memebuy23buy

Automaattilaatikkoöljy RAVENOL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • casino
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 663
    • Keski-Suomi

    Automaattilaatikkoöljy RAVENOL

    Onko kokemusta kenelläkään tästä automaattivaihteistoöljystä:

    Ravenol Aumatik-Getribeöl ATF 6HP ?

    Ainakin Ravenolin nettisivuilla mainitaan sen käyvän tuohon ZF:n 6 -pykäläiseen vaihteistoon, mikä sigussani olevasta autosta löytyy.

    Tänään selvittelin mm. Tätä tuotetta tuo Suomeenmaahan Tampereen voiteluainekeskus.

    Maksaa jos 20 litraa (riittää varmasti huuhteluvaihtoon?) ostaa 4x5 l purkeissa 188 euroa. = 9,4e/litra ja lähettävät Suomessa 14.60 €:lla jos oikein muistan postitse minne vaan Suomessa.

    Tämä tuote on heillä varastotavaraa.
    Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
    Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
    http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

    e39 -530d touring 11/1999
    ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

    Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto
  • Mustanki
    Newbiemmer
    • Jul 2010
    • 28
    • https://t.me/pump_upp

    #2
    Ebaysta otin itelle. Huuhtelematta vaihdettu kertaalleen ja hyvin tuntus pelaavan.

    https://t.me/pump_upp

    Comment

    • Vilikki
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 6309
      • Raahe

      #3
      itse en laatikkoon edes haaveilisi mitään muuta ku sitä shelliä mitä sinne kuuluu...
      BMW e36 316i Turbo Compact

      Comment

      • hrajasso
        Bimmer Fanatic
        • May 2008
        • 213
        • Järvenpää

        #4
        Uskaltaisin väittää, että jos vaihtaa öljyt huuhdellen, toimii täysin millä tahansa Shell M-1375.4 speksin täyttävällä aivan täydellisesti. Luultavasti toimii ihan hyvin myös lähes samat speksit täyttävillä, vaikkei juuri tuota M-1375.4 täyttäisikään. Ei ainakaan mitään hajota. Korkeintaan vaihtaa kylmänä tai kuumana vähemmän pehmeämmin. Ehkä vaihtoväli joillain merkeillä voi olla aavistuksen lyhyempi kuin toisilla, mutta haittaneeko tuo.

        Keskenään eri öljyjä sekoittaen voi jotain epämääräisempää ehkä tapahtua, mutta tuskin muuten.

        Tätä kyseisen laatikon öljyasiaa tullut viime viikon selailtua useampikin ilta opiskelemalla kaikki lähteet mitä käsiin sain ja itse päädyttiin kaverin kanssa käyttämään Valvolinen M-1375.4 -speksattua öljyä, hintaluokka ~8e/l. Ei kiinnosta maksaa purkin logosta, kun sen purkin heittää täytön jälkeen kuitenkin roskiin Jos Valvoline ei toimisi, niin vaihtaa sitten toiseen. Lähes 100% varma, ettei sillä ainakaan rikki mitään saa.
        Last edited by hrajasso; 05-09-2012, 21:21.

        Comment

        • Vilikki
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 6309
          • Raahe

          #5
          Originally posted by hrajasso View Post
          Uskaltaisin väittää, että jos vaihtaa öljyt huuhdellen, toimii täysin millä tahansa Shell M-1375.4 speksin täyttävällä aivan täydellisesti. Luultavasti toimii ihan hyvin myös lähes samat speksit täyttävillä, vaikkei juuri tuota M-1375.4 täyttäisikään. Ei ainakaan mitään hajota. Korkeintaan vaihtaa kylmänä tai kuumana vähemmän pehmeämmin.

