Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 525D increased emissions -> Vika löytyi!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • röllykkä
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 131
    • Mäntsälälä

    e60 525D increased emissions -> Vika löytyi!!

    Muutaman viikon auto tuntunut aivan tukkoiselta ja tehottomalta.
    Lisäksi kulutus noussut noin litran samassa ajotyyylissä.
    Viikko sitten napsahti ekan kerran "increased emissions" ja moottorin häiriövalo.
    Ja auto nypytti vedättäessä.

    Nollailin "pirkka inpalla" häiriöt, mutta tehottomuus pysyi.
    (Pirkka-inpa: inpa-softani ja kaapelini, jolla en pääse oikeastaan mitään muuta tekemään, kun lukemaan häiriöt. Kaikesta muusta yrityksestä saan jotain yhteyshäiriöitä.)

    Häiriöt luettuna inpalla moottorista MS 45.0 For M54( ainoa, johon pääsen kiinni):
    3 unknown error codes
    17 kpl "mass or volume air flow too low due to sensor drift"

    Häiriö möllähti parin sadan kilsan päästä uudelleen.
    Nollailin häiriöt taas "pirkka inpalla" ja irrotin ilmamassa-anturin piuhan. -> Ei mitään vaikutusta tehoihin.

    Päätin tehdä sen, mitä pitkään olen miettinyt. Irrotin DPF:än, avasin rälläkällä, tyhjensin ylimääräiset osat sisältä pois ja liimasin uudelleen kiinni.
    Tulos:
    Ei mitään vaikutusta tehoihin tai häiriön ilmaantumiseen.
    Häiriö tuli taas 100 km ajon jälkeen.
    Nypytys vedättäessä kyllä katosi.

    Mistähän seuraavaksi ettisin vikaa...?
    Olisiko jollakulla tässä mäntsälän lähistöllä parempaa testilaitteistoa?
    Last edited by röllykkä; 15-08-2012, 07:58.
    ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
    F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶
  • LasseE
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 416
    • Kontiolahti/Joensuu

    #2
    Kyllä tuo vaikuttaisi ilmamassamittarilta..Omassa tuli myös tuo increased emission kun otin piuhan mittarilta pois. Lisäksi nypytti moottoria kun nosti kierroksia paikallaan..
    Ex. E46 330d -05
    Ex. e61 530da -05
    Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
    Member of Team EastAudio
    Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

    Comment

    • Nilsson
      Bimmer Rookie
      • Jun 2004
      • 65
      • Helsinki

      #3
      Väärä moottori. Sullahan on M57. Puuttuukohan sulla joku scripti inpasta?

      Comment

      • röllykkä
        Bimmer Rookie
        • Feb 2008
        • 131
        • Mäntsälälä

        #4
        Voi vitsit..on niin perhanan arvokas kokeilu, jos ostaa ilmamassamittarin.

        Joo, niin itekin arvelin, että M57 se olisi, mutta sillä moottorilla sanoo vaan, että "no response from controll unit"..
        ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
        F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          #5
          Tuota emission herjaa voi antaa myös jumiutunut EGR (ilmeisesti yleisin tuon vian aiheuttaja) tai rikkoutunut kaasuläppä (itsellä).
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • röllykkä
            Bimmer Rookie
            • Feb 2008
            • 131
            • Mäntsälälä

            #6
            Täytyypä tsekata vielä egr ja kaasuläppä.. kiitti vinkistä!

            Nyt pääsin M57 moottoriin kiinni, kun päivittelin scriptit!! Hienoa!

            Putsailin ilmamäärämittarin crc:llä ja nollailin taas häiriöt, joita oli tullut lisää.
            Täytyy käydä koeajolla, vaikuttiko putsaaminen mitään.
            Ilmamäärämittari vaikutti kyllä aika steriililtä, että saapa nähä auttoko CRC mittään.

            MUTTA!!
            Saako INPAlla jotenkin pois ton DPF:n poistosta aiheutuvan paineanturivirheen, joka nyt siis ilmesty lisäksi?
            Vai onko koodattava jollakin toisella softalla?
            ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
            F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

            Comment

            • LasseE
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 416
              • Kontiolahti/Joensuu

              #7
              Ilmamäärämittarin saat tarvittaessa ulkomailta alle 200e..tulee muutamassa päivässä.
              Ex. E46 330d -05
              Ex. e61 530da -05
              Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
              Member of Team EastAudio
              Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

              Comment

              • Mik@
                BTCF Member
                • Jul 2010
                • 1413
                • Nurmes

                #8
                Itse tilasin täältä: http://www.maf-shop.com/ tuli muutamassa päivässä.
                E61 520Da

                Comment

                • röllykkä
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2008
                  • 131
                  • Mäntsälälä

                  #9
                  Kas kas, sieltähän löytyy reippaasti alle 200 eurolla tuollainen antero.

