Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Automaattilaatikon vika. Koodit 4F8A, 4F95.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janne S
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 437
    • Keminmaa

    E60 Automaattilaatikon vika. Koodit 4F8A, 4F95.

    Nyt se myrkyn lykkäs. Sigun kinneri heitti pari kertaa viikon aikana punaset rattaat I-Driven näyttöön ja pakkokolmosen pesään. Kyseiset viat tuli päälle ohitustilanteessa,
    kierrokset pomppas kesken kiihdytyksen yhtäkkiä tappiin ja vikatila päälle. Kummassakin tapauksessa laatikko ja kone olivat varmasti lämpimät,
    ajoa takana 300km ja syylärin edustaa teipattu osaksi umpeen. Toisella kertaa tuntui ettei ois ollu vaihdetta olleenkaan sisässä, aivanko ois laittanu vapaalle kesken kiihytyksen.
    Tai sitten vauhtia oli liikaa kolmosvaihteelle ja siksi tuntui ettei vaihdetta ois käytössä ollenkaan. Kummatkin viat sai kuitattua seuraavassa startissa, tämän jälkeen toiminta oli ihan normaalia.
    Voiko öljyn vähyys aiheuttaa tuollaista vikaa, aivanko hörppäis ilmaa johonki väliin. Onko sellainen mahdollista? Öljyt vaihdettu kerran noin 140tkm kohilla, ei tehty huuhtelemalla.
    Noita kuvia kun tutkii niin eka kuvassa herjaa 4. ja 5. vaihteen väliä. Kummassakin tapauksessa näyttäs olevan melko lailla maksimi väännöt tarjolla. Tuossa INPA.lla otetut screenshotit.

    Last edited by Janne S; 31-01-2012, 19:36.
    ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah
  • Janne S
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 437
    • Keminmaa

    #2
    Yksinpuheluks näyttää menevän. Googlettelin noita vikakoodeja ja näyttäs uhkaavasti sille, että laatikko on alkanut luistaan kovan rasituksen alla. Tähän väliin pari kirosanaa. Lisäksi tässä on ilmennyt tuota 5.vaihteella tasakaasulla noin 1500rpm paikkeilla tapahtuvaa nykimistä, mitä muillakin laatikkovammasilla on ilmennyt. Vaihtoehtoina näyttäs olevan takuukorjattu laatikko jostakin, MISTÄ?, tai tehdä pioneerityötä eli tipauttaa laatikko pois ja lähettää se jollekkin tomaattispesialistille, KENELLE? joka osaa sen purkaa(kaikkihan tän osaa), korjata luiston aiheuttajan ja jopa vielä kasata laatikon kohtuulliseen hintaan. Tottahan auton sais nopeammin ajoon, kun tilais laatikon valmiiksi ja vaihtais uuden tilalle, mut vian aiheuttaja jäis mysteeriksi. Kertokaas paikkoja mistä kannattais kysellä korjausta tai vaihtolaatikkoa?
    ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

    Comment

    • jake530d
      Bimmer Rookie
      • Oct 2010
      • 146
      • vaasa

      #3
      Mun veikkaus öljyä liian vähän.Mulla anto noita vikakoodeja kun oli tiputellu pikkuhiljaa öljyä pois.
      E71 X6 35D
      ex.E61 530D 282hv. 615nm.

      Comment

      • Janne S
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 437
        • Keminmaa

        #4
        Originally posted by jake530d View Post
        Mun veikkaus öljyä liian vähän.Mulla anto noita vikakoodeja kun oli tiputellu pikkuhiljaa öljyä pois.
        Toivotaan että oot oikeassa tuon suhteen, tarkoitus oli tilailla tuohon uus pohja ja ölpät germaniasta, mut katotaan nyt mille alkaa. Pitää ottaa kontaktia tuonne työkaverin suuntaan, jos hänellä ois jääny senverta öljyä jemmaan että vois tuon öljyn vähyyden sulkea pois vaihtoehdoista.
        ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          #5
          Originally posted by Janne S View Post
          Toivotaan että oot oikeassa tuon suhteen, tarkoitus oli tilailla tuohon uus pohja ja ölpät germaniasta, mut katotaan nyt mille alkaa. Pitää ottaa kontaktia tuonne työkaverin suuntaan, jos hänellä ois jääny senverta öljyä jemmaan että vois tuon öljyn vähyyden sulkea pois vaihtoehdoista.
          löytyy öljyä "pikku" tilkka jotta saat kokeilla auttaako lisäys.
          Kuinkas live datan luku ajossa ?? Löytyykö live datasta mitään selitystä ??
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • Janne S
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 437
            • Keminmaa

