Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 525iX moottori / öljyt / lämmöt / vanos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Merlin
    Bimmer Rookie
    • Apr 2003
    • 144
    • Rmk

    E61 525iX moottori / öljyt / lämmöt / vanos

    Käyttöautoksi tuli laitettua tuommonen 120 tkm ajettu vuosimalliltaan 2006 "suomiauto" ja viimesestä bemarista on aikaa ja ne oli E30 sarjaa joten...

    Tämä moottori lienee mallia N52. Onko tälle moottorisarjalle ominaista että tuntuu öljy maistuvan bensan lisäksi, autolla on nyt ajettu omistussuhteen aikana noin 8 tkm ja öljyä on lisätty jo 1l auton niin pyytäessä ja nyt näytöstä katsoen tuntuisi taas maistuneen. Öljyt myös vaihdatin kun auton ostin, liikkeessä taidettiin laittaa Nesteen litkua sisään. Tänään myös parin päivän seisomisen jälkeen kun käynnisti niin kaunis sininen pilvi leijaili putkesta.

    Moottorin lämpöjä salavalikon kautta seuraten näyttäisi heiluvan 98 - 104 välillä moottoritie ajossa, liekkö tämä normaali käyntilämpö tuolle moottorille? Mutuna sais pysyä alle sadassa vaikkakin on paineistetussa järjestelmässä.

    Keltainen moottorinvikavalokin on tullut tutuksi ja vikakoodien mukaan johtuu Vanoksesta ja siellä olevasta säätöhäröstä jonka olen antanut itseni ymmärtää johtuvan jumiavista / likaisista solenoideista jotka kannattaa puhdistaa.


    Tasonsäädön kompurasta vakiviat jo korjattu joten ei siitä sen enempää.

    Kommentteja / kokemuksia ylläoleviin?

    Meinaan vaan, että auto on ostettu kesäkuussa liikkeestä...
    2006 525 iX
  • VESiX
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 407
    • Kehä 1

    #2
    Litra 8000km aikana ei sinänsä ole huolestuttava määrä. Mutta tietääkseni nämä koneet eivät yleensä juurikaan öljyä syö.

    Moottorin lämpötila on normaali. Paineistussa järjestelmässä yli 100 lämmöt eivät ole ongelma. Ongelmana bensakoneisissa on ollut enemmänkin liian alhaisten lämpötilojen kanssa (80--85).

    Vanos remontti on varmasti parasta sopia myyjäliikkeen kanssa.

    Comment

    • Tomi T
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 3869
      • Nokia

      #3
      Eipä tuo öljynkulutus mitenkään ihmeellinen ole. 90-luvulla jo M62-moottorit kävi yli 110 asteisina, että ei tuotakaan kannata hämmästellä... Vanosten solenoidit kaipailee monesti puhdistusta juu. Uudetkaan ei kalliita ole, reilun satkun /kpl.
      BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

      ex. 54*BMW

      Comment

      • Merlin
        Bimmer Rookie
        • Apr 2003
        • 144
        • Rmk

        #4
        Mitenkäs tuo sinipilven pölläytys, mahtaako tää moottori huohotella jostain päin imusarjalle ja sitä kautta polttoon? Eli onko jossain päin mahdollista tukosta mitä voisi tarkistella?
        2006 525 iX

        Comment

        • AlpinWeiss
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2007
          • 927
          • West coast

          #5
          Itsellä vei aikalailla saman verran öljyä kun ostin, öljymerkistä ei tietoa. Käytän itse aina Castrolia ja nyt kun olen kaksi öljynvaihtoväliä ajanut eli 2x sen reilu 20tkm niin öljynkulutus on tippunut todella paljon. Se ottaa pienen aikaa kun tasaantuu. Longlife öljyjä käytettäessä ja ajettaessa valmistajan suosituksien mukaisia vaihtovälejä, on täysin normaalia että öljyä kuluu jonkin verran. Tietääpähän ainakin että voitelu toimii! Erikseen on sitten nämä Essonbaari corollamiehet, joilla "EI PISARAAKAAN VIE!!!#¤¤%." Uskoo ken tahtoo...
          MBCLK240 -02
          E36 318 -93
          E46 320 Ci -01
          E46 330 CiA -01
          E60 520i -04
          E93 325i -07
          F36 420xi -16

          Comment

          • Merlin
            Bimmer Rookie
            • Apr 2003
            • 144
            • Rmk

            #6
            Originally posted by AlpinWeiss View Post
            Itsellä vei aikalailla saman verran öljyä kun ostin, öljymerkistä ei tietoa. Käytän itse aina Castrolia ja nyt kun olen kaksi öljynvaihtoväliä ajanut eli 2x sen reilu 20tkm niin öljynkulutus on tippunut todella paljon. Se ottaa pienen aikaa kun tasaantuu. Longlife öljyjä käytettäessä ja ajettaessa valmistajan suosituksien mukaisia vaihtovälejä, on täysin normaalia että öljyä kuluu jonkin verran. Tietääpähän ainakin että voitelu toimii! Erikseen on sitten nämä Essonbaari corollamiehet, joilla "EI PISARAAKAAN VIE!!!#¤¤%." Uskoo ken tahtoo...
            No juu, seuraavalla vaihdolla koneeseen menee Castrolin öljyt. Öljyä jokainen kone vie, se nyt on selvä asia, edelliset kulkineet ei vaan ihan noin paljoa öljyä syöneet.
            2006 525 iX

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1960
              • Hki

              #7
              Yleensäkin suorasuihku koneet tuppaa hieman viemään öljyä, mutta ei siitä ongelmaa kannata tehdä: ei tuo lisäpullo montaa euroa maksa ja tuleepahan long life öljyt puoliksi vaihdettua vaihtovälin aikana.

