memebuy23buy

E60 530da käynti/startihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -pekkis-
    Bimmer Rookie
    • Nov 2012
    • 128
    • Turku

    E60 530da käynti/startihäiriö

    Kysellääs täältä jos jollain on tullut vastaan samanlaista ongelmaa. Eli auto on siis 2005 mallisarjaa ja 530DA, ajettu reilut 250tkm.

    Oireilu alkoi starttauksen pidentymisenä, jolloin epäilin tyyppivikaa eli startin kehnoa toimintaa. Kuitenkin ihmetellessä pyöritys oli ok ja valot ei vilkkuneet tms oireita, vaan sahasi silti aikansa kunnes käynnistyi.

    Nyt sitten pahensi oireita ja kylmällä koneella ei meinannut käynnistyä lainkaan. Kauan sahaamalla sain käymään vajailla pytyillä josta sammuikin pari kertaa. Sitkeällä starttaamisella ja kaasua alnamalla käynti tasaantui ja lopulta normalisoitui. Kävin ajamassa lenkin ja ei ongelmia, tehot tallella. Sammutuksen jälkeen heti kokeiltuna startti oli taas normaali.
    Annoin auton seisoa noin tunnin, jonka jälkeen salavalikosta lämmöt esiin, olivat noin 70 astetta. Startti taas vaivalloista, lähti kuitenkin ekalla mutta pyttyjä puuttui pelistä ainakin yksi. Nyt käynti normalisoitui varsin nopeasti.
    No auto seis ja taas noin tunti, sama homma. Taas käyttelin tasakäyntiseksi ja ajamaan, ei ongelmaa. Nyt auto on seissyt muutaman päivän ja jännityksellä odotan lähteekö enää..

    Sitten mitä kokeilin jo tehdä. Hehkureleestä käytin johdot irti, kun on aemmin jo ollut hapettumat niissä kiusana, ei vaikutusta. Virtasyötön liitin oli kyllä karmeassa kunnossa ja joutuu vaihtoon. Kerran pakkasilla jätti käynnistymättä ja silloin johtojen rotlaus tuotti tulosta, auto lähti kuin palmun alta vaikka ensimmäinen merkkiliike olisi tässä kohtaa halunnut jo myydä uuden ohjausboksin. Ps. toisen merkkiliikkeen epävirallisen lausunnon mukaan hehkureleitä on vaihdettu turhaan, yleisempää on boksin liittimien huono kunto.. Hehkut autoon on vaihdettu jokin aika sitten. Ulkolämpötila oli starttien aikana +4 joten mielestäni pitäisi lähteä ilman hehkuja jokatapauksessa, varsinkin lämpimähköllä koneella. Eriäviä mielipiteitä? Voisiko tehdä jotain häiriöitä jos lyö liittimissä läpi/kipinää tms huonon kontaktin takia, tyyliin tarvikexenonien aiheuttamat käyntihäiriöt?

    Toisena kokeilin rotlata eri anturien liittimiä, niissäkin kun on joissain ilmeisesti ollut kontaktihäiriöitä. Ei vaikutusta.

    Olen nyt tilannut uuden hehkuboksin, mutta en usko sen tuovan onnea.

    Olisiko ideoita mistä lähteä seuraavaksi arpomaan? Vikakoodit ajattelin luetuttaa ja kenties livedata olisi hyvä apu. Merkkiliikkeeseen en taida uskaltaa viedä kun on "vähän" huonoja kokemuksia heidän taidoistaan vianetsinnässä, ei pahalla.
    Ajattelin kysellä jos on vastaavia tullut vastaan, ja muutenkin diesel-eksperttien neuvot olisivat varmasti avuksi.

    Niin ja tankissa on oikeata ainetta ja yli puolen tankin, tankattu muistin mukaan ABC asemalta joten aineesta johtuvat ongelmat sulkisin pois. Dieselsuodin on sekin uudehko.
    E39 M5 -01
  • LasseE
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 416
    • Kontiolahti/Joensuu

    #2
    Vuotava suutin? Onko käyntiääni muuten normaalin kuuloinen?
    Last edited by LasseE; 08-11-2012, 05:04.
    Ex. E46 330d -05
    Ex. e61 530da -05
    Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
    Member of Team EastAudio
    Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

    Comment

    • 530daa
      Bimmer Fanatic
      • May 2012
      • 231
      • ks

      #3
      savuuttaako?

