memebuy23buy

e61 kolina/rutina keulasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronttonen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 110
    • Pyhäjoki

    e61 kolina/rutina keulasta

    eli mistä vois johtua "rutina"? Se kuuluu auton sisälle ja jostain tuulilasin kohdilta. Sitä on kuitenki hankala paikallistaa. Ja ääni kuulu parhaiten kun ajaa kuoppailta soratietä hiljakseen. Ääni on sellainen ku oikeen paskassa laakerissa, joka rutisee ku pyörittää. Kuskinpuolen raidetangon sisempi pää on väljä, mut voiko ääni mula tulla siitä? Kun auto on maassa ja sammuttettuna ja kun heiluttaa rattia, nii kuuluu loksetta ja vähän "rutinaa". On alkanu epäilyttää, voiko hammastanko olla paskana?
  • marsep
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2009
    • 361
    • HML

    #2
    Originally posted by ronttonen View Post
    eli mistä vois johtua "rutina"? Se kuuluu auton sisälle ja jostain tuulilasin kohdilta. Sitä on kuitenki hankala paikallistaa. Ja ääni kuulu parhaiten kun ajaa kuoppailta soratietä hiljakseen. Ääni on sellainen ku oikeen paskassa laakerissa, joka rutisee ku pyörittää. Kuskinpuolen raidetangon sisempi pää on väljä, mut voiko ääni mula tulla siitä? Kun auto on maassa ja sammuttettuna ja kun heiluttaa rattia, nii kuuluu loksetta ja vähän "rutinaa". On alkanu epäilyttää, voiko hammastanko olla paskana?
    Iskarin yläpää? :think
    E61 535d -05 "377/747"

    ex. E38 728 -97

    Comment

    • ronttonen
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 110
      • Pyhäjoki

      #3
      eikös ne yläpäät rutise kääntäessä? Jos ajaa suoraan nii ääni kuuluu sillonki. Yläpään laakerit on vaihdettu vuosi sitte ja säädettävät tolpat samalla.

      Toisaalta tuli mieleen, et välillä on ollu tujumpia kuoppia tiellä. Sillon on tuntunu, et keula paukahtaa pohjauskumeja vasten. Oisko se sitteki voinu hajottaa yläpäänlaakerit?
      Last edited by ronttonen; 16-04-2013, 22:24.

      Comment

      • ronttonen
        Bimmer Rookie
        • Sep 2005
        • 110
        • Pyhäjoki

        #4
        Veikkauksia otetaan vastaan. Saa kyllä olla tietojaki. Mitkä kaikki paikat voi pitää ääntä ku keula joustaa? Kuitenki jotku hitsisaumat revenny ja ne ääntää.

        Comment

        • Saarikoski
          R.I.P.
          • Feb 2005
          • 726
          • KOKKOLA

          #5
          rutinasta en osaa sanoa, mutta usampaan kertaan on tullu todettua, että nosturilla väännelty ja ehjältä vaikuttava koiranluu voi pitää tosi pahaa pauketta jo aika pieniellä kulumalla just tollasessa pikku nypytyksessä..

          omiin kiuluihin vaihdan nämä aina uusiin jos ei tietoa milloin vaihdettu vaikka vaikuttais ehjiltä..

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            #6
            Kallistuksen vakaajan kumithan näistä kans kuluu/kutistuu. Se tosin ei varsinaista kolinaa aiheuta..
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • ronttonen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 110
              • Pyhäjoki

              #7
              Voiko nuo alustan osat kaiuttaa äänen korin yläosaan? Se ääni kun tosiaan tuntuu tulevan keskeltä autoa ja tuulilasin alalaidan kohdalta, eli aika korkealta. :think No huomena lähetään liikkeelle yläpään laakeireiden vaihdolla ja raidetankojen sisempien päiden vaihdolla.

