Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 M54 kulutusmittari sekoilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jube
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 9636
    • ...

    e60 M54 kulutusmittari sekoilee

    Elikkä on alkanut tuossa 530i:ssä kulutusmittari sekoilemaan, käyttäytyy kutakuinkin näin:
    Kun polkaisee kytkimen pohjaan esim: risteykseen tultaessa jää viisari roikkumaan 2-6l välille, kun vauhti hiljenee niin lähtee kipuamaan ylöspäin ja saattaa näyttää 12-16l/100km kun odottelee valojen vaihtumista :think
    Sitten saattaa aivan silmäräpäyksessä joko pompata nollille tai pysytellä tuolla 12-16l välillä kunnes lähtee taas liikkeelle
    Ajossa toimii normaalisti, kun nostaa jalan kaasulta niin menee heti nollille ja näyttää matka-ajossa järkeviä lukemia mutta kaupungissa makaa lähes kokoajan tapissa mitä ei myöskään ole mielestäni ennen tehnyt.
    Todellisesta polttoaineen kulutuksesta on paha sanoa, tuntuu että menisi enemmän kuin ennen mutta toisaalta ilmat ovat kylmentyneet ja tyhjäkäynti lisääntynyt joten siitä en vielä osaa varmuudella sanoa...

    Moottori käy tyhjäkäyntiä tasaisesti ja vetää hyvin!
    Mistä tuo mittari ottaa tietonsa ja mitkä asiat sen toimintaan vaikuttavat M54 koneisessa autossa? :think
    Näillä mennään:
    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
    MB c124 230CE -90 "Badboy"
    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1367
    • Lempäälä

    #2
    -kulutustieto can-viestinä dde/dme:ltä
    -nopeustieto abs/edc-yksiköltä.

    melkein kattelisin vähän notta oisko jossain piilossa vikakoodeja.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • Jube
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 9636
      • ...

      #3
      Juu, pitää huomenna lukea vikakoodit sekä dme:ltä että abs/luistonesto puolelta!
      Näillä mennään:
      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
      MB c124 230CE -90 "Badboy"
      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

      Comment

      • Jube
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 9636
        • ...

        #4
        Moottorin ohjauksen puolella ei vikakoodeja, luistoneston puolella pari mutta täyttä hepreaa kun pitäisi vähän päivitellä Inpan scriptejä :think
        Mittari edelleen alkaa sekoilla heti kun painaa kytkimen pohjaan, kulutuksesta vieläkään vaikea sanoa koska vasta alle puolitankkia kulunut mutta mitä tällaisen kuuluu kuluttaa seka-ajossa talvella?
        10-13l/100km? (Puhuttaessa oikeista, ei hyvänmielen kulutuksista)

        Vaikuttaako MAF miten kulutusmittarin toimintaan?
        Sen olen havainnut että kun auto käy tyhjäkäynti 600-700rpm ja painaa kytkimen pohjaan niin pomppaa 900rpm missä pysyy kunnes löysää kytkimen, normaalia?
        Last edited by Jube; 20-11-2012, 14:53.
        Näillä mennään:
        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
        MB c124 230CE -90 "Badboy"
        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

        Comment

        • Janne S
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 437
          • Keminmaa

          #5
          Mä en näe tässä toiminnassa mitään ihmeellistä, noinhan ton hetkellisen kulutuksen mittarin pitääkin toimia. Mulla toimii ihan samanlailla ku sun kuvaus eka postissa.
          ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1367
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by Jube View Post
            Moottorin ohjauksen puolella ei vikakoodeja, luistoneston puolella pari mutta täyttä hepreaa kun pitäisi vähän päivitellä Inpan scriptejä :think
            Mittari edelleen alkaa sekoilla heti kun painaa kytkimen pohjaan, kulutuksesta vieläkään vaikea sanoa koska vasta alle puolitankkia kulunut mutta mitä tällaisen kuuluu kuluttaa seka-ajossa talvella?
            10-13l/100km? (Puhuttaessa oikeista, ei hyvänmielen kulutuksista)

            Vaikuttaako MAF miten kulutusmittarin toimintaan?
            Sen olen havainnut että kun auto käy tyhjäkäynti 600-700rpm ja painaa kytkimen pohjaan niin pomppaa 900rpm missä pysyy kunnes löysää kytkimen, normaalia?
            Niinno joo, hetkellinen kulutus käyttäytyy tuollain, että ryömittäessä kohti valoja se kulutus _oikeastikin hei_ nousee, kun kulutus kasvaa per satku.

            rpm nousee kun painaa kytkimen pohjaan, loogista sanoisin.
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              #7
              Kysymys kuuluukin että liikkuuko auto vai ei. Jos liikkuu,
              mitataan kulutusta, jos seisoo paikallaan, ei mitata.

              Ts. ku tulet risteykseen vaihde päällä ja jarrutat moottorilla,
              kulutus on nolla siihen asti kunnes saavutaan tyhjäkäynnin
              alueelle jollon bensaa taas syötetään koneeseen.
              Tällöin kulutus lähtee nousemaan, ja menee nollaan kun auto pysähtyy täysin.

              Jos painat kytkimen pohjaan auton vielä rullatessa
              (kukapa siihen risteykseen haluaisi auton sammuttaa),
              kulutus muuttuu, joko moottorijarrutus loppuu -> mittari nousee
              tai veto loppuu -> mittari laskee.

              Jos auton seisoessakin mittari heiluu niin sitten lienee jotain vikaa?
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Jube
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 9636
                • ...