      Comment

      • -pekkis-
        Bimmer Rookie
        • Nov 2012
        • 128
        • Turku

        #4
        Originally posted by LasseE View Post
        Vuotava suutin? Onko käyntiääni muuten normaalin kuuloinen?
        Tuo kävi mielessä, tosin ongelmat ilmenneet välillä to ilta kun alkoi ekan kerran pidentyä ja su iltasella oli isommat ongelmat sitten. Ja kävi useamman vajaalla. Käyntiääni on ajossa normaali ja kun tasaantuu niin tyhjäkäyntikin on hyvä. Ei humppaa ei mitään.
        Mikähän olisi suuttimet vienyt nopealla tahdilla? Onkos nuiden huuhteluun/voiteluun tms mitään keinoa paikallaan vai onko ainoa keino uusia (355€kpl)? Jostain olen lukenut 2t-öljyn lisäämisestä tai sitten erilaisista forte tms "ihme"aineista. Millä suhdanteella tuota 2t-öljyä tankkiin hulautetaan ja vaikuttaako että autossa on DPF?

        Originally posted by 530daa View Post
        savuuttaako?
        Paha sanoa, autossa on DPF joka ei ole tukossa, joten savua ei ilmene.Kulutus on pysynyt samana mitä nyt ajotietokone valehtelee. Haisi kyllä aineelle tietysti kun ei tahtionut käydä. Ajossa ei oireita eikä ajon jälkeen huomannut hajuja. Tyhjäkäynnin normalisoiduttua ei myöskään haissut. Eli johtui varmaan siitä kun meni palamatonta osasta pytyistä läpi.
        E39 M5 -01

        Comment

        • LasseE
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 416
          • Kontiolahti/Joensuu

          #5
          Originally posted by -pekkis- View Post
          Tuo kävi mielessä, tosin ongelmat ilmenneet välillä to ilta kun alkoi ekan kerran pidentyä ja su iltasella oli isommat ongelmat sitten. Ja kävi useamman vajaalla. Käyntiääni on ajossa normaali ja kun tasaantuu niin tyhjäkäyntikin on hyvä. Ei humppaa ei mitään.
          Mikähän olisi suuttimet vienyt nopealla tahdilla? Onkos nuiden huuhteluun/voiteluun tms mitään keinoa paikallaan vai onko ainoa keino uusia (355€kpl)? Jostain olen lukenut 2t-öljyn lisäämisestä tai sitten erilaisista forte tms "ihme"aineista. Millä suhdanteella tuota 2t-öljyä tankkiin hulautetaan ja vaikuttaako että autossa on DPF?
          Käyt esim.motonetistä redlinen rl-2 ja laitat sitä alussa vähän reilummalla annoksella. Mikäli laitat 2t-öljyä niin sen olisi hyvä olla tuhkaamatonta..
          Ex. E46 330d -05
          Ex. e61 530da -05
          Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
          Member of Team EastAudio
          Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

          Comment

          • samppa...
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 117
            • .

            #6
            Itsellä teki 330d just tota samaa muutaman kerran käynnistyksessä, kunnes yks päivä ei enää lähtenyt tulille ollenkaan.Pari suutinta vaihtoon ja taas mentiin.

            Comment

            • 530daa
              Bimmer Fanatic
              • May 2012
              • 231
              • ks

              #7
              Originally posted by samppa... View Post
              Itsellä teki 330d just tota samaa muutaman kerran käynnistyksessä, kunnes yks päivä ei enää lähtenyt tulille ollenkaan.Pari suutinta vaihtoon ja taas mentiin.
              Kuin myös entisessä 330d, paheni ja paheni viimen ei käyntiin vaikka sahas poikki...

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7551
                • Jyväshyvä

                #8
                Inpalla näkee suuttimien korjausarvot, jos vuotaa, korjausarvo lienee aika iso...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • -pekkis-
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2012
                  • 128
                  • Turku

                  #9
                  Näkeekin ne inpalla kone seis vai käydessä? Vieras itselle tuo onpa, koodeja osaan lukea mutta siihen jää nykyinen taito. Eli jos tarkempaa vinkkiä on niin kiitos ja kumarrus.

