Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 takalasinpyyhin ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sepi77
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 46
    • Kotona

    E61 takalasinpyyhin ei toimi

    Lakkasi takalasin pyyhin toimimasta. Vähän omaakin noloutta tietysti mukana kun oli jäätynyt lasiin kiinni ja menin sitä varresta liikuttelemaan

    Johtosarja on korjattu pari vuotta sitten, se voi olla tietysti yksi syy, mutta mielestäni moottori kuitenkin välillä liikkuu, mutta pyyhkimen sulka ei. Tämä viittaisi johonkin muuhun?

    Kun takalasin avaa, on moottori liikkunut n. 20 astetta, joskus enemmänkin (siis se reikä siinä moottorin kiekossa), mutta pyyhin ei kyllä liiku mihinkään. Mietin nyt, että olisiko pyyhkimen laakerointi jumissa ja moottori ei vain jaksa sitä liikuttaa. Onko kukaan koittanut käsin liikuttaa sulkaa takalasi auki? Omassani se liikkuu, mutta on niin kankea että tuntuu että sulka melkein katkeaa kun sitä käsin liikuttaa. En jaksanut pimeässä ja pakkasessa alkaa purkamaan. Pystyykö mitenkään toteamaan toimiiko moottori? Lasi auki moottori ei ainakaan liiku, mutta tämä taitaa olla tarkoituksella näin?
    .
  • nupaha
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 274
    • Pohojanmaa

    #2
    Originally posted by sepi77 View Post
    Lakkasi takalasin pyyhin toimimasta. Vähän omaakin noloutta tietysti mukana kun oli jäätynyt lasiin kiinni ja menin sitä varresta liikuttelemaan

    Johtosarja on korjattu pari vuotta sitten, se voi olla tietysti yksi syy, mutta mielestäni moottori kuitenkin välillä liikkuu, mutta pyyhkimen sulka ei. Tämä viittaisi johonkin muuhun?

    Kun takalasin avaa, on moottori liikkunut n. 20 astetta, joskus enemmänkin (siis se reikä siinä moottorin kiekossa), mutta pyyhin ei kyllä liiku mihinkään. Mietin nyt, että olisiko pyyhkimen laakerointi jumissa ja moottori ei vain jaksa sitä liikuttaa. Onko kukaan koittanut käsin liikuttaa sulkaa takalasi auki? Omassani se liikkuu, mutta on niin kankea että tuntuu että sulka melkein katkeaa kun sitä käsin liikuttaa. En jaksanut pimeässä ja pakkasessa alkaa purkamaan. Pystyykö mitenkään toteamaan toimiiko moottori? Lasi auki moottori ei ainakaan liiku, mutta tämä taitaa olla tarkoituksella näin?
    Juuri oman autoni (e61) takalasin varren herkistelin. Se oli tosi kankee, mutta ei muuta kuin ruiskuttelet rasvaa esim wd40, varren juureen, kun lasi on auki ja nytkyttelet vartta edestakaisin. Mulla pelaa nyt ihan normaalisti näillä ohjeilla tehtynä.
    työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
    kauppakassina Audi A3 sedan
    kesäkissana Jaguar XKR

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7524
      • Jyväshyvä

      #3
      Originally posted by nupaha View Post
      Juuri oman autoni (e61) takalasin varren herkistelin. Se oli tosi kankee, mutta ei muuta kuin ruiskuttelet rasvaa esim wd40, varren juureen, kun lasi on auki ja nytkyttelet vartta edestakaisin. Mulla pelaa nyt ihan normaalisti näillä ohjeilla tehtynä.
      Ei se kovin iso homma ole irroittaa sitä lasin läpivientiä,
      purkaa sen auki ja pyyhkii ne kovettuneet vaseliinit pois,
      putsaa hyvin ja pistää uudet, pakkasen kestävät rasvat sinne niin toimii taas useamman vuoden..

      WD-ratkaisut toimii tietysti jonkin aikaa mutta on se turhan ohutta rasvaa tuohon...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by MajorDrake View Post
        WD-ratkaisut toimii tietysti jonkin aikaa mutta on se turhan ohutta rasvaa tuohon.
        WD on juuri oikea aine tuon vivuston jumiutumisen poistamiseen. Vaikka jotain voiteluainetta siinä onkin, mikään varsinainen rasvausspray se ei ole. Vaseliiniksi juuri, kuten kerroit, pakkaen kestävää rasvaa.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • sepi77
          Bimmer Rookie
          • Mar 2010
          • 46
          • Kotona

          #5
          WD:llä tuo omani herkistyi ja alkoi toimimaan. Pitää koittaa purkia ja putsata kunnolla kun kelit lämpenee. Kiitos kommenteista!
          .

