Takajarrut jumittaa ja paukkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 338LM
    Bimmer Rookie
    • Dec 2006
    • 191

    Takajarrut jumittaa ja paukkuu

    Terves

    Eipä ollut viimetalvena kovimmillakaan pakkasella oireita- mutta nyt alkoi jo -10C kränäämään.

    Yön seisottuaan molemmat takajarrut jumissa jäässä. Ykkösellä eteen ja fasettilukko aukeaa reiluhkolla kaasulla. Kova pamaus kuuluu kummaltakin puolelta. Tänään pamahti jo reilun puolentunnin seisotuksen jälkeen kun tunti ajoa alla. En tosin vaatinut paljon kaasua, mutta kuitenkin.

    Palat aika lopussa takana- vaikuttaneeko asiaan?
    Pesin auton/vanteet painepesurilla pakkasessa ennen talvivahausta. Päälle pari tuntia lämpimässä hallissa, voisiko olla että vettä päässyt väärään paikkaan (?) eikä parin tunnin kuivattelu riittänyt?

    Käsijarru vissiin jäässä kanssa, ei pure kiinni kohtuu voimalla. En viitsinyt riuhtaista voimalla ettei jää päälle...

    Ja pannaas vielä vielä kyssäri kun tuo takapalojen vaihto lähestyy joka tapauksessa: tartteeko erikoistyökaluja esim jarrumännän sisäänpyörittämiselle?
    Ja toimiiko laadukkaat tarvikepalat (ferodo tms) kulumisvaroittimen kanssa? Saatavuus olis täällä syrtsyllä vaan hiukka parempi.

    Kiitos, taas!
    2007 E61 LCI 530xd M-sport
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7551
    • Jyväshyvä

    #2
    Minkä kokoiset vanteet?
    Ootko varma että jarrut jäätyy eikä vanteet satuloihin jos on 16" tai 17" vanteet?

    Mulla oli yhtenä talvena 535d:n ja 17" vanteiden kanssa isoja ongelmia tietyillä keleillä, välillä eturenkaat jääty niin että ei edes ajamalla saanu pyörimään.
    Ja takaakin jääty mutta nehän nyt aina irtoaa kun kaasua painaa...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • nupaha
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 278
      • Pohojanmaa

      #3
      Originally posted by 338LM View Post
      Terves

      Eipä ollut viimetalvena kovimmillakaan pakkasella oireita- mutta nyt alkoi jo -10C kränäämään.

      Yön seisottuaan molemmat takajarrut jumissa jäässä. Ykkösellä eteen ja fasettilukko aukeaa reiluhkolla kaasulla. Kova pamaus kuuluu kummaltakin puolelta. Tänään pamahti jo reilun puolentunnin seisotuksen jälkeen kun tunti ajoa alla. En tosin vaatinut paljon kaasua, mutta kuitenkin.

      Palat aika lopussa takana- vaikuttaneeko asiaan?
      Pesin auton/vanteet painepesurilla pakkasessa ennen talvivahausta. Päälle pari tuntia lämpimässä hallissa, voisiko olla että vettä päässyt väärään paikkaan (?) eikä parin tunnin kuivattelu riittänyt?

      Käsijarru vissiin jäässä kanssa, ei pure kiinni kohtuu voimalla. En viitsinyt riuhtaista voimalla ettei jää päälle...

      Ja pannaas vielä vielä kyssäri kun tuo takapalojen vaihto lähestyy joka tapauksessa: tartteeko erikoistyökaluja esim jarrumännän sisäänpyörittämiselle?
      Ja toimiiko laadukkaat tarvikepalat (ferodo tms) kulumisvaroittimen kanssa? Saatavuus olis täällä syrtsyllä vaan hiukka parempi.

      Kiitos, taas!
      Moro !

