Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 sähköinen ratinsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WarHead
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 774

    E60 sähköinen ratinsäätö

    Hii-o-hoi.
    Etäisyyssäätö jymyrässä. Tungin sadan kilon vartaloni jalkatilaan ja totesin, että moottorin päässä oleva vaihdelaatikko toimii vain toiseen suuntaan. Ymmärsin selällään huonossa hapessa ollessani sen, että säädöt hoidetaan yhdellä moottorilla jonka päässä vaihdelaatikko etäsyys- ja sivussuuntasäädöille. Vaijjerit olivat molemmat jämäkkäästi kiinni. Vaihdelaatikko näyttäisi olevan kiinteänä moottorissa.



    Kysymys kuuluu, onko kukkaan aukonu tuota pakettia tai muuten paininut ongelman kanssa?
    E91 335iAT -08

    -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -
  • creative 22
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 560
    • Alavus

    #2
    Originally posted by WarHead View Post
    Hii-o-hoi.
    Etäisyyssäätö jymyrässä. Tungin sadan kilon vartaloni jalkatilaan ja totesin, että moottorin päässä oleva vaihdelaatikko toimii vain toiseen suuntaan. Ymmärsin selällään huonossa hapessa ollessani sen, että säädöt hoidetaan yhdellä moottorilla jonka päässä vaihdelaatikko etäsyys- ja sivussuuntasäädöille. Vaijjerit olivat molemmat jämäkkäästi kiinni. Vaihdelaatikko näyttäisi olevan kiinteänä moottorissa.



    Kysymys kuuluu, onko kukkaan aukonu tuota pakettia tai muuten paininut ongelman kanssa?

    Täältäpä yksi tämän hienon ja narisevan varusteen omaama bemaristi ilmoittautuu, säädöt toimivat vielä kunnolla mutta ylös-alas liike aiheuttaa niin voimakkaan narinan että ovet on syytä olla parkkiksilla kiinni kun auton sammuttaa...muuten tulee hieman uteliaita katseita...että mikä ihme siellä oikein rutisee...)

    Tämän lisäksi ohjaus narisee muutenkin käännettäessä, luinkin tuon ohjauksen ääntely-topikin läpi ja vaihdoin Atf-öljyt tehostimeen, en ole
    vielä ehtinyt testata, vaikuttiko mitään, vanha öljy oli kuitenkin melko tumman ruskeaa.Jos ei auta, täytyy testata Lubrizol-lisäainetta.
    Sekä tietenkin rasvata läpiviennit ohjausakselista ym.Ohjaus hieman
    takertaa oikeasta ääriasennosta vasemmalle käännettäessä..ja paikallaan
    ollessa kolahteleekin hieman..


    Tuosta sähkösäädöstä vielä, yritin sieltä yläpuolen "nahkahurstin" välistä hieman suihkia rasvaa niihin liikkuviin osiin ja hetken se olikin hiljaa mutta sitten parin päivän päästä
    taas tuo raastava narina palasi, käsittääkseni ratin ympärys-muoveja ei saa kokonaan pois irroittamatta rattia (näin ainakin Tis:n mukaan), että pääsisi tutkimaan tarkemmin, mistä narina kuuluu.Joku tuolla oli aiemminkin yrittänyt poistella narinoita koska ratin alamuovin keskimmäinen kiinnike oli jäänyt väärälle puolelle, tuon sain oikealle paikalleen irroittamatta rattia.Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut ääniin mitenkään..tämä narisija on 12/03 tehty 530Da sedan, ajomäärällä 212tkm.
    Last edited by creative 22; 09-04-2012, 22:47.
    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

    BMW Freude Am Fahren

    Comment

    • WarHead
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 774

      #3
      löytyihän se joku muukin sähköratteilija.
      Aika helposti noi jalkatilan verhoukset lähtee irti kantsee tsekata.