          Keskenään eri öljyjä sekoittaen voi jotain epämääräisempää ehkä tapahtua, mutta tuskin muuten.
          sinänsähän tuo kokeilu nyt ei maksa ku 2-3.5ke jos epäonnistuu, itse en ajatellut kokeilla. Viimeksi eilen erään laatikkokorjaajan kanssa keskustelin öljynvaihdosta ja hän oli samaa mieltä että niin kauan kun on oikeaa öljyä saatavilla niin ei kannata sekoitella. Täysin tyhjäksihän tuota laatikkoa ei vaihdon aikana saa.
          BMW e36 316i Turbo Compact

          Comment

          • hrajasso
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 213
            • Järvenpää

            #6
            En keksi miten ja mitä se voisi sieltä hajottaa. Varsinkin jos öljy on speksattu samoilla spekseillä (paineensieto, kalvonmuodostus, liansitominen jne.), vaikkei nyt saman valmistajan olekaan. Toki myönnettävä on, että täyden mielenrauhan (ainakin paperilla) saa vaihdattamalla BMW:llä orkkisosilla, mutta mitäs harrastamista se on

            Jos kilahtaa kiveen, niin sitten orkkisöljymiehet voi tulla hinaamaan laatikonvaihtoon
            Last edited by hrajasso; 05-09-2012, 21:29.

            Comment

            • Vilikki
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 6309
              • Raahe

              #7
              Originally posted by hrajasso View Post
              En keksi miten ja mitä se voisi sieltä hajottaa. Varsinkin jos öljy on speksattu samoilla spekseillä, vaikkei nyt saman valmistajan olekaan.
              äskenhän puhuit "lähes samoilla specseillä" olevasta öljystä? se vaikka ne saman vaativuusluokan täyttää, ei tarkoita välttämättä (voin olla väärässäkin) että ne olisivat samanlaisia aineiltaan?
              BMW e36 316i Turbo Compact

              Comment

              • hrajasso
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 213
                • Järvenpää

                #8
                Lähes samoilla spekseillä olevissa meinaan öljyjä, jotka on orkkisöljynä tai vähintäänkin speksattu sopimaan käytöltään, toiminnaltaan ja mekaniikaltaan lähes identtisiin laatikoihin vastaavilla vaihtovälisuosituksilla. Nuo speksaukset kun kuitenkin taitaa olla osittain lisenssointikysymyksiä unohtamatta tietenkään tuotesuojia jne. Uskaltaisin olettaa, että mahdolliset ongelmat voisivat olla ainoastaan hieman poikkeava viskositeetti ja siihen nähden "väärin" ohjelmoitu laatikon toiminta.

                Toki mieluummin pysyy valmistajan speksit täyttävissä öljyissä. Lähes speksit täyttävät eivät kuitenkaan ihan samoja ole, mutta eivät nyt varmasti räjäytä laatikkoa heti ensimmäisen tuhannen kilometrin jälkeen, vaikka niitä sinne laittaisikin.

                Totuudeksi en mene toki väittämään, kun en tarkalleen tiedä. Näihin päätelmiin kuitenkin itse päädyin kaiken sen tiedon perusteella, mitä olen onnistunut haalimaan. Lähinnä siis sillä mielellä, että pelko muista kuin vain ja ainoastaan BMW:n stanssaamista öljyistä on minusta turhan voimakkaasti monessa paikkaa esillä.
                Last edited by hrajasso; 05-09-2012, 21:40.

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1578

                  #9
                  itellä huuhdeltiin nuo ölpät lootaan kesällä. tuohon öljy pönttöön on myös merkattu se shellin numero ja bmwn numero että eiköhän tuo ole ihan sitä romua mitä pitääkin. itellä makso tuo 20l pönttö 118e toimitettuna kotiin, noussu näköjään hinnat. tilasin täältä http://www.ravenol-shop.de/epages/61...roducts/211112 . Toimitus oli muistaakseni 4 päivää.

                  ed. kesällä tuota vielä sai 20l pöntössä ja litra hinnaksi tuli kuitin mukaan 5,1e/l ja toimituskuluja reilut 15e. Ei varmaan liikkus 20l pönttö suomessa 15eurolla mihinkään postin kautta
                  Last edited by ptikkala; 05-09-2012, 22:39.

