Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 520d -06, satunnainen tahmea kiihtyvyys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Temezz
    Newbiemmer
    • Jun 2010
    • 21
    • Lahti City

    E61 520d -06, satunnainen tahmea kiihtyvyys

    Viime päivinä olen tosiaan havainnut hieman outoa kiihtyvyyttä siten, että kun lähtee esim. 2:lla (manuaali siis) kiihdyttämään, ni vaikka lyö lämän tiskiin, ni tosi nihkeesti kiihtyy. Kun sitten samaisen kiihdytyksen aikana kerran nostaa kaasupolkimen ja survasee takas ni lähtee ihan normaalisti. Samalla olen havainnut, että kulutusmittari ei nouse ihan tappiin asti jos kiihtyy hitaasti, mutta kaasun noston jälkeen menee ihan maksimiin, kuten mielestäni kuuluukin.

    Mitään en ole vielä tutkitnut, mutta mitään vikailmoituksia ei anna. Tässä vaiheessa olis kiva kuulla hyviä arvauksia...oisko turbon letkut tjsp.?
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1366
    • Lempäälä

    #2
    melkein tekis mieli sanoa että kannattaisi lähteä siitä että lukee moottorinohjaukselta vikakoodit tai livedataa vähä tsekkailla.

    jos haluat arvalla vaihtaa komponentteja ilman tietoa että onko vika siinä, niin melkein sit maf ja ilmalämpöanturi ois ekana vaihtolistalla. Voi tosin olla yhtä hyvä heittää rahaa kaivoon jos ei ole varmaa tietoa asiasta.

    Onko ilmanputsaria vaihdeltu milloinkaan ? Tsekkaa onko lehtiä täys.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • exautisti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 1267
      • oulu

      #3
      Oliko näissä pikkulohkoissa johdesiipien säätö sähköllä? Piuhan päässä seki ois helppo testata.Säädin osaa jättää kyllä vikakoodin.Jos vika olisi ilmamäärämittarissa tai putsari tukossa vian luulisi olevan kokoaika päällä.
      -99 punane passatti

      https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

      Tuikun softat
      Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
      BMW Maahantuonti ammattitaidolla
      Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
      Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

      www.mcars.fi

      Kysy 041-5056506

      https://www.facebook.com/MCarsOulu/

      INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

      Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

      Comment

      • Temezz
        Newbiemmer
        • Jun 2010
        • 21
        • Lahti City

        #4
        Tulipa tilattua INPA-piuha ni pääsee kurkistamaan datoja. Ilmansuodattimen vaihdoin ja vanha oli kyllä likanen, mutta ei se vielä 100% ongelmaa poistanut...piirun pirteämpi on nyt, mutta edelleen on tukkosta.

        Tuli mieleen DPF...kilsoja on kasassa 186tkm ja i-driven mukaan vaihtoon vielä 11tkm, mutta voiskos se olla tukossa? Vähään aikaan en ainakaan ole havainnut DPF:n poltosta kertovaa ominaishajua... :think

        Comment

        • Mik@
          BTCF Member
          • Jul 2010
          • 1413
          • Nurmes

          #5
          Voipi olla dpf tukossa. Meno on sitten lopulla ihan tosi tukkosta kun pönttö totaalisen tukossa. Ja jos dpf tarpeeksi tukossa niin ei edes yritä polttaa sitä puhtaaksi. Ota koko keksintö tyhjäksi ja ohjelmaa perään niin pääset helpoimmalla jatkossa. En kylläkään tiedä onko tässä katti ja dpf samaa pakettia?
          E61 520Da

          Comment

          • 03R6
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 153
            • Kotka

            #6
            Minulla alkoi juhannuksen kunniaksi 520 d -07 manuaali tehdä näin: kovassa kiihdytyksessä 1. ja 2. vaihteella tuntuu kiihtyvän normaalisti, mutta kolmosella ja nelosella pitempään vedettäessä tapahtuu "höllääminen" jossain 2500 rpm ja 3500 rpm välillä. Ei mielestäni aina samoilla kiekoilla. Kiihtyvyys loppuu ja tehot tuntuu katoavan ja vaikka kaasu olisi pohjassa niin polttoaineen kulutusmittari tippuu 10 litran tietämille. 153 tonnia kilsat, vasta katsastuksessa päästöt tsekattu ja 0 oli paperissa. Vikakoodeja täytyy lähteä tsekkaamaan. Onko muilla ollut juuri vastaavaa käytöstä? Mahdollisesti maf, turbo (ilmeisesti muuttuvat/juuttuvat siivet), dpf, vai jokin muu läpät on poistettu...

            Comment

            • Mik@
              BTCF Member
              • Jul 2010
              • 1413
              • Nurmes

              #7
              ^ Ääni dpf:lle, mulla oli samanlaiset oireet talvella kun pönttö oli tukossa, kylläkin automaatti lootalla. Sulla on varmaan termarit rikki ja siitä johtuen partikelisuodatin tukossa.
              E61 520Da

              Comment

              • 03R6
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 153
                • Kotka

                #8
                Originally posted by Mik@ View Post
                ^ Ääni dpf:lle, mulla oli samanlaiset oireet talvella kun pönttö oli tukossa, kylläkin automaatti lootalla. Sulla on varmaan termarit rikki ja siitä johtuen partikelisuodatin tukossa.
                Termikset vaihdettiin viime syksynä ja talven seurailin lämpötiloja ja hyvin pysyi 85 - 90:ssä. Mutta voihan se silti olla tukossa dpf.

                Näkyy varmaan vikakoodeissa jos on tukossa? Mittaristoon ei ole tullut mitään hälyjä vielä.