              Comment

              • Merlin
                Bimmer Rookie
                • Apr 2003
                • 144
                • Rmk

                #8
                Eikai N52 vielä suoraruutta ole, eiks se kone tullu vasta LCI-malleihin ja on koodiltaan N54?
                2006 525 iX

                Comment

                • Merlin
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2003
                  • 144
                  • Rmk

                  #9
                  Ainiin, tänkin vois päivitellä.

                  Toinen vanoksen solkuista vaihdettiin uuteen, muistaakseni imupuolen. Eipä ole vaihdon jälkeen sytyttänyt vikavaloa.

                  Vääntöä tuntu tulevan alaalle pikkasen enemmän ja pieni nykiminen katosi.
                  2006 525 iX

                  Comment

                  • pemaristiE60
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2011
                    • 135
                    • Lieksa

                    #10
                    Originally posted by Merlin View Post
                    Eikai N52 vielä suoraruutta ole, eiks se kone tullu vasta LCI-malleihin ja on koodiltaan N54?
                    Minusta tässä -06 mallissa on uudempi moottori joka on LCI malleissakin, nappistartti ym, tässä 525 vissiin hopee moottorinsuoja? ja en oo ihan varma mut oliko uusi moottori juuri se N52?
                    Skoda octavia RS 2.0TSi -14
                    Suzuki Hayabusa -08 240TIRE FAT ASS
                    Ski-Doo renegade backcountry X -14

                    Comment

                    • WarHead
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 774

                      #11
                      M54 vanhaa hyvää
                      N52 suoraruutta
                      N53 "päivitetty" suoraruutta
                      N54 suoraruutta puhaltimilla

                      Noin niinku ympäripyöreästi.

                      Originally posted by pemaristiE60 View Post
                      Minusta tässä -06 mallissa on uudempi moottori joka on LCI malleissakin, nappistartti ym, tässä 525 vissiin hopee moottorinsuoja? ja en oo ihan varma mut oliko uusi moottori juuri se N52?
                      E91 335iAT -08

                      -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                      Comment

                      • VESiX
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 407
                        • Kehä 1

                        #12
                        Originally posted by WarHead View Post
                        M54 vanhaa hyvää
                        N52 suoraruutta
                        N53 "päivitetty" suoraruutta
                        N54 suoraruutta puhaltimilla

                        Noin niinku ympäripyöreästi.
                        Ja vähän tarkemmin: N52:ssa ei ole suorasuihkutusta. Se tuli vasta LCI-malliin N53 myötä. N52:sta käytettiin 5-sarjassa 525i ja 530i versioissa 3/2005-3/2007. Sekä starttinapin aikana että vähän ennen. Edeltäjäänsä M54:seen verrattuan N52:ssa on Valvetronic ja dualvanos ja magnesiumia jonkin verran.

                        Kerropa vielä Merlin, minkälaista nykimistä viallinen Vanos solenoidi aiheutti? Täälläkun on näitä nykiviä autoja enemmänkin, niin voisi yrittää erottaa vanos-vikoja muista nykimisistä....

                        Comment

                        • Merlin
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2003
                          • 144
                          • Rmk

                          #13
                          Semmoista nykimistä ja odottelua kun ei voimaa tullut ennen 2500 - 3000 kierrosta. Ensin tuntu että mennään ja sitten ei taas mentykkään ennenkuin jumitteleva solenoidi taas alkoi toimimaan, Vaikutti mun mielestä myös laatikon toimintaan, ennen piti saman vaihteen pesässä vaikka koitti kaasulla auttaa pienempää, nykyään vaihtaa mielellään pienempää kun painaa enemmän kaasua. Kulutus tippu myös alemmas kun solkku oli vaihettu.

                          Jumittavat solenoidit ei välttämättä sytytä vikavaloa, ennenkuin säätöarvot ylitetään.

                          Maailmalla ovatten putsailleet paljonkin ja vaihtaneet solkkujen paikkaa imu <-> pako
                          2006 525 iX

                          Comment

                          • kemo81
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2010
                            • 1248
                            • ylöjärvi

                            #14
                            Oma 3-sarjalainen n52b25 moottori haukkas myös öljyä ja temppuili tehojen kanssa.Asiasta enemmän lukemista 3-sarjalaisten osiossa "e9x 325i tehoja kateissa" otsikon alla...
                            e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                            Ex.
                            e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                            e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                            e91 325i 2005 ArktisMetal
                            e46 320ci 2001 TobassBlue
                            e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                            S1000rr 2010 Thunder grey

                            Comment

                            • *Kaide
                              Moderator
                              • Nov 2002
                              • 3240
                              • HELLsinki

                              #15
                              Oma laite on myös 525xi -06 ja öljyä tuntuu ottavan 1-2l 15tkm aikana...
                              Ajettu satkun verran.
                              Last edited by *Kaide; 09-01-2013, 22:38.
                              E9, E21, E46/5, G01

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