Missä vauhdissa teillä alkaa tuulilasin suhina kuulumaan rengasmelun yli? Tuntuu, että lasinvaihdon jälkeen olisi suhina lisääntynyt. Moottoritienopeuksissa on lasin suhina selkeästi kuultavissa kun radion sammuttaa. Viime kesänä ajelin Saksassa oikeesti kovaa ja tuntuu ettei silloin suhissut edes noin paljoa. Sisämelu mulla on motarilla n. 75dB. Renkaina Hankook V12 245/35/19 ja 275/30/19.
E60 tuulilasinsuhina
Collapse
X
-
Suhisi ennen vaihtoa, vaihdon jälkeen ei mitään ääniä eli sulla on huonosti liimattu lasi tai sitten tiivisteet törröttää tjs. Melutasoa mittailin huvikseni puhelimella (samsung s2 + smart tools db meter) ja alle 75 kun vauhtia oli mittarin mukaan 135kmh.Originally posted by inde View PostMissä vauhdissa teillä alkaa tuulilasin suhina kuulumaan rengasmelun yli? Tuntuu, että lasinvaihdon jälkeen olisi suhina lisääntynyt. Moottoritienopeuksissa on lasin suhina selkeästi kuultavissa kun radion sammuttaa. Viime kesänä ajelin Saksassa oikeesti kovaa ja tuntuu ettei silloin suhissut edes noin paljoa. Sisämelu mulla on motarilla n. 75dB. Renkaina Hankook V12 245/35/19 ja 275/30/19.
-
Mulla tuli ylimääräistä suhinaa vaihdon jälkeen ja paikallistin sen lasin ylälaitaan kuskin puolelle. Autokeskus liimasi lasin uudestaan ja suhina hävisi. Väittivät kyllä että liimaus oli ollut ihan tasaisesti
.
Ei se liimaus näköjään aina onnistu ja hiljaisessa autossa virheet tulevat helposti esiin.
Comment
-
Tutkin tuota suhisevaa lasia äsken. Lasi ei ole aivan keskellä sivusuunnassa vaan kuskin puolella aivan ylänurkassa lasin nurkkapyöristys on näkyvissä tiivisteitä raottamatta. Toisella puolen pyöristys on 5-7 mm tiivisteiden alla. Johan tuollainen pieni rako saattaa suhista, eikö?
Comment
-
Ei saatana, tääkö mullakin tiedossa, tuulilasi vaihdettu ja suhinat alkoi, kuuluu jo 60:n nopeudessa jos vähänkin tuulee, pumppaavaa suhinaa tuulen mukaan, nyt laitettu lisää kittiä ja sotkettu lasi ja maali myös kitinjäämillä, suhinat senkun jatkuu, kävin myös kokeilemassa ajelua teippien kanssa ei vaikutusta, pyyhkijän pyyhkäistessä äärilaitaan suhahtaa tosin vielä kovemmin.
Comment
-
Ei muuta kuin lasi uudelleen irti ja paikalleen kunnolla.. eikä välttämättä irtoa se lasi siitä ehjänä vaikka miten varovasti yrittää.Originally posted by Dabbler View PostEi saatana, tääkö mullakin tiedossa, tuulilasi vaihdettu ja suhinat alkoi, kuuluu jo 60:n nopeudessa jos vähänkin tuulee, pumppaavaa suhinaa tuulen mukaan, nyt laitettu lisää kittiä ja sotkettu lasi ja maali myös kitinjäämillä, suhinat senkun jatkuu, kävin myös kokeilemassa ajelua teippien kanssa ei vaikutusta, pyyhkijän pyyhkäistessä äärilaitaan suhahtaa tosin vielä kovemmin.
Comment
-
Joo, lasi irti vaan. Aika usein sattuu että lasi on huonosti liimattu, joten vittumaiset suhinat on tiedossa. Jopa vettäkin tulee jossain tapauksissa sisään...Voisiko tähän joku tietävä kertoa että onko se oikeasti niin helvetin vaikeaa tehdä kunnolla?
Nim: ja ammattimies piti olla...Last edited by Kesäromu; 24-07-2013, 20:08.F10 -11
E21 315 -83
Comment
-
En ole ammattimies, mutta joitakin liimalaseja vaihdellut.Originally posted by Kesäromu View PostJoo, lasi irti vaan. Aika usein sattuu että lasi on huonosti liimattu, joten vittumaiset suhinat on tiedossa. Jopa vettäkin tulee jossain tapauksissa sisään...Voisiko tähän joku tietävä kertoa että onko se oikeasti niin helvetin vaikeaa tehdä kunnolla?
Nim: ja ammattimies piti olla...