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  #9
                  .
                  Jos paineanturi(t) on kunnossa, hiukkassuodattimen puutteellinen virtauskapasiteetti näkyy ensin lähinnä tihentyneenä regenerointisyklinä, ei muuten.

                  Jos kaasupohjassa kiihdyttely on hiljalleen muuttunut ikäänkuin auto kiihtyisi allonharjalta toiselle, tai max suorituskyky hetkittäin puutuu, niin mielestänihän tässä on tyypillisimmillään maffin kilometrit täynnä - oireet, vai.

                  Tarkkailisin ensin sen ilmamassamittarin arvoja.
                  Vakiossa, uudemmissa hiukkas- bemareissa lamda-arvo yleisesti max kaasullla 1,2 luokkaa ja syöttömäärä 60mg tasoa.
                  Jotta täysi syöttömäärä toteutuu, täytyy ilmamassamittarin näyttämän ilmamääräarvon/työtahti olla väh 1050mg.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • Mik@
                    BTCF Member
                    • Jul 2010
                    • 1413
                    • Nurmes

                    #10
                    Eikös sen maffin saa testattua niinkin että ottaa piuhan siitä irti.
                    E61 520Da

                    Comment

                    • 03R6
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2005
                      • 153
                      • Kotka

                      #11
                      sorry kirjoittelen Temezzin aloittamassa threadissa omasta samantyyyppisestä viasta... Irrotin maffin pistokkeen ja kävin testilenkillä. Ihan samalla tavalla auto hyytyi, joten maffissa ei vika taida olla. Pyrin luetuttamaan vikakoodit jos saan jonkun kiinni (Kotkan suunnalla ketään muita? Dunkylle jo viestiä laitoin) ja alkuviikosta tarvittaessa suunniteltu dpf:n irrotus ja pesu. Olisiko jollakulla vinkkiä sopivasta ja helposti saatavasta liuottimesta? Minkä verran litkua tarvitsee varata?

                      Onko kellään mennyt polttoainesuodin tukkoon? voisiko auto käyttäytyä aiemmin kuvatulla tavalla jos pa-suodin olisi osittain tukossa?

                      Mutta tosiaan koodit kertoo kohtalon... toivottavasti.

                      Comment

                      • exautisti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1267
                        • oulu

                        #12
                        Originally posted by Mik@ View Post
                        Eikös sen maffin saa testattua niinkin että ottaa piuhan siitä irti.
                        saa..
                        -99 punane passatti

                        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                        Tuikun softat
                        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                        www.mcars.fi

                        Kysy 041-5056506

                        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          #13
                          .
                          No, sitäkö se se nyt sitten meinasi, että jos ilman maffia toimii yhtä hyvin, tai huonosti, miten vaan, kun maffin kanssa - niin maf on kunnossa ...

                          Tiettyjä vikatiloja bemarista on vaikea huomata, kun muutos suorituskyvyssä on kuitenkin niin pieni.
                          Näitä ovat esimerkiksi lamda-anturin toimimattomuus, tai maffin toimimattomuus.
                          Koska sellaisia tilanteita varten ohjelmaan on lisätty joko yksittäinen arvo, tai kartta, jota ohjelma siirtyy seuraamaan.

                          Jos on valmis edes varttitunnin elämästään uhraamaan siihen, että lämpimällä moottorilla seuraisi kunnollisen testerin kanssa muutamaa arvoa ajussa, niin paljon selviäisi.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • 03R6
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 153
                            • Kotka

                            #14
                            Originally posted by tuikku View Post
                            .
                            No, sitäkö se se nyt sitten meinasi, että jos ilman maffia toimii yhtä hyvin, tai huonosti, miten vaan, kun maffin kanssa - niin maf on kunnossa ...

                            Tiettyjä vikatiloja bemarista on vaikea huomata, kun muutos suorituskyvyssä on kuitenkin niin pieni.
                            Näitä ovat esimerkiksi lamda-anturin toimimattomuus, tai maffin toimimattomuus.
                            Koska sellaisia tilanteita varten ohjelmaan on lisätty joko yksittäinen arvo, tai kartta, jota ohjelma siirtyy seuraamaan.

                            Jos on valmis edes varttitunnin elämästään uhraamaan siihen, että lämpimällä moottorilla seuraisi kunnollisen testerin kanssa muutamaa arvoa ajussa, niin paljon selviäisi.
                            Tässä minunkin tapauksessa (selvä tehojen hyytyminen isommilla vaihteilla vedätettäessä) tottakai haluan uhrata tuon ajan testerillä mutta itsellä kun ei ei noita vermeitä ole niin joutuu sen verran odottelemaan, että pääsee piuhan päähän... Mutta jos hyytymisen aiheuttaisi maf niin luulisi kuitenkin, että auto käyttäytyisi eri tavalla maf-piuhan ollessa irti?

                            Comment

                            • Mik@
                              BTCF Member
                              • Jul 2010
                              • 1413
                              • Nurmes

                              #15
                              Originally posted by tuikku View Post
                              Jos on valmis edes varttitunnin elämästään uhraamaan siihen, että lämpimällä moottorilla seuraisi kunnollisen testerin kanssa muutamaa arvoa ajussa, niin paljon selviäisi.
                              No kukas tässä on väittänyt ettei kukaan voisi "uhrata" sitä varttia. Kaikilla kun ei vain satu olemaan niitä kunnollisia testereitä omana. Täältä foorumilta lukenut, että jos maffi rikki niin eron kyllä huomaa selvästi kun piuhan ottaa irti. Eli jos maffi rikki niin kulkee "paljon" paremmin piuha irti. Mutta eiköhän sieltä joku vikakoodi löytyne kun 03R6 saa autonsa piuhaan.
                              Last edited by Mik@; 24-06-2012, 11:07.
                              E61 520Da

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