          Comment

          • yazzo
            Newbiemmer
            • Jun 2010
            • 24
            • Tampere

            #6
            Hyvä, että tuli kuntoon herkistelyllä. Jos pyyhin pysähtyy, on myös mahdollista, että moottorin ja varren välisessä kulmavaihteessa oleva muoviratas on antautunut. Tunnistaa yleensä siitä, että moottori surraa, mutta pyyhin ei liiku. Nykyisessä kiesissä ei ole vielä tarvinnut aukoa pyyhkijän moottoria, mutta edellisessä kävi juuri näin. Noita ei ole aina suunniteltu kotimaamme jäätäviin olosuhteisiin.
            Last edited by yazzo; 05-02-2013, 17:02.
            E92 335i 2007
            ex. E61 530d 2007

            Comment

            • 205/65-15H
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1422

              #7
              Vaimo raportoi että koko takalasin pyyhin-kokonaisuus tippunut kotipihaan, eli pelkkä ruuvi töröttää autossa. Jos löytyy ehjänä niin mihinkäs pitää varautua takaisin laitossa? Jos on jo naapuri ajanut yli niin onko muuta vaihtoehtoa kuin marmori?
              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
              Ioniq5 AWD -22
              Leaf 40kwh -18

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7524
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by 205/65-15H View Post
                Vaimo raportoi että koko takalasin pyyhin-kokonaisuus tippunut kotipihaan, eli pelkkä ruuvi töröttää autossa. Jos löytyy ehjänä niin mihinkäs pitää varautua takaisin laitossa? Jos on jo naapuri ajanut yli niin onko muuta vaihtoehtoa kuin marmori?
                Mutterin hankintaan?
                Eikai tuo oikein muuten voi irrota jos pelkkä "pultti" on pystyssä.
                Tai sitten on napsahtanut "pultti" juuresta poikki,
                jolloin joutuu ostamana sen läpiviennin osina.

                Aina on muita vaihtoehtoja kuin kotimaan marmoritiski...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  #9
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Mutterin hankintaan?
                  Eikai tuo oikein muuten voi irrota jos pelkkä "pultti" on pystyssä.
                  Tai sitten on napsahtanut "pultti" juuresta poikki,
                  jolloin joutuu ostamana sen läpiviennin osina.
                  Aina on muita vaihtoehtoja kuin kotimaan marmoritiski...
                  Vähän tarkennusta, eli takalasin avauspainike on vielä tukevasti autossa kiinni, eli puuttuu vain se muovinen pyyhkimen varsi mitä sitä tänään aamuhämärissä katsoin. Onko se pultattu kiinni vai mikä on vipperin kiinnitys-systeemi? Ei löytynyt pihasta mitään joten kaikki menee hankintaan...
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • GuGi_
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 700
                    • Vantaa city

                    #10
                    Originally posted by 205/65-15H View Post
                    Vähän tarkennusta, eli takalasin avauspainike on vielä tukevasti autossa kiinni, eli puuttuu vain se muovinen pyyhkimen varsi mitä sitä tänään aamuhämärissä katsoin. Onko se pultattu kiinni vai mikä on vipperin kiinnitys-systeemi? Ei löytynyt pihasta mitään joten kaikki menee hankintaan...
                    Jos se takaikkunan avausnappi/kahva on paikallaan ja pyyhkijän paikalla on vaan tappi pystyssä missä kierteet, niin tarviit uuden pyyhkijänvarren+sulan, pyyhkijän kiinnitysmutterin ja sen tyven suojamuovin(tulee varmaan ton ite pyyhkijänvarren mukana)
                    Korjatkaa viisaammat jos jotain unohtu.
                    "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                    F11 525d -11
                    E60 M5 -05
                    E12 530i -75
                    E32 730i - 91
                    Chevy Silverado 3500 -93
                    R33 Skyline GTS-T -93

                    Comment

                    • Aski
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2013
                      • 93
                      • Finland

                      #11
                      Ittellä auttoi aluksi hieman tuo WD-40 mutta nyt varsi liikkuu taas kuin hidastetussa filmissä -> ajattelin vaihtaa koko moottorin. Schmiedmannilla osa 61-62-7-209-167.


