Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61: Steering wheel lock - sähköinen rattilukko ei aukea (ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jms-btcf
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 696
    • Tampere

    E61: Steering wheel lock - sähköinen rattilukko ei aukea (ratkaistu)

    Auto e61 535d -06
    Pattitilanne: Rattilukko on päällä eikä auto starttaa, liitteen mukainen teksti tulee keskinäyttöön, mittaristoon tulee em. kuvan vasemmassa yläkulmassa oleva symboli (lukko ja ratti). Edellisenä iltana oli kiesin suhteen kaikki ok (ainakin päälle päin)... Olen yrittänyt veivata rattia kuten kehotetaan sekä ladata akkua -> ei auta. Uusi ladattu akku ei auttanut.
    Akun vaihdon jälkeen mittaristoon tulee lukko/ratti-symbolin lisäksi nosturin kuva...

    Olisko vinkkejä millä lukon saa pois ja kärryn käyntiin... Inpasta en löytänyt mitään kohtaa millä tuon voisi vapauttaa.
    Attached Files
    Last edited by jms-btcf; 22-01-2013, 15:25. Reason: muokattu otsikkoa
    e61 535d
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6325
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Missä vaiheessa sää oot siirtynyt takaisin takavetoon ?
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #3
      Mekaaninen vika, eipä auta INPAt eikä muutkaan softat...
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • jms-btcf
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 696
        • Tampere

        #4
        Originally posted by veku View Post
        Missä vaiheessa sää oot siirtynyt takaisin takavetoon ?
        Kui? Ei ole n. kymmeneen vuoteen ollut kuin takavetoisia...
        e61 535d

        Comment

        • jms-btcf
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 696
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Dunky View Post
          Mekaaninen vika, eipä auta INPAt eikä muutkaan softat...
          Ok, kiitos. Onko kokemusta kuinka vttumainen toi on vaihtaa?

          Btw. huomasin kuitenkin yhden ongelman inpan kuvaruutukaappauksissa: ohjauskulman anturi tms. voisko se vaikuttaa ettei lukko toimi?
          Attached Files
          Last edited by jms-btcf; 20-01-2013, 18:35.
          e61 535d

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6325
            • P-Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by jms-btcf View Post
            Kui? Ei ole n. kymmeneen vuoteen ollut kuin takavetoisia...
            Eikös sulla ollut 530xd sen harmaan 530d jälkeen..vai muistanko vääriin

            Katsoin nyt vasta paikkakunnan ja sekoitin sut ihan toiseen kaveriin..sorge
            Last edited by veku; 20-01-2013, 18:39. Reason: Täydellinen mistake..
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • Retze
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 422
              • Keski-Suomi

              #7
              Ohjauskulma-anturin vika tuli akun vaihdon takia ja pitäs käynnissä rattia veivata. Mut toi rattilukko on enemmänki ollu E9x sarjan ongelma mut kait sama korjaus pätee eli uus rattiakseli jossa lukko on kiinni.
              nyk. jalkapelillä
              ex BMW 320i

              Comment

              • jms-btcf
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 696
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Retze View Post
                Ohjauskulma-anturin vika tuli akun vaihdon takia ja pitäs käynnissä rattia veivata. Mut toi rattilukko on enemmänki ollu E9x sarjan ongelma mut kait sama korjaus pätee eli uus rattiakseli jossa lukko on kiinni.
                Juu ohjauskulma-anturin vikakoodi varmaan tuli akun vaihdosta (tai jo korvatun akun kyykkämisestä ko. yönä kun oli kellokin nollautunut).
                E6x:n ei onneksi taida tarvita kuin uuden lukon (+ koodauksen), e9x tosiaan vaatii koko "ohjauspylvään":
                http://www.youtube.com/watch?feature...&v=qh1FeUKG2m0

                Osa 8:
                http://www.realoem.com/bmw/showparts...03&hg=32&fg=30
                e61 535d

                Comment

                • Mlatvala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 3553
                  • Kuopio

                  #9
                  Mulla tekee tuota aika-ajoin jos jättää mäkeen auton parkkiin ja renkaat mahdollisesti pääsee hetken liikahtamaan, ilman virtoja tai virtoineen.

                  Aina on kyllä saanut pois, kun rattia heilutellut, sitä taisitkin olla jo kokeillut..
                  E61 535d alkuunsa viritetty.

                  Comment

                  • jms-btcf
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 696
                    • Tampere

                    #10
                    Noniin ongelma ratkesi. Kumpikin lukon kiinnityspulteista oli löysällä, luultavasti toinen on löystynyt ensin (tämä lähti sormilla auki) ja toinen oli löystynyt lukkomoottorin momentin aiheuttaman "elämän" seurauksena (lähti auki kevyesti taltalla naputtelemalla). Lopulta lukitushahlo jäi lukittuessaan jännittyneeseen asentoon josta se ei enää moottorinsa voimin avautunut.

