Sinulla on ns. Fleet edition, eli kuristettu versio 130 kW koneesta.
Ilmeisesti tehty veroteknisistä syistä tuo 120 kW versio.
Joo, itsekkin olen kerran törmännyt tällaiseen, tai tämän laaatuiseen tapaukseen.
Ei kaapelilla onnistunut lastuttaminen, ei muuttunut miksikään.
Auton omistaja kyllä kertoi sen olevan 110kw versio.
Mutta en oikein ensin uskonut - tietenkään...
Kaapelilla ulostuleva ohjelma kun oli aivan "normaalista" 120kw mallista.
Mutta pakko oli lopulta tosiaan uskoa, kun ei auto muuttunut, ei parempaan, eikä huonompaankaan suuntaa.
Fläshissä täytyi siis olla toinenkin ohjelma, jota prosessori ei antanut kaapelin lukea.
No, tämä nyt antoi varmuuden asiaan, tänks.
Alennetun tehon versiot siis hyvin todennäköisesti tehdään veroteknisistä syistä ihan niistä "tavallisista" ajamalla vaan kokonaan uusi ohjelma sisään, eri muistipaikkaan, kun mistä se vakio löytyy -> voisikkohan merkkityökalulla "palauttaa" sen alkuperäisen ohjelman takaisin käyttöön, kun se siellä kuitenkin edelleen on ?
Edit:
Siis tarkoitan merkkityökalulla ohjainlaitteen päivitystä, tai version koodausta.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia. Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Auton omistaja kyllä kertoi sen olevan 110kw versio.
Mutta en oikein ensin uskonut - tietenkään...
voisikkohan merkkityökalulla "palauttaa" sen alkuperäisen ohjelman takaisin käyttöön, kun se siellä kuitenkin edelleen on ?
Edit:
Siis tarkoitan merkkityökalulla ohjainlaitteen päivitystä, tai version koodausta.
On noita tullut 110 kW tehollakin vastaan, siis N47 konetta.
Monesti myyvät noita 130 kW tehoisina,
mutta paperista (otteesta) selviää mikä se teho oikeasti on.
Mulla ainakin sanoivat vuosi sitten 120 kW kohdalla että voi merkkilikkeessä päivittää tehot kohdalleen. En tiedä onko auton omistaja lastutusta tehnyt...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Joo, itsekkin olen kerran törmännyt tällaiseen, tai tämän laaatuiseen tapaukseen.
Ei kaapelilla onnistunut lastuttaminen, ei muuttunut miksikään.
Auton omistaja kyllä kertoi sen olevan 110kw versio.
Mutta en oikein ensin uskonut - tietenkään...
Kaapelilla ulostuleva ohjelma kun oli aivan "normaalista" 120kw mallista.
Mutta pakko oli lopulta tosiaan uskoa, kun ei auto muuttunut, ei parempaan, eikä huonompaankaan suuntaa.
Fläshissä täytyi siis olla toinenkin ohjelma, jota prosessori ei antanut kaapelin lukea.
No, tämä nyt antoi varmuuden asiaan, tänks.
Ainakin N47 koneen "lastutus" onnistuu irrottamalla purkki, avaamalla se ja laittamalla yksi johto tiettyyn paikkaan. Sitten suostuu ottamaan uuden softan sisään.
Nimim: 120kW E91 "palautettin" orggikseksi, taisi mennä hieman ylikin
Alennetun tehon versiot siis hyvin todennäköisesti tehdään veroteknisistä syistä ihan niistä "tavallisista" ajamalla vaan kokonaan uusi ohjelma sisään, eri
Juuri noin, eli on vain ja ainoastaan verotekninen juttu, muuten auto on 100% teknisesti sama kuin tehokkaampi versionsa.
Mielestäni tuollainen on erittäin hyvä ostos, koska silloinhan voimansiirto on saanut varsin hellän käsittelyn, koska sehän on mitoitettu tuohon normaaliin tehoon ja nyt sitä on liisarin toimesta kuritettu vain osateholla.
PS päästöt noissa on aina samat kuin normaaleissa versioissa. Säästö veroissa tulee ainoastaan siitä, että tuo alennettu teho tekee siitä eri mallin.
Itse säästin useamman satasen veroissa = enemmän mitä tehon palautus tuli maksamaan
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
.
Joo, ei edc-16 autoissa se ohjelmointi itsessään niin kummallinen tapahtuma itsessään tavallisesti ole, bdm-laitteella käytännössä kaikkiin onnistuu ilman mitään tinauksia.
Itse kirjoitin ihan kaapelista.
Se hyppyjohtojen tinaus ei ole oikeen mistään kotoisin.
Niillä ecu saadaa "epätoimivaan" tilaan, jossa on sitten mahdollista tehdä niitä touhuja, jotka prosessori muuten estää.
Käytännössä siis auton ecussa oleva prosessori säätelee kaikkea "liikennettä" siihen fläshiin, jota kaapelilla luetaa.
