Moro,
Vähän vanha ketju, mutta en löytänyt uudempaakaan. Asiaan - tehon lisäys/moottorin ohjelmointi kiinnostaisi sigun autoon. Kysymys kuuluu, miten välttää ns. voimasavun muodostuminen eli millä spekseillä auto ei vielä savuttaisi kiihdytyksissä ja kannattaako dpf jättää paikalleen tämän estämiseksi? Sitä ei ole vielä poistettu.
Tavoitteena voisi olla maltilliset 275hp/600nm.
Olisiko tällainen yhtälö mahdollinen? Jakakaa kokemuksia savuttamisesta, jos olette käyneet lisäämässä tehoja.
Thanks.
530d lastutus
Collapse
X
-
Bemarissa testerin saa helposti näyttämään mitä vaan ruiskutusmääriä. Todellisuus on sitten mitä on.
Dynossa näkee aika hyvin että nouseeko ruiskutusmäärä oikeasti. Omat kokemukset on että pienemmillä E60 3-litraisen suuttimilla alkaa tulla savua suunnilleen 270hv jälkeen ja isommilla suuttimilla se 300 hv tulee noin suunnilleen savutta. Vakioahtimella ja -coolerilla.Last edited by TDIfreak; 02-11-2012, 02:06.
Leave a comment:
-
-
.
Suuttimien puolesta menee, vanhemmillakin kuuskymppisillä.
Kolmen sadan hv,n vaatima ruiskutusmäärä luokkaa 75mg/4000rpm, kuusipyttyisessä siis ja vakioahtimella, joka ahdistaa.
Vanhemmissakin on suutinkartassa vakiona 85mg ruiskutusmäärien kalibroinnit.
Uudemmissa 100mg, niinkuin x35,ssa "koko ajan".
Ahtimissa on eroja, en osaa sanoa, että missä aina muuttuu, mutta periaatteessa uudemmat antaa enemmän ilmaa, joka taas antaa mahdollisuuden lisätehoon.
75mg,n polttaminen suht savuttomasti vaatii sen 1200mg ilmaa, kattokaa testereillänne.
Suunnilleen sadalla mg,llä pitäisi kaiken järjen mukaan päästä sinne neljään sataan - ja pääseekin bemarissa on niin suuret suuttimet, että ruiskutusaika jää vielä tosi lyhyeksi.
"Ongelmana" on siis oikeastan vaan sopivan ahtimen löytäminen ja paikoilleen vääntäminen.
Itselläni on hyviä kokemuksia holseteista, useammastakin konstruktiosta nyt.
lhan hukkaportillinen kolmeviitonen esim herää juuri sopivasti kolmelitraisessa suorasuihkussa, ei tarvi alavääntöä rajoittaa, mutta jarrua vasten antaa kuitenkin 800nm/2000rpm...
Ilman määrä riittää yli neljään sataan.
Sadan mg,n polttaminen savutta vaatii väh. 1600mg ilmaa.
Hukkaportillisessa on tällaiselle vanhalle kurttukaulalle sellainen etu, että pienillä vaihteilla ahdot nousee verkkaan, kun vastus on pieni ja auto käyttäytyy mukavan rauhallisesti.
Vaste huomattavasti terävöityy maantiellä suuremmilla vaihteilla, kun vastusta ja välitystä on lisää.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by A56 View PostJos haluaa vaihtaa niin pakkohan ne ensin on hommata. Varsinaista kilpailuetua ei niistä saa, elleivät vanhat ole rikki. Ovat nimittäin samat suuttimet..
Lähinnä kysymys lastuttamiseen liittyvää, kun ei-LCI malliin nuo piti hommata, että sai enemmän tehoa ulos.
Mutta se on hyvä että LCI malliin ei tarvitse turhaan niitä ostaa!
Minkälaisia lukemia olette ottaneet LCI mallin 530da ulos? Meneekö yli 300hv pelkällä softalla?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by A56 View Post
Itsellä heitti heti alkuun kulutusmittari todellisesta n. 4 desiä. Pienen justeeraamisen jälkeen heitto 0-1 desiä..
Nyt kevyen softaamisen jälkeenkään ajotietokoneen näyttämä ei ole "muuttunut" ts. yhtä tarkka kuin aiemminkin.
'Veikkailisin, että mikäli ohjelmoinnin yhteydessä muutetaan vain suuttimien ruiskutusaikaa suoraan suutinmapista esim. +20% tulee lopputuloksena olemaan todella rajusti heittävä ajotietokoneen luku vs. todellinen. Auto kun edelleen kuvittelee, että syöttö samalla tasolla mg / tahti. Kulutus siis "pienenee", ainakin auton mielestä. Onneksi toki myös kulku paranee
Hirveen heikolla pohjalla puhun, mutta itse taas veikkailisin että ennemminki puhutaan ajotusten muuttamisesta ku määrien lisäämisestä..
Ainakaan oman ymmärryksen mukaan oikeen tehtynä ohjelmoinnissa ei polttoaineen kokonaismäärät kasva vaan ennemmin päinvastoin varsinkaan normiajossa, ilmeisesti tässä nyt ei ajeta koko ajan kaasupohjassa ja oletan että kukaan ei mitta kulutuksia täyskaasukiihytyksessä/100km, ainakin maalaisjärjellä ajateltuna puhutaan hyötysuhteen parantamisesta..saatan olla väärässäki..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hepokatti View PostPitääkö muuten 530da LCI:hin hommata 535da LCI:in suuttimet. jos ne haluaa vaihtaa?