                    Laitoin lukon takaisin käyttäen toisenlaisia pultteja ja nyt kun se on kunnolla kiinni niin toimii kuten pitää... Kiitoksia avusta!
                    e61 535d

                    Comment

                    • vilsku
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 729
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by jms-btcf View Post
                      Noniin ongelma ratkesi. Kumpikin lukon kiinnityspulteista oli löysällä, luultavasti toinen on löystynyt ensin (tämä lähti sormilla auki) ja toinen oli löystynyt lukkomoottorin momentin aiheuttaman "elämän" seurauksena (lähti auki kevyesti taltalla naputtelemalla). Lopulta lukitushahlo jäi lukittuessaan jännittyneeseen asentoon josta se ei enää moottorinsa voimin avautunut.

                      Laitoin lukon takaisin käyttäen toisenlaisia pultteja ja nyt kun se on kunnolla kiinni niin toimii kuten pitää... Kiitoksia avusta!
                      Minkäkokoiset pultit tuonne kuuluu (tarvii ostaa etukäteen) ja kuinka suuri homma tuo oli saada lukko esiin (paljonko purkamista)? Muita vinkkejä projektiin?

                      Itsellä pamahti sama virheilmoitus jonkun aikaa sitten, auto kyllä starttaa ja toimii muutenkin ihan normaalisti (myös rattilukko toimii parkissa ollessa). Hieman vaan tuo virhekoodi tuossa häiritsee kun se pitää joka kerta kuitata pois "tatilla"...Ja toki pientä epävarmuutta tuo mukanaan tuommoinen ilmoitus. :think
                      Last edited by vilsku; 03-06-2014, 16:44.
                      e61 525d (2006)
                      ex: e36 328i M-Sport (1996)
                      ex: e30 316i (1988)

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2857
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by vilsku View Post
                        Minkäkokoiset pultit tuonne kuuluu (tarvii ostaa etukäteen) ja kuinka suuri homma tuo oli saada lukko esiin (paljonko purkamista)? Muita vinkkejä projektiin?

                        Itsellä pamahti sama virheilmoitus jonkun aikaa sitten, auto kyllä starttaa ja toimii muutenkin ihan normaalisti (myös rattilukko toimii parkissa ollessa). Hieman vaan tuo virhekoodi tuossa häiritsee kun se pitää joka kerta kuitata pois "tatilla"...Ja toki pientä epävarmuutta tuo mukanaan tuommoinen ilmoitus. :think
                        Sulta pitää lukea vikakoodit ja tarvittaessa esim. nollata ELV-laskuri, pistä privaa jos kiinnostaa.

                        Näissä on myös ollut softavikaa, ohjelmistopäivitys auttaa siihen. Tämä onnistuu myös.
                        Last edited by böntti; 03-06-2014, 21:17.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • Pieniasko
                          Newbiemmer
                          • Apr 2010
                          • 1
                          • Launonen

                          #13
                          Itellä on tehnyt jo jonkun aikaa sellain että rattilukko ei mene aina päälle eikä myöskään aina lähe pois päältä. Nyt on alkanu pahenemaan joten osaako kukaan neuvoa että voiko vika olla "vitalukossa" vai rattilukossa? Autohan on siis -06 eli nappistartillinen malli. Silloin kun rattilukko menee päälle ja kääntelee rattia niin vähän tuntuis kuin rattilukko "lonksuis". Rattilukko ei aina lähde pois päältä vaikka kääntää rattia sellain ettei se ns. kanita vastaan. Ei ole tähän mennessä haitannut mutta nytten kun on alkanu pahenemaan nii alkaa jo pikkusen huolestuttamaan että koska jättää tuon takia tien päälle. :think

                          Comment

                          • kuka
                            Newbiemmer
                            • May 2014
                            • 2
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by Pieniasko View Post
                            Itellä on tehnyt jo jonkun aikaa sellain että rattilukko ei mene aina päälle eikä myöskään aina lähe pois päältä. Nyt on alkanu pahenemaan joten osaako kukaan neuvoa että voiko vika olla "vitalukossa" vai rattilukossa? Autohan on siis -06 eli nappistartillinen malli. Silloin kun rattilukko menee päälle ja kääntelee rattia niin vähän tuntuis kuin rattilukko "lonksuis". Rattilukko ei aina lähde pois päältä vaikka kääntää rattia sellain ettei se ns. kanita vastaan. Ei ole tähän mennessä haitannut mutta nytten kun on alkanu pahenemaan nii alkaa jo pikkusen huolestuttamaan että koska jättää tuon takia tien päälle. :think
                            Omasta kärrystä (530xd vm.2005) hajosi rattilukko viime talvena. Ennen totaali hajoamista tuli keltainen varoitussymboli ja jotain tekstiä viitaten steering wheel lock engaged tjsp. Viimeinen varoitus oli punaisella tullut symboli ja eipä auto sitten enää käynnistynytkään. Rattiakselin rattilukko hajosi mekaanisesti ja esti käynnistämisen. Eli vipu jota servomoottori liikuttaa jumiutui kiinni asentoon. Auki ei saanut kuin klipsun hajoittamalla. Uusi rattiakseli oli hankittava. Muistaakseni rattiakselin hinta oli n.700eur + asennus + muut hilppeet.

                            Comment

                            • ptikkala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1571

                              #15
                              Omasta lukostani kun aika jättää niin nakkaan emulaattorin paikoilleen ja otan koko lukon pois. Emu maksaa muistaakseni 50e luokkaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