      Nyt jos kuvauksesi perusteella pitäs jotain arvata, niin veikkaan, että siellä on jotain asiaan kuulumatonta seassa, nakinkuoret tai jotain muuta vastaavaa...
      Ite metästän tuota koko moottoripottia maalimalta, ei ole vielä löytynyt. Pitäs olla suht helppo nakki vaihtaa.

      t,
      Vesku
      E91 335iAT -08

      -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

      Comment

      • creative 22
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 560
        • Alavus

        #4
        Originally posted by WarHead View Post
        löytyihän se joku muukin sähköratteilija.
        Aika helposti noi jalkatilan verhoukset lähtee irti kantsee tsekata.

        Nyt jos kuvauksesi perusteella pitäs jotain arvata, niin veikkaan, että siellä on jotain asiaan kuulumatonta seassa, nakinkuoret tai jotain muuta vastaavaa...
        Ite metästän tuota koko moottoripottia maalimalta, ei ole vielä löytynyt. Pitäs olla suht helppo nakki vaihtaa.

        t,
        Vesku
        Onkos sulla esiintynyt tuota narinaa kun rattia liikuttelee säädöillä?Missä asti se alin nivel siellä alhaalla on, tuosta kuvasta ei oikein pysty tarkasti päättelemään.Tuon moottoripaketinko saa kuitenkin uutena?Eikä varmaan
        maksa paljonkaan...

        Ihan käsittämätön juttu, eilen vaihdoin ne Atf:t tehostimeen ja ratin kääntelystä aiheutunut narina poistui lähes kokonaan ja jostain ihmeen syystä tuo korkeus-ja etäisyys-säätökin hiljeni??En kyllä käsitä miten nämä liittyvät toisiinsa.Mutta tuskin tuo kovin pysyvä ilmiö tulee olemaan.

        Yritinkin jo sitä jalkatilan muovia irti mutta ihan heti se ei tuntunut irtoavan
        vaikka kaikki ruuvit olikin irti.Muuten hiljaisessa autossa tälläiset narinat ottavat pannuun vaikka eihän tuo uusi enää ole.Kaikki muut sähkövarusteet autossani toimivat moitteettomasti, ainakin vielä
        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

        BMW Freude Am Fahren

        Comment

        • WarHead
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 774

          #5
          Moro.
          Ei narise tai mitään muutakaan. Ainut mikä sieltä kuuluu on se "vaihdelaatikon" naksahdus ku pitäs lähteä ratin etäisyyssäätö toimimaan. Nivelen löydät ku tiputat ne verhoukset alas.

          Moottoripakettia kauppaa paikallinen merkkiliike vajaalla 4-sadalla eurolla. Osat seuraavat:

          67 64 69 56 696 ja 61 12 96 58 643

          Tsekkaappa verhousia purkaessasi se vaihdelaatikkotunnelia vasten oleva verhous, se oli se vaiken osa purkamista. Siirrä ratti max ulos ja max ylös. Antaa asennustilaa jos olet tämmöinen 0,1 tonninen vajaa 2 metrinen.
          E91 335iAT -08

          -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

          Comment

          • Maksimus
            Newbiemmer
            • Jul 2015
            • 12
            • Suomi

            #6
            Itselläni narisee ratin säätö ylös/alas aina sammuttaessa ja käynnistettäessä, kun säätää ratin automaattisesti. Kertaalleen jo purkasin muovit pois sieltä kuskin jalkatilasta ja koitin rasvailla kaikki liikkuvat nivelet, mutta ei paljon auttanut. Tosi ahtaat paikat siellä ja narinan aiheuttajaa hankala paikantaa :think Ärsyttää tosiaan tommoset narinat, kun muuten ei kuulu mistään mitään ylimääräistä.

            Comment

            • Timelord
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 504
              • Loimaa

              #7
              Originally posted by Maksimus View Post
              Itselläni narisee ratin säätö ylös/alas aina sammuttaessa ja käynnistettäessä, kun säätää ratin automaattisesti. Kertaalleen jo purkasin muovit pois sieltä kuskin jalkatilasta ja koitin rasvailla kaikki liikkuvat nivelet, mutta ei paljon auttanut. Tosi ahtaat paikat siellä ja narinan aiheuttajaa hankala paikantaa :think Ärsyttää tosiaan tommoset narinat, kun muuten ei kuulu mistään mitään ylimääräistä.

