Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 LCI 530iA 2007 (200kW) - rallatus moottorista (ääninäyte) [RATKAISTU]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • radixen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 99
    • Finland

    E60 LCI 530iA 2007 (200kW) - rallatus moottorista (ääninäyte) [RATKAISTU]

    Osaisiko joku analysoida mitä tämä rätinä/rallatus on, joka kuuluu moottorista?

    Ääni tuntuu tulevan imusarjan / mafin lähellä olevista palikoista mutta on hieman vaikea paikallistaa - selkeästi kuitenkin mielestäni moottorista. Ääni kuuluu voimakkaimmin yleensä aamuisin (välillä kuuluu ihan älytön nakutus/ropellus) mutta kuuluu myös välillä muulloin. Välillä taas ei kuulu juuri mitään (ohjaamoon).

    Paikallaan tyhjäkäynnillä, 1000 rpm, 1500 rpm, 2000, 3000 rpm:


    Ajon aikana (< 60 km/h) (alussa tyhjäkäyntiä jonkin aikaa valoissa):


    Huomasin myös INPA:lla tutkiessani että pre-cat lambdojen lämpöarvot eivät missään vaiheessa nouse yli 40% vaikka autolla ajaisi miten kauan. Myös post-cat lambdojen lämpöarvot jäävät alle 65%.

    Mitään aktiivisia vikakoodeja INPA ei löytänyt mutta muutama errori:

    5E GWS (Gear switch selector)
    E087 21
    E095 21
    A830 21

    60 KOMBI (Dashboard)
    A3B1 20

    62 MOSTGW (The data transmission system)
    E18F 20

    70 LM (Light module)
    A8C5 24

    Näillä ei käsittääkseni ole kuitenkaan tekemistä tuon rätinän kanssa? Rätinää ei ole aiemmin kuulunut.

    Autossa on uusi MAF, tulpat, öljyt.

    Kaikki arvauksetkin / vihjeet erittäin tervetulleita!

    Edit: lisäsin pari kuvaa INPA:sta.

    Huomiota herättävät asiat:
    - sensor voltage "AGRexhaust gas recirculation" punaisella alueella (0.4)
    - lambda sul mul and add group arvot plussalla
    - pre-cat lambdojen resistanssit 256 ohm, post-cat 0 ohm
    - pre-cat lambdat ei lämpene yli 40%
    - overrun fuel cutoff täysin yli asteikon (10)
    - cylinder rough running arvoissa (-0.5 ja +0.5 välillä huojuntaa eri sylintereissä)
    - kun jalan nostaa kaasulta pre-cat lambda value ja voltage hyppäävät taivaisiin (normaalia?)

    --
    Edit: HOMMA RATKENNUT.

    Syynä oli viallinen DISA, jonka läppä oli jäänyt jumiin auki n. 30 asteen kulmaan. Läpässä oli lisäksi klappia ja heiluessaan läppä aiheutti tuon nakuttavan/rallattavan äänen.

    Uudella DISA:lla polttoaineen kulutus tipahti myös radikaalisti. Pitää nyt ajella pidemmät pätkät että tietää varmasti mutta näyttäisi että kulutus tipahti jopa 20%.

    Homman selvitti ja korjasi lopulta Espoon Laakkonen joten kiitokset ja kunnia osaaville mekaanikoille siellä. Mitään vikakoodeja ei tosiaan tullut ja ratina oli ajoittaista, mikä teki diagnoosista hieman haastavan.
    Attached Files
    Last edited by radixen; 28-11-2012, 11:28.
    "The things you own end up owning you." - Tyler Durden
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7424
    • Oulu

    #2
    N53:ssa ei taida olla mitään lisäilmapumppua (secondary air pump) päästöjen vähentämiseksi? Löysin vain alipainepumpun: http://dev.store.bmw-mini-mania.com/...e/vacuum-pump/
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • jake2710
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 828

      #3
      Originally posted by radixen View Post
      Rätinää ei ole aiemmin kuulunut.

      Autossa on uusi MAF, tulpat, öljyt.

      Kaikki arvauksetkin / vihjeet erittäin tervetulleita!
      Tulpat kunnolla kiinni?

      Samaa vikaa vielä? http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=251462
      Ehkä johonkin korjaamolle....
      Last edited by jake2710; 18-10-2012, 14:26.

      Comment

      • hw74
        Bimmer Rookie
        • Apr 2012
        • 49
        • Finland

        #4
        Originally posted by radixen View Post
        Kaikki arvauksetkin / vihjeet erittäin tervetulleita!
        Laturin vapaakytkin?

        Comment

        • Mik@
          BTCF Member
          • Jul 2010
          • 1413
          • Nurmes

          #5
          Mulla oli vähän samanlainen rallatus 530d:ssä joka kuului vaihdelaatikosta. Ääni kyllä hävisi kokonaan kun laittoi vaihteen eteen tai taakse, ja kun kierrokset nousi muistaakseni yli 2500. Muuten auto toimi normaalisti ja ääni hävisi kun vaihdoin askin.
          E61 520Da

          Comment

          • radixen
            Bimmer Rookie
            • Sep 2011
            • 99
            • Finland

            #6
            Ratkennut. Katso ensimmäinen postaus.
            "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

            Comment

            • zeppeliini
              Newbiemmer
              • May 2009
              • 17
              • oulu

              #7
              Outo ääni 530 d LCI koneessa

              Mulla on kanssa kuulunut sellaista aaltoilevaa huminaa koneesta varsinkin tyhjäkäynnillä erottuu selvästi, voiskohan johtua disasta ? Kylmänä vaikuttaa aika karhealta käyntiääni, kun kuuntelee edestä, lisäksi keskikulutus on selvästi isompi kuin odotin 3.0 d LCI koneelta vanhaan malliin verrattuna. Oliko kallis osa ja helppo vaihtaa ?
              aina kannattaa yrittää...
              530 dA -08
              ex. Alpina D10 -02
              ex. 120 d - 07
              ex. Saab Aero -05
              ex. 530 dA -08
              ex. 525 dA -05

              Comment

              • Murska
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 382
                • Savo

                #8
                Pystyisitkö Radixen laittaamaan noita ääninäytteitä vielä jakoon?
                Omassa myös rallattelee (mielestäni) joskus joku, ja kulutus ehkä hieman koholla... kiitos
                e61 530i touring M-sport LCI -08
                Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
                Ex:e46 330i -01 Sedan
                Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by zeppeliini View Post
                  Mulla on kanssa kuulunut sellaista aaltoilevaa huminaa koneesta varsinkin tyhjäkäynnillä erottuu selvästi, voiskohan johtua disasta ? Kylmänä vaikuttaa aika karhealta käyntiääni, kun kuuntelee edestä, lisäksi keskikulutus on selvästi isompi kuin odotin 3.0 d LCI koneelta vanhaan malliin verrattuna. Oliko kallis osa ja helppo vaihtaa ?
                  Keskustelu koskee bensakoneista. Dieselissä ei ole kyseistä DISA-venttiiliä.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • MarkoV
                    Newbiemmer
                    • Jul 2012
                    • 23
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Tänään ratkesi oman 525iA -06 rallatukset. Imusarjan pituutta säätävän läpän akseli poikki, lieneekö juuri tuo Disa kun en tarkemmin asiasta kysellyt. Imusarjan vaihto menee Timanttitakuun piiriin. Marko

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