Announcement

Collapse
No announcement yet.

eberin asennus e61

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jiivee530d
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2013
    • 400
    • pohjois-savo

    eberin asennus e61

    tarviiko e61 -04 bemariin laittaa minkalaisia can-väylä boxeja tms. jos asentaa eberin?
  • Miky
    Bimmer Rookie
    • Nov 2012
    • 53
    • Masku

    #2
    Mulla ei ainakaan tarvinnut -08:n. Asennus maksoi hieman enemmän kuin ex Volvooni. Tämä johtui puhtaasti siitä, että bemarissa asennus kestää 4-5 tuntia kauemmin.
    BMW E61 525xd -08 - 260hp/550Nm

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Ei tarvitse.

      Comment

      • jiivee530d
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2013
        • 400
        • pohjois-savo

        #4
        Originally posted by WSE1 View Post
        Ei tarvitse.
        näinkö on tosiaan että ei tarvii mitään muuta kun eberi kiinni ja toimii?

        vuosi sitte laitoin 2000 vuoden c mersuun eberin ja siihen piti ostaa se can väylä moduuli.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by jiivee530d View Post
          näinkö on tosiaan että ei tarvii mitään muuta kun eberi kiinni ja toimii?

          vuosi sitte laitoin 2000 vuoden c mersuun eberin ja siihen piti ostaa se can väylä moduuli.
          Tarvitsee ottaa puhallinmoottori irti, katkaista maajohto puhallinmoottorin (hiilen) ja moottorissa kiinni olevan pääteasteen välistä, vetää pääteasteelta tulevasta johdosta releen kantaan 87a ja puhallinmoottorin hiilelle menevä saman releen kantaan 87, nämä vähintään 2,5mm johdolla, mieluiten 4mm. Voi käyttää eberin omaa puhaltimen ohjausrelettä mutta kytkennät muutettava. Saman releen 30 kytketään 1,4 ohmin sarjavastukselle (tehovastus, weba puhaltimen esivastus tms maksaa webasto liikkeissä noin kympin) ja vastuksen toinen napa maihin. Releen 85 maihin ja 86 kytketään toiselle releelle napaan 87a ja tämän releen napaan 30 tulee puhaltimen ohjaus eberiltä. Tämän toisen releen napa 85 myös maihin ja napaan 86 haaroitetaan ohjaus jarruvalokatkaisijan violetista johdosta. Tämä toinen rele siksi että virtojen ollessa päällä ja weba käytössä yhtäaikaa voi säätää puhaltimen nopeutta autosta normaalisti, muutoinhan se menisi aina etuvastuksen kautta suoraan. Lisäksi tarvitaan 3 rele joka kytketään katkaisemaan ilmaläppiä ohjaava lin bus maa kun autosta katkaistaan virrat. Muutoin puhallus ei eber käytössä puhaltaisi mihinkään kun läpät menisivät kiinni... tähän kytkentään löytyy ohjeita foorumin haulla, en muista johtoja ulkoa.

          Comment

          • jiivee530d
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2013
            • 400
            • pohjois-savo

            #6
            Originally posted by WSE1 View Post
            Tarvitsee ottaa puhallinmoottori irti, katkaista maajohto puhallinmoottorin (hiilen) ja moottorissa kiinni olevan pääteasteen välistä, vetää pääteasteelta tulevasta johdosta releen kantaan 87a ja puhallinmoottorin hiilelle menevä saman releen kantaan 87, nämä vähintään 2,5mm johdolla, mieluiten 4mm. Voi käyttää eberin omaa puhaltimen ohjausrelettä mutta kytkennät muutettava. Saman releen 30 kytketään 1,4 ohmin sarjavastukselle (tehovastus, weba puhaltimen esivastus tms maksaa webasto liikkeissä noin kympin) ja vastuksen toinen napa maihin. Releen 85 maihin ja 86 kytketään toiselle releelle napaan 87a ja tämän releen napaan 30 tulee puhaltimen ohjaus eberiltä. Tämän toisen releen napa 85 myös maihin ja napaan 86 haaroitetaan ohjaus jarruvalokatkaisijan violetista johdosta. Tämä toinen rele siksi että virtojen ollessa päällä ja weba käytössä yhtäaikaa voi säätää puhaltimen nopeutta autosta normaalisti, muutoinhan se menisi aina etuvastuksen kautta suoraan. Lisäksi tarvitaan 3 rele joka kytketään katkaisemaan ilmaläppiä ohjaava lin bus maa kun autosta katkaistaan virrat. Muutoin puhallus ei eber käytössä puhaltaisi mihinkään kun läpät menisivät kiinni... tähän kytkentään löytyy ohjeita foorumin haulla, en muista johtoja ulkoa.
            kuulostaa vähän siltä että jää tuo kytkentä homma jolleki toiselle tehtäväks

            tankissa on varmaan valmis lähtö pilli letkulle?
            luin jostain täältä että eberin oikee paikka ois kuskin eturenkaan takapuolella sisälokarin takana. onko näin?

