Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61, iskarit eteen +muuta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    E60/61, iskarit eteen +muuta

    Elikkäs alkaa vissiin iskareista loppua virta edestä, on pikkuisen jo jenkkilaivameininkiä.

    M-sport alusta 147tkm ajettu, samalla varmaan kannattaa päivittää kaikki muutkin kilkkeet?
    -raidetankojen ulommat päät ?
    -koiranluut?
    -alatukivarret (oikea jo vaihdettu)?
    -iskarin yläpään laakerit vissiin kans?

    Mitäs muuta tuonne tarttee? Ja mikä osa on mikin tuolla realoem kuvastossa, ei vielä niin hallussa tuo puoli, korjaamo aina ennen tiennyt..

    Taakse sitten narinahelat ja integraalilinkit. Helat jo paikallistin, mutta mikäs tuo jälkimmäinen on ?

    Samalla tietty taas laitetaan jarrujakin kun perkeleet ravistaa.

    Eli tämä nyt oli tällainen laiska avunpyyntö osaluettelolle jne..
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Jarrut laahaa --> levyt kuumenee --> levyt kieroutuu --> puslat ja helat kuluu ja jarrut nypyttää jarruttaessa.

    Ensin puretaan jarrut, putsataan tai vaihdetaan liukutapit, vaihdetaan pölykupit ja rasvataan oikein. Vaihdetaan palojen jouset. Männät puhdistetaan, ei välttämättä tarvitse pullauttaa ulos jos ei ole pahasti syöpynyt. Vaihdetaan jos on syöpynyt. Vaihdetaan jarrulevyt ja -palat.

    Sitten vasta vaihdetaan puslat ja raidetangon päät.

    Putsataan ja herkistellään jarrut vähintään kahden vuoden välein ettei taas mene koko kierros osia.

    Comment

    • enins
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 513
      • Rauma

      #3
      Jos jarrut pääsee oikein kunnolla kuumenemaan ja alkaa olla jo ikääkin, niin kannattaa vaihtaa jarrukumisarjakin; tämä syystä, että männän tiivistekumin elastisuus hoitaa männän palautuksen jarrutuksen jälkeen. Eli huonolla tuurilla voi käydä niin, että uusimalla kaikki muut kilkkeet satuloiden ympäriltä ja jättämällä kumisarjan vaihtamatta, huomaat jarrujen edelleen laahaavan.

      Sitten aletaankin etsimään vikaa jo kauempaa pääsylinterin ympäriltä ja vikaa etsiskellessä saadaan taas ne uudet jarrulevyt kieroon jne...
      Autokalusto: 320d f30

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1399
        • Kuopio

        #4
        10tkm ajetut jarrut, näistä jo naputinkin aikaisemmin. Eilen renkaanvaihdon yhteydessä pyörittelin ja kyllä ne kieroilta tuntuvat.

        Mutta muut osat sitten..

        Taidan kiikuttaa korjaamolle koko katiskan , laittakoot kuntoon sen mitä pitää, tai sit vaihdan..
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Oliko merkkiliikkeessä huolletut jarrut? Jos on, niin sieltä saa kahden vuoden takuun.

          Comment

          • LasseE
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 416
            • Kontiolahti/Joensuu

            #6
            Originally posted by MNi View Post
            Oliko merkkiliikkeessä huolletut jarrut? Jos on, niin sieltä saa kahden vuoden takuun.
            Eikös tuon saman takuun saa mistä tahansa korjaamolta,kun on käytetty alkuperäisosia.
            Ex. E46 330d -05
            Ex. e61 530da -05
            Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
            Member of Team EastAudio
            Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

            Comment

            • Janne S
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 437
              • Keminmaa

              #7
              Originally posted by Ceeray View Post
              10tkm ajetut jarrut, näistä jo naputinkin aikaisemmin. Eilen renkaanvaihdon yhteydessä pyörittelin ja kyllä ne kieroilta tuntuvat.

              Mutta muut osat sitten..

              Taidan kiikuttaa korjaamolle koko katiskan , laittakoot kuntoon sen mitä pitää, tai sit vaihdan..
              Olikos rengas pultattuna paikalleen, kun totesit et levyt kierossa. Jos ei rengas ollut pultattu paikalleen niin levythän ei silloin ole kuin yhdestä kulmasta pikku ruuvilla navassa, joten saattaa tuntua et levyt on kierossa. Eli levyt puristuu napaa vasten rengaspulteilla.
              ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