Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 M5 talvivarusteet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Saarikoski
    R.I.P.
    • Feb 2005
    • 726
    • KOKKOLA

    e60 M5 talvivarusteet

    Osaako joku sanoa minkälainen operaatio on asentaa -05 e60 M5:n säteilylämmittimet ja tarvittavat tingentangelit...lähinnä kiinnostaa se, että onko nuo lämmittimet vain ja pelkästään ko. kiukaaseen vai voiko soveltaa esim 4.4 koneen elementtejä ja onko asennuksessa yms jotain normaalista poikkeavaa..??

    Toinen kysymys on talvirenkaisiin liittyvä, mikä on minimi rengaskoko joka tuohon menee ja onko jako/keskireikä/et sama kun muissa saman kopan autoissa?...millä kokoonpanolla porukka ajelee näillä talvella? Jotku 19" ja kitkat vai meneekö 18" vanteet, näille varmaan löytyis jo järkevän hintasia nastarenkaitaki..

    muutenki ko. autolla tapahtuvaan talviautoiluun liittyvät kommentit ja tipsit on tervetulleita..
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7418
    • Oulu

    #2
    Minähän en näistä mitään tiedä, mutta alkuperäiset E60 M5 "talvivanteet" on nämä Style 184 18" vanteet, joista löytyy kuvia täältä: http://www.m5board.com/vbulletin/e60...ct-ts810s.html

    Rengaskoko näyttäs olevan 245/45R18.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • äteritsi
      BTCF Member
      • Jun 2007
      • 69
      • Karkkila

      #3
      Itse hommasin Schmiedmannillta 18" Rondellit talveksi. En ole vielä asentanut alle kun ovat tilauksessa. Rengastukseksi tuli 255/45 ja 265/40 Pirellin Sottozero kitkat.

      Sanoivat Schmiedmannilla että varmasti sopii alle.

      Autona siis E61 M5
      F11 Alpina B5 Biturbo -12 Blau metallic
      F30 Activehybrid3 -12 Alpinweiss
      Ex: E61 M5 -08 Interlagosblau metallic
      Ex: E91 330D -08 Titansilber
      Ex: E61 545iA -04 Amethystgrau metallic
      Ex: E39 530D -00 Schwarz metallic

      -Karkkila Connection-

      Comment

      • m5 lemans
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 190
        • espoo

        #4
        Vanteista en tiedä mutta lämmittelyasioista jonkin verran...Webasto on kallis ja on haasteita löytää asentajaa (Nummelan paikkeila muistaakseni on yxi vapaaehtoinen). Säteilylämmitintä (tmv) en löytänyt mistään enkä kuullut mistä palasista olisi voinut rakentaa (esim E39 M5'ssa mulla oli "normi" V8 koneen säteilylämmittimet, nou prob).

        Joten mun ratkaisu oli tämä: http://www.padheaters.com/
        Jokunen naapurimaasta (Ruotsista) on asentanut tälläisen: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104

        Comment

        • timppa811
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 856
          • Pohojammaa

          #5
          Vanha topic, mutta onko joku asentanut tuollaisen vesipumpulla varustetun letkulämmittimen m5n? Mihin kohtaan ja kuinkahan kuristaa vedenkiertoa kesällä?

          Comment

          • Anzafin
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 3747
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by timppa811 View Post
            Vanha topic, mutta onko joku asentanut tuollaisen vesipumpulla varustetun letkulämmittimen m5n? Mihin kohtaan ja kuinkahan kuristaa vedenkiertoa kesällä?
            Meinasin laittaa ex-autooni, mutta jäi suunnittelun ja tutkimisen asteelle. Tila konehuoneessa on todella tiukassa, enkä jaksanut alkaa sitten kikkailemaan.
            Paras paikka olisi varmaan letkuun, joka palaa kabiinin puolelta moottoriin. Tulipellin alue on tekemätön paikka, mutta paluuletku tulee moottorin vasemmalta puolelta (kuskin puolelta) moottorin eteen ja tekee siinä pikku mutkan näkösällä ennen kuin palaa lohkoon. Siihen väliin voisi olla saumaa laittaa, mutta joutuu tekemään melko mutkan jossain muualla koska tilaa ei siinä edessäkään kovin ole.