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1366
              • Lempäälä

              #7
              helppohan toi ropelin kytkentä ei oo. Ite oon jättäny vieläki tekemättä kytkennän, eipä oo ollu käynnistysongelmia sen takia että ois akku tyhjä :think



              tuollaisella kytkennällä voi tehdä myös moottorin ohjauksen ohituksen, mutta pitäs varmaa jaksaa tehä joskus iha oikea LIN-kontrolleri, vähän turhaa patentoinnin makua tehdä puolijohde-ohjattuun härveliin jotain erillistä ohjausta.

              ite laitoin suoran kutosen kanssa webaston evo:n kuskinpuolen etupalkkiin konehuoneen puolelle, kun siihen mahtui hienosti ja tankissa ei ollut ottimelle valmista reikää.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • jiivee530d
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2013
                • 400
                • pohjois-savo

                #8
                nyt tuli haettua eberi matkahuollosta ja aikani oon tutustunu ohjeisiin.

                kertokaas että miten lähtee purkautumaan nuo keskikonsolit sisältä että pääsee käsiks lämppärin moottorin johtoihin.

                sit toinen kysymys että kun tankkiin tulee tuo tankinotin pilli nii se ilmeisesti laitetaan takapenkin alla olevasta luukusta? vai Laitetaanko??

                :think

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Originally posted by jiivee530d View Post
                  nyt tuli haettua eberi matkahuollosta ja aikani oon tutustunu ohjeisiin.

                  kertokaas että miten lähtee purkautumaan nuo keskikonsolit sisältä että pääsee käsiks lämppärin moottorin johtoihin.

                  sit toinen kysymys että kun tankkiin tulee tuo tankinotin pilli nii se ilmeisesti laitetaan takapenkin alla olevasta luukusta? vai Laitetaanko??

                  :think
                  Tankkiotin tulee takanpenkin alla olevaan tankkikalusteeseen ja ehdottomasti hanttarin puolelle. Taivutetaan sopivan malliseksi niin että tankin pohjaan jää n. 1cm etäisyys, porataan reikä sopivaan paikkaan tankkikalusteen kanteen (myös alapuoli oltava sopivassa kohdassa vrt johdot ja jäykisteet), ruuvataan otin kiinni (älä tiputa mutteria tankkiin).

                  Keskikonsoli pikaohje: vedetään kojetaulu jalopuu tai mikä nyt kelläkin onkaan listaa ulospäin tai kokonaan pois että päästään ilmastoinnin paneelin yläruuveihin, alempaa paneeli onkin vainklipseillä kiinni mutta tiukassa, muovisella "sorkkaraudalla" irroittelemalla lähtee. Sitten ruuvataan radio pois. Sen jälkeen nostetaan vaihdekepin ympäriltä muoviosa ylös, alta löytyy ruuvit jotka pois, sitten kammetaan takaa keskikonsolin puu tai mikälienee kelläkin paneeli pois, muistetaan irroittaa menu liitin ja painaa lokeron avausnappi tieltä pois pohjaan. Paneelin irrottua etuosassa on 4 torxia, poistetaan nämä niin muovikehikko irtoaa ja helpottaa radion kehikon irroitusta. Toki radion kehikon saa pois ilmankin mutta joutuu kampeamaan aika lailla. Sitten irroitetaan puhaltimen moottorin kannen edessä sivuilla olevat ilmakanavat, painetaan keskimmäistä ilmakanavaa taaksepäin niin että saadaan keskipala tieltä pois ja sitten irroitetaan puhaltimen moottorin kansi, älä hukkaa klipsejä.
                  Tämän jälkeen puhallinmoottori irtoaa avaamalla ruuvit ylä ja alapuolelta. Asennuksessa kannen paikoilleenlaiton jälkeen on hyvä koekäyttää puhallinmoottoria ensin maadoittamalla uusi hiilelle menevä johto varmistuakseen siitä ettei siipi ota kiinni rakenteisiin.

                  Comment

                  • jiivee530d
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2013
                    • 400
                    • pohjois-savo

                    #10
                    Originally posted by WSE1 View Post
                    Tankkiotin tulee takanpenkin alla olevaan tankkikalusteeseen ja ehdottomasti hanttarin puolelle. Taivutetaan sopivan malliseksi niin että tankin pohjaan jää n. 1cm etäisyys, porataan reikä sopivaan paikkaan tankkikalusteen kanteen (myös alapuoli oltava sopivassa kohdassa vrt johdot ja jäykisteet), ruuvataan otin kiinni (älä tiputa mutteria tankkiin).