                  Tänään tuli sitten eteen lyödä auto tulille, seissyt sunnuntai-illasta. Yllätys oli suuri kun lähti kuin palmun alta. Ainoa muutos on pikku pakkanen. Eli jos ei onpa kerro mitään suuttumista, niin pitää mitata suuttimien johtosarjan kunto, näissäkin on vikoja ja ongelmia ollut kuulemma. Ei kai suutin/suuttimet tuollalailla voi "parantua" itsekseen? Jos siis vuotoa tms mekaanista olisi. No ei volttia parane vielä heittää, katselee miten toimii. Ajattelin anturien liittimet käydä läpi mihin pääsee käsiksi, omaan mieleen nyt tuntuisi joltain kontaktihäiriöltä kun kelin kuivuessa fiksaantuu.
                  E39 M5 -01

                  Comment

                  • -pekkis-
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2012
                    • 128
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by LasseE View Post
                    Käyt esim.motonetistä redlinen rl-2 ja laitat sitä alussa vähän reilummalla annoksella. Mikäli laitat 2t-öljyä niin sen olisi hyvä olla tuhkaamatonta..
                    Reilumpi annos, eli sen isomman mukaan, vaiko ihan kunnon loraus? Hain putelin ja aika pieneltä tuntuu ne määrät. Öljyn taidan vielä jättää hyllyyn, jollei tule kokemuksia että on ongelmaton käyttää. Ja joku arvio sekoitussuhteesta ois kanssa kiva.
                    E39 M5 -01

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #11
                      Ei ne suuttimien korjausarvot kerro ohivuodosta oikeastaan mitään. Ohivuodot mitataan suuttimien ohivuotolinjasta, hyväksyttävä määrä 20 ml / 2 min.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • -pekkis-
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2012
                        • 128
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Ei ne suuttimien korjausarvot kerro ohivuodosta oikeastaan mitään. Ohivuodot mitataan suuttimien ohivuotolinjasta, hyväksyttävä määrä 20 ml / 2 min.
                        Ei taida enää kotikonstein onnistua? TIS taisi tuohon jotain letkuun tulevaa hässäkkää tarjota, mutta onnistuuko jotenkin muuten? Letku irti ja mittakuppiin? Voisiko ohivuotojen määrä muuttua noin radikaalisti parempaan päin pelkällä auton seisotuksella?
                        E39 M5 -01

                        Comment

                        • 530daa
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2012
                          • 231
                          • ks

                          #13
                          Mulla 330d ainakin onnistui kun vaan suuttimen päästä sokka ja letku pois ja siihen noin 20cm pitkät kirkkaat letkut pystyyn suuttimen päähän, ja sitten starttia ja äkkiä näyttää mikä letku täytyy ensin/letkut ja sitten vaan ne suuttimet vaihtoon ja avot taas toimi.

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7551
                            • Jyväshyvä

                            #14
                            Originally posted by 530daa View Post
                            Mulla 330d ainakin onnistui kun vaan suuttimen päästä sokka ja letku pois ja siihen noin 20cm pitkät kirkkaat letkut pystyyn suuttimen päähän, ja sitten starttia ja äkkiä näyttää mikä letku täytyy ensin/letkut ja sitten vaan ne suuttimet vaihtoon ja avot taas toimi.
                            20 cm on aika lyhyt pätkä, jos vuotaa niin tulee muutamassa koneen pyöräytyksessä letkusta yli... Siis jo startatessa.
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • 530daa
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2012
                              • 231
                              • ks

                              #15
                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              20 cm on aika lyhyt pätkä, jos vuotaa niin tulee muutamassa koneen pyöräytyksessä letkusta yli... Siis jo startatessa.
                              Joo näin on mutta, selvis kyllä vika ja toimi sen jälkeen, eihän sitä tarvii startata sitten niin pitkään, ja saatto olla 5mm sisähalkaisijalla letku 30cm en nyt muista

                              Comment

                              Working...
                              X