            Comment

            • timppa811
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 856
              • Pohojammaa

              #7
              Laitoin nyt omaani tuon wolverinen lämmittimen ja tuntuu olevan todella tehoton.
              0-asteessa pihalla oli 2tuntia päällä, niin lohkosta mitattuna lämpötila nousi 0->1asteeseen. Öljynlämpömittari 2tunnin lämmityksen jälkeen alkaa nousta noin 7km ajon jälkeen.
              Kun taas tallista lähdettäessä(nyt ~12-15astetta) alkaa öljynlämmöt nousta noin 3km ajon jälkeen.

              Nyt koneessa on tws10w60, mutta meinaan myös laittaa mobilin 5w50 öljyt sisään.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by timppa811 View Post
                Laitoin nyt omaani tuon wolverinen lämmittimen ja tuntuu olevan todella tehoton.
                0-asteessa pihalla oli 2tuntia päällä, niin lohkosta mitattuna lämpötila nousi 0->1asteeseen. Öljynlämpömittari 2tunnin lämmityksen jälkeen alkaa nousta noin 7km ajon jälkeen.
                Kun taas tallista lähdettäessä(nyt ~12-15astetta) alkaa öljynlämmöt nousta noin 3km ajon jälkeen.

                Nyt koneessa on tws10w60, mutta meinaan myös laittaa mobilin 5w50 öljyt sisään.
                Minkä wolverinen lämmittimen laitoit? Niillä on malleja yli 1kw tehoihin..
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • timppa811
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 856
                  • Pohojammaa

                  #9
                  Laitoin 500w mallin. se sopii melko nätisti öljypohjan muotoon.
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Minkä wolverinen lämmittimen laitoit? Niillä on malleja yli 1kw tehoihin..

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10031
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by timppa811 View Post
                    Laitoin 500w mallin. se sopii melko nätisti öljypohjan muotoon.
                    Mahdollisen tulipalon estämiseksi varmaan hyvä ratkaisu (jos siis ei ole ns. hyväksytty malli). Mutta moottoriahan tuolla yksistään ei tosiaan lämmitetä. Vain öljyä hieman.

                    Esim. minulla on ollut saman kokoluokan V8 moottoreissa yksi 500w säteilijä ölypohjassa ja toinen saman tehoinen lohkossa vettä lämmittämässä. Eikä tuollakaan yhdistelmällä kovemmilla pakkasilla "ihan punaiselle" noussut. Mutta paljon parempi kuitenkin,kuin pelkkä öljyn lämmitin.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by timppa811 View Post
                      Laitoin 500w mallin. se sopii melko nätisti öljypohjan muotoon.
                      Ongelma öljynlämmittämisessä on se, että öljy toki siellä öljypohjassa lämpenee, mutta muu moottori ei juurikaan (lämpö johtuu huonosti öljypohjasta muualle moottoriin). Kun käynnistät auton öljypohjassa olevan öljyn ominaislämpökapasiteetti on suhteellisen pieni verrattuna koko moottorin ominaislämpökapasiteettiin. Eli öljy jäähtyy melko nopeasti kun käynnistät auton. Toki tästä on hyötyä, koska öljy on notkeaa ja pumppautuu hyvin, mutta moottorinlämpöihin se ei paljoa vaikuta.

                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Mahdollisen tulipalon estämiseksi varmaan hyvä ratkaisu (jos siis ei ole ns. hyväksytty malli). Mutta moottoriahan tuolla yksistään ei tosiaan lämmitetä. Vain öljyä hieman.