                  Comment

                  • casino
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 663
                    • Keski-Suomi

                    #10
                    Originally posted by hrajasso View Post
                    Uskaltaisin väittää, että jos vaihtaa öljyt huuhdellen, toimii täysin millä tahansa Shell M-1375.4 speksin täyttävällä aivan täydellisesti. Luultavasti toimii ihan hyvin myös lähes samat speksit täyttävillä, vaikkei juuri tuota M-1375.4 täyttäisikään. Ei ainakaan mitään hajota. Korkeintaan vaihtaa kylmänä tai kuumana vähemmän pehmeämmin. Ehkä vaihtoväli joillain merkeillä voi olla aavistuksen lyhyempi kuin toisilla, mutta haittaneeko tuo.

                    Keskenään eri öljyjä sekoittaen voi jotain epämääräisempää ehkä tapahtua, mutta tuskin muuten.

                    Tätä kyseisen laatikon öljyasiaa tullut viime viikon selailtua useampikin ilta opiskelemalla kaikki lähteet mitä käsiin sain ja itse päädyttiin kaverin kanssa käyttämään Valvolinen M-1375.4 -speksattua öljyä, hintaluokka ~8e/l. Ei kiinnosta maksaa purkin logosta, kun sen purkin heittää täytön jälkeen kuitenkin roskiin Jos Valvoline ei toimisi, niin vaihtaa sitten toiseen. Lähes 100% varma, ettei sillä ainakaan rikki mitään saa.

                    Mistä ostit tuota valvolinen öljyjä, mikä oli tarkka tuote nimike öljylle?
                    Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
                    Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
                    http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

                    e39 -530d touring 11/1999
                    ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

                    Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Originally posted by hrajasso View Post
                      En keksi miten ja mitä se voisi sieltä hajottaa. Varsinkin jos öljy on speksattu samoilla spekseillä (paineensieto, kalvonmuodostus, liansitominen jne.), vaikkei nyt saman valmistajan olekaan. Toki myönnettävä on, että täyden mielenrauhan (ainakin paperilla) saa vaihdattamalla BMW:llä orkkisosilla, mutta mitäs harrastamista se on

                      Jos kilahtaa kiveen, niin sitten orkkisöljymiehet voi tulla hinaamaan laatikonvaihtoon
                      Toimii se 6hp26/28 esimerkiksi petro canadan duradrivella aivan loistavasti vaikka ko öljy ei mitään ko laatikon speksejä täytäkään. Käytännön ajossa ja toiminnassa ei ole vähäisintäkään eroa alkuperäiseen, ainakaan huonompaan suuntaan... Rikkihän et välittömästi ehjää 6hp26/28 tai muutakaan laatikkoa saa vaikka laitat sinne atf 320. Se tosin pitäisi vaihtaa jo 30 tkm kuluttua uudelleen, ja saattaapa laatikon ikä lyhentyä muutenkin jonkin verran voiteluominaisuuksien erojen vuoksi. Mitä tahansa sinne ei siis kannata laittaa, esimerkiksi ATF 320 mekatroniikka ei enää kunnolla toimi kaikissa olosuhteissa (öljy on liian paksua kylmänä) jolloin saattaa fyysistäkin vikaa kitkapintoihin tulla aika nopeasti.

                      Comment

                      • hrajasso
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 213
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by casino View Post
                        Mistä ostit tuota valvolinen öljyjä, mikä oli tarkka tuote nimike öljylle?
                        Ihan Valvoline MaxLife ATF. 20L EAN-koodi on 8710941149264 ja hintaa oli jotain ~150e. Paikallisesta varaosasta sai tilaamalla.