Joissain autoissa ja joissain versioissa on valmistajan toimesta tehty niin, että periaatteessa jo valmiiseen, muuntehoiseen autoon, loppuviimein testerillä ajetaan uusi ohjelma, jota auto siis kuitenkin käyttää.
Se tulee kokonaan eri muistikohtaan, kokonaan erilleen alkuperäisestä.
Prosessorille on kuitenkin alunperin kerrottu vaan siitä alkuperäisestä ohjelmasta, jonka se käskee kaapelin lukea ja kirjoittaa, mutta sitähän ei nyt enää käytetä.
Kaikki muutokset alkuperäiseen on siis turhaa työtä.
Pitäisi päästä käsiksi tehtaan uudelleenkirjoittamaan.
Siihen tarvitaan sellainen työkalu, joka lukee ja kirjoittaa kaiken, koko muistialueen, merkkitesteri tai bdm.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia. Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
. käytännössä kaikkiin onnistuu ilman mitään tinauksia.
Itse kirjoitin ihan kaapelista.
Se hyppyjohtojen tinaus ei ole oikeen mistään kotoisin.
Niillä ecu saadaa "epätoimivaan" tilaan, jossa on sitten mahdollista tehdä niitä touhuja, jotka prosessori muuten estää.
Kirjoitinko jostakin tinaamisesta?
Purkki vain avattiin ja jigissä yksi johtopinni kohdistettiin yhteen paikkaan piirilevyllä ohjelmoinnin ajaksi. kun ohjelmointi oli tehty, vedettin pinni pois ja kansi kiinni ja DDE toimi kuten ennenkin, paitsi eri kartoilla.
Minulle ihan sama miten tehtiin, oleellista oli lopputulos, joka toimi.
Mutta. hienointahan olisi, jos tosiaan sen alkuperäisen softan saisi käyttöön, jos siellä se siis jossakin toisessa muistilohkossa majailee.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Onkos jotain tarkempaa kokemusta tuosta 120->130kw muuttamisesta käytännössä, että miten se vaikuttaa auton luonteeseen eli kannattaako yleensä enää tehdä? (Vaivaiset +14hv ja +10nm) Ja missä sen voisi teettää luotettavimmin Oulun seudulla? Autossa on nyt tuosta hieman yllättävästä tehonalenemasta johtuen paikoillaan säädettävä viriboksi, joka tuntuu jotenkin nostavan tehoja ja ajanee samaa asiaa. Mutta jos sen alkuperäisen ohjelman päivityttää "aidoksi 177ksi" niin onko enää silloin mahdollista käyttää mitään ulkoista tehomoduulia?!? Puhutaanko silloin enää samasta tehtaalta ulos tulevasta 130kw mallista vai onko se softaamalla muuttaminen erityyppinen homma alkuperäiseen verrattuna :think Hmmm...
* Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
* Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta
Onhan noissa muitakin eroja kuin tehot, mm. Moottorin ohjainlaite on 163hv mallissa edc-16 ja 177hv mallissa edc-17. Edc-17 on myös mahdollista tehdä obd-portin kautta jos autoa ei ole koskaan päivitetty, mutta jos on niin ecu pitää avata ohjelmoinnin suorittamiseksi. Edc-16 menee joka tapauksessa portin kautta.
Onhan noissa muitakin eroja kuin tehot, mm. Moottorin ohjainlaite on 163hv mallissa edc-16 ja 177hv mallissa edc-17. Edc-17 on myös mahdollista tehdä obd-portin kautta jos autoa ei ole koskaan päivitetty, mutta jos on niin ecu pitää avata ohjelmoinnin suorittamiseksi. Edc-16 menee joka tapauksessa portin kautta.