            #6
            Hienoa. Ei oo muuta kuin noi vikakoodit kaivettu esille. Tuntuu vaan siltä, ettei tuohon öljyn lisäys auta, mut kokeillaan sitä nyt ekana. Halvin vaihtoehto kuitenkin.
            ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

            Comment

            • JutiM5
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 328
              • K-system

              #7
              tai tehdä pioneerityötä eli tipauttaa laatikko pois ja lähettää se jollekkin tomaattispesialistille, KENELLE? joka osaa sen purkaa(kaikkihan tän osaa), korjata luiston aiheuttajan ja jopa vielä kasata laatikon kohtuulliseen hintaan. Tottahan auton sais nopeammin ajoon, kun tilais laatikon valmiiksi ja vaihtais uuden tilalle, mut vian aiheuttaja jäis mysteeriksi. Kertokaas paikkoja mistä kannattais kysellä korjausta tai vaihtolaatikkoa?[/QUOTE]

              Siekkisen Jarkko Maaninkalta siltä kannattaa kysyä korjausta, voipi samalla vaikka vahvistaa laatikkoa:think
              E39 M-sport 530da vm03
              Vw ransuportteri vm03

              ex:E39 ACS5 3.0d vm02 E39 530da E39 528i touring E60 530da M-sport vm05 E39 530dm M-sport vm02
              E34 525i vm90
              E34 525i vm89

              Comment

              • Janne S
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 437
                • Keminmaa

                #8
                Edistystä.

                Jovain, tämänkin probleeman ratkaisussa on päästy hieman eteenpäin. Laivajärven merkkihuollon teknisen tuen kanssa ajeltu läppäri sylissä moottoritietä ees taas. Turbiinin lukittumisessa oli merkillistä, että lukittui täydellisesti vasta noin 105km/h ->. Sitä ennen turbiinin ja koneen kierrosluvuissa eroa oli noin 100rpm ja alle. Tätä ei ratin takana huomaa käytännössä ollenkaan, livedata paljasti kierrosten lievän eron. Itse laatikon tohtoroinnissa tultiin siihen tulokseen, että laatikossa ei ole mitään mekaanista vikaa. Ongelma näyttää olevan tuossa mekatroniikka-osassa. Vielä tarkemmin epäilyt kohdistuvat johonkin takkuilevaan ja epämääräisesti toimivaan solenoidiin, joka ohjaa 4.vaihdetta. Tähän päädyttiin siksi, että reippaammin kiihdyttäessä pätkäisi muutaman kerran juurikin nelosvaihteen kohdalla, ja saatiinpas punaiset raattaatkin mittaristoon kertaalleen. Onneksi noita solenoideja ja muita tilbehöörejä saa tilattua netin syövereistä ilman kokonaista mekatroniikkaa. Öljymäärää ei tarkistettu, koska lämpöjä ei nostanut normaalista, sekä lähetään ratkoon tätä ongelmaa öljypohjan ja öljyjen vaihdolla, samalla aukasulla nostetaan mekatroniikka pöydälle ja raavitaan päätä niin kauan että vika löytyy.
                ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                Comment

                • sasu
                  BTCF Member
                  • Feb 2003
                  • 135
                  • Tuusula

                  #9
                  Saman tien kulkeneena veikkaan, että kannattaa alkaa metsästää euroopasta purkuautosta vaihto laatikkoa.

                  Omalla viallisella laatikolla en ajanut sen jälkeen, kun tuli vikarattaat pari kertaa esille. Silti kun vanha laatikko avattiin ennen uuden tilaamista, todettiin kytkinpakkojen palaneen luistamisesta.

