530d kitkerä käry tyhjäkäynnillä E61/-04

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niko_sta
    Newbiemmer
    • Feb 2013
    • 2
    • Kotka

    530d kitkerä käry tyhjäkäynnillä E61/-04

    Eilisellä hieman pidemmän ajolegin jälkeen kone kävi tyhjäkäynnillä n.5 min jonka jälkeen sisään tuli kitkerä haju ja tyhjäkäynti alkoi "täristämään", haju oli ulkona vieläkin voimakkaampaa ja sammutin moottorin. Lähti myöhemmin käyntiin normaalisti ja ei muita käyntiongelmia.

    Selaisin fuurumia aamusella 2 tuntia vinkkiä etsien mutta käsittääkseni hiukkassuod. poltto tapahtuu vain ajonopeudella, olisikos kenelläkään vihiä tai kokemuksia moisesta?

    Auto vielä minulle uusi,.hankittu 1kk sitten/ 2000km takana
    BMW M5 E-34, BMW 320i E-46, BMW 530d E-61 200kw
  • Vesper
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 240
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by Niko_sta View Post
    Eilisellä hieman pidemmän ajolegin jälkeen kone kävi tyhjäkäynnillä n.5 min jonka jälkeen sisään tuli kitkerä haju ja tyhjäkäynti alkoi "täristämään", haju oli ulkona vieläkin voimakkaampaa ja sammutin moottorin. Lähti myöhemmin käyntiin normaalisti ja ei muita käyntiongelmia.

    Selaisin fuurumia aamusella 2 tuntia vinkkiä etsien mutta käsittääkseni hiukkassuod. poltto tapahtuu vain ajonopeudella, olisikos kenelläkään vihiä tai kokemuksia moisesta?

    Auto vielä minulle uusi,.hankittu 1kk sitten/ 2000km takana
    Mikäli autossa on hiukkassuodatin, niin tuo käry johtuu siitä.
    Polttotapahtuma lähtenyt käyntiin. Kaupunkiajossa tuon huomaa myös välillä esim. motarilta kaupunkiin tullessa. Maantiellä käynnistynyt polttotapahtuma ei lopu heti vaikka ajat parkkiin tai alat madella kaupungissa.

    Comment

    • sepi77
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 46
      • Kotona

      #3
      Haju voinee johtunee dpf:n poltosta, mutta jos haju tulee voimakkaana sisälle kannattaa tutkia onko pakosarja ehjä. Oma autoni päästi käryt sisälle mutta tilanne parani huomattavasti pakosarjan vaihdon jälkeen.
      .

      Comment

      • Larzza
        Bimmer Rookie
        • Dec 2011
        • 147
        • Suo

        #4
        Originally posted by Niko_sta View Post
        Eilisellä hieman pidemmän ajolegin jälkeen kone kävi tyhjäkäynnillä n.5 min jonka jälkeen sisään tuli kitkerä haju ja tyhjäkäynti alkoi "täristämään", haju oli ulkona vieläkin voimakkaampaa ja sammutin moottorin. Lähti myöhemmin käyntiin normaalisti ja ei muita käyntiongelmia.

        Selaisin fuurumia aamusella 2 tuntia vinkkiä etsien mutta käsittääkseni hiukkassuod. poltto tapahtuu vain ajonopeudella, olisikos kenelläkään vihiä tai kokemuksia moisesta?

        Auto vielä minulle uusi,.hankittu 1kk sitten/ 2000km takana
        paljonko sulla on mittarissa?
        itselläni saman ikäinen ja 200000 km kohdalla pesetin dpf.
        e61 525 dat
        ex.e36 318ti compact m-sport

        Comment

        • Anzafin
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 3749
          • Kajaani

          #5
          Kyllä minäkin veikkaan DPF:n polttoa. Haju on todellakin kitkerä, erilainen kuin pelkkä pakokaasun haju.

          - Antti -

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            #6
            Dpf:n polton haju myös etäisesti muistuttaa laahaavien jarrujen katkua, mielestäni ei niin kitkerää hajua tuo dpf polttotapahtuma kyllä tuo, paitsi jos pönttö on tyhjä ja poltot vielä toiminnassa...
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6327
              • P-Pohjanmaa

              #7
              Originally posted by Vesper View Post
              Mikäli autossa on hiukkassuodatin, niin tuo käry johtuu siitä.
              Polttotapahtuma lähtenyt käyntiin. Kaupunkiajossa tuon huomaa myös välillä esim. motarilta kaupunkiin tullessa. Maantiellä käynnistynyt polttotapahtuma ei lopu heti vaikka ajat parkkiin tai alat madella kaupungissa.
              Eikös kaikissa E61:ssä ole DPF:ä =suorat kromiputket,ekoissa sedaneissa 03-04 oli ne alapäin kääntyneet putket ja ei ollut DPF:ää.

              Melko varmasti poltto alkanut ajossa ja ja tuo "kitkerä" haju vielä haisee paikallaan jonkin aikaa.

              Jos putken päät ovat kirkkaat\peltipinnalla myös sisäpuolelta on DPF toiminnassa jos taas mustat niin ko pönttö puukotettu tai tyhjennetty
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • Niko_sta
                Newbiemmer
                • Feb 2013
                • 2
                • Kotka

                #8
                Originally posted by Larzza View Post
                paljonko sulla on mittarissa?
                itselläni saman ikäinen ja 200000 km kohdalla pesetin dpf.

                Miulla mittarissa 180tkm, ja autoon oli tehty pakosarjaremontti kustannuksiltaan n. 800€ autoliikkeen toimesta.
                BMW M5 E-34, BMW 320i E-46, BMW 530d E-61 200kw

                Comment

                Working...
                X