Announcement

Collapse
No announcement yet.

520dA käynti jakopäärempan jälkeen (N47)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hihnala
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 45
    • Finland

    520dA käynti jakopäärempan jälkeen (N47)

    Ennen tikitti ketju:


    Sitten vaihdettiin kaikki jakopään ketjut (3 kpl), rullat, kiristäjät ja laahaaja sekä kampiakseli laakereineen. Ja nyt kuulostaa tikittävän koko kone:


    Kilinät vähenee kierroksilla, mutta alkavat hävitä vasta yli kolmella tuhannella kierroksella. Ääni on sama koneen lämmöstä riippumatta - tuo jälkeen-näyte on otettu lämpimällä koneella.

    Olisiko raadilla arvauksia mistä moinen muutos peruskäynnissä voi johtua? Korjaamo arvioi äänen olevan peräisin venttiilin nostimista, mutta voisiko ne noin ottaa itseensä alakerran ja jakopään remontista? Öljynpaineet on heidän mukaan toleranssin alarajalla eli vielä kuitenkin kunnossa.
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1366
    • Lempäälä

    #2
    ääninäyte ei kuulu, mutta oiskohan menny vääränkokoiset kk-liuskat sisään.
    ö-paineongelma viittaa joko niihin tai kuluneesen pumppuun, ja tikitys voi tulla kumpaa tahansa reittiä (nostin tai kk-lakru).

    ekana perusteet kuntoon, eli se ö-paine pitäs saada nouseen.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #3
      Originally posted by repsa View Post
      ääninäyte ei kuulu, mutta oiskohan menny vääränkokoiset kk-liuskat sisään.
      ö-paineongelma viittaa joko niihin tai kuluneesen pumppuun, ja tikitys voi tulla kumpaa tahansa reittiä (nostin tai kk-lakru).

      ekana perusteet kuntoon, eli se ö-paine pitäs saada nouseen.
      +1 tälle.
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • hihnala
        Bimmer Rookie
        • Sep 2012
        • 45
        • Finland

        #4
        Öljyt menee vaihtoon

        Kiitos arveluista. Parinkymmenen kilsan motariajon jälkeen ääntä ei kuulunut paikallaankaan, mutta paluu kaupunkiin on tuonut äänen taas esiin. Öljynpaineista tai öljyistä lienee todella kyse.

        Öljypumppua korjaamo tarjosi vaihdettavaksi (pelkkä osa 450e), mutta kokeillaan ensin öljynvaihtoa. Olivat laittaneet sisään 5W-40 öljyt jakopäärempan yhteydessä. Suositus 2007-2008 N47-koneisiin on kuitenkin poikkeuksellinen 10W-60 tyyppinen öljy. Tämä tieto löytyi öljyjä käsitelleestä threadistä BMW:ltä saatuna, kuin myös Castrolin suosituksista.

        Torstaina vaihto, katsotaan auttaako se.

        Comment

        • BemariAndy
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 230
          • Pohjois-Pohjanmaa

          #5
          Terve,
          saako hihnalalta sellaista kysellä että mitä vuosimallia ja/tai milloin tuo sinun 520da on valmistettu?!? (kuukausi ja vuosi) Onko 163 vai 177 perustehoinen kone ja N47D20A vai N47D20C moottorimerkinnällä, se löytyy ovipielen tarrasta.
          Itellä 11/2008 eli olisko jotain oireita tuon perusteella tulossa... Aika erikoinen on tuo öljysuositus, kun omassa koslassa oli viimeisen (saksalaisten tekemän) huollon jäljiltä "normiöljy" Castrol 0W-40 ja nyt on suomipoika laittanut 5w-30 eli näillä mennään... Toivottavasti saat ne viat ja ääntelyt häviämään! Ketjukoneen kirouksia.
          * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
          * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
          Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

          Comment

          • hihnala
            Bimmer Rookie
            • Sep 2012
            • 45
            • Finland

            #6
            N47D20A 130kW

            Andy, voit onnitella itseäsi: N47D20C-tyyppiin (tullut tuotantoon 09/2008) on korjattu jakopään ongelmat ja vastaavaa ei pitäisi olla odotettavissa, kunhan huolehtii huollot ajallaan. Öljyt on sulla ymmärtääkseni edelleen suosituksen mukaiset. A-versio koneesta (tuotannossa xx/2007-09/2008) on ollut niin susi, että on vaatinut erikoisempia öljyjäkin.

            Omassani öljynvaihdon jälkeen ääni on aavistuksen pehmeämpi ja terävä naputus lakkaa kokonaan 2000rpm paikkeilla. Öljypumppu menee siis vielä vaihtoon jossain vaiheessa. Täytyy nyt kuitenkin jonkun aikaa ajella ja kuulostella, jos jokin ihme sattuisi tapahtumaan ja naputus katoamaan kilometrien myötä.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7527
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by hihnala View Post
              Andy, voit onnitella itseäsi: N47D20C-tyyppiin (tullut tuotantoon 09/2008) on korjattu jakopään ongelmat ja vastaavaa ei pitäisi olla odotettavissa, kunhan huolehtii huollot ajallaan. Öljyt on sulla ymmärtääkseni edelleen suosituksen mukaiset. A-versio koneesta (tuotannossa xx/2007-09/2008) on ollut niin susi, että on vaatinut erikoisempia öljyjäkin.
              Onko tästä Faktaa? RealOem:n mukaan lohkoon on tullut muutoksia noilla main mutta ei jakopäähän. Tosin meneehän osassa myös kampiakseli vaihtoon mutta sillekkään ei löydy kuin yksi varaosanumero, ei löydy vanhaa numeroa...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • hihnala
                Bimmer Rookie
                • Sep 2012
                • 45
                • Finland

                #8
                Juuei kyllä ole tiukkaa Faktaa, vaan olen uskaltanut ymmärtää noin eri keskusteluista. Voi siis olla toisinkin. Uuden kampiakselin hammastus on tosiaan eri näköinen, mutta onko se ollut tuossa C-versiossa alusta alkaen, on hyvä kysymys.

