Announcement

Collapse
No announcement yet.

520d -08 autom. toimiva peli!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaupparatsu
    Bimmer Rookie
    • Nov 2012
    • 82
    • Lahti

    520d -08 autom. toimiva peli!

    BTCF on täynnä erilaista tarinaa siitä, kuinka BMW ei toimi. Olen muilla foorumeilla ja joskus töissäkin kuullut kommentin; "mene BTCF.FI-sivustolle, niin näet miten paska auto BMW on". Ehkä juuri tästä syystä suosin Volvoa sekä Mersua aiemmin ja vain ajatuksen tasolla pohdin, kuinka hyvin muotoiltu ja kiinnostava vaihtoehto BMW olisi.

    Mitä tulee näihin moniin topiceihin, joissa BMW on pettänyt luottamuksen ja/tai "sekoilee", niin niitäkin tarvitaan. Monesti kysyjä saa huippuhyviä neuvoja, näkemyksiä ja vinkkejä ja hyvä näin. Haluan siltikin kokeilla jotain toisenlaista; tarinoita siitä miten hyvin se auto toimii! Sitäkin kuitenkin tapahtuu mallilla kuin mallilla, että homma toimii ja ongelmia ei ole. Suurimpia ongelmia autokeskusteluissa verkossa onkin juuri se, että tyytyväiset ovat helposti hiljaa ja ongelmien kanssa painivat henkilöt kyselevät kuumeisesti apuja.

    Ajan paljon työssäni ja Volvo S80:n sekä w211 E-Mersun jälkeen uskaltauduin kokeilemaan kaikista varotuksista huolimatta BMW:tä. Syyskuun puolivälissä pihaan ilmestyi 122 tkm ajettu E60 520 d automaatilla vuosimallia -08. Nyt olen sillä kovan työtahdin takia ajanut jo n. 13 tkm ja kokemus on ollut hyvin positiivinen. Vaikka Mersussa olikin 270 CDI:n turvin potkua, ei tuo 2-litrainen dieselkone ole yhtään hassumpi; tehoa löytyy ja ennen kaikkea kulutus on aivan eri tasoa, kuin 270 CDI:ssä. Ohjattavuus on aivan loistava etenkin pienissä nopeuksissa kaupunkiajossa; auto tottelee todella sulavasti ratin liikkeitä.

    Tähän keskusteluketjuun toivon muiden vastaavaan autoon tyytyväisten ihmisten kommentteja. Onko joku ajanut vastaavalla paljonkin ilman isoja ongelmia? Jätetään ne negatiiviset jutut ja spekuloinnit muihin ketjuihin.
    Last edited by Kaupparatsu; 04-12-2012, 21:27.
    Nykyinen:
    BMW 530e facelift-G31 X-Drive M-Sport -22

    Entiset:
    BMW 520xda F11 Modern Line -14
    Mercedes-Benz C 200 CDI s203 -10 automaatti
    Mercedes-Benz E 280 CDI facelift-s211 -08 automaatti
    BMW 520d facelift-E60 -08 automaatti
    Mercedes-Benz E 270 CDI w211 -02 automaatti
    Volvo S80 D5 -02 automaatti
  • AlpinWeiss
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2007
    • 927
    • West coast

    #2
    Itse päästellyt bensakoneisella E60:llä jo 54tkm. Nyt lasissa 185 tuhatta. vaihtoon menee nyt narinahelat ja alusta osaa liiaksikin, koska ylihuoltaminen. Muuten on vaihdettu vain xenonpolttimot.
    MBCLK240 -02
    E36 318 -93
    E46 320 Ci -01
    E46 330 CiA -01
    E60 520i -04
    E93 325i -07
    F36 420xi -16

    Comment

    • -challenger-
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 2148
      • L a h t i

      #3
      Hyviä vehkeitä nuo oman kokemuksen kannalta on.. E60:llä 28tuhatta km alla ja vielä tuntuu käyvän kaikilla kuudella ihan moitteettomasti.. *kop kop*

      Comment

      • tarke
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 73
        • Ikaalinen

        #4
        E61 530-04 alla kesäkuusta lähtien ja reilutsti yli 10 tkm takana ilman isompia ongelmia.......tietysti yksi tutkan anturi pimeenä(vielä) ja tasonsäätö mököttää ajoittain muttei muuta.

