Osaisiko joku analysoida mitä tämä rätinä/rallatus on, joka kuuluu moottorista?
Ääni tuntuu tulevan imusarjan / mafin lähellä olevista palikoista mutta on hieman vaikea paikallistaa - selkeästi kuitenkin mielestäni moottorista. Ääni kuuluu voimakkaimmin yleensä aamuisin (välillä kuuluu ihan älytön nakutus/ropellus) mutta kuuluu myös välillä muulloin. Välillä taas ei kuulu juuri mitään (ohjaamoon).
Paikallaan tyhjäkäynnillä, 1000 rpm, 1500 rpm, 2000, 3000 rpm:
Ajon aikana (< 60 km/h) (alussa tyhjäkäyntiä jonkin aikaa valoissa):
Huomasin myös INPA:lla tutkiessani että pre-cat lambdojen lämpöarvot eivät missään vaiheessa nouse yli 40% vaikka autolla ajaisi miten kauan. Myös post-cat lambdojen lämpöarvot jäävät alle 65%.
Mitään aktiivisia vikakoodeja INPA ei löytänyt mutta muutama errori:
5E GWS (Gear switch selector)
E087 21
E095 21
A830 21
60 KOMBI (Dashboard)
A3B1 20
62 MOSTGW (The data transmission system)
E18F 20
70 LM (Light module)
A8C5 24
Näillä ei käsittääkseni ole kuitenkaan tekemistä tuon rätinän kanssa? Rätinää ei ole aiemmin kuulunut.
Autossa on uusi MAF, tulpat, öljyt.
Kaikki arvauksetkin / vihjeet erittäin tervetulleita!
Edit: lisäsin pari kuvaa INPA:sta.
Huomiota herättävät asiat:
- sensor voltage "AGRexhaust gas recirculation" punaisella alueella (0.4)
- lambda sul mul and add group arvot plussalla
- pre-cat lambdojen resistanssit 256 ohm, post-cat 0 ohm
- pre-cat lambdat ei lämpene yli 40%
- overrun fuel cutoff täysin yli asteikon (10)
- cylinder rough running arvoissa (-0.5 ja +0.5 välillä huojuntaa eri sylintereissä)
- kun jalan nostaa kaasulta pre-cat lambda value ja voltage hyppäävät taivaisiin (normaalia?)
--
Edit: HOMMA RATKENNUT.
Syynä oli viallinen DISA, jonka läppä oli jäänyt jumiin auki n. 30 asteen kulmaan. Läpässä oli lisäksi klappia ja heiluessaan läppä aiheutti tuon nakuttavan/rallattavan äänen.
Uudella DISA:lla polttoaineen kulutus tipahti myös radikaalisti. Pitää nyt ajella pidemmät pätkät että tietää varmasti mutta näyttäisi että kulutus tipahti jopa 20%.
Homman selvitti ja korjasi lopulta Espoon Laakkonen joten kiitokset ja kunnia osaaville mekaanikoille siellä. Mitään vikakoodeja ei tosiaan tullut ja ratina oli ajoittaista, mikä teki diagnoosista hieman haastavan.
Ääni tuntuu tulevan imusarjan / mafin lähellä olevista palikoista mutta on hieman vaikea paikallistaa - selkeästi kuitenkin mielestäni moottorista. Ääni kuuluu voimakkaimmin yleensä aamuisin (välillä kuuluu ihan älytön nakutus/ropellus) mutta kuuluu myös välillä muulloin. Välillä taas ei kuulu juuri mitään (ohjaamoon).
Paikallaan tyhjäkäynnillä, 1000 rpm, 1500 rpm, 2000, 3000 rpm:
Ajon aikana (< 60 km/h) (alussa tyhjäkäyntiä jonkin aikaa valoissa):
Huomasin myös INPA:lla tutkiessani että pre-cat lambdojen lämpöarvot eivät missään vaiheessa nouse yli 40% vaikka autolla ajaisi miten kauan. Myös post-cat lambdojen lämpöarvot jäävät alle 65%.
Mitään aktiivisia vikakoodeja INPA ei löytänyt mutta muutama errori:
5E GWS (Gear switch selector)
E087 21
E095 21
A830 21
60 KOMBI (Dashboard)
A3B1 20
62 MOSTGW (The data transmission system)
E18F 20
70 LM (Light module)
A8C5 24
Näillä ei käsittääkseni ole kuitenkaan tekemistä tuon rätinän kanssa? Rätinää ei ole aiemmin kuulunut.
Autossa on uusi MAF, tulpat, öljyt.
Kaikki arvauksetkin / vihjeet erittäin tervetulleita!
Edit: lisäsin pari kuvaa INPA:sta.
Huomiota herättävät asiat:
- sensor voltage "AGRexhaust gas recirculation" punaisella alueella (0.4)
- lambda sul mul and add group arvot plussalla
- pre-cat lambdojen resistanssit 256 ohm, post-cat 0 ohm
- pre-cat lambdat ei lämpene yli 40%
- overrun fuel cutoff täysin yli asteikon (10)
- cylinder rough running arvoissa (-0.5 ja +0.5 välillä huojuntaa eri sylintereissä)
- kun jalan nostaa kaasulta pre-cat lambda value ja voltage hyppäävät taivaisiin (normaalia?)
--
Edit: HOMMA RATKENNUT.
Syynä oli viallinen DISA, jonka läppä oli jäänyt jumiin auki n. 30 asteen kulmaan. Läpässä oli lisäksi klappia ja heiluessaan läppä aiheutti tuon nakuttavan/rallattavan äänen.
Uudella DISA:lla polttoaineen kulutus tipahti myös radikaalisti. Pitää nyt ajella pidemmät pätkät että tietää varmasti mutta näyttäisi että kulutus tipahti jopa 20%.
Homman selvitti ja korjasi lopulta Espoon Laakkonen joten kiitokset ja kunnia osaaville mekaanikoille siellä. Mitään vikakoodeja ei tosiaan tullut ja ratina oli ajoittaista, mikä teki diagnoosista hieman haastavan.
Comment