                      Esim. minulla on ollut saman kokoluokan V8 moottoreissa yksi 500w säteilijä ölypohjassa ja toinen saman tehoinen lohkossa vettä lämmittämässä. Eikä tuollakaan yhdistelmällä kovemmilla pakkasilla "ihan punaiselle" noussut. Mutta paljon parempi kuitenkin,kuin pelkkä öljyn lämmitin.
                      Mitkään noista Wolverinen lämmittimistä eivät ole hyväksyttyjä, koska niissä ei ole panssarikaapelia, joka on ehto hyväksynnälle konehuoneessa.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10031
                        • KVLA

                        #12
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Mitkään noista Wolverinen lämmittimistä eivät ole hyväksyttyjä, koska niissä ei ole panssarikaapelia, joka on ehto hyväksynnälle konehuoneessa.
                        Tiedän. Siksi tuosta noin kirjoitinkin. Eli mitä pienempi tehoinen laite,niin todennäköisyys mahdolliseen palovaurioon on sitä pienempi.

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Tiedän. Siksi tuosta noin kirjoitinkin. Eli mitä pienempi tehoinen laite,niin todennäköisyys mahdolliseen palovaurioon on sitä pienempi.
                          En ymmärrä mitään sähköstä mutta miten pienenpi teho vaikuttaa sähköpalon syntymiseen, eikö oikosulku tms aiheuta ihan saman reaktion kun sieltä johdosta kuitenkin tulee saman verran voltteja oli päässä sitten 1 tai 1000W laite...???

                          Enkä kyllä ymmärrä mitä se panssariletku pelastaa ?

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10031
                            • KVLA

                            #14
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            En ymmärrä mitään sähköstä mutta miten pienenpi teho vaikuttaa sähköpalon syntymiseen, eikö oikosulku tms aiheuta ihan saman reaktion kun sieltä johdosta kuitenkin tulee saman verran voltteja oli päässä sitten 1 tai 1000W laite...???

                            Enkä kyllä ymmärrä mitä se panssariletku pelastaa ?
                            Kun sähkölaite kuumenee enemmin (eli suurempitehoinen),niin tällöin tietenkin suuremmasta lämpenemisestä esim. mahdollisten muoviosien sulamisvaara aina lisääntyy. Niin autossa kuin itse lämmitys elementissäkin. Tai sen virtajohdossa. Eli mitä vähemmin vitaa on käytössä,sitä vähemmin lämpöä syntyy (mihinkään). Sitä pienempi tulipalon riski on. Eli eroa on lämmitätkö jotain 3W:n led valolla vai 6kW:n sähkökiukaalla. Noin karrikoidusti. Ja kun kyseessä on (vakuutus yhtiöillekkin) hyväksymätön laite,niin itse en ainakaan omaan tuon hintaluokan autoon sellaista laittaisi.

                            Panssariletku/johto onkin lähinnä ns. "kolhusuojaus" mahdollisia mekaanisia johtovaurioita torjumaan. Esim.remonttien yhteydessä,jos jotain "lipsahtaa". Tai silloin,kun johdin elää moottorin liikkeiden mukaana mahdollisia hankaumia suojaamaan. Toimii myös lämpösuojana vs. tavalliset ohuet kumi- tai muovijohdot. Ja se on ainoa viranomaisten hyväksymä (Tukes?) johdinmalli autoihin asennettavissa "voimavirta laitteissa".

                            Loppupelissä silläkään ei ole merkitytä,että syttyikö mahdollinen tulipalo itse laitteesta vai esim. siihen valuneesta palavasta nesteestä,jos laite ei ole E-hyväksytty. Vääränlaisesta laiteesta johtuen voi korvaus jäädä saamatta.
                            Last edited by Heguli 31; 29-10-2016, 09:16.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              En ymmärrä mitään sähköstä mutta miten pienenpi teho vaikuttaa sähköpalon syntymiseen, eikö oikosulku tms aiheuta ihan saman reaktion kun sieltä johdosta kuitenkin tulee saman verran voltteja oli päässä sitten 1 tai 1000W laite...???

                              Enkä kyllä ymmärrä mitä se panssariletku pelastaa ?
                              Panssariletku pelastaa sen, että saat korvaukset vakuutusyhtiöltä. Mikäli siellä on käytetty ei hyväksyttyä laitetta korvausta voidaan alentaa tai olla maksamatta. Ei toki maailman loppu tämän ikäisen auton kanssa enää, mutta entäs auto syttyy tuleen kun se on 20 auton katoksessa ja katos+autot palavat? Alkaa tulla astetta enemmän maksettavaa.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