        Eihän kukaan halua myöntää että on ostanut huonon auton joten se on helpointa peittää haukkumalla muita merkkejä!!

        Comment

        • Rulla
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 80
          • Porvoo

          #5
          Itsellä on ollut tuo 530dA nyt vuoden 2008 lopusta ja mittariin on tullut reilu 120tkm. niin kuin sigustakin näkyy. Olen oikeastaan melkein yllättynyt, että miten pienillä murheilla olen selvinnyt, vaikka onkin ihan alkupään autoja. Ainoat ongelmat ovat tulleet tyyppiviallisesta startista, jota en saanut aikaiseksi vaihtaa ennen kun leipoi lopulta kiinni. Lisäksi on mennyt 1 kpl jousia poikki ja raidetangonpäät väljiksi. Tietenkin egr-termostaatti on pitänyt vaihtaa ja seuraavaksi vaihdan päätermarin, 'varmuuden vuoksi'. Mutta erittäin huolettomia ja ennen kaikkea mukavia kilometrejä on takana. Ja näillä näkymin lisää tulee vielä reilusti. F10 ei parilla koeajolla ole säväyttänyt riittävästi.
          E70 3.0d -07
          Entiset: E61 535dA -05, F07 530dx, Semi-Voll -10 : E60 530iA -06 :Z3 1.9 -96 : E36 316ti -96 : E32 735iA -91 : E32 735iA -88 : E60 530dA -04 : E28 520i -84 : E46 320dA -03

          Comment

          • touring39
            BTCF Member
            • May 2005
            • 3901
            • Kaarina

            #6
            Itsellä melkein kolmisenkymmentä autoa takana, ja toistakymmentä penariakin. Yksikään omistamistani autoista ei ole ollut viaton, eli samapa tuo minkä merkin valitsee (niinkuin vikatiheyden puolesta). Pääasia, että viihtyy maantiellä, ja siihen penari on ylivoimainen.
            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

            Ex:
            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1964
              • Seinäjoki

              #7
              530d e60 -03 ostin 200tkm ajettuna -08 vuonna ja nyt mittarissa n. 330tkm eli ~130tkm ja kohta 5 vuotta, edelleen autoon erittäin tyytyväinen, ainut mihin suostun tuon vaihtamaan on uudempi samanlainen. Kertaakaan ei ole välille jäänyt ja kulutusosia lähinnä uusittu ja niitäkin erittäin vähän loppujenlopuksi. Esimerkiksi alkuperäisen akun vaihdoin pois kun se oli 7,5v vanha, sentakia koska asensin webaston ja halusin alkuperäisen tilalle AGM tyyppisen akun. Ja esimerkiksi jarrulevyt ovat ympäri auton edelleen samat kuin tehtaalta lähtiessä.
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • teppo_h
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 337
                • Finland

                #8
                Tämä autojen haukkuminen paskaksi onkin mielenkiintoinen aihe sinällään. Kaikissa autoissa tulee vikoja, uusittavia osia, jne.

                Mulla on työpaikalla hyvä tilanne kun on BMW-, Audi-, Volvo- ja M-B-miehiä.
                Kahvipöydässä on sitten keskusteltu hyvinkin avoimesti mitä on kenenkin autossa "vikana" tms.
                Siinä huomaa hyvin, että kun itsekin on tullut avauduttua näistä e61:n takaluukun johdoista, termostaateista... niin aina sieltä löytyy jotain vastaavia paikkoja muiltakin merkeiltä.