                #8
                Kiitos MajorDrake vastauksesta!
                Kun vauhti on pysähtynyt täysin, mittari saattaa vielä näyttää vaikkapa 16l/100km kunnes sitten joko sekunnin tai viiden päästä pomppaa kerralla nollaan!
                Oli normaalia tai ei, mutta ei tuo ole ennen noin käyttäytynyt kyllä :think

                Liekkö sitten kyse siitä että jossain ABS anturissa on häikkää ja auto luulee vielä liikkuvansa vaikka vauhti todellisuudessa onkin jo pysähtynyt?
                Mistä anturista e60 ottaa nopeustiedon?

                Originally posted by repsa View Post
                Niinno joo, hetkellinen kulutus käyttäytyy tuollain, että ryömittäessä kohti valoja se kulutus _oikeastikin hei_ nousee, kun kulutus kasvaa per satku.
                En tiedä kerroinko epäselvästi mutta kulutusmittari siis pomppaa ensin neljään litraan ja sieltä hiipii 12-16l/100km silloin kun kytkimen painaa pohjaan ja pysyy siellä vielä 1-5s pysähtymisen jälkeen, toimii normaalisti silloin kun auto ei ole tyhjäkäynnillä ja ryömittää ykkösellä tai kakkosella kohti risteystä!
                Originally posted by Janne S View Post
                Mä en näe tässä toiminnassa mitään ihmeellistä, noinhan ton hetkellisen kulutuksen mittarin pitääkin toimia. Mulla toimii ihan samanlailla ku sun kuvaus eka postissa.
                Sinulla taitaa olla automaattivaihteinen auto, mutta sama sille!
                Tekeekö myös niin että kulutusmittari keikkuu 12-16l lukemissa vielä sen jälkeen kun auto on täysin pysähtynyt?
                Last edited by Jube; 20-11-2012, 17:07.
                Näillä mennään:
                Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                MB c124 230CE -90 "Badboy"
                MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                Comment

                • Janne S
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 437
                  • Keminmaa

                  #9
                  No eipä se jää keikkumaan mihinkään, menee nollille kun pysähtyy. Muistelisin et menee nollille hetki ennen täyspysähdystä eli ryömintävauhdissa.
                  ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                  Comment

                  • -challenger-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2009
                    • 2150
                    • L a h t i

                    #10
                    No eipä se samantien laske sinne nollaa ku pysähtyy, ja mitä vitun väliä sillä on jos ajossa näyttää niinku kuuluuki. Aika turhaa pätemistä.

                    Comment

                    • Jube
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 9636
                      • ...

                      #11
                      Jos auton kulutusmittari ei toimi kuten ennen niin siinä ei ole mielestäni mitään turhaa pätemistä, enemmänkin turhaa pätemistä vinolla asialliseen keskusteluun
                      Toiset tykkää että auto on kunnossa ja jos tuo mittari ei toimi oikein niin eikö se ole merkki jostain viasta?
                      Missä lukemissa Jannella huitelee mittari silloin kun auto vielä liikkuu hitaasti?
                      Last edited by Jube; 20-11-2012, 17:59.
                      Näillä mennään:
                      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                      MB c124 230CE -90 "Badboy"
                      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                      Comment

                      • zanta
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 2908
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Jube View Post
                        Mittari edelleen alkaa sekoilla heti kun painaa kytkimen pohjaan, kulutuksesta vieläkään vaikea sanoa koska vasta alle puolitankkia kulunut mutta mitä tällaisen kuuluu kuluttaa seka-ajossa talvella?
                        10-13l/100km? (Puhuttaessa oikeista, ei hyvänmielen kulutuksista)
                        No mulla ajo on varmaan 85% kaupunkiajoa ja pätkäsellasta ja jos et ole nähnyt koskaan miten ajan voit aavistella kyllä
                        Eli näillä keleillä mennään "takapyörät pyörien" kuten viranomaisystävämme asian ilmaisisivat
                        Mullahan tosin on optimimpi kulutus, mutta myös E61:n lisäpaino... keskiarvokulutus pyörii nyt 11l/100km yläpuolella, eiköhän toi sun heittämä ole aikalailla oikea, saatatpa ajaa vielä nätimmin kuin minä(jolla on kaupungissa talvella 2 kaasupolkimen asentoa DSC:n ollessa päällä, "vitun paska nahkahousu tietokone" huutojen säestyksellä )
                        LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                        eksälista:
                        E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                        Comment

                        • Janne S
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 437
                          • Keminmaa

                          #13
                          Originally posted by Jube View Post
                          Jos auton kulutusmittari ei toimi kuten ennen niin siinä ei ole mielestäni mitään turhaa pätemistä, enemmänkin turhaa pätemistä vinolla asialliseen keskusteluun
                          Toiset tykkää että auto on kunnossa ja jos tuo mittari ei toimi oikein niin eikö se ole merkki jostain viasta?
                          Missä lukemissa Jannella huitelee mittari silloin kun auto vielä liikkuu hitaasti?
                          Kyllähän se melko maksimia näyttää.
                          ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                          Comment

                          • pemaristiE60
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2011
                            • 135
                            • Lieksa

                            #14
                            itellä kulutusmittari on alkanut toimia juuri noin että kun ajaa ja lähestyy esim risteystä painan kytkimen pohjaan ja kulutus viisari alkaa heilahtamaan ja nousee hiljalleen noin 20l ja pysyy siinä pari sekuntia sitten kerralla laskee nollaan tämä tapahtuu siis myös pihaan tullessakin kun auton vauhti jo pysähtynyt, ajossa toimii ok, mut jostainhan tuo kertoo kun noin ailahtaa.. Autona 525 e61 -06
                            Skoda octavia RS 2.0TSi -14
                            Suzuki Hayabusa -08 240TIRE FAT ASS
                            Ski-Doo renegade backcountry X -14

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