              Comment

              • tabasco
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2007
                • 851
                • fin

                #8
                Originally posted by ronttonen View Post
                Veikkauksia otetaan vastaan. Saa kyllä olla tietojaki. Mitkä kaikki paikat voi pitää ääntä ku keula joustaa? Kuitenki jotku hitsisaumat revenny ja ne ääntää.
                Kiristä nyt alkuun ainakin se tukitanko, joka menee iskaritolpasta tolppaan ja kiertää rintapellin kautta. Taisi olla Torx 45 -avain, minkä siihen tarvitset. Äläkä väännä hampaat irvessä, ettei alumiinista korkkaa kierteet.

                Comment

                • jarnori
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 67
                  • Tampere

                  #9
                  Etuiskarit näissä alkaa 150tkm kohillä/jälkeen kolkatteleen ja pitää myös sellasta rutisevaa ääntä kun ulos- tai sisäänjoustoissa. Tutkittiin niin perhanasti omaakin ja about kaikki nivelet ja puslat uusittiin kunnes lopulta paikallistui kuskin puolen etuiskariin.

                  Comment

                  • ronttonen
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 110
                    • Pyhäjoki

                    #10
                    Tukitankoa aloin katteleen, nii siinä samalla purin huvikseen vinkkarit ja kaikki muovit pois tuulilasin eestä. Kävin ajeleen kuopista, ei ääntä. Kasasin muovit takasi ja ajelin samat montut, ei ääntä, toistaseksi.

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1400
                      • Kuopio

                      #11
                      Itseasiassa muistan ulkomaanfoorumeilta lukeneeni vastaavaa, oli jotain pyyhkimen alaosan muoveja naputeltu paikalleen-->paukkeet katosi.

                      Kerrankin halapa korjaus jos onnistui..
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • jarnori
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2010
                        • 67
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by ronttonen View Post
                        Tukitankoa aloin katteleen, nii siinä samalla purin huvikseen vinkkarit ja kaikki muovit pois tuulilasin eestä. Kävin ajeleen kuopista, ei ääntä. Kasasin muovit takasi ja ajelin samat montut, ei ääntä, toistaseksi.
                        Heh. No hyvä ettet ehtinyt iskareita vaihtaa jos ongelma olikin noin pieni. Aina kun ei kirjoituksista häiriöäänien laatu tule kovin hyvin selville.

                        Comment

                        • ronttonen
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2005
                          • 110
                          • Pyhäjoki

                          #13
                          Kaikista hauskin asia täsä hommasa oli se ku kävin paikallisella korjaamolla, et ajavat autoa, kuuntelee ääntä ja antaa arviota mistä se vois johtua. Korjaamon omistaja ajoi ja ehdotti sen jälkeen vakio iskareita ja jousia tilalle. Niitähän en takasi halua ku autosta tulee sitte liian korkea. Sitte se heppu ehdotti, et tuon joku perjaintai auton sille, ku pitää purkaa koko keula, et näkee mitä on menny. Sitte se vaihtais sinne tarvittavat osat ja maanantaina saisin auton. Se vitun koijari ois varmaan vaihtanu kaikki tukivarret sun muut sinne ja antanu 2000e laskun. Mulla on 26.4 sinne korjaamolle kuitenki aika raidetankojen vaihtoon ja kulmien säätöön. Pitää samalla kysellä oisko se heppu arvannu mistä ääni tuli ja tiesikö se sen ja ois vaan kusettanu isolla laskulla. :think

                          Comment

                          • okkraj
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2011
                            • 95
                            • Espoo

                            #14
                            Meni ihan väärään threadiin...
                            Last edited by okkraj; 24-04-2013, 21:03. Reason: väärä ketju
                            E61 530dA LCI 6/2007

                            Comment

                            • arikav
                              Newbiemmer
                              • Nov 2012
                              • 1
                              • Turku

                              #15
                              Kiitos vihjeestä. Olen vuoden verran kuunnellut vastaavaa kolinaa. Nyt purin suodattimet ja muovit. Kiristin torksit ja kasasin taas. Ei enää ääniä. KIITOS!

                              Comment

                              Working...
                              X