                        1l kannun kyljessä ja uusimissa datasheeteistä löytyy M-1375.4 -speksi. 20l kannun kyljessä, eikä monissa vanhoissa datasheeteissä ei tuota lue, joten ei pidä hämääntyä. http://valvolinebe.dh-1-preview.mang...ATF_220-10.pdf

                        Tuota 'not recommended' kenttää pitää enemmänkin lukea 'ei suositella sekoitettavaksi yhteen'.
                        Last edited by hrajasso; 13-09-2012, 22:23.

                        Comment

                        • hrajasso
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 213
                          • Järvenpää

                          #13
                          Nyt on yli vuoden verran kokemusta huuhtelemalla vaihdetuista Valvolinen öljyistä oirehtivaan laatikkoon (tutinaa kolmosella, humppausta tasakaasulla). Tätä ennen oli muutama vuosi takaperin jo kerran vaihdatettu öljyt Laakkosella (ei huuhdeltu) samoista syistä, jolloin kaikki oireet kutakuinkin katosivat pariksi vuodeksi.

                          Aluksi toimi hyvin ja laatikon käytös parani hyväksi. Tämän kesän alusta eteenpäin ongelmat alkoivat palata ja kesän loppua kohden pahenivat. Humppaus pysyi suurinpiirtein yhtä pahana kun ennen öljyjen vaihtoa, mutta tutina paheni huomattavasti ja sen alue laajeni. Tutina oli loppua kohden jo sitä luokkaa, että alettuaan ei lakannut ennen kaasulla kikkailua. Lisäksi pykälien vaihto alkoi mennä täysin arpapeliksi ja vaihtoi miten sattuu. Keskikulutus nousi 3-4l/100km.

                          Koska laatikko ei ollut oireeton, ei suoraan osaa sanoa onko kyse öljyistä vai laatikon vikojen etenemisestä kilometrien/ajan myötä (yhä väljemmät venttiilit yms.). En tiedä olisiko erilaisilla öljyillä siis päästy erilaisempaa tulokseen. On kuitenkin mahdollista, että Valvolinen öljy ei toimi, joten en voi ainakaan suositella sitä muille.


                          Pari viikkoa takaperin lirutettiin öljypohjan verran öljyä pois ja laitettiin uutta purkkiin jäänyttä samaa Valvolinen öljyä takaisin Lubegardin Instant Shudder ja ATF Protectant -lisäaineiden kera. Laatikon käytös muuttui yllätykseksi välittömästi. Vaihteiden vaihto alkoi toimia kuten kuuluukin ja kaikki tutinat katosivat. Nyt parin viikon ajon jälkeen myös tasakaasuhumppaus on lähes kadonnut ja sen huomaa vain kierroslukumittarista, jos oikein keskittyy.

                          Olen suhteellisen skeptinen aina erilaisten poppakonstiaineiden suhteen, eritoten jo selvästi oireilevissa laitteissa, mutta nämä on oikeasti ainakin tässä tapauksessa pakko todeta toimiviksi. Katsotaan kuinka pitkäaikaisesta korjauksesta on kyse.

                          Comment

                          • tarke
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2009
                            • 73
                            • Ikaalinen

                            #14
                            Missäspäin Tampereen nurkilla kannattaa vaihteiston öljyt vaihtaa, onko kokemuksia? Millainen hinta operaatiolla on nykyään?

                            Comment

                            • Mlatvala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 3553
                              • Kuopio

                              #15
                              Oon ajanu ravenolilla,noin 50tkm.

                              Ja diilannu sitä noin kymmenelle muullekin..

                              EIKU VITTU, nyt vasta huomasin ja aloinkin jo miettiä ku herra huuhtelyöljynvaihtotohtorin aloittama keskustelu. ET MITÄ VITTUA.

                              Niijjoo, vuoden vanha juttu.
                              Last edited by Mlatvala; 01-10-2013, 09:20.
                              E61 535d alkuunsa viritetty.

                              Comment

                              Working...
                              X