Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 etu-camberin säätö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2328
    • Uusimaa

    E61 etu-camberin säätö?

    Kaverilleni myymässäni E61:ssä meni mukana 19" Alpinan replicat, jotka on siis suoraan valmistettu E60-sarjalaiseen sopivaksi. Etuvanteet oli muistaakseni 9". Tänään hän laittoi ne autonsa alle uusien kumien kera ja ilmeni pieni ongelma; Vasemman puolen etucamber on aivan aavistuksen enemmän pakkasella kuin toinen puoli. Ja tämä aiheuttaa sen, että vanne ottaa täpärästi kiinni iskarin tolppaan. Oikea puoli on ok, ja väliin jää puolikkaan sormen kokoinen väli.

    Onko tätä hankaavaa vasenta puoliskoa mahdollista säätää camberin osalta mitenkään? Muistelen, että E61:ssä ei ole edessä camber-säätöä. Pyöränkulmien säädössäkin asentaja mainitsi, että toinen puoli on aavistuksen enemmän miinuksella kuin toinen, mutta silti ns. "vihreällä" alueella. Silloin vanteet olivat 8,5", joten ongelma ei ilmennyt. Eli saako pultteja löysäämällä ja ottamalla tyhjiä sen kautta pois säädettyä camberia edes sen aavistuksen pystympään? Vai mitä keinoja on käytettävissä?
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Mik@
    BTCF Member
    • Jul 2010
    • 1413
    • Nurmes

    #2
    On siellä säätö. Säätöön on oma erikoistyökalu.
    E61 520Da

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2328
      • Uusimaa

      #3
      Tapahtuuko säätö ylä- vai alapuolelta? Saako sen säädön avulla vannetta siirtymään pari milliä poispäin iskarin tolpasta?
      BMW G30 545e M-Sport

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1400
        • Kuopio

        #4
        Joo , se työkalu on vasara ja tuurna, jolla lyödään se alumiininen kohdistustappi paskaksi siitä iskarista (on siis iskaritolpasta näkyvissä ).

        Sen jälkeen voipi iskarin päätä siirrellä vähän, koska iskarin yläpään kolme kiinnitysreikää ovat vähän ovaaleja. Eli löysää pultit ja siirrä yläpäätä.
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • Aksa P
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 394
          • Sawo

          #5
          Originally posted by Ceeray View Post
          Joo , se työkalu on vasara ja tuurna, jolla lyödään se alumiininen kohdistustappi paskaksi siitä iskarista (on siis iskaritolpasta näkyvissä ).

          Sen jälkeen voipi iskarin päätä siirrellä vähän, koska iskarin yläpään kolme kiinnitysreikää ovat vähän ovaaleja. Eli löysää pultit ja siirrä yläpäätä.
          Eipä siirry valitettavasti vanne kauemmaksi tolpasta tällä konstilla...

          Aika mielenkiintoista, että toisella puolen ottaa kiinni ja toisella ei. En ymmärrä. Tolppaahan pitäisi saada säädettyä alappäästä suhteessa napaan, jos väliä halutaan kasvattaa ja tämä ei e61:ssä ole mahdollista (ilman patenttiratkaisua). Onko iskarin alapää varmasti pohjassa molemmilla puolilla?
          Last edited by Aksa P; 13-05-2012, 21:13.
          "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

          Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
          E21 M50B20
          E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
          E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
          E34 10/1990 520i
          Honda Prelude EX vm.-83 1.8

          Comment

          • AlpinWeiss
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2007
            • 927
            • West coast

            #6
            Originally posted by Aksa P View Post
            Eipä siirry valitettavasti vanne kauemmaksi tolpasta tällä konstilla...

            Aika mielenkiintoista, että toisella puolen ottaa kiinni ja toisella ei. En ymmärrä. Tolppaahan pitäisi saada säädettyä alappäästä suhteessa napaan, jos väliä halutaan kasvattaa ja tämä ei e61:ssä ole mahdollistailman (ilman patenttiratkaisua). Onko iskarin alapää varmasti pohjassa molemmilla puolilla?
            Itse menin helpointa reittiä, ja nakkasin 3mm:n spacerit..
            MBCLK240 -02
            E36 318 -93
            E46 320 Ci -01
            E46 330 CiA -01
            E60 520i -04
            E93 325i -07
            F36 420xi -16

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