              Mullakin narisi joskus sammuttaessa/ virrat päälle laittaessa se rattiputken päällä/ mittariston alapuolella oleva leederi. Puts plank silikonispraylla se osa ja narinat on olleet poissa. Kaksi kertaa sain toistaa "käsittelyn"... Mulla kilsoja 144tkm.
              W201 2,5D
              W123 280ce
              E21 316
              ex-E60 530ia
              ex-E53 4,4i
              ex-E39 523i
              ex-E34 520ia
              ex-E21 318i

              Comment

              • Mikiis
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2013
                • 906
                • Oulu

                #8
                Samat narinat täälläkin. Ja varmaan kohta sama moottori ongelma, ku Warheadilla. Kirjoitin toiseen threadiin kans tästä. 2 kertaa kans käyttäny jalkatilan muovit pois, ja siellä helevetin hankalassa asennossa yrittäny paikallistaa narinan aiheuttajaa. On kyllä vaikea paikallistaa ääntä vaikka liikuttelee rattia samalla. Mulla vain lopettaa ratti liikkumasta, kun liikuttelee aikansa sitä. Vähän aikaa oottelee, tai käyttää virrat pois, niin pelittää taas.

                Ja parastahan tässä on, että vesisateella/kostealla kelillä ei narise. Kuin ei myöskään talvella. Tuliskohan se ääni jostain konehuoneen puolelta, mutta kun ääni omaan korvaan vain kuulostaa tulevan jalkatilasta. Jotenkin, niin turhauttava ongelma...
                F11 530d -11
                E91 -06 320d
                x2 Tuikut
                Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                Comment

                • stögö
                  BTCF Member
                  • Nov 2007
                  • 503
                  • Espoo

                  #9
                  Uusi narinan kuuntelija liittyy joukkoon. Hyvä etten ole ainoa joka kuulee ääniä. Pitääpäs tästä mennä tutkimaan tilanne paikanpäälle ja alkaa irroittelemaan muovit pois jos vaikka saisi jotain tolkkua tähän narinaan.
                  Käyttiksenä:f20 120d xDrive m-sport ja vw t5
                  Hupileluina: hd sportster, vw t3 westfalia ja Vator 15dl
                  tallissa projektina e21
                  EX:e93, e60, e91, e36

                  Comment

                  • Boiga
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 1773
                    • Ylöjärvi

                    #10
                    Ex 530d jossa oli mittarissa 380tkm, narisi myös tuo akseli korkeussuunnassa ja wd40 suihkin väliin ja narina loppui. Tiedä sitten oliko hyvä konsti mutta mulle toimi :-)
                    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                    Comment

                    • vene67
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2011
                      • 29
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Lämpimällä ilmalla alkaa narina kun rattia säätää ylös/ alas.
                      Suihkin liukasteita, mutta ei osunu vielä oikeaan kohtaan.
                      Minne sitä pitää suihkia ? Rattiakseliputken päälle jonnekin ?
                      Tulis jo viileemmät kelit niin loppuis tuokin.
                      BMW 525dA E60 M57/TU -05
                      BMW 525i E39 M54 Touring -01

                      Comment

                      • vene67
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2011
                        • 29
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by vene67 View Post
                        Lämpimällä ilmalla alkaa narina kun rattia säätää ylös/ alas.
                        Suihkin liukasteita, mutta ei osunu vielä oikeaan kohtaan.
                        Minne sitä pitää suihkia ? Rattiakseliputken päälle jonnekin ?
                        Tulis jo viileemmät kelit niin loppuis tuokin.
                        Pari päivää aineet vaikuttanut ja tuntuis narinat loppuneet
                        BMW 525dA E60 M57/TU -05
                        BMW 525i E39 M54 Touring -01

                        Comment

                        • junkkri
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2007
                          • 673
                          • Järvenpää

                          #13
                          e65:ssa

                          narisi myös ja Autosalpa Kerava laittoi jotakin "rasvaa" oikeaan paikkaan ja narina hävisi. (n. 3v sitten sama operaatio ja narinat olivat poissa, kunnes nyt siis palasi ja "korjattiin")

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