                Ja se on yksi suuri syy tuo "ylihuoltaminen" josta Alpinweiss jo mainitsikin. Eli kun autot kiinnostaa, niin sitä autoa tulee kuunneltua varmasti tarkemmalla korvalla ja puuttuu heti pieniinkin eroavaisuuksiin normalista tilanteesta -> autossa huollon tarvetta.

                Kuluvat osat ei mun mielestä edes kuulu ns tyyppivikoihin (alustan osat) ku ne vaan ei kestä ikuisesti.


                Oman 525d -06:n kans on menny mukavasti kohta 3 vuotta.
                175.000 oli mittarissa kun ostin ja nyt pyörähti just 240.000.
                CCC yksikön vaihto oli kallein yksittäinen operaatio, mutta loput on sitten raidetangon päät, takaluukun johtosarjat, termostaatti, mikrokytkin.
                Seuraavana sitten peränkompuran vaihto....

                Eli ei kuitenkaan mitään mahdotonta ja tyytyväinen oon ollu. Perheen koon takia pienempään ei mitään järkeä edes vaihtaa että eiköhän se seuraavakin tule olemaan 5-sarjaa, mutta onko se sitten vielä e61 vai joko ois f11 vuorossa.
                Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                EX:
                Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                E36 320i Coupe, E21 318i
                MB W115 240D

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  E91 325d -07, nyt 147tkm mittarissa, omaa ajoa 25tkm/8kk. Ainoa vika tällä aikaa on ollut kiukutteleva oikea sivupeili, joka sekin oli helppo korjata, kun oli peilin pohjan kiinnikkeet löysällä. Ja ennenkaikkea mun mielestäni polttoainetaloudellinen peli, ottaen huomioon että tilavuutta se 3 litraa, vanha steppiaski eikä mitään jarruregenerointeja tai muitakaan saastehömpötyksiä.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • E39touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 203
                    • Janakkala

                    #10
                    mulla kalustona 2006 523 touring m-sport. Autoon olen ollut tyytyväinen ja kunhan saadaan tämä ns. kylmyysvaiva kuntoon, niin vieläkin tyytyväisempi!!
                    Mittarissa nyt n.93000km

                    Sitä kylmyyttä onkin kovasti käsitelty täällä:

                    Comment

                    • Jusu78
                      Newbiemmer
                      • Nov 2012
                      • 20
                      • Hollola

                      #11
                      520D 08 myöskin itselläni alla. 5tkm tullut ajettua noin kuukauteen, jonka se on mulla ollut. Todella tyytyväinen olen ollut ajettavuuteen ja hiljaisuuteen. Talvirenkaina on kitkat ja kyllä on mukava päästellä kun työmatkat ovat välillä 200-300km päivässä. Kävin ottamassa vähän lisätehoa (by Karala) ja nyt ajo maistuu entistä paremmalta.
                      BMW 430 + E36 325i leikkikalu

                      Comment

                      • JJtalo
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2011
                        • 350
                        • Kokkola

                        #12
                        Tuossa jokin aika sitten kun mietein uudemman auton laittoa (vaihtoehtoina kaikki vastaavan kokoluokan farkut automaattina) ja lueskelin erinäisiä e60/e61 topicceja, joku sanoi että ei kannata ostaa ku tuon jälkeen ei voi enään vaihtaa parempaan
                        -05 e61 530d tuli sitten laitettua eikä ole hetkeäkään kaduttanut. Vähän eri auto toyota avensiksen jälkeen, ja vaikka avensis oli oikeasti pomminvarma ( 6v aikana ei hajonnut ku 1 suutin just ku laitoin myyntiin, varmaan möksähti), ei harmita yhtään laittaa tuohon bemariin rahaa tuon ylihuoltamisen muodossa. Tuo on semmonen auto että sitä haluaa pitää hyvässä kuosissa, niin tulee vaihdettua ehjiä osia aika paljo, ennaltaehkäsevästi. Eikä harmita laittaa satasta tai kahta sillon tällön johonki osaan, koska tietää ettei sitä tarvi enään toista kertaa vaihtaa.
                        Toivoo vaan että olis enemmän ajoja ettei tarvi pihassa seisottaa, tuolla lähtee mielellään vaikka pitemmällekkin reissulle