                  4500€ 10000km ajetusta -2010 vuoden autosta tuli vaihtolaatikko maksamaan. sisälsi siis uudet öljyt ja suodattimen ja kaikki työt.

                  Voin suositella http://www.powermatic.fi/, vaikka tilaamaan tuolta kautta laatikon jos ei muualta löydy.

                  Löpön kulutus laski 0,5L/100KM ja luistonesto alkoi vilkuttamaan kuivallakin asfaltilla. Näistä vasta jälkeen päin tajusi miten paljon oli ajossa luistanut vanha loota.
                  Toyota Avensis -12, Toyoya Proace -20. EX - e36 316i M-look -94, e30 316/320 -84, e36 325i sedan -91, e36 318i -95, e46 320d sedan -01, e39 530Da Touring -04, E60 LCI 520 Da -08, E36 328 Cab -96, F30 316 D -12 Yaris 1.3 -02, Avensis D4D -00, Corolla -06, Rav4 2.0 4x4 -04, Mazda Premacy -02, Nissan Almera SR -98, Smart for two -03, Leon 2.0 TFSI -06, Land Cruiser D4D -04, PT-Cruiser -01, Hiace Pegabus -07, Mazda 6 stw -07, Volvo V70 2.0F -08, Smart ForFour -15, Peugeot Expert -16

                  Comment

                  • Janne S
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 437
                    • Keminmaa

                    #10
                    Jassoo, tämä luistamisongelma ei koske tätä laatikkoa, eli vaihtolaatikko ei ole vaihtoehto tässä vaiheessa. Mieluummin lähetän loovan tarvittaessa jollekkin specialistille, kun maksan muutaman euron(sormet ristissä) viasta uuden laatikon hinnan. Tokihan siitä aiheetuu hieman enemmän työtä ja selvitystä, mutta koitetaan säästää euroja.
                    ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                    Comment

                    • janne.temonen
                      Newbiemmer
                      • Nov 2012
                      • 6
                      • jyväskylä

                      #11
                      Moikka. Etsiskelin tossa googlesta bmw e61 automaattilootan vikoja ja huomasin sulla olleen samat oireet bmw:ssä kuin mulla. Löytykös syytä vai tuliko vaihdettua koko auto.? Kiitos jos viitsit vaivautua vastaamaan.. T. Janne
                      Last edited by janne.temonen; 09-08-2014, 12:53.

                      Comment

                      • Janne S
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 437
                        • Keminmaa

                        #12
                        Eipä tuolle tehty mitään sen kummempaa, öljyt vaihdettiin. Ei ole punasia rattaita näkyny sen jälkeen mittaristossa, oisko ollu joku solenoidin satunnainen takkuaminen, mikä aiheutti vian. Mekatroniikkaankin taitaa löytyä sonnaxilta joku korjaussarja.
                        ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                        Comment

                        • repsa
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1367
                          • Lempäälä

                          #13
                          solenoidin takkuaminen, huono öljynpaine tai kytkinpakoista irronnutta metallitahnaa pyörimisnopeusanturien päällä.
                          5c jetta 1.2TSI 140/220
                          530e m-sport alpinweiss3 vakio
                          a4 cabi 220/300
                          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                          Comment

                          • janne.temonen
                            Newbiemmer
                            • Nov 2012
                            • 6
                            • jyväskylä

                            #14
                            Ok. Laitetaanpa öljyt vaihtoon ja katsotaan mitä vaikuttaa. Ihmetyttää vaan toi merkki huollon toiminta,sanovat heti että vaihdelaatikko pitää uusia ja eivät edes öljyä vaihda koska niitä ei kuulemma tarvitse vaihtaa ja autolla ajettu kumminkin 240000km...

                            Comment

                            • Janne S
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 437
                              • Keminmaa

                              #15
                              Mielellään se marmoritiski uuden laatikon myy, mut halvemmallaki varmasti selviää. Mekatroniikankin saa tehdaskorjattuna. Onhan näitä osa korjauttanu jopa Latviassa Recrolla. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=243883
                              ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