                  Kävin anturin putsinkisession jälkeen testiajolla. Ei minkäänlaista vaikutusta ilmamäärämittarin puhdistuksella. Auto lähtee kun lehmä makuulta.
                  Voiko se antero tosiaan sanoa itsensä niin ehjän ja kulumattoman näköisenäkin sopimuksensa irti? Inpa herjailee myös imuilman lämpötila-anturin vikaa.

                  Vaikka sen anturin saakin reilulla puolellatoista sadalla hyvän linkin kautta, niin jotenkin pelottaa, että vika on jossain muualla..

                  Inpan kautta kateltuna ainakin antaa arvoja ilman virtaukselle, niin jotain eloa siinä anturissa on.

                  Voiko tuo purkamani DPF nyt tiputtaa tehoja, kun siitäkin tulee häiriöilmo?
                  Vai onko DPF:n liian hyvästä virtauksesta aiheutuva häiriö vaan informatiivinen asia?
                  ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                  F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                  Comment

                  • LasseE
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 416
                    • Kontiolahti/Joensuu

                    #10
                    Paljonko sun autolla on mittarissa? Yleensähän tuo mittari taitaa mennä 150-200tkm pintaan. Omastani vaihdoin 200 tkm kohdalla. Pari litraa nousi keskikulutus kun mittari oli sökö..
                    Jos mittari ei reagoi johdon irroitukseen millään tavalla niin ei se täysin kunnossakaan ole..
                    Ex. E46 330d -05
                    Ex. e61 530da -05
                    Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                    Member of Team EastAudio
                    Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                    Comment

                    • röllykkä
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2008
                      • 131
                      • Mäntsälälä

                      #11
                      Mittarissa on 215000, eli vähintäänkin se on ajeltu.
                      Sen puolesta vois kyllä olla vaihtokunnossa.

                      Eipä tuosta kokeesta taida selvitä, kun ostamalla sellasen käikäleen.

                      Huvittavaa on se, että autopurkaamot myy suomessa käytettyä osaa hintaan 200,-
                      Ja uuden sellaisen saa ylemmän postauksen linkistä hintaan 169,-

                      Tsekkailen nyt huomenna vielä sen egr:n ja kaasuläpän, jos sellaisen autosta löydän. Jos ei niissäkään vikaa, niin sitten se on tilattava.
                      ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                      F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by röllykkä View Post
                        Tsekkailen nyt huomenna vielä sen egr:n ja kaasuläpän, jos sellaisen autosta löydän. Jos ei niissäkään vikaa, niin sitten se on tilattava.
                        Kaasuläppä näkyy kyllä Inpalla virheilmoituksena, jos siis on rikki. Toiminnan näkee, kun sammuttaa moottorin. Sen pitää silloin hetkeksi sulkeutua. Toki moottorisuoja pitää ottaa ensin pois.
                        EGR-käsittääkseni voi jumiulla satunnaisesti. Siitä pitää puhdistaa erityisesti se akseli, joka liikuttaa sitä venttiiliä. Itsellä siinä oli todella tiukassa möhmää, vaikka siis se vielä toimikin.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • röllykkä
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2008
                          • 131
                          • Mäntsälälä

                          #13
                          Nyt on egr putsattu ja kaasuläppä tsekattu.
                          Kaasuläppä toimii ja egr oli aika karstanen, mutta ei jumissa.
                          Ja tuonkin operaation jälkeen vikailmoitus inpassa "mass or volume air flow too low due to sensor drift".

                          Kai se tosiaan on tilattava se samperin ilmapuntari.
                          ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                          F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                          Comment

                          • röllykkä
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2008
                            • 131
                            • Mäntsälälä

                            #14
                            Samalla tyypillä ei löytynyt mistään ilmamäärämittaria.
                            Tilailin saman valmistajan korvaavan mallin.
                            Tarviiko uusi malli kertoa autolle, vai voiko vaan vaihtaa kun on korvaava malli?
                            ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                            F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                            Comment

                            • repsa
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1365
                              • Lempäälä

                              #15
                              korvaava malli tupaan, mutta massamittarin kuluneisuuden adaptaatio-arvot pitäisi nollata, taisin tämmöisen tiedon tavata netti-TIS:stä
                              5c jetta 1.2TSI 140/220
                              530e m-sport alpinweiss3 vakio
                              a4 cabi 220/300
                              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