                        Comment

                        • BemariAndy
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2012
                          • 230
                          • Pohjois-Pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by Jusu78 View Post
                          520D 08 myöskin itselläni alla. 5tkm tullut ajettua noin kuukauteen, jonka se on mulla ollut. Todella tyytyväinen olen ollut ajettavuuteen ja hiljaisuuteen. Talvirenkaina on kitkat ja kyllä on mukava päästellä kun työmatkat ovat välillä 200-300km päivässä. Kävin ottamassa vähän lisätehoa (by Karala) ja nyt ajo maistuu entistä paremmalta.
                          Samoja päälinjoja kuin Jusu78:lla. Olen ajellut nyt heinäkuun alusta n. 13 tkm eli sama kuin Kaupparatsu ja mitään isompaa ongelmaa ei ole vielä onneksi tullut. Vain takalasin lukon johto on mennyt poikki, mutta senkin saan korjattua lähikuukausina tai viimeistään kesäksi jolloin lukkoa kannattanee enemmän käyttääkin.
                          Olen pitänyt auton ajettavuudesta ja jämäkkyydestä. Auton pituus on tuottanut joskus peruuttaessa hieman ongelmia, kun ei ole vielä tottunut ja oppinut "haistamaan" kulmia. Toisaalta peruutustutka toimii erinomaisesti ja sitä tulee käytettyä todella paljon mm. etuesteidenkin havainnointiin kun tulee parkkiruutuihin. Välillä se pitää laittaa tosin aiemmin pois piipittämästä...
                          Näin talvella on pakko sanoa, että olen ällistynyt kuinka hyvä BMW luistonesto ja ajonvakautus ovat! Saa tulla aika lujaa liukkaillakin (nyt alla tosi rieskat talvirenkaat, joissa hädin tuskin enää edes nastoja...) esim. liikenneympyröihin ja edelleen vain pitää ja pitää.... Ja kevyet lähtevät luistot järjestelmä korjaa siten, että ei tarvi juuri kaasulta jalkaa nostaa. Myös risteyksistä lähdöt onnistuvat mallikkaasti, kun muistaa käyttää vain D-asentoa eli silloin lähtee nöyremmin 2. tai 3. vaihteilla. Kaikista lukemistani huonommista palautteista huolimatta automaattikin toimii ihan ok, kun osaa huomoida sen ominaisuudet ajossa eli ajotavalla ja vaihteistotoiminnan valinnalla pystyy mukauttamaan laatikon käyttäytymistä yllättävän paljon. Pakkasilla laatikko toiminut ainakin toistaiseksi kiitettävästi eikä mieti/tahmaa vain vaihtaa nöyrästi.
                          Valot ja valoteho on myös aivan huikea verrattuna esim. aiempaan Zafiraan, jossa myös oli ksenonit ja kaarrevalosysteemi. BMW sumuvalot ehkä eivät ole niin tehokkaat kuin pitäisi, mutta valaisevat sen etumaaston ja sivustaa riittävästi. Pimeällä taipaleella normivaloilla aivan loistava näkyvyys ja lisäksi ainakin omassa autossa kun lähtee esim. paikaltaankin kääntämään rattia, niin syttyy jotkut apulisävalot, joista tai toiminnasta en edes ollut tietoinen
                          Kaiken kaikkiaan tälläkin "rattorimoottorilla" aivan verraton auto omiin ja perheen tarpeisiin eli kyllä olen ollut tyytyväinen hankintaan! Pitäs kelata aika pitkään tällä. Lisätehon laittamisen jälkeen keskikulutus on ollut n. 6,8 litraa auton ostohetkestä (heinäkuu 2012) laskettuna. Litra valmistajan ilmoittamaa enemmän, mutta se ei ole paljoa.
                          * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
                          * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
                          Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