Ok. Näkeekö tuota ohjainyksikön versiota jostain moottoritilasta tai "salavalikoista" trippiä painelemalla katsoin? Tällaisia tietoja osasin huoltovalikon kautta onkia, 9 erilaista ruutua tuli :
01.00
FGSTNR
C081958
01.01
K-ZAHL W/T
47764 / 47174
01.02
BMWTNR
000009194889
01.03
COD DIA
0007h 06E0h
01.04
KI HSTLDATUM
17.11.2008
01.05
HW AEI
0F07h 0011h
01.06
SW
89.51.00
01.07
KODIERDATEN
0A.04.50.15
01.08
CAN
00 21 177
:think Kiinnostavimmat kohdat : kysyisin tuosta 01.06 kohdasta eli onko auton alkuperäistä ohjelmaa esim. aiemmissa huolloissa päivitetty 89.51.00 jälkeen eli onko "ajan tasalla" ? Sekä villi arvaus päättelemällä/veikkaan, että auto on 177 hv koska viimeisessä CAN (auton väylä?) sanotaan viimeisenä lukuna 177... Onko näin?!? Jos on, niin saksalaisessa rekisteriotteessa on virhe tai tahallaan laitettu 120 kw merkintä "verotuksellisista syistä"
* Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
* Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta
Ok. Näkeekö tuota ohjainyksikön versiota jostain moottoritilasta tai "salavalikoista" trippiä painelemalla katsoin? Tällaisia tietoja osasin huoltovalikon kautta onkia, 9 erilaista ruutua tuli :
01.00
FGSTNR
C081958
01.01
K-ZAHL W/T
47764 / 47174
01.02
BMWTNR
000009194889
01.03
COD DIA
0007h 06E0h
01.04
KI HSTLDATUM
17.11.2008
01.05
HW AEI
0F07h 0011h
01.06
SW
89.51.00
01.07
KODIERDATEN
0A.04.50.15
01.08
CAN
00 21 177
:think Kiinnostavimmat kohdat : kysyisin tuosta 01.06 kohdasta eli onko auton alkuperäistä ohjelmaa esim. aiemmissa huolloissa päivitetty 89.51.00 jälkeen eli onko "ajan tasalla" ? Sekä villi arvaus päättelemällä/veikkaan, että auto on 177 hv koska viimeisessä CAN (auton väylä?) sanotaan viimeisenä lukuna 177... Onko näin?!? Jos on, niin saksalaisessa rekisteriotteessa on virhe tai tahallaan laitettu 120 kw merkintä "verotuksellisista syistä"
Siis minkä vuotinen autosi on? Runkonumerollakin selviää ecun malli ja siitä taas todenäköisesti todelliset hv:t. Eli laita vaikka se runkonumero. Virheeseen en silti usko...
Onhan noissa muitakin eroja kuin tehot, mm. Moottorin ohjainlaite on 163hv mallissa edc-16 ja 177hv mallissa edc-17. Edc-17 on myös mahdollista tehdä obd-portin kautta jos autoa ei ole koskaan päivitetty, mutta jos on niin ecu pitää avata ohjelmoinnin suorittamiseksi. Edc-16 menee joka tapauksessa portin kautta.
Puhutaanko me nyt samasta asiasta vai ei?
N47:sta on kahta-kolmea eri tehoa, 130 kW orginaali,
120 kW Fleet edition ja joskus on tullut vastaan 110 kW papereillakin oleva.
Nyt oli puhetta tuollaisen "alikellotetun" tehojen nostosta,
ei M47 vs. N47 eroista...
Ts. En usko että N47:ssa olis eri ecu 120 kW ja 130 kW versioissa...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Ts. En usko että N47:ssa olis eri ecu 120 kW ja 130 kW versioissa...
Juu ainakin tähän mennessä vastaan on tullut N47 yhteydessä ainoastaan edc17 versioita. Liian nopeasti (luetun ymmärtäminen) taisin lukaista jotain muuta liittyen edc16 jne...
Juu ainakin tähän mennessä vastaan on tullut N47 yhteydessä ainoastaan edc17 versioita. Liian nopeasti (luetun ymmärtäminen) taisin lukaista jotain muuta liittyen edc16 jne...
Joo aika mystinen homma tämä tuntuu olevan, kun on eri tietoa omankin auton osalta eri papereissa... Tuosta trippivalikon 01.00 kohdasta näkee sen auton 7 viimeistä runkonumeroa eli C081958 ja tehtaankin selvitin joltain saksalaiselta sivulta eli Dingolfing tehtaalla on tehty marraskuu 2008
ilmeisesti tuon 01.04. kohdan mukaan 17.11.2008. Tuolla sivulla ei mainita moottorista mitään tarkempaa, ei selviä esim. N47-mallia mikä teholuokka kyseessä tai koodin mukaan luokitusta.
Kävin ihan muilla asioilla Oulun X-liikkeessä ja katsastelin ovitarroista tarkasti useita 177-koneella papereiden mukaan myynnissä olevia käytettyjä 520-dieselmalleja ja oli pari sedania ja 1 farkku, osassa oli N47D20C koodilla moottori ja osassa N47D20A... Vähintäänkin sekava paletti sanon minä Ja omassa autossa tuntuu olevan jo -09 softaa/asetuksia/lukituksia, kun huollossa ei saanut -08 valikoista huoltoja nollattua...
* Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
* Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta
VIN WBAPX31000C081958
Type code PX31
Type 520D OL (EUR)
E series E61 (MUE)
Series 5
Type TOUR
Steering LL
Doors 5
Engine N47
Displacement 2.00
Power 130
Drive HECK
Transmission AUT
Colour BLACK SAPPHIRE METALLIC (475)
Upholstery STOFF FLUID/ANTHRAZIT (ALAT)
Prod.date 2008-11-19
Eli kone on sama, varustelistasta löytyy:
S843A MOTORAUSLEGUNG Power reduction
Eli "alikellotus". Eli on 120 kW versio.
Parhaimmillaan auton koodaus orginaaliksi voisi jopa onnistua poistamalla kyseinen varustekoodi
ja koodaamalla auto uusiksi?
Ja autohan on 2009 mallia... Sinullahan on i-driven ohjaimen ympärillä useita napeja...
Comment