Kysellääs täältä jos jollain on tullut vastaan samanlaista ongelmaa. Eli auto on siis 2005 mallisarjaa ja 530DA, ajettu reilut 250tkm.
Oireilu alkoi starttauksen pidentymisenä, jolloin epäilin tyyppivikaa eli startin kehnoa toimintaa. Kuitenkin ihmetellessä pyöritys oli ok ja valot ei vilkkuneet tms oireita, vaan sahasi silti aikansa kunnes käynnistyi.
Nyt sitten pahensi oireita ja kylmällä koneella ei meinannut käynnistyä lainkaan. Kauan sahaamalla sain käymään vajailla pytyillä josta sammuikin pari kertaa. Sitkeällä starttaamisella ja kaasua alnamalla käynti tasaantui ja lopulta normalisoitui. Kävin ajamassa lenkin ja ei ongelmia, tehot tallella. Sammutuksen jälkeen heti kokeiltuna startti oli taas normaali.
Annoin auton seisoa noin tunnin, jonka jälkeen salavalikosta lämmöt esiin, olivat noin 70 astetta. Startti taas vaivalloista, lähti kuitenkin ekalla mutta pyttyjä puuttui pelistä ainakin yksi. Nyt käynti normalisoitui varsin nopeasti.
No auto seis ja taas noin tunti, sama homma. Taas käyttelin tasakäyntiseksi ja ajamaan, ei ongelmaa. Nyt auto on seissyt muutaman päivän ja jännityksellä odotan lähteekö enää..
Sitten mitä kokeilin jo tehdä. Hehkureleestä käytin johdot irti, kun on aemmin jo ollut hapettumat niissä kiusana, ei vaikutusta. Virtasyötön liitin oli kyllä karmeassa kunnossa ja joutuu vaihtoon. Kerran pakkasilla jätti käynnistymättä ja silloin johtojen rotlaus tuotti tulosta, auto lähti kuin palmun alta vaikka ensimmäinen merkkiliike olisi tässä kohtaa halunnut jo myydä uuden ohjausboksin. Ps. toisen merkkiliikkeen epävirallisen lausunnon mukaan hehkureleitä on vaihdettu turhaan, yleisempää on boksin liittimien huono kunto.. Hehkut autoon on vaihdettu jokin aika sitten. Ulkolämpötila oli starttien aikana +4 joten mielestäni pitäisi lähteä ilman hehkuja jokatapauksessa, varsinkin lämpimähköllä koneella. Eriäviä mielipiteitä? Voisiko tehdä jotain häiriöitä jos lyö liittimissä läpi/kipinää tms huonon kontaktin takia, tyyliin tarvikexenonien aiheuttamat käyntihäiriöt?
Toisena kokeilin rotlata eri anturien liittimiä, niissäkin kun on joissain ilmeisesti ollut kontaktihäiriöitä. Ei vaikutusta.
Olen nyt tilannut uuden hehkuboksin, mutta en usko sen tuovan onnea.
Olisiko ideoita mistä lähteä seuraavaksi arpomaan? Vikakoodit ajattelin luetuttaa ja kenties livedata olisi hyvä apu. Merkkiliikkeeseen en taida uskaltaa viedä kun on "vähän" huonoja kokemuksia heidän taidoistaan vianetsinnässä, ei pahalla.
Ajattelin kysellä jos on vastaavia tullut vastaan, ja muutenkin diesel-eksperttien neuvot olisivat varmasti avuksi.
Niin ja tankissa on oikeata ainetta ja yli puolen tankin, tankattu muistin mukaan ABC asemalta joten aineesta johtuvat ongelmat sulkisin pois. Dieselsuodin on sekin uudehko.
Oireilu alkoi starttauksen pidentymisenä, jolloin epäilin tyyppivikaa eli startin kehnoa toimintaa. Kuitenkin ihmetellessä pyöritys oli ok ja valot ei vilkkuneet tms oireita, vaan sahasi silti aikansa kunnes käynnistyi.
Nyt sitten pahensi oireita ja kylmällä koneella ei meinannut käynnistyä lainkaan. Kauan sahaamalla sain käymään vajailla pytyillä josta sammuikin pari kertaa. Sitkeällä starttaamisella ja kaasua alnamalla käynti tasaantui ja lopulta normalisoitui. Kävin ajamassa lenkin ja ei ongelmia, tehot tallella. Sammutuksen jälkeen heti kokeiltuna startti oli taas normaali.
Annoin auton seisoa noin tunnin, jonka jälkeen salavalikosta lämmöt esiin, olivat noin 70 astetta. Startti taas vaivalloista, lähti kuitenkin ekalla mutta pyttyjä puuttui pelistä ainakin yksi. Nyt käynti normalisoitui varsin nopeasti.
No auto seis ja taas noin tunti, sama homma. Taas käyttelin tasakäyntiseksi ja ajamaan, ei ongelmaa. Nyt auto on seissyt muutaman päivän ja jännityksellä odotan lähteekö enää..
Sitten mitä kokeilin jo tehdä. Hehkureleestä käytin johdot irti, kun on aemmin jo ollut hapettumat niissä kiusana, ei vaikutusta. Virtasyötön liitin oli kyllä karmeassa kunnossa ja joutuu vaihtoon. Kerran pakkasilla jätti käynnistymättä ja silloin johtojen rotlaus tuotti tulosta, auto lähti kuin palmun alta vaikka ensimmäinen merkkiliike olisi tässä kohtaa halunnut jo myydä uuden ohjausboksin. Ps. toisen merkkiliikkeen epävirallisen lausunnon mukaan hehkureleitä on vaihdettu turhaan, yleisempää on boksin liittimien huono kunto.. Hehkut autoon on vaihdettu jokin aika sitten. Ulkolämpötila oli starttien aikana +4 joten mielestäni pitäisi lähteä ilman hehkuja jokatapauksessa, varsinkin lämpimähköllä koneella. Eriäviä mielipiteitä? Voisiko tehdä jotain häiriöitä jos lyö liittimissä läpi/kipinää tms huonon kontaktin takia, tyyliin tarvikexenonien aiheuttamat käyntihäiriöt?
Toisena kokeilin rotlata eri anturien liittimiä, niissäkin kun on joissain ilmeisesti ollut kontaktihäiriöitä. Ei vaikutusta.
Olen nyt tilannut uuden hehkuboksin, mutta en usko sen tuovan onnea.
Olisiko ideoita mistä lähteä seuraavaksi arpomaan? Vikakoodit ajattelin luetuttaa ja kenties livedata olisi hyvä apu. Merkkiliikkeeseen en taida uskaltaa viedä kun on "vähän" huonoja kokemuksia heidän taidoistaan vianetsinnässä, ei pahalla.
Ajattelin kysellä jos on vastaavia tullut vastaan, ja muutenkin diesel-eksperttien neuvot olisivat varmasti avuksi.
Niin ja tankissa on oikeata ainetta ja yli puolen tankin, tankattu muistin mukaan ABC asemalta joten aineesta johtuvat ongelmat sulkisin pois. Dieselsuodin on sekin uudehko.
Comment