                      Talvella vaihdoin mikrokytkimen uuteen ja tämän kanssa mennään vaihdossa vissiin pitkälti samalla lailla vai tuleeko siellä vastaan jotain ihmeellistä? 3-sarjan puolella oli tästä myös viestejä mutta onko kyseessä sama palikka?

                      Comment

                      • teppo_h
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 337
                        • Finland

                        #12
                        Originally posted by Aski View Post
                        Ittellä auttoi aluksi hieman tuo WD-40 mutta nyt varsi liikkuu taas kuin hidastetussa filmissä -> ajattelin vaihtaa koko moottorin. Schmiedmannilla osa 61-62-7-209-167.


                        Talvella vaihdoin mikrokytkimen uuteen ja tämän kanssa mennään vaihdossa vissiin pitkälti samalla lailla vai tuleeko siellä vastaan jotain ihmeellistä? 3-sarjan puolella oli tästä myös viestejä mutta onko kyseessä sama palikka?
                        Ei kait tuo kuitenkaan koko moottori ole, vaan takalasin pyyhkijän akseli + lasin lukituksen vastakappale...?

                        Itehän tein tuolle akselille voitelun ennen ku laitoin takas kasaan tuon mikrokytkimen vaihdon yhteydessä.
                        Sivelin polkupyörän ketjurasvaa siihen koko akseliin ennen ku laitoin takas reiästä läpi. Nyt on vuoden päivät vissiin jo pelittäny hyvin.

                        Eipä tuo kyllä toisaalta mikään älyttömän hintainen ole uutta laittaa näköjään. Kuvittelin että maksais enemmänkin tuo osakokonaisuus.
                        Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                        Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                        EX:
                        Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                        Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                        E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                        E36 320i Coupe, E21 318i
                        MB W115 240D

                        Comment

                        • Aski
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2013
                          • 93
                          • Finland

                          #13
                          Originally posted by teppo_h View Post
                          Ei kait tuo kuitenkaan koko moottori ole, vaan takalasin pyyhkijän akseli + lasin lukituksen vastakappale...?

                          Itehän tein tuolle akselille voitelun ennen ku laitoin takas kasaan tuon mikrokytkimen vaihdon yhteydessä.
                          Sivelin polkupyörän ketjurasvaa siihen koko akseliin ennen ku laitoin takas reiästä läpi. Nyt on vuoden päivät vissiin jo pelittäny hyvin.

                          Eipä tuo kyllä toisaalta mikään älyttömän hintainen ole uutta laittaa näköjään. Kuvittelin että maksais enemmänkin tuo osakokonaisuus.
                          Juu ei ollut moottori vaan tosiaan akselimötikkä... Onneksi näin.

                          Erona tuohon mikrokytkimen vaihtoon oli tosiaan yhden lisämutterin irrottaminen ja kuvan mokkula putos syliin. Atomeiksi en vanhaa osaa purkanut mutta päällisin puolin en nähnyt uuteen verrattuna mitään eroa . Jostain kuitenkin kanitti. Jos aikaisemmin sulan liike oli hidastettua, niin nyt se toimii pikakelauksella ja pyyhkii koko 180 astetta.

                          Ja Tepon SkyDrive-sivuilla oli ohje tuon mikrokytkimen vaihtoon, kiitos vielä siitä.
                          Last edited by Aski; 07-06-2013, 22:05.

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7524
                            • Jyväshyvä

                            #14
                            Takapyyhkimen akseli hapettuu ja jumittuu,
                            sokan kun siitä irroittaa ja pistää irroitusöljyä väliin,
                            lähetee kumivasaralla naputtelemalla irti.
                            Puhdistus ja uudet vaseliinit väliin, pääsee tuntipalkoille...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • nupaha
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 274
                              • Pohojanmaa

                              #15
                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Takapyyhkimen akseli hapettuu ja jumittuu,
                              sokan kun siitä irroittaa ja pistää irroitusöljyä väliin,
                              lähetee kumivasaralla naputtelemalla irti.
                              Puhdistus ja uudet vaseliinit väliin, pääsee tuntipalkoille...
                              Kiitos Majorille vinkistä. Se pyyhkijän akseli lähti tosiaan naputtelemalla irti. Oli muuten kohtuu tiiviisti kiinni. Mullakin lakkas pyyhkijä toimimasta. Toi rasvaus sinne pyyhkijän juureen on tosin ensiapu, mutta pidempiaikainen ratkaisu on toi Majorin antama vinkki, jotta sen koko akselin saa öljyttyä.
                              työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
                              kauppakassina Audi A3 sedan
                              kesäkissana Jaguar XKR

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