Leave a comment:
-
-
Pitääkö muuten 530da LCI:hin hommata 535da LCI:in suuttimet. jos ne haluaa vaihtaa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by exautisti View PostErittäin paha ongelma:think Ainakin noin niinku pitkällä tähtäimellä...
Ehkä F11 530\535d se vois olla ..
No lototaan ja katotaan..onneksi tuo nykyinen on niin hyvä ettei kuumetta pahemmin ole..eikä rahaa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by veku View PostJoo konetehoa..vaatis turbon modauksen ja ilmeisesti katti pois jotta yli 400 menis..
Mutta menköön noin kun on menossa kohtapuoliin vaihtoon..vaikea vaan löytää seuraajaa jotta hinta ei karkaa ja tehotkaan ei saisi pudota:think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 530daa View PostOnko toi koneteho, varmaan? Mulla pitäisi olla pyöräteho 285/662 535d suuttilmilla, aj tech ainakin sanoi niin.
Joo konetehoa..vaatis turbon modauksen ja ilmeisesti katti pois jotta yli 400 menis..
Mutta menköön noin kun on menossa kohtapuoliin vaihtoon..vaikea vaan löytää seuraajaa jotta hinta ei karkaa ja tehotkaan ei saisi pudota:think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JJtalo View PostOmani myös aj-techin tekele ( kiitokset sinne suuntaan, suosittelen!), ja pyörätehot vakiona 181hp@3186rpm/455Nm@2174rpm, leppälastulla 235hp@3615rpm/534Nm@2676rpm. Paljonko tuosta sitten jää voimansiirtoon häviöitä, eli mikä lie koneteho ?
Ajattelin että tuota oiskohan se jotain 275/600, mutta voi kai tuo olla enemmänkin, ainakin sais töihin kahvipöytään jätkille lisää aiheita haukkua kaikki bemarit maanrakoon kun niistä kuulemma laukee vaihdelaatikot ja perät noilla tehoilla ja ei voi kestää mikään paikka eikä tietenkään voi pakkasella lähteä ees käyntiin...
Edit: jos laskee tehohäviön olettaen että vakiotehot pitää paikkansa, hevosia jää 20% (218/181) ja vääntöä 10% (500/455) eli tekis 282hp/587Nm, mutta vakiotehomittauksessa oli jo hiukkaspönttö poistettu, liekö vakiorengasteho pönttö paikoillaan pienempi eli todellisuudessa voimansiirron häviö suurempi ?
Tiedätkö millä vaihteella mitattiin?
Leave a comment:
-
-
Omani myös aj-techin tekele ( kiitokset sinne suuntaan, suosittelen!), ja pyörätehot vakiona 181hp@3186rpm/455Nm@2174rpm, leppälastulla 235hp@3615rpm/534Nm@2676rpm. Paljonko tuosta sitten jää voimansiirtoon häviöitä, eli mikä lie koneteho ?
Ajattelin että tuota oiskohan se jotain 275/600, mutta voi kai tuo olla enemmänkin, ainakin sais töihin kahvipöytään jätkille lisää aiheita haukkua kaikki bemarit maanrakoon kun niistä kuulemma laukee vaihdelaatikot ja perät noilla tehoilla ja ei voi kestää mikään paikka eikä tietenkään voi pakkasella lähteä ees käyntiin...
Edit: jos laskee tehohäviön olettaen että vakiotehot pitää paikkansa, hevosia jää 20% (218/181) ja vääntöä 10% (500/455) eli tekis 282hp/587Nm, mutta vakiotehomittauksessa oli jo hiukkaspönttö poistettu, liekö vakiorengasteho pönttö paikoillaan pienempi eli todellisuudessa voimansiirron häviö suurempi ?Last edited by JJtalo; 28-10-2012, 15:47.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by A56 View PostNoniin.. Itsellä softauksen jälkeen pyöräteho 197hp ja vääntö 460nm. Tehon lisäys +40hp ja +80nm. Pyörille siis. Autona tuo 530d lci. Vakiosuuttimet, jotka tosin samat kuin x35:ssa..
Moottoriteho nostettavissa vakioturbolla n. 340hp tuntumaan, mutta savua tulee jo nyt ihan riittävästi.. Laskentatavasta riippuen siis moottorissa 285-295/600-625 tällä hetkellä.
vakio 235hp josta pyörille 157. Uusi pyöräteho 197 eli konetehoksi 295. Vääntö vastaavasti vakiona koneelta 500 ja pyöriltä 381. Laskennallisesti siis softauksen jälkeen 656nm.
Todellisuudessa voimansiirron häviöt lisääntyvät kun vääntö ja teho kasvaa joka olennaisesti vaikuttaa moottoritehon laskentaan. Ei se näin suoraviivaisesti oikeasti mene :think
Hiukkaskiihdytin poistettu.
Ei sulla sattuisi olemaan lappua tuosta pyörätehosta? Olisi todella mukava se nähdä...
Leave a comment:
-
Leave a comment: