiheutuvaa pito-ongelmaa yrittää sitten parhaansa mukaan korjata. Tätä dominopalikka efektiä, kun auto alkaa sitten myöhässä korjaan, niin tilanne on sama, kun kuvailemasi.

                              Ite en E60:seen laittais alle pienempää 18" edes talvella. Itseasiassa, kun vaihto kesäsistä 20" kitkoihin, mitkä 18", niin tunto tiehen meni ihan olemattomiin ja tota edelläkuvailtua ongelmaa esiintyy jo 45 profiilisillakin kumeilla.

                              Kunnon merkkinastat koossa 18" alle ja kulmien tarkastus, niin unohtuu noi autonvaihto suunnitelmat.

                              Bmw:hän ilmoittaa kyllä hienosti ennen luistonestoja ja ajonvakautuksia koska on liukasta jos palikat on kunnossa. Vähän tunnokas toi tosin voi olla luiston suhteen, eli oudokseltaan varmaan tuntuu pahemmalta, kun on.
                              Aamen, juuri tätä yritin sanoa ylempänä.
                              I01 i3s 94

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