                Edit: Eri lähteistä saamieni tietojen mukaan jakopään ongelmat juontuvat juuri kampiakselin hammastuksesta. Tehosteena toimii esim. vanhat tai vääränlaiset öljyt. Öljysuositus on eri A- ja C-versioihin, kuten todettu. Mm. nämä olen ajatellut johtolangoiksi asiaan.
                Last edited by hihnala; 07-10-2012, 00:12.

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Tuohon mottoriin on tullut muutoksia monessakin vaiheessa mutta valitettavasti mikään ei ole korjannut tätä ydinongelmaa eli ketjun venymistä/katkeamista, sillä tänä päivänäkin noita samoja moottoreita vaihdellaan f10:en keulalle.. Joten niitä oikeita päivityksiä odotellessa voidaan kaikki siirtyä niihin oikeisiin bensakoneisiin takaisin.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1327
                    • Tornio

                    #10
                    Originally posted by Rahu View Post
                    Tuohon mottoriin on tullut muutoksia monessakin vaiheessa mutta valitettavasti mikään ei ole korjannut tätä ydinongelmaa eli ketjun venymistä/katkeamista, sillä tänä päivänäkin noita samoja moottoreita vaihdellaan f10:en keulalle.. Joten niitä oikeita päivityksiä odotellessa voidaan kaikki siirtyä niihin oikeisiin bensakoneisiin takaisin.
                    ihanko TOSISSASI tarkoitit N sarjan bensa koneita ??????????
                    taitavat kuulua täysin samaan "laatu" luokkaan N sarjan diesel koneiden kanssa
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by e46touring View Post
                      ihanko TOSISSASI tarkoitit N sarjan bensa koneita ??????????
                      taitavat kuulua täysin samaan "laatu" luokkaan N sarjan diesel koneiden kanssa
                      Kommenttini koski nimenomaan n47 diesel moottoreita.
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      [email protected]
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • hihnala
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2012
                        • 45
                        • Finland

                        #12
                        Kiitos oikaisuista. Ei voisi ottaa enempää päähän, että osui tuollaiseen ongelmapesään. 530 ei kuluttaisi paljon enempää, puhumattakaan äänimaailmasta ja tehoreservistä. Ilmoitettuihin arvoihin nähden toi N47D20 on melkoinen syöppökin.

                        Comment

                        • Vesper
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2010
                          • 240
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by hihnala View Post
                          Andy, voit onnitella itseäsi: N47D20C-tyyppiin (tullut tuotantoon 09/2008) on korjattu jakopään ongelmat ja vastaavaa ei pitäisi olla odotettavissa, kunhan huolehtii huollot ajallaan. Öljyt on sulla ymmärtääkseni edelleen suosituksen mukaiset. A-versio koneesta (tuotannossa xx/2007-09/2008) on ollut niin susi, että on vaatinut erikoisempia öljyjäkin.
                          Tämä "erikoisempi"öljyväite ei kyllä pidä paikkaansa. Itsellä oli 3/2008 valmistettu kärry,177hp-versio, jolla ajoin 150tkm. Siinä kyllä käytetiin, uudesta asti, 0w-40 tai 5w-40 öljyä, eikä koneesta kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä. Ja mitä tulee tuohon uudempaan versioon koneesta, niin ketjun venymiseen ei auta, vaikka autoa huollattaisi kuinka tiheään.

                          Comment

                          • hihnala
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2012
                            • 45
                            • Finland

                            #14
                            Öljyt

                            Faktaa öljyistä.

                            Tässä threadissä keskustelua aiheesta ja taulukon mukaan 10W-60 kuuluu tosiaan vain N47 S-versioon: http://www.btcf.fi/forum/showthread....-60+sis%E4%E4n

                            Mutta Castrolin mukaan se on suositus myös 520d:lle: http://www.castrol.com/castrol/secti...tentId=7074176

                            Outoa tässä omassa tapauksessani on edelleen se mistä/miksi tuo terävä naputus on ilmaantunut rempan yhteydessä - koneen yläpäähän ja öljypumppuun kun ei ole siinä yhteydessä tehty mitään muutoksia. Eri öljyistäkään ei ole siis ollut apua.
                            Last edited by hihnala; 10-10-2012, 09:59. Reason: typo

                            Comment

                            • mr81
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2010
                              • 300
                              • PK-seutu

                              #15
                              Tossa jotain infoa mitä löysin.
                              http://www.personal.psu.edu/users///...%20Engines.pdf
                              TWS Motorsport 10W-60 (a) 520d E60 (M47N2) Taitaa olla virhe siellä Castrollin sivuilla, kun väittää et 2006 olisi N47 kone. Tosin tohon M47 suositellaan kans LL04.
                              EDGE Pro. BMW LL04 0W-30 (a) 520d e60 facelift (n47 kone)
                              Kertoo Castrol valinta (merkkikorjaamoille).

                              Mobil tarjoaa öljyä vain 520d e60 faceliftille.
                              Last edited by mr81; 10-10-2012, 12:59.
                              E65 730d '08 Monaco blue
                              Ex: E60 523iA '08

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