Lasifirmat nuukailee liiman kanssa useinkin, eli vuolevat vain hieman vanhaa liimaa pois, jolloiin uutta ei välttämättä jää riittävästi väliin, jolloin liimaus ei pidä.
Toinen ongelma on, että joissakin lasiliimoissa(mm. sikatack) aukiolo aika on kohtuuttoman lyhyt ja, jos yksin liimailee niin kiirettä saa pitää, että ehtii riittävän nopeasti saada lasin paikalleen. Tällöinkin liimaus saattaa epäonnistua. Itse laitan tällä liimalla aina kaverin kanssa niin, että molemmat levittää liimaa yhtä aikaa.
Kolmas ongelma on se että jos on hidas liima(esim wurth), niin sitä täytyisi kuivattaa riittävän kauan ennenkuin lähtee ajelemaan, tahi paukataa oven kiinni ilman että oven lasi on veivattuna alas, jolloin tulee ns. ilmanpaine sisälle ja tuore liima antaa periksi.
Suhiseva tuulilasi on selvä merkki siitä että liimaus ei ole onnistunut joka kohdasta.
Mielestäni on tärkeää myös se kuinka vanha lasi irroitetaan. Jos se sahataan irti huolimattomasti leikkurilla niin tuloksena on teränjälki maalipinnassa lasin reunan alla, jolloin takuu varmasti ruostuu. Usein näkee autoja, joissa ruoste pukkaa tuulilasin tiivisteen alta, mutta muuten auton maalipinta on siisti.Last edited by poke; 25-07-2013, 04:26.Kulkineet/projektit:
M2 F87
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
Ei ole, kyse on vain asentajan asenteesta. E60:een löytyy hyvin tarkat BMW:n asennusohjeet joissa on kerrottu mitat ja toleranssit, mutta turha odottaa, että niitä luetaan tai noudatetaan. Joten se on ihan tuurista kiinni miten tuo kaikkitietävä, ohjeitalukematon "ammattimies" sen lasin sattuu paikalleen laittamaan.Originally posted by Kesäromu View PostVoisiko tähän joku tietävä kertoa että onko se oikeasti niin helvetin vaikeaa tehdä kunnolla?
Tuolla E39:n samaa asiaa koskeva viestiketju: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=99756
Comment
-
Minä aikoinaan ex.E39 vaihdatin lasin lasivakuutuksen piikkiin.Tilasin tuulilasin paikallisesta merkkiliikkeestä,jossa sen myös vaihdatin lasin tultua.Otin kopion noista asennusohjeista ja laitoin sen auton koelaudalle kun vein auton vaihtotyöhön.Ilmoitin vielä lähtiessä,että jos suhinoita kuuluu,niin lasi irroitetaan ja asennetaan uudelleen niin monta kertaa,että onnistuu.Onnistui muuten ensimmäisellä kerralla.Originally posted by TJJ View PostEi ole, kyse on vain asentajan asenteesta. E60:een löytyy hyvin tarkat BMW:n asennusohjeet joissa on kerrottu mitat ja toleranssit, mutta turha odottaa, että niitä luetaan tai noudatetaan. Joten se on ihan tuurista kiinni miten tuo kaikkitietävä, ohjeitalukematon "ammattimies" sen lasin sattuu paikalleen laittamaan.
Tuolla E39:n samaa asiaa koskeva viestiketju: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=99756
Comment
-
Niin vein minäkin ohjeet merkkiliikkeeseen ja tein ja vein vielä tuon "erikoistyökalun" jolla lasin syvyys kattoon nähden mitataan (sitähän ei tietenkään merkkiliikkeessä ole). Eipä silti saatu lasia oikeaan syvyyteen, kovasti vaan selitettiin, etteivät uskalla painaa sitä niin alas yms. Eli ilmeisesti vanhaa liimasaumaa ei poistettu riittävästi, vaikka sekin ohjeissa tarkasti neuvotaan. No eipä tuo pahemmin suhise ja jostain syystä ei tunnu hajoavan millään, kiviä on tullut lasiin aika reippaasti (myös reuna-alueille) eikä se vaan halkea.Originally posted by Heguli 31 View PostMinä aikoinaan ex.E39 vaihdatin lasin lasivakuutuksen piikkiin.Tilasin tuulilasin paikallisesta merkkiliikkeestä,jossa sen myös vaihdatin lasin tultua.Otin kopion noista asennusohjeista ja laitoin sen auton koelaudalle kun vein auton vaihtotyöhön.Ilmoitin vielä lähtiessä,että jos suhinoita kuuluu,niin lasi irroitetaan ja asennetaan uudelleen niin monta kertaa,että onnistuu.Onnistui muuten ensimmäisellä kerralla.
Comment
Comment