      Itte vaihtelin jarrupalat kesällä ja laitoin tuollaiset Roadhouse-tarvikepalat. Antoivat takuun, että ei ala vinkumaan. Nyt ollut muutaman kuukauden paikoillaan ja tietyissä kosteusolosuhteissa vinkuu hetken, mutta ei onneksi ongelmaksi asti.
      Ei ainakaan LCI-mallissa (tosin 520d) tarvinnut mitään erikoistyökaluja, jos ei kuusiokoloavainta lasketa sellaiseksi. Kulumisvaroittimenliittimen löydät sisälokarin "pikkuluukun" takaa vänkärin puolelta. Ei tarvi purkaa enempiä (itte vähän aikaa ettin tota liitintä).
      työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
      kauppakassina Audi A3 sedan
      kesäkissana Jaguar XKR
      tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

      Comment

      • 338LM
        Bimmer Rookie
        • Dec 2006
        • 191

        #4
        Vanteet orggis 18" Ämmät.

        Ja kumma juttu, kahtena päivänä jo paukkunut pesun (ja sen päälle useamman tunnin kuivatuksen) jälkeen. Saas nähdä aamulla, onko taas sama homma. Pitänee sulatella huomenna vielä kertaalleen, saa käsijarrunkin notkisteltua käyttökuntoon.

        Ja mikäs tuo kulimisvaroitinhommeli on? Tuleeko sieltä saman luukun alta johdot kummallekin satulalle tms? Tarvii irrottaa?
        2007 E61 LCI 530xd M-sport

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7551
          • Jyväshyvä

          #5
          Originally posted by 338LM View Post
          Vanteet orggis 18" Ämmät.
          Ja mikäs tuo kulimisvaroitinhommeli on? Tuleeko sieltä saman luukun alta johdot kummallekin satulalle tms? Tarvii irrottaa?
          Eli ei vanteista sitten ole kiinni.

          Takana on vain oikealla anturi ja edessä vasemmalla.

          Anturit lähtee myös satulan päästä irti, tulee palaan kiinni.
          Anturit pitää uusia kun palat vaihtaa...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • 338LM
            Bimmer Rookie
            • Dec 2006
            • 191

            #6
            Noniin, neljäs aamu ja eipä enää olleet jarrut jumissa. Pitää kuitenkin sulatella käsijarru tänään ja viritellä taas pahvit keulaan..ja prkl ny moottorinlämmöt nousee ainoastaan 83C. Eka kylmä aamu. EGR termarin vaihdoin viime talvena, uus päätermari odottaa hyllyssä. Pitääpä alkaa googlettamaan ohjeita jostain...

            Menee vähän sivuraiteille, mutta jos vaihdan jäähdytinnesteet samalla niin onko värillä väliä..??
            2007 E61 LCI 530xd M-sport

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7551
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by 338LM View Post
              Noniin, neljäs aamu ja eipä enää olleet jarrut jumissa. Pitää kuitenkin sulatella käsijarru tänään ja viritellä taas pahvit keulaan..ja prkl ny moottorinlämmöt nousee ainoastaan 83C. Eka kylmä aamu. EGR termarin vaihdoin viime talvena, uus päätermari odottaa hyllyssä. Pitääpä alkaa googlettamaan ohjeita jostain...

              Menee vähän sivuraiteille, mutta jos vaihdan jäähdytinnesteet samalla niin onko värillä väliä..??
              Päätermarin vaihto-ohjeita just päivitin foorumille...

              Nesteeksi sinistä tai vihreää.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1374
                • Lempäälä

                #8
                käsijarru on täynnä kondenssivettä ; tai oikeastaan se rumpuosa on niin täys kuin sinne mahtuu lämpövaihtelujen ansiosta --> se jäätyy palan pintaan ja siitä rummun pintaan, tästä taas seuraa renkaan jumiminen.

                pitäs ajella joku aikaa käksä päällä että saa haihdutettua veden haneen, tai sitten lempeämpi vaihtoehto että purkaa suosiolla rummun auki ja kuumailmapuhaltimella höyrystää vedet haneen.
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • 338LM
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2006
                  • 191

                  #9
                  Ookoo ja kiitos taas kovasti näistä. Kässäri teki tosiaan "Christinet" ja alkoi pelittää itsestään. Kahva notkistui samaten tänään lämpimässä tallissa.

                  Huomenna menee päätermari vaihtoon. Ei auttanut laatikonlauhduttimen letkun kuristus lämpöihin. EGR:n vaihdoin viime talvena. Voi toki olla taas sama, sattuu vaan löytymään uus päätermari hyllystä.
                  2007 E61 LCI 530xd M-sport

                  Comment

                  Working...
                  X