                    Keskikonsoli pikaohje: vedetään kojetaulu jalopuu tai mikä nyt kelläkin onkaan listaa ulospäin tai kokonaan pois että päästään ilmastoinnin paneelin yläruuveihin, alempaa paneeli onkin vainklipseillä kiinni mutta tiukassa, muovisella "sorkkaraudalla" irroittelemalla lähtee. Sitten ruuvataan radio pois. Sen jälkeen nostetaan vaihdekepin ympäriltä muoviosa ylös, alta löytyy ruuvit jotka pois, sitten kammetaan takaa keskikonsolin puu tai mikälienee kelläkin paneeli pois, muistetaan irroittaa menu liitin ja painaa lokeron avausnappi tieltä pois pohjaan. Paneelin irrottua etuosassa on 4 torxia, poistetaan nämä niin muovikehikko irtoaa ja helpottaa radion kehikon irroitusta. Toki radion kehikon saa pois ilmankin mutta joutuu kampeamaan aika lailla. Sitten irroitetaan puhaltimen moottorin kannen edessä sivuilla olevat ilmakanavat, painetaan keskimmäistä ilmakanavaa taaksepäin niin että saadaan keskipala tieltä pois ja sitten irroitetaan puhaltimen moottorin kansi, älä hukkaa klipsejä.
                    Tämän jälkeen puhallinmoottori irtoaa avaamalla ruuvit ylä ja alapuolelta. Asennuksessa kannen paikoilleenlaiton jälkeen on hyvä koekäyttää puhallinmoottoria ensin maadoittamalla uusi hiilelle menevä johto varmistuakseen siitä ettei siipi ota kiinni rakenteisiin.
                    oukkei..eiköhän se noilla ohjeilla rupee sieltä lämppärin moottori löytymään.

                    eikö e61 bemarissa ole tankissa sitä "pilliä" mistä katkastaan pätkä pois ja siihen laitetaan annostelupumppu kiinni? vai onko ainut vaihtoehto sillä tankkiin tulevalla pillillä?

                    Comment

                    • jiivee530d
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2013
                      • 400
                      • pohjois-savo

                      #11
                      nyt on eberi lämmitin paikallaan ja vesiletkut vedetty konehuoneeseen mutta ei vielä kytketty.. mikä se letku on mikä pitää laittaa poikki? oisko jollain kuvaa laittaa?

                      sähköjä kans vedetty eberiltä konehuoneeseen ja sisälle vänkärin lattialle..

                      onko vesipumpulla väliä onko vaaka vai pystyasennossa?

                      e61 bemussa ei taida olla sitä "pilliä" tankin ulkopuolella mistä sais valmiin lähön polttoaineelle?
                      jos joutuu laittaa tankin sisään sen pillin nii saako polttoaineletkun vedettyä suoraan pohjan alle sieltä takapenkin alla olevasta luukusta?

                      Comment

                      • aak3li
                        Bimmer Rookie
                        • May 2010
                        • 136
                        • Raahe

                        #12
                        luin jostain täältä että eberin oikee paikka ois kuskin eturenkaan takapuolella sisälokarin takana. onko näin?[/QUOTE]

                        ittellä on tuo eberi asennettu siihen moottorin oikealle puolelle (auton edestä katsottuna). aika nätillä paikalla jos tarttee korjailla joskus.

                        Comment

                        • jiivee530d
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2013
                          • 400
                          • pohjois-savo

                          #13
                          kertokaas viisaammat että kuinka tarkka toi eberi on suoruudesta eli toimiiko jos on hieman kallellaan? on vähän toi asennuspaikka sellanen että pitää nähä vähän enemmän vaivaa jos meinaa täysin suoraan saada sen.

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            Originally posted by jiivee530d View Post
                            kertokaas viisaammat että kuinka tarkka toi eberi on suoruudesta eli toimiiko jos on hieman kallellaan? on vähän toi asennuspaikka sellanen että pitää nähä vähän enemmän vaivaa jos meinaa täysin suoraan saada sen.
                            Saa kääntää 0-90 asteen välillä mihin tahansda kulmaan sekä pysty että sivusuunnassa mutta vain sillätavoin että veden sisäänmeno ei koskaan nouse ylemmäs kuin lähtö.
                            Ohjeen sivu 16: http://preheat.eu/uploads/images/hydronics.pdf

                            Comment

                            • jiivee530d
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2013
                              • 400
                              • pohjois-savo

                              #15
                              kytketäänkö kellolta musta/valkee johto maihin?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