Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 Jarruttaessa kolahtaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tane003
    Newbiemmer
    • Sep 2012
    • 13
    • Kempele

    E61 Jarruttaessa kolahtaa

    Tervehdys kaikille, tässä onnellinen 520d omistaja. (kaverin mukaan tämähän ei ole Bemari kun koneesta puuttuu kaksi pyttyä ja vaihteetkin joutuu sotkemaan itse...) Noh, asiaan.

    Eli, Huomasin että kun lähden pihasta peruuttamaan ja kosken jarruun, niin jarrut napsahtavat (kuuluu pieni ääni ja tärähdys tuntuu ohjaamoon). Sama toistuu kun ensimmäisen kerran jarruttaa eteen päin ajaessa. Onko tämä normaalia? Myyjä oli vaihtanut jarrupalat joka kulmaan, joten tarkastin että mikään ei ole jäänyt löysälle. En löytäny löysiä pultteja.
    Autolla ajettu 120t ja on vuosimallia -08

    Tane
  • Saarikoski
    R.I.P.
    • Feb 2005
    • 726
    • KOKKOLA

    #2
    Originally posted by Tane003 View Post
    Tervehdys kaikille, tässä onnellinen 520d omistaja. (kaverin mukaan tämähän ei ole Bemari kun koneesta puuttuu kaksi pyttyä ja vaihteetkin joutuu sotkemaan itse...) Noh, asiaan.

    Eli, Huomasin että kun lähden pihasta peruuttamaan ja kosken jarruun, niin jarrut napsahtavat (kuuluu pieni ääni ja tärähdys tuntuu ohjaamoon). Sama toistuu kun ensimmäisen kerran jarruttaa eteen päin ajaessa. Onko tämä normaalia? Myyjä oli vaihtanut jarrupalat joka kulmaan, joten tarkastin että mikään ei ole jäänyt löysälle. En löytäny löysiä pultteja.
    Autolla ajettu 120t ja on vuosimallia -08

    Tane
    itse lähtisin veikkaileen niitä jarrulevyjen lukituspultteja, levy pääsee liikahtamaan navan ja vanteen välissä pienen matkan ja kolahtaa pultteihin, eli kolahtaa vaan kerran samaan kulkusuuntaan mentäessä...

    rengas siis pois ja siellä renkaanpulttien reikienvälissä oleva kuuskantapultti löysälä tai jääny pois kokonaan, monesti niin ruostunu ja tiukalla, että joutuu rikkomaan että saa levyn pois tms.. sopii aika hyvin tuohon jos palat vaihdettu ite..

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Se pikkupultti on vain asennusta varten.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2979
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by Saarikoski View Post
        itse lähtisin veikkaileen niitä jarrulevyjen lukituspultteja, levy pääsee liikahtamaan navan ja vanteen välissä pienen matkan ja kolahtaa pultteihin, eli kolahtaa vaan kerran samaan kulkusuuntaan mentäessä...
        Höpö, levy on todella tiukasti navassa kiinni pyörän pulteilla (5 * 100 - 120 Nm). jos levy pääsisi vähääkään liikkumaan, tarkoittaisi, että pyörän pultit on löysällä.
        Kun palat on vaihdettu, onkohan kaikki jarruosat puhdistettu kunnolla samalla. itse aina myös viilaan kaikki pinnat suoriksi missä palan "väkäset" liikkuu. Näin estetään palan jumiminen.
        rengas siis pois ja siellä renkaanpulttien reikienvälissä oleva kuuskantapultti löysälä tai jääny pois kokonaan, monesti niin ruostunu ja tiukalla, että joutuu rikkomaan että saa levyn pois tms.. sopii aika hyvin tuohon jos palat vaihdettu ite..
        Miten palojen vaihtaminen edes liittyy koko pulttiin? :thinkEihän sitä edes avata silloin, kun vaihdetaan pelkästään palat.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • Tane003
          Newbiemmer
          • Sep 2012
          • 13
          • Kempele

          #5
          Satulan liukutapit

          Osat oli kyllä tosi puhtaat ja kaikki liikkuu hyvin. (liiankin hyvin)
          Kävinpä vielä sotkemassa käsiä ja huomasin että satula kääntyy kun ensin painaa sylinterin sisään. Siis niin että jarrupalat ei ole ihan kiinni levyssä. Voiko liukutapit olla niin kuluneet että satula voi keikata? Max liike About 2-3mm satulan yläpäästä mitattuna. Toinen huomion arvoinen seikka on että pitää ajaa jonkun matkaa ennen kun äänen saa kuulumaan uudestaan eli ei nasahda jos nytkyttelee eteen ja taakse.

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #6
            Tarkista sisemmän jarrupalan kiinnitysraudat, ettei ole murjottu rikki asentaessa, sekä allaolevan linkin kuvasta että nro 3 on paikallaan ja jännityksessä. Kokeile myös onko pystyykö jarrupaloja liikuttamaan pystysuunnassa jarrusatulan ollessa paikallaan.

            http://www.realoem.com/bmw/showparts...24&hg=34&fg=05

            Mulla nuo kaksi yllämainittua aiheutti sen että ekalla jarrutuksella palat liikkuivat 3-4mm pystysuunnassa yhteen laitaan aiheuttaen kolahduksen. jonkin aikaa kun oli ajanut ja palat pikkuhiljaa liikkunut takaisin, kolahdus tuli taas.

            EDIT: Palat olivat siis "normaaliasennossa" jarrusatulan alalaidassa pystysuuntaan katsottuna, ja jarrutuksessa nousivat ylös ylälaitaan pyörimissuunnan takia. Ja nämä jarrupalojen "väkäset" nimenomaan aiheuttivat sen kolahtelun satulaa vasten, kun palat eivät olleet enää kunnolla kiinni satulassa.
            Last edited by Supra^; 10-09-2012, 21:22.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • Saarikoski
              R.I.P.
              • Feb 2005
              • 726
              • KOKKOLA

              #7
              Originally posted by jaki View Post
              Höpö, levy on todella tiukasti navassa kiinni pyörän pulteilla (5 * 100 - 120 Nm). jos levy pääsisi vähääkään liikkumaan, tarkoittaisi, että pyörän pultit on löysällä.
              Kun palat on vaihdettu, onkohan kaikki jarruosat puhdistettu kunnolla samalla. itse aina myös viilaan kaikki pinnat suoriksi missä palan "väkäset" liikkuu. Näin estetään palan jumiminen.


              Miten palojen vaihtaminen edes liittyy koko pulttiin? :thinkEihän sitä edes avata silloin, kun vaihdetaan pelkästään palat.
              Juu...no totta..jotenki ajattelin että ois ollu levytki irti.. mutta tismalleen sama vaiva oli itsellä taanoin yhdesää e30 koppasessa ja fysiikan voimia sen kummemmin tuntematta syy oli just tuo pultti..

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7531
                • Jyväshyvä

                #8
                Ettei olis tarvikepalat jotka on vähän liian väljät satulaan?
                Eli kun jarrutetaan toiseen suuntaan kuin edellisellä kerralla,
                kolahtaa jos on vällystä palojen "pituussuunnassa"...

                Esim. Volvoissa saman tyylistä ongelmaa käsijarrun kanssa
                kun kengissä on väljää...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9158
                  • Oulu

                  #9
                  Varmistetaan nyt vielä, että etupuolen klipsit on paikallaan?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • MakeH
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1170
                    • Vantaa

                    #10
                    Mulla teki tuota samanlaista kolahtelua kun oli raidetangon päässä välystä. Kannattaa vaihtaa molemmat samalla kun kuitenkin joutuu säätämään pyöränkulmat.

                    Comment

                    • Tane003
                      Newbiemmer
                      • Sep 2012
                      • 13
                      • Kempele

                      #11
                      Vika korjattu

                      Käytin pirssiä liikkeessä, josta autoni ostin. Myyjä vei auton huoltoon, jossa oli palat vaihdettu. Siellä oli vanhan linjan asentaja toiminut ilmeisesti samalla tavalla, kuin aina muillakin merkeillä eli mennyt varmistamaan palojen vapaan liikkumisen sillä, että oli hionut palojen liukupintoja... ja vielä runsaalla kädellä.
                      Yksi paloista oli noin millin puoleltaan väljä. Homma korjaantui sillä, että asentaja hitsasi nöölit paloihin ja sovitti palat satuloihin. Enää ei napsahtele...
                      Toivottavasti ei myöskään kohta jumi

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2979
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by Tane003 View Post
                        Siellä oli vanhan linjan asentaja toiminut ilmeisesti samalla tavalla, kuin aina muillakin merkeillä eli mennyt varmistamaan palojen vapaan liikkumisen sillä, että oli hionut palojen liukupintoja... ja vielä runsaalla kädellä.
                        Yksi paloista oli noin millin puoleltaan väljä. Homma korjaantui sillä, että asentaja hitsasi nöölit paloihin ja sovitti palat satuloihin.
                        Melkein jo laittaisin tuollaisen "asentajan" eläkkeelle :think
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7531
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          Niin no, on tuotakin joskus joutunut tarvikepalojen kanssa tekemään.
                          Tietysti satulan "liukupinnat" pitää aina puhdistaa kunnolla,
                          ja jos pala ei niissä hyvin liiku, kyllä palaa pitää vähän hioa.
                          Mutta kohtuus kaikessa...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Tane003 View Post
                            Yksi paloista oli noin millin puoleltaan väljä. Homma korjaantui sillä, että asentaja hitsasi nöölit paloihin ja sovitti palat satuloihin.
                            Minä en olisi hyväksynyt jarruosiin tuollaista korjausta. Oletettavasti kaikki muukin on tuossa hommassa tehty "kuten aina ennenkin" eli pieleen.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • bemarikari5
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2004
                              • 167

                              #15
                              Mitäs sitten kun nöölit syö liukupinnat vituix?
                              Kenen luulet olevan maksumiehenä? Veikkaan että sinä.
                              Tollaiset viritykset syytä jättää itärajan taakse ja ei sielläkään liikennekäyttöön.
                              -04 e60 530da
                              ex bemmit: 1502, 318i, 535i, 730i, 850i, 530dx2

